Paard is ineens gemeen geworden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vstl

Paard is ineens gemeen geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:39

Ik heb een verzorgpaard,genaamd amos.Ik verzorg hem meer als en half jaar.
Het is pas paasvakantie geweest en dus heb ik hem elke dag gereden.
Hij is een groot paard,schofthoofte tussen 1.75 en 1.80,heel groot voor mij dus.
Mij gaat het niet om de grootte,maar de laatste week van de vakantie begon hij zich
heel raar te gedragen.Met raar bedoel ik,Bijten als ik hem poets of aanraak,aanvallen als ik
blijf doorpoetsen,in de wei crossen als ik hem in de wei wil zetten en de wei staat nog
open,zuur zijn in zijn stal,... . Dat laatste had hij al voor ik met hem ging rijden,maar de laatste tijd
is het erger geworden,hij bijt naar iedereen,en het ergste vind ik nog dat hij naar kleine kindjes bijt !
er reed een jongetje voorbij zijn stal met zijn fietsje en hij beet hem gewoon in zijn schouder !
ik heb hem gestraft,maar ik was zo aangedaan van zijn gedrag dat ik wanhopig begin te worden.
Wat moet ik nu doen ? tijdens het rijden is hij braaf ( alleen soms tegen de teugel,maar dat is al fel geminderd)
en tijdens het longeren doet hij alles wat ik vraag.Ik speel ook spelletjes met hem,telkens als ik naar zijn achterste kijk,
moet hij draaien en dan loop ik mee in de richting dat hij draait.Dit vind hij heel leuk want dan geeft hij zelfs kusjes tegen mijn wang ! Langs de ene kant is hij zeerbraaf en langs de andere kant is hij heel gemeen. Ik wil een hechte band met hem krijgen.Kunnen jullie mij helpen aub ? ! dankjee !
Laatst bijgewerkt door Eline op 27-04-10 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Wijziging op verzoek

Jeanine93

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:41

Dit staat verkeerd.
Ik TEM even :)

Storm

Re: Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:39

WZ > OPG

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:43

Komt het paard elke dag wel buiten of staat hij altijd op stal? Klinkt namelijk als een paard die zich verveelt, want zodra jij ermee bezig gaat is hij wel braaf. Misschien krijgt hij te weinidg aandacht? Staat hij wel met andere paarden samen op de wei of in een paddock?

Anders zou ik sowieso even met de eigenaar overleggen van het paard, misschien heeft het paard wel pijn of is hij ongelukkig.

PonyLovert

Re: Paard is ineens gemeen geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:49

Als ik het juist heb is het een hengst , kan dat?
Misschien gewoon bazig gedrag ,wie is de baas en wie niet?
Maar ik zou gewoon blijven duidelijk maken dat bijten niet kan.
En anders moet anti-bijt spul kopen en id zoals Amaretto27 al zegt.
Als het komt door de verveling moet je hem in de wei laten en als dat niet mogelijk is hem stalspeeltjes geven en staat hij in de wei alleen of met een andere paard?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:36

Ik denk dat je eens moet stopppen 'spelletjes' met hem te spelen. Het lijkt mij verdacht veel op een dominantie-probleem.
Een paard heeft een consequente baas nodig.
Als je spelletjes wilt spelen, dan kun je beter gaan oefenen met clickertraining oid, dan heb je ook meteen een handvat om mee aan de slag te gaan ivm je dominantie-probleem.

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 11:19

Amaretto27 schreef:
Komt het paard elke dag wel buiten of staat hij altijd op stal? Klinkt namelijk als een paard die zich verveelt, want zodra jij ermee bezig gaat is hij wel braaf. Misschien krijgt hij te weinidg aandacht? Staat hij wel met andere paarden samen op de wei of in een paddock?

Anders zou ik sowieso even met de eigenaar overleggen van het paard, misschien heeft het paard wel pijn of is hij ongelukkig.

Hij staat dikwijls op stal,maar wordt wel redelijk vaak op de wei gezet,vervelen
doet die volgens my niet want in zijn stal vermaakt hij zich,ik had de raad gekregen
om misschien een lik-it op te hangen fzoo en dat heeft wel geholpen,het is niet
dat hij op zijn staldeur bijt ofzo,maar voor afleiding in de stal heb ik al gezorgd :D
En aandacht krijgt die wel,maar ik moet zien dat ik met mijn aandacht hem ook niet
beloon als hij iets fout doet want dan krijg ik weer het omgekeerde effect,Als hij op
de wei staat is het meestal met zijn vriendje Lagos of Boreas of alleen,
hij kan het beste met die 2 paarden opschieten.

x

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 11:26

PonyLovert schreef:
Als ik het juist heb is het een hengst , kan dat?
Misschien gewoon bazig gedrag ,wie is de baas en wie niet?
Maar ik zou gewoon blijven duidelijk maken dat bijten niet kan.
En anders moet anti-bijt spul kopen en id zoals Amaretto27 al zegt.
Als het komt door de verveling moet je hem in de wei laten en als dat niet mogelijk is hem stalspeeltjes geven en staat hij in de wei alleen of met een andere paard?

Ja eigenlijk is hij geen hengst,maar een ruin :D
Ik denk ook dat het een beetje bazig gedrag is en dat hij wil zien hoever hij kan gaan enzo..
Nu heb ik hem gisteren gepoetst,gelongeerd en gereden.Het poetsen ging heel goed,ik heb
hem 1 keer terecht moetten wijzen.Het longeren doe ik niet perse om hem rustig te hebben
tijdens het rijden,maar meer om te oefenen op het grondwerk.Het rijden ging super,zoals altijd *D
Ik denk dat hij de laatste weken gewoon een lastige periode had,maar ik ga hem wel blijven in het oog houden
en voor stalspeeltjes heb ik gezorgd *D hij heeft een lik-it hangen en een speelbal.Ook gaat hij op woensdag op de wei
vrydags,zaterdags en zondags rijden en in de vakantie elke dag.

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 11:31

pieteritus schreef:
Ik denk dat je eens moet stopppen 'spelletjes' met hem te spelen. Het lijkt mij verdacht veel op een dominantie-probleem.
Een paard heeft een consequente baas nodig.
Als je spelletjes wilt spelen, dan kun je beter gaan oefenen met clickertraining oid, dan heb je ook meteen een handvat om mee aan de slag te gaan ivm je dominantie-probleem.

Ik moet zeggen dat ik eerst ook niet zo voor spelletjes spelen was,omdat het tijdverspilling was.
Maar toen hebben ze gezegd dat ik met hem moest gaan spelen,omdat hij het leuk kan vinden en hem
spelenderwijs dingen kan bijleren die van pas kunnen komen tijdens de training.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:05

vstl schreef:
Hij staat dikwijls op stal,maar wordt wel redelijk vaak op de wei gezet,vervelen
doet die volgens my niet want in zijn stal vermaakt hij zich,ik had de raad gekregen
om misschien een lik-it op te hangen fzoo en dat heeft wel geholpen,het is niet
dat hij op zijn staldeur bijt ofzo,maar voor afleiding in de stal heb ik al gezorgd :D
En aandacht krijgt die wel,maar ik moet zien dat ik met mijn aandacht hem ook niet
beloon als hij iets fout doet want dan krijg ik weer het omgekeerde effect,Als hij op
de wei staat is het meestal met zijn vriendje Lagos of Boreas of alleen,
hij kan het beste met die 2 paarden opschieten.
x

Een paard wil niet op stal staan, voor watvoor 'afleiding' je ook zorgt in stal. Een paard kan zich niet vermaken op stal.
Jij zegt hier dus al dat hij dikwijls op stal staat, daar zit dus al een groot probleem.
Paarden horen 24 uur per dag te kunnen bewegen en als je die mogelijkheid niet hebt, dan hoor je ze
in ieder geval overdag zo lang mogelijk buiten te houden en dan s nachts alleen op stal.
Paarden willen ook niet alleen staan, het zijn kuddedieren en horen in gemengde groepen te staan.
Zorg er dus voor dat hij altijd samen staat op de wei.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:19

lees ik dat nu goed, dat hij alleen op de woensdag op de wei gaat?????????

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:36

Zo las ik het ook: 's woensdags op de wei en vrijdag, zaterdag en zondag rijden.
En wat dan maandag, dinsdag en donderdag????

Mijn eerste reactie is daarom ook: is iemand het dan wel waard om een paard te mogen bezitten en heeft diegene überhaupt wel de knowhow om een paard góed te verzorgen?
Laatst bijgewerkt door pieteritus op 25-04-10 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:40

vstl schreef:
Ook gaat hij op woensdag op de wei
vrydags,zaterdags en zondags rijden en in de vakantie elke dag.

hier lees ik toch echt dat ie alleen op woensdag op de wei gaat....

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:48

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:40

Hallo Ts,

Mijn paardje heeft helaas een tijdje geleden gedurende een aantal weken op stal moeten staan, ivm weide mogelijkheden die er helaas ( Onwetend ) ineens niet waren. Los ervan, hij was hengst en kwam maar een enkele keer de bak in. Toch merkte ik aan hem dat hij behoorlijk vervelend werd en dan spreek ik nog maar over een aantal weken. Hij schopte zo de VA de box uit letterlijk gericht naar voren, hij beet alleen maar, en walste zo over je heen. Nu staat hij gelukkig 24/7 op de wei met een inloopstal en het duurde nog geen twee dagen na zijn castratie dat hij "veranderd" was. Nou ja, veranderd??? Hij is altijd zo lief geweest en nooit echt hengst geweest het is puur die verplichte stal dat hem zo maakte.

Als ik het inderdaad ook zo lees dat het paard alleen op woensdag de wei op mag dan weet je inderdaad dat het probleem te wijten is aan zijn weinige weidegang, los van het feit dat het nu om een ruin gaat dat doet er niet toe, juist dan zou je toch moeten kunnen aannemen dat het paard wel de mogelijkheid heeft om op de wei te kunnen lopen.

Zo gevaarlijk als dat mijn paardje was in stal, zo schattig en aanhankelijk is hij nu op de wei, een wereld van verschil dus.

Succes ermee en hopen dat het paardje wat vaker naar buiten kan als dat beschreven word.

Sjattukuh25

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:28

ik hoop toch echt dat ik het verkeerd gelezen heb, dat ie alleen maar op woensdag de wei in mag. ;(

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:39

Alleen op woensdag de wei in is nog niet het grootste probleem lijkt me.. Want over maandag, dinsdag en donderdag is idd niets gezegd, staat hij dan alleen maar op stal?
En is TS de enige die iets met dit paard doet?

Ik moet zeggen dat ik ook heel vervelend en chagrijnig word als ik een paar dagen niet lekker buiten heb gefietst of wat dan ook. En bij paarden merk je dit heel snel. En als het humeur zo plotseling omslaat, dan is er wat veranderd of gebeurd. Maar het lijkt mij dat dit gedrag al een tijdje aan de gang is.
Dus meer beweging geven en wat vrijheid om paard te zijn en verder heel consequent zijn in de omgang. (En dan bedoel ik niet slaan als hij bijt, je bent vaak te laat met de reactie en dan heeft het geen zin)

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 07:12

hiphopje schreef:
lees ik dat nu goed, dat hij alleen op de woensdag op de wei gaat?????????

Jaa,we kunnen niet anders tijdens het sgool.maar als de eigenaar van het pension kan,probeert die hem ook eens op de wei te zetten.Vroeger stond hij Nooit op de wei,zijn eigenaar deed dat gewoon niet.dus hij is dat gewoon om op stal te staan,maar ik probeer hem wel op de wei te zetten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:19

En dan zeg je dat je paard ineens gemeen is geworden.....

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:33

Diablo schreef:
En dan zeg je dat je paard ineens gemeen is geworden.....

Inderdaad!
Het is dus heel logisch dat je paard gemeen is geworden! Wat zou je erzelf van vinden als
ik je in een hokje van 1 bij 1 meter stop en je er 1x per week uit laat 1 of 2 uurtjes?
Sorry hoor, maar je bent dan geen paard waard!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:43

Zoals ik het lees is het een verzorgpaard, ze is dus niet de eigenaar en heeft misschien geen zeggenschap. Dus aan de eigenaar wil ik wel het volgende kwijt:

Een paard alleen maar op stal houden is vragen om problemen. KOmt hij wel met andere paarden in aanraking als hij de wie op gaat? Als je paard in de wei met andere paarden zou staan zou hij, als hij zulk gedrag vertoont, door andere paarden terrecht gewezen worden. Een mens kan niet alles doen. Paarden onderling zijn daar veel (hard) handiger in.
Dat hij zich verveelt lijkt me duidelijk. Afleiding genoeg?? Van mensen?? een paard zit daar niet op te wachten.
Ik vind dat je als eigenaar erg tekort komt. Regel het goed en zet dat dier buiten. Dan zullen er al heel wat problemen weg vallen.

Aan verzorgster:
Je krijgt dit, als de situatie zo blijft, niet alleen voor elkaar. Er is heel wat knnis voor nodig om dit goed aan te pakkken. De basis -behoefte voor het paard is er niet.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:48

Hallo Ts,

Aangezien het je verzorgpaard is en deze amper de wei op komt is het misschien een idee dat als je hem verzorgt hem los te laten op de wei ipv gebruik te maken van zijn diensten??

Ik kan er gif op innemen dat als het paardje niet buiten komt en alleen als ie bereden word dat hij er op een goed moment al zijn energie in gooit op jouw eraf te gooien, het paardje heeft dan ongenoegen en een hoop energie en jij zit er dan op. Ipv hem te berijden kun je hem ook laten lopen in de wei dat heet ook verzorgen. Een paard is er in mijn ogen niet alleen voor om alleen maar zijn diensten te bewijzen, zoals ik het hier zo lees is dit helaas wel aan de orde.

Hoe reeël is het dan om iets van het paardje te verlangen op basis van een goed vertrouwen en goede omgang als de omgang naar het paard toe nog niet eens juist is???

Als verzorgster kun je hier weinig aan doen dan de eigenaar aan te spreken op dit feit wat naar mijn idee zeer onaanvaardbaar is.

Het is ten eerste zeer onverantwoord om op zulk paard te rijden als deze alleen maar opgesloten word en vervolgens is het onacceptabel dat er met een vinger naar het paardje gewezen word dat deze gemeen zou zijn. Beetje realistisch zijn en naar de eigenaar toe stappen.

Als jij geen tijd hebt als verzorgster om het dier datgene te geven waar de eigenaar jouw voor gevraagd heeft dan moet je eerlijk zijn en zeggen dat de eigenaar een andere verzorgster moet zoeken die wel tijd heeft voor dit paardje op de wei te gooien. Want als ik jou zo hoor dan komt het paard niet op de wei ivm met jouw school.

Hoop dat er een oplossing komt voor dit dier, want hij heeft dit niet verdient.

Groetjes Sjattukuh25

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:54

Als ik het goed begrijp is het niet een probleem dat zich al tijden voordoet maar een probleem dat er ineens was. Ik zou dan toch eens kijken of hij niet ergens pijn heeft. Paarden worden echt niet in een week zuur omdat ze de wei niet op mogen. Bij ons staan ze ook de hele winter binnen en zijn ze ook niet zuur.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:02

idd,

ik vind dit een erg onlogische reactie,
ik zou eerst gaan kijken of ie ergens pijn heeft ;)

haal anders eens een osteopaat bij je paard!
Doe wij ook en het werkt echt!!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:22

sjattukuh25 schreef:
Hallo Ts,

Aangezien het je verzorgpaard is en deze amper de wei op komt is het misschien een idee dat als je hem verzorgt hem los te laten op de wei ipv gebruik te maken van zijn diensten??

Ik kan er gif op innemen dat als het paardje niet buiten komt en alleen als ie bereden word dat hij er op een goed moment al zijn energie in gooit op jouw eraf te gooien, het paardje heeft dan ongenoegen en een hoop energie en jij zit er dan op. Ipv hem te berijden kun je hem ook laten lopen in de wei dat heet ook verzorgen. Een paard is er in mijn ogen niet alleen voor om alleen maar zijn diensten te bewijzen, zoals ik het hier zo lees is dit helaas wel aan de orde.

Hoe reeël is het dan om iets van het paardje te verlangen op basis van een goed vertrouwen en goede omgang als de omgang naar het paard toe nog niet eens juist is???

Als verzorgster kun je hier weinig aan doen dan de eigenaar aan te spreken op dit feit wat naar mijn idee zeer onaanvaardbaar is.

Het is ten eerste zeer onverantwoord om op zulk paard te rijden als deze alleen maar opgesloten word en vervolgens is het onacceptabel dat er met een vinger naar het paardje gewezen word dat deze gemeen zou zijn. Beetje realistisch zijn en naar de eigenaar toe stappen.

Als jij geen tijd hebt als verzorgster om het dier datgene te geven waar de eigenaar jouw voor gevraagd heeft dan moet je eerlijk zijn en zeggen dat de eigenaar een andere verzorgster moet zoeken die wel tijd heeft voor dit paardje op de wei te gooien. Want als ik jou zo hoor dan komt het paard niet op de wei ivm met jouw school.

Hoop dat er een oplossing komt voor dit dier, want hij heeft dit niet verdient.

Groetjes Sjattukuh25

Ik vind deze reactie niet echt gepast. TS kan natuurlijk altijd naar de eigenaar stappen en vragen om verbetering, maar zij is niet verantwoordelijk voor het al dan niet goed verzorgen van het paard door de eigenaar. Zij moet roeien met de riemen die ze heeft. Tuurlijk kan ze proberen om het het paard zo goed mogelijk naar de zin te maken en hem bijv maar 2 x per week rijden en de overige dagen dat ze kan de wei op gooien. Maar toch, de verantwoordelijkheid voor het dier en zijn gezondheid blijft bij de eigenaar. Als deze niks wilt veranderen, kunnen we de schuld niet bij de TS leggen.
Geloof me, heb zelf vaak zat in zo'n situatie gezeten als verzorgster en uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen, omdat ik toch niets aan de situatie kon veranderen en het niet meer veilig was om met het paard bezig te zijn (ook door gebrek aan ervaring destijds).