Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:22

Beste Bokkers,
(ik zal proberen mijn berhaal zo kort mogelijk te houden, al is dat niet makkelijk :+ )

Ik ben werkelijk ten einde raad.
Ik heb mijn paard op 1 mei nu 6 maanden .. We hadden niet zo'n makkelijke start vanwege zijn herstel van een peesblessure en mijn onzekerheid in het begin. Maar door lessen te nemen en advies te vragen waar nodig, begon het heel goed te gaan.

Aan de longe hebben mijn paard en ik soms 'ruzie'. Ook daarvoor lessen genomen, waarna het tijdelijk echt beter ging. Maar je kan je voorstellen dat paardlief het longeerwerk na 5 weken (zadel werd intussen aangepast) spuugzat werd, alsook ikzelf. Dus de ruzies begonnen weer .. Ook het stappen aan de hand begon alsmaar stroever te gaan, eerst enkele malen de oren plat, tot nu zelfs bijten. Hij vertoont hierbij echt hengstengedrag want probeert hoe dan ook ACHTER me te lopen en mij te sturen.

Ik zal niet snel van mezelf zeggen dat ik iets écht goed doe, maar ik verzorg mijn paard echt zo goed mogelijk. In het begin een paar keer de mist in gegaan wat betreft voedselbeloningen, maar dat werd asap aangepast. Ik zorg ervoor dat hij zo veel mogelijk uit zijn stal komt - wat overigens niet makkelijk was met de drassige weides hier. Uiteindelijk een goede regeling kunnen treffen met de manege-eigenaars en een weide kunnen huren die niet al te drassig was. De eerste keren op de weide gingen echt ontzettend goed, mijn paard genoot zichtbaar en daar werd ik zelf ook helemaal blij van. Tot hij enkele weken geleden 'out of nowhere' zijn buurman aanviel. Hij had 'm echt bij zijn hals vast en liet niet los, dus ben meteen tussenbeide gekomen. (Daarna is paardlief nog samen met een ander paard uitgebroken en bijna onder 2 wagens terecht gekomen - ja allemaal op dezelfde dag :roll: )

Vorige week zijn we naar de paardenkliniek gegaan om zijn rug te laten nakijken, waaruit bleek dat het probleem uit de voeten komt. Hij heeft nu inspuitingen gehad met cortizone en staat sinds donderdag op rolling shoes - op advies van de DA. Uiteraard mag ik weeral 2 weken niet echt rijden en moeten we aan de hand stappen, longeren, of even onder het zadel. Mijn paard wordt hier écht niet vrolijker van, maar werkt het echt persoonlijk op mij uit (althans zo lijkt het). Ik zet hem zo vaak mogelijk los in de piste, of zet hem enkele uurtjes op de wei. Maar dat laatste is niet zonder gevaar want gisteren liep hij de longen uit zijn lijf en ging enkele keren bijna onderuit, hij maakte zich echt vréselijk druk. Dan maar weer aan de hand gaan stappen (duurde eerst wel 10min. eer hij stopte met galopperen -wat hij overigens eigenlijk niet mag mbt zijn voeten). Kortom: ik durf hem niet meteen weer op een wei te zetten omdat hij zich ZO ongelooflijk druk maakt, dat het werkelijk gevaarlijk is.

Maar daar gaat het nu niet om .. Waar het wél om gaat is dat het echt niet meer botert tussen ons. Ik begin me echt af te vragen of ik hem niet beter zou verkopen wat ik overigens hoegenaamd niet wil want ik hou van mijn paard :(:) ! Maar ik heb zo sterk de indruk dat hij ongelukkig is door mij, terwijl ik echt zo hard mijn best doe. En uiteraard weet ik wel dat dominantie hier een grote rol in speelt en die problemen heb ik allicht zelf -onbewust- uitgelokt. Maar wat kan ik nu nog doen ? Wat kan je doen als je paard helemaal niet meewerkt ? Aan de hand stappen, dan gaat hij bijten en duwen. Corrigeer je dat dan gaat hij lopen klieren en doen alsof hij slaag van me krijgt! Aan de longe draait hij zich altijd met me mee zodat ik niet naast hem kan gaan staan en dreigt zelfs met steigeren. Onder het zadel gaat het nog wel, maar poetsen en opzadelen is ook niet meer leuk omdat hij zich altijd naar 'de verkeerde richting' draait en héél koppig blijft doen. In de stal draait hij zich heel vaak van me weg en gaan de oren alweer plat.

Ik geef mijn paard enkel en alleen een mep als hij mij bijt (en me echt vast heeft). Voor de overige keren hef ik mn hand in een plotse beweging heel hoog en roep NEEN. Ik gebruik nooit een zweep, sporen of eender wat. Qua reacties op afwijkend gedrag zeg maar, heb ik alles al geprobeerd; geduld bewaren, geduld verliezen, ermee kappen, blijven doorzetten, enz. Bij andere mensen doet hij dit echt niet zo, enkel bij mij!

Lieve Bokkers, ik weet het echt niet meer, alle tips en info is welkom, ik wil hier alsnog het beste van proberen te maken !

Mariposa11

Re: Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:26

mss is het een idee om (mss onder begeleiding) om met grondwerk te gaan beginnen? Het klinkt alsof de basis niet goed is en hij jou niet als leider ziet..
Wel super dat je door wilt zetten!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:29

Ik denk dat het echt een dominantie propbleem is!

Hij weet dat hij de baas is bij jou en maakt daar gewoon lekker misbruik van!!

UIk zou kijken dat je iemand inhuurd die je hier heel goed mee kan helpen en inh kan begeleiden!
Soms moet je even iemand van buitenaf heben die je verteld waar het propbleem ligt en die je daar mee kan helpen.

Zeker omdat je aan geeft dat hij het bij anderen niet doet, is het wel duidelijk dat hij jou iig niet ziet als baas en bij vreemden weet hij niet waar hij staat, dus zal nooit op soortgelijke menaier reageren als naar jou.

Zouden deze mensen wel vaker met hem omgaan en hem ook niet duidelijk maken wie er de baas is, dan zal hij bij hen exact hetzelfde gaan doen!!

Ik ben ook de gfelukkig eigenaresse van een dominant gevalletje en ik moet ook erg goed opletten dat hij niet constant de leiding over neemt!
Hij blijft happen en blijft het proberen, maar ik blijf hem corrigeren als hij te ver gaat!

Ook ik heb de fout gemaakt om met koekjes te belonen, maar daar ben ik sinds kort ook mee gestopt en meneer gedraagd zich een stuk beter ;)

Geef het niet op!!
Zoek hulp en ik denk dat het echt wel weer goed kan komen met jullie!!

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:57

Ik zou ook idd eens beginnen met grondwerk. Dan kun je 'afspreken' wie de baas is. En dan heb je een goede basis. Als het dan nog steeds niet klikt kun je hem altijd nog verkopen. Met mensen onder elkaar klikt het toch ook niet altijd.....? Dat is net als met paarden en mensen, ieder paard en mens is anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:04

Als ik het zo lees wisselt de leiderschapspositie tussen jullie 2 constant. Hij zal dan blijven testen, omdat de rangorde tussen jullie 2 niet vast ligt en hij dus geen zekerheid heeft over zijn eigen veiligheid. Er is nl geen vaste leider aan wie hij dat kan toevertrouwen.

Zoek inderdaad goede (NH) hulp hierin.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:37

zoals hierboven ook al staat, neem les in grondwerk, dit kan jullie zo enorm veel verder helpen!
Ik heb min of meer dat probleem gehad met mijn vorige pony, lag wel iets anders, maar zag het ook wel een paar keer niet meer zitten, die heb ik uiteindelijk verkocht na ruim 1 jaar.
Probeer niet te snel op te geven, hou nog even vol, maar tot een zeker moment, het moet wel leuk blijven voor jou en het paard..
Succes!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:39

Volg een cursusweek bij www.2moons.nl, echt waar, je gaat je paard dan veel beter snappen en je krijgt de leiding weer terug over je paard!

Een fantastische ervaring, niet alleen theorie, maar ook praktijk met je eigen paard, waar meteen op problemen kan worden ingespeeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:09

Shanelle, volgens mij zijn er 2 dingen: 1, je bent te lief voor je paard en 2, je denkt er teveel over na. Je paard verwijt je niets, behalve dat je misschien te aardig bent te weinig duidelijkheid geeft. Probeer dat te veranderen en probeer het ook vanuit het 2-dimensionale van je paard te zien, dat maakt het een stuk simpeler. Je paard kan maar aan 1 ding tegelijk denken en jij moet dat ook proberen te doen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:35

Ik vind het gewoon ook zo moeilijk ..
Als ik hem op de poetsplaats zet, hang ik hem vast aan 1 kant met zijn hoofd vrij naar 'buiten', aan 2 kanten vastzetten was niet echt een succes :+ .. Maar als ik hem dan klaar zet en met mn borstels in de weer ben, gaat hij zich draaien zodat hij met zn kont bijna naar buiten staat - maar zich in weze gewoon tegen mij draait. ALLES heb ik al geprobeerd, losmaken en terug meestappen, drijven, een kleine por .. Dat zijn zo van die kleine dingen, maar zeg maar eens tegen 500 kilo wat hij MOET doen van jou terwijl hij niet wil.

@ Yucca: ik heb de 2moons site uitgekamd, ziet er héél erg interessant uit, zou ik een mail sturen en mijn problemen voorleggen ?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:52

Het feit dat hij over je heen denderd met poetsen, is een teken dat hij geen respect voor je heeft.

En dat is dus weer een teken van dominantie van zijn kant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:33

Shanelle, het is niet echt een klein ding en ik zou er best bruut bij optreden, maar als je daar niet achter staat, dan moet je dat niet doen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:12

hallo,
je kan het beste het slechte gedrag negeren. Is het een puber? die doen soms erg vervelend geloof me ik weet hoe een pubberend groot paard is :D Ga indd grondwerk met hem te doen jij moet de leidende positie overnemen. Ik krijg het gevoel dat hij dit nu doet. En denk niet dat je te streng doet gewoon even weer met 4 hoefjes op de grond. Laat hem bewegen door jou lichaamtaal. Hij zou vast proberen op je af te komen als dit gebeurt maak je jezelf heel groot en ren je op hem af en doe je net alssof je een grote leeuw ben die hem wil opeten(doe dit als niemand je ziet want je staat zeker voor gek :+ )Hiervoor moet hij wegrennen en pak een longeerlijn en drijf hem de juiste kant op als lichaams laat niet werkt denk er vooral aan om achter hem te blijven als je bij zijn hoofd komt zou hij omdraaien/stilstaan. En als je hem eenmaal een beetje aan het lopen hebt gooi je je longeerlijn weg en loop je met schuin naar hem toe met je schouder in zijn richting wacht tot hij je rustig aanraakt met de neus (niet bijten of tanden ontbloten) Als dit niet gebeurt begin je weer opnieuw en als hij dit wel braaf doet dan aai je hem overal op de rug,benen en kont dan laat je hem je schouder zien en loop zonder om te kijken van hem weg als hij je volgt is het goed zo heb jij de leidende positie overgenomen.

groetjes nanette

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:54

Ik zou ook zeggen grondwerk. Of iemand inhuren die ervaring heeft met gedragsproblemen. Hoe voel jij je als hij wil bijten, ben je bang voor hem? Dat voelt hij natuurlijk ook waardoor het gedrag erger word. Heeft hij erg pijn aan zijn voeten waardoor het gedrag kan komen?
Ik heb ook wat opstart problemen gehad met mijn pony, maar na wat extra begeleiding gaat het nu super tussen ons en kan ik haar niet meer missen, dus geef het niet te snel op.
Veel succes!

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:18

Ben je bang voor m?
want dan heeft die dat heel snel door en denk ie; ik ben de baas over jou
je moet m laten weten dat jij echt de baas bent;)
heel veel succes ermee!
en ik vind het mooi dat je er echt voor wilt gaan!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:45

Ik ben niet bang als hij wilt bijten (het is niet dat hij me echt aanvalt, maar hij probeert wel te 'pitsen'), ik wordt er alleen érg verdrietig van. In het begin had ik zoiets van HO JONGEN zo gaan we niet beginnen, en heb ik me er echt mee bezig gehouden om dat af te leren, maar na verloop van tijd wordt je gewoon echt neerslachtig als alles begint tegen te zitten .. In plaats van een probleem volledig weg te werken, wordt dat even naar achteren geschoven en komt er een nieuw probleem bij, althans zo lijkt het altijd te gaan.

Ik denk niet dat zijn gedrag tov mij ontstaan is door de pijn die hij jammer genoeg heeft ondervonden. Hij doet het namelijk écht enkel en alleen naar MIJ. Voor de rest is hij best een vrolijk paard - wel een beetje een heethoofd, maar hé daar werken we later wel weer aan.

Hij is zeker een grote puber, is nog maar 6 en pas laat geruind. Maar dat zijn ook geen oorzaken van zijn gedrag denk ik, puur omdat het op MIJ is gericht.

Wat ik er overigens wel graag wil bij vertellen is dat hij altijd rustig naar me toegestapt komt als ik hem los heb in de bak en hem bij me roep. Ook als iemand anders even met hem werkt (als het met mij niet lukt), merk je dat hij mij echt in de gaten houd maar niet op een gemene manier, wel gewoon om er zeker van te zijn dat ik nog in de buurt ben ..

PS: dankjewel voor de bemoedigende woorden, soms wordt het gewoon echt even te veel maar dan lees ik de reacties en wéét ik dat ik niet mag opgeven !!

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:50

Niet opgeven hoor! Moed houden...want onderkennen van het probleem (en daarbij ook zo dapper zijn om hand in eigen boezem te steken +:)+ ) is al de helft van je oplossing.

Ook ik kocht drie jaar geleden een paard wat mij verschrikkelijk uitprobeerde. Van "iedereen" kreeg ik het advies ow dominant, hard aanpakken!!! Maar mijn paard bleek helemaal niet dominant...maar super onzeker. Hij vertrouwde alleen zichzelf en was mij constant aan het testen of ik wel een goede leider voor hem zou kunnen zijn waar hij zijn leven aan toe kon vertrouwen. Door zijn gedrag werd ik eigenlijk heel onzeker (was mijn eerste eigen paard) en kwamen we in een vicieuze cirkel terecht.

Klein voorbeeldje: Longeren was een ramp. Zodra ik hem losliet in de cirkel begon hij echt keihard rondjes te lopen, waarbij hij gericht naar het midden trapte/bokte (achteraf bleek dus extreem vluchtgedrag..hij raakte gewoon helemaal in paniek) of hij ging heel stil met zijn kont naar me toe staan (als ik jou niet zie zie jij mij misschien ook niet). Zo stoiicijns dat zelf "zweep erover" geen enkel effect had.
Inmiddels kan ik hem nu "los" longeren...en kan ik hem op mijn stem terug nemen, om laten keren, of overgangen laten maken!!
Ook hij is extreem op mij gericht als iemand anders ermee bezig is. Ook die probeerd hij niet uit...simpelweg omdat hij die niet als potentiele leider zit en dus niet zijn leven hoeft toe te vertrouwen.

Ik kan je de cursussen van Petra (2moons) echt van harte aanbevelen!! Zij kan je heel goed uitleggen waarom een paard bepaald gedrag vertoont..en heel belangrijk :D hoe je daar mee om moet gaan. Ze zegt ook eerlijk dat er misschien wel 1000 verschillende oplossingen zijn, maar zij weet op dat moment wat het beste werkt voor jou en je paard. Je zult echt verbaasd zijn wat je in 1 weekend en een leadrope allemaal voor elkaar krijgt. En doordat je zelf beter weet wat je moet doen, word je ook zekerder in je houding waardoor je paard niet meer zo aan je hoeft te twijfelen ;) . Een vriendin van mij heeft daar ook al verschillende cursussen gedaan en heeft er gewoon een heel ander paard voor teruggekregen. Succes met alles!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:27

Ik ken jouw probleem. Heb hier ongeveer hetzelfde probleem.

Je moet gewoon consequent blijven. Hou een zweep bij jou. Niet om mee te slaan maar als verlenging van je arm. Een paard gaat niet dood van een tik. Ik zou hem toch aan beide zijde vasthangen in de poetsplek. Doet hij heel raar, laat hem er dan een tijdje staan. Je paard moet weer respect voor jou krijgen.

Als je het zelf niet ziet zitten, roep dan hulp in van iemand anders. Dat heb ik ook gedaan voor mijn jaarling hengst. Hij luistert nog redelijk naar mij, maar naar vreemden is hij heel agressief en dominant. Hij heeft vorige week letterlijk mijn dierenarts aangevallen, toen die hem wou verdoven om te kunnen castreren. Gezien mijn zwangerschap heb ik besloten om hem weg te brengen, naar iemand die ervaring heeft met gedragsproblemen.

Veel succes en vooral de moet niet opgeven.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:40

Zweep is eigenlijk echt geen optie aangezien mijn paard die aanvalt met beide voorbenen en gaat lopen schrapen als een gek .. Daarbij komt dan ook dat ik volledig anti-zweep ben, en imo ga je -als je een zweep bij je hebt- ze misschien wel durven gebruiken ook ~~}> . Ik ben ervan overtuigd dat er een oplossing moet zijn voor onze problemen ZONDER intimidatie, geweld, agressie of iets van gelijkaardige soort.

Waar ik me op dit ogenblik eigenlijk de meeste zorgen over maak is de weidegang. Ik wil mijn paard zo ontzettend graag de vrijheid van een weide geven :+: , maar hij brengt zichzelf en anderen zo hard in gevaar. Zelfs op een kleine weide speelt hij het nog klaar zichzelf te verwonden. En tja, van op stal te blijven staan of los in de bak wordt hij ook niet meteen vrolijker .. Ergens vermoed ik dat die zeer beperkte weidegang aan de basis van de problemen ligt. Maar wat moet ik dan :? ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:49

Dimmalimm heeft wel gelijk dat veel paarden ten onrechte als dominant bestempeld worden, het is vaak meer een probleem door de ruimte die ze krijgen en de onduidelijke aanpak dan van dominantie. Als je bokt moet geloven is 80% van de paarden dominant en dat is in de natuur niet mogelijk, daar is 5 tot 10% dominant (nl. 1 paard op een kudde tussen 10 en 20) en niet meer.
Zorg dat je meer duidelijkheid krijgt tussen je paard en jou en onaardig ingrijpen hoort daar misschien ook wel bij. Je paard vertelt je alles, maar jij wilt niet luisteren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:55

http://www.balingehof.nl of http://www.2moons.nl (maar die had je al), Bel ze op en leg je verhaal uit, ze kunnen je heel erg goed helpen.
Dit krijg je niet zonder hulp opgelost, ik ben het met de rest eens dat je duidelijker moet zijn in je communicatie en dat hij een dikke vinger naar je opsteekt.

Lovely, ik geef je gelijk, het gros van de paarden die wij fokken zou niet eens overleven in de natuur, omdat ze niet goed opgevoed zijn en vaak het sociale contact van de kudde moeten missen. Ze worden opgehokt in paddocks met bandages om want ze moeten heel blijven.... :)

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:58

Jouw paard doet net hetzelfde als mijn jaarling.

Het kan best zijn dat je anti zweep bent, maar je paard mag niet schrapen en niet uithalen met de voorbenen. Doet hij dit wel, kan je hem een tik op zijn benen geven met de zweep. Je moet niet slaan om te slaan, maar een gewone tik is voldoende. Een dressuurzweep werkt ook heel goed. De zweep geeft je veiligheid. Wil je geen zweep gebruiken zul je hem toch een tik moeten geven wanneer hij iets doet, dat niet mag.

Je paardje moet jou zien als leider. Spijtig genoeg zal hij dit niet leren door lief tegen hem te zijn.

Mijn jaarling staat ook bij iemand die werkt met een zachte aanpak. Nochtans gebruikt hij ook een zweep als verlening van zijn arm. Met de zweep kan je overal komen zonder dat er ongelukken gebeuren. Zelfs bij Natural Horsemanship gebruiken ze een carrot stick.

Jouw paard vertoont typisch hengstengedrag. Het goede weer en de hormonen, maken hem aggressief en gevaarlijk. Kan je hem niet in de piste buitenlaten. Of een weide waarin hij alleen kan staan.

En vooral een ding: wees niet te lief voor je paard. Je paard apprecieert dat niet. Je moet duidelijk en rechtlijnig zijn. Nee is nee, en wordt dan ook nooit ja.

Toen ze mijn jaarling zijn komen halen, kreeg ik te horen dat hij niet slecht van karakter is, maar alleen een beetje verwend. En dat is mijn fout en heeft geleid tot zijn gedrag.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:05

Ik denk dat je dat geweldloze even in perspectief moet zien. Het is een mooi uitgangspunt, maar zelfs de meest geweldloze goeroes zeggen dat als een paard je fysiek aanvalt/over je heen loopt, je dat ook fysiek af moet straffen. Paarden bijten en slaan elkaar ook in dat soort situaties.
Als het goed getimed is dan is dat maar één keer nodig en kun je daarna geweldloos verder.

Ik ben zelf ook voor geweldloosheid, maar ik vind wel dat je een paard niet erger kan mishandelen dan door onduidelijk te zijn.

Wees niet bang om misschien een keer onterecht in te grijpen. Je paard zal je dat echt wel vergeven. Nalaten om in te grijpen is voor zo'n paard in deze situatie veel erger.

Staat je paard wel samen met andere paarden? Die kunnen hem vaak wel een stukje nederigheid bijbrengen en dat scheelt jou een hoop werk.

EDIT: Ben het dus eens met Lovely.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:14

Shanelle schreef:
Ik vind het gewoon ook zo moeilijk ..
Als ik hem op de poetsplaats zet, hang ik hem vast aan 1 kant met zijn hoofd vrij naar 'buiten', aan 2 kanten vastzetten was niet echt een succes :+ .. Maar als ik hem dan klaar zet en met mn borstels in de weer ben, gaat hij zich draaien zodat hij met zn kont bijna naar buiten staat - maar zich in weze gewoon tegen mij draait. ALLES heb ik al geprobeerd, losmaken en terug meestappen, drijven, een kleine por .. Dat zijn zo van die kleine dingen, maar zeg maar eens tegen 500 kilo wat hij MOET doen van jou terwijl hij niet wil.

@ Yucca: ik heb de 2moons site uitgekamd, ziet er héél erg interessant uit, zou ik een mail sturen en mijn problemen voorleggen ?

2moons, aaa!! Echte aanrader!
Heb 2 keer cursus gevolgd bij Petra vlasblom. Geweldig!.
Echt heel goed om de basis van haar te leren. Heb zelf ook een dominantje en het is toch wel behoorlijk goed gekomen ;)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:21

Daar kom ik hoor,houd je vast!!!! }>
Mijn paard, nu nog hengst, denkt ook dat ie baas is! Dacht!!!
Het volgende doen, neem een stok( zoiets als een bezemsteel) ga voor je paard staan en loop naar hem toe. Gaat je paard niet voor je in de achteruit, dan de stok tegen zijn borst kast zetten en een goede duw geven! (niet slaan).
Als hij achteruit gaat is het goed, dan ga je weer voorwaarts. Je stopt, draait je om naar je paard en loopt naar hem toe, gaat ie niet achterwaarts, dan weer met je stok duwen.
Dit herhaal je net zolang tot hij voor je terug gaat. (als het heel erg is , dan mag je hem gerust een tik geven)
In de natuur gaat de verliezer achterwaarts weg van de winnaar.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:26

Het is niet zo dat hij MIJ aanvalt als ik een zweep vastheb, hij valt echt de zweep aan (nu ja aanvallen, hij heeft 1x met zn voorbenen ernaar geslagen, voor de rest begint hij te schrapen als een gek). Maar akkoord, dat zou niet mogen. Ik heb ook geen enkele reden om te geloven dat hij vroeger 'behandeld' is geweest met een zweep, dus ik denk dat dat stokje hem gewoon intimideert ..

Hij krijgt overigens zéker een tik van mij als hij gericht naar mij bijt. Maar dat lijkt helemaal niets uit te halen bij hem, integendeel. Ik zal gelijk alles eerlijk opbiechten; bijna 2 weken geleden hadden we weer ruzie aan de longe en dat duurde toen al 15 min. Ik werd het zo ontzéttend moe dat ik uiteindelijk -uit pure onmacht en wanhoop- het verlengde van de longe tegen zijn hals gemept heb (maar echt niet super hard !!) om hem ein-de-lijk opzij te krijgen. Wat denk je ? Hij schrok er echt van en verzette geen stap meer vooruit, richting mij. Ook niet als ik hem gewoon aan de hand wou stappen .. Hij vertrouwde mij echt niet meer (althans daar lijkt het toch op). Sinds dat moment werkt hij nog harder tegen aan de longe en zelfs aan de hand stappen gebeurde plots met 'stop-momenten', wat hij voordien niet deed - enkel dat happen dan .. Ook de poetsplaats-situatie is sindsdien ontstaan. Dat heen en weer wandelen deed hij altijd wel een beetje, maar dan zette ik hem gewoon telkens terug -> problem solved.

Ik probeer hem zo vaak als kan samen te zetten met een ander paard. Maar tot hiertoe zijn er slechts 2 die hij tolereert. Eentje is een super dominante merrie waarbij hij het hoegenaamd niet in zn hoofd haalt om haar grenzen af te tasten (mr wel zn spullie te laten hangen :+ ). Maar met haar durf ik hem niet meer op een weide te zetten aangezien zij de koningin der ontsnappingen is (lees openingspost).

De weide waar hij zondag op stond is speciaal al een kleinere en redelijk goed afgeschermd van de omgeving zeg maar. Maar achter de bomen staan merries met veulens en die hinniken weleens .. Daar werd hij dus hélemaal gek van, waardoor hij begon rond te crossen als een gek, zn staart krulde helemaal om en hij was echt buiten zijn zinnen, werkelijk een gevaar voor zichzelf!

Ik weet niet of het einde van de post van Cissy op mijn paard gericht is, en ik hoop ook van niet. Ik doe mijn paard enkel peesjes om bij het longeren omdat hij zich dan weleens aantikt, verder geen bontjes, bandages, etc. Maar als je op 6 maanden tijd al een peesblessure, vastzittende rug, opengetikte hoefbal, inspuitingen in de voeten, kappen in de benen en aan het hoofd etc bent tegengekomen, ja dan ga je toch wel 2x nadenken alvorens je paard zomaar op de wei te gooien als je weet dat hij het bont maakt! Heeft niet uitsluitend te maken met het feit dat IK wil dat hij heel blijft voor MIJ, nee hij moet goed zijn voor zichzelf.