HELP!! Wat zou jij doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie9

HELP!! Wat zou jij doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:40

Wij hebben zondag een pony van een handelaar gekocht, hij komt zo van de wei. Hij is ontzettend lief en mooi en heeft hele goede papieren.
Nu staat hij hier net een dag op stal en staat ie volop lucht te zuigen!! Dat heeft ie natuurlijk niet in 1 dagje uitgevonden.

Wij de handelaar gebeld, die heeft hem van de fokker gekocht en op de wei gedaan, dus wist dit niet. Dat is echt waar en ook na te gaan voor ons.

Hij doet ook absoluut niet moeilijk, wij mogen pony terug doen en geld terug, andere pony uitzoeken, of korting zeg mar op het paardje.

Wat zou jij doen????

Anoniem

Re: HELP!! Wat zou jij doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:49

Paardje rap op de wei zetten :)

Luchtzuigen is niet slecht hoor, dus lijkt me ook geen probleem. Wat je iig niet moet doen, is er een luchtzuigband omheen doen, dat is wel heel slecht.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:50

Het is maar net wat je wilt! Je kan zo'n ding om zijn nek doen zodat het niet meer "kan" en als hij verder top is kan je het toch houden! Tenzij er nog een andere leuke pony staat natuurlijk ;)

Lees net hier boven dat dat slecht is, maar daar heb ik nog nooit van gehoord...?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:52

Als hij het op de wei niet doen, lekker op de wei zetten!
Wel even in de gaten houden, soms doen ze het ook omdat ze last van hun maag hebben.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:53

Yamcha schreef:

Luchtzuigen is niet slecht hoor, dus lijkt me ook geen probleem. Wat je iig niet moet doen, is er een luchtzuigband omheen doen, dat is wel heel slecht.

luchtzuigen is zeker wel een groot probleem! :n dat doet ie niet voor niks.

misschien was het ook niet slim om de pony zo te kopen. wat hebben jullie hier over afgesproken? heb je en contract?
normaal hoort de handelaar de pony gewoon terug te nemen. mits je een verkoopcontract hebt opgesteld. dit hoort gewoon bij de verborgen gebreken!
ik zou het er echt niet zo bij laten zitten. een luchtzuiger is ontzettend vervelend! ;)

mooie smoes dat de handelaar dat niet wist, maar het is een verborgen gebrek dus binnen zoveel dagen. kun je gewoon teruggaan.
handelaar moet niet moeilijk doen! terug gaan en je geld terug eisen!! het is alleen net wat jij hebt afgesproken met de handelaar!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:56

pony terugbrengen en geld terug eisen.
luchtzuigen is een ernstig stalgebrek en kan wel degelijk grote gezondheidsproblemen veroorzaken en bovendien is je pony financieel gezien een heel stuk minder waard indien hij een dergelijk stalgebrek heeft.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:06

Misschien eerst even goed lezen: handelaar doet niet moeilijk.
We hebben op het forum een centraal topic over luchtzuigen. Ik zou dit even doorlezen voor je je beslissing neemt.
[MD] centraal topic over luchtzuigen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:12

Tja als je de mogelijkheid hebt om het paard 24/7 op de wei te zetten waar hij het dus niet deed. Zou ik het paard houden en eventueel een deel van je geld terug vragen want het blijft een gebrek.
Heb je die mogelijkheid niet lijkt het me beter om hem terug te doen.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:24

Als het paard 24/7 op de wei staat zou ik hem gewoon houden. Vaak gaat het over als een paard niet meer in de stal staat! Heet ook niet voor niks stalgebrek ;-)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:27

Bij onze buren staat een paard welke het op de weipaal doet. Dus ook weigebrek.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:35

ateo schreef:
Bij onze buren staat een paard welke het op de weipaal doet. Dus ook weigebrek.

Als ze het lang genoeg doen is het inderdaad een gewoonte maar het onstaat toch veelal uit verveling/stress op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:10

tamaramt schreef:
pony terugbrengen en geld terug eisen.
luchtzuigen is een ernstig stalgebrek en kan wel degelijk grote gezondheidsproblemen veroorzaken en bovendien is je pony financieel gezien een heel stuk minder waard indien hij een dergelijk stalgebrek heeft.

Luchtzuigen veroorzaakt helemaal geen gezondheidsproblemen, hoogstens wordt een paard er een beetje high van.

Lees idd het centrale topic erover eens.

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 09:25

XMaaiike schreef:
Yamcha schreef:

luchtzuigen is zeker wel een groot probleem! :n dat doet ie niet voor niks.

misschien was het ook niet slim om de pony zo te kopen. wat hebben jullie hier over afgesproken? heb je en contract?
normaal hoort de handelaar de pony gewoon terug te nemen. mits je een verkoopcontract hebt opgesteld. dit hoort gewoon bij de verborgen gebreken!
ik zou het er echt niet zo bij laten zitten. een luchtzuiger is ontzettend vervelend! ;)

mooie smoes dat de handelaar dat niet wist, maar het is een verborgen gebrek dus binnen zoveel dagen. kun je gewoon teruggaan.
handelaar moet niet moeilijk doen! terug gaan en je geld terug eisen!! het is alleen net wat jij hebt afgesproken met de handelaar!

Hij is als 2,5 jarige (hij is nu bijna 4) daar op het land gegooid, aantoonbaar.

Hij wist het dus echt niet! En moeilijk doet ie al helemaal niet.

Wij moeten alleen een beslissing nemen.... en dat is moeilijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:28

ik zou het dier houden, op het land zetten

luchtzuigen is echt niet een heeul groot probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:30

Dat zou ik ook doen :j

Maar goed, TS je moet het zelf weten. Als luchtzuigen het enige was, hield ik hem :j

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:31

Ik zou hem terug brengen misschien wordt het later wel erger en doet hij het straks ook op een weipaal. Nu kan je hem nog terug brengen... succes met de beslissing :(:) gelukkig zijn er nog zat andere pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:34

En als hij het op een weipaal doet, wat is het probleem dan?

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:34

Als luchtzuigen het enige probleem is, dan zal ik hem lekker houden. Misschien kun je je staldeur met rubber bekleden of een speciale luchtzuigband aanschaffen. Ook kan anti bijt op de staldeuren smeren wel werken. Maar het beste is zo veel mogelijk lekker op de wei laten knabbelen. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:36

Bij aankoopkeuring had een dierenarts moeten zien dat de tanden zijn afgesleten.

Ik zou er wel werk van maken, pony is in elk geval een stuk minder waard nu.
Dus als ie verder aan je eisen voldoet, zou ik in elk geval een deel van het aankoopbedrag terugvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:36

Luchtzuigband is zooooo slecht voor het strottehoofd, echt, moet je nooit doen :n

Dat dat nog steeds geadviseerd wordt ;(
En waarom zou je in vredesnaam zo'n ding aanschaffen? De fabel dat paarden koliek krijgen van luchtzuigen is al tijden achterhaald.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:37

Yamcha schreef:
En als hij het op een weipaal doet, wat is het probleem dan?

Het lijkt mij geen gezond iets wat hij doet..je gaat voor een gezonde pony (lijkt mij en daarvoor heb je ook betaald) en vind het eerlijk gezegd ook een akelig gezicht als je een pony zo ziet luchtzuigen..

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:18

terugbrengen zekerweten! zou ik wel doen. het is toch een echt rottiggebrek. zeker als je hem net hebt en dus gewoon terug kan brengen! er zijn zoveel leuke gezonde paarden/pony's tekoop. pony is ook nog jong en nu al luchtzuigen. ook daalt ie heel erg in prijs. als je hem ooiit weer wil verkopen ;)

tenzij je hem lekker de wei op kan doen, zal ik toch een gedeelte van het geld terug willen hebben. dat is je goed recht, je gaat er van uit een gezonde pony te kopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:50

Een pony die lucht zuigt is gezond.
Hij is alleen ooit op een manier gehouden dat hij niet zijn dingen kwijt kon, heeft ie opgelost met luchtzuigen. Dat maakt hem niet ongezond, het zuigen maakt wel een stofje aan waardoor het zuigen minder wordt.

Weven bv is veel erger.
Dat je het een akelig gezicht vindt, is vervelender voor jou dan voor de pony, lijkt me verstandig om je daar dan overheen te zetten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:54

Ik ga met Yamcha mee, als je em lekker buiten kan zetten vooral doen, gaat hij dan op een paaltje luchtzuigen, tja dan is het gewoon iets wat hij gewend is. Hij zal er niet dood aan gaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:55

Op de wei zetten.
Geloof me.. je weet niet wat je mist als je een paard voor luchtzuigen weg doet.

Olivier, mijn paard is ook een luchtzuiger.
Maar wat ben ik blij dat ik hem daarvoor niet heb weg gedaan!
Ik weet ook niet precies hoe het zit met schadelijkheid van luchtzuigen. Maar gewoon 24/7 op wei... :j