Zonder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helenahof

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:19

Hallo,
Mijn pony is net ongv 3 kwart jaar onder het zadel.
Zij doet het super! Het word nu warmer en ik dacht
misschien kan ik proberen om bv. uittestappen zonder zadel ect.
Maar alleen is zij al boos als ik het zadel/deken erop leg dus ja ik denk als ik er zelf direct op zou gaan dat
ze begint te schoppen en te bijten?
Moet ik er nog ff mee wachten of .....??

Er is niks lichamelijks dierenarts laten kijken!
Laatst bijgewerkt door helenahof op 23-04-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:27

Ik zou me eerst eens gaan bedenken waarom ze boos is als je het zadel erop legt. Misschien heeft ze ergens last van.

Akhal_Teke

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:29

Inderdaad. een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is zou dit "manegepaardgedrag" niet moeten vertonen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:31

Akhal_Teke schreef:
Inderdaad. een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is zou dit "manegepaardgedrag" niet moeten vertonen.

:? Hoezo is dat manegepaardgedrag, vooroordelen bah! :r

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:33

Nee.. feiten gebaseerd op de vele bezoeken die ik heb gebracht aan maneges door HEEL NEDERLAND!!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:35

Zal vast wel ;) Ik geloof niet dat jij elk manegepaard in Nederland kent.

Ontopic: Ik zou naar haar rug laten kijken, kan goed zijn dat ze vast zit oid.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:36

Of dat het zadel gewoonweg niet past.

Ik hoef niet op veel manegepaarden te rijden om te kunnen zien hoe ze reageren bij het opzadelen.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:38

Jammer dat het gelijk weer als 'manegepaardgedrag' omschreven wordt

@ ts, heb je enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Heeft ze lichamelijk ergens last van of is het meer geestelijk? Bijvoorbeeld doordat ze het werk onder het zadel niet leuk vindt. Dan zou het juist positief kunnen uitpakken om een keer zonder zadel te rijden, puur voor de afwisseling. Maar pas er wel mee op, pas als je er zeker van bent dat ze lichamelijk niks heeft kan je hiermee aan de slag gaan.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:40

We gaan morgen om een ander zadel.
Alleen lag het zadel wel goed hoor!
Ze heeft nergends last van, we hadden de dierenarts laten kijken..

Ze houd zowiezo niet van rijden en troetelen.
Ze is al 9 maar 5 jaar van haar leven heeft ze niks gedaan gewoon in het weiland gestaan. ( ZOWW ZONDE)
Ik denk dat ze dat leven terug wil xD
Met het rijden is het verder geen probleem meer.

Ze houd zowiezo niet zo veel van mensen (als je haar uit het weiland hebt en poetst vind ze het wel leuk hoor!!)
ook als ik haar uit het weiland haal valt ze aan ect.
Haar vorige eigenaar zette haar de helewinter op stal.
En ze loopt rondjes dus zette hij haar in z'n koeien ding ( met 2 touwen vast)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:41

Akhal_Teke schreef:
Ik hoef niet op veel manegepaarden te rijden om te kunnen zien hoe ze reageren bij het opzadelen.

:Z Ik word zo moe he over die vooroordelen.
Ik denk dat sommige paarden het beter hebben dan sommige eigen paarden!

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:43

Umm. Zullen we wel bij het topic blijven en niet over manege paarden gaan discuseren..

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:43

In dat geval zou ik zeker voor veel afwisseling zorgen! Maak het werk leuk voor haar, en zorg ervoor dat je niet teveel vraagt. Wissel het rijden af met wandelen of grondwerk.
Mag ik vragen hoe lang je haar al hebt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:43

Everytime schreef:
Akhal_Teke schreef:

:Z Ik word zo moe he over die vooroordelen.
Ik denk dat sommige paarden het beter hebben dan sommige eigen paarden!

En toch zijn de paarden in de regel niet blij met beginnertjes zie het zadel decimeters te ver naar voren of achteren vastsnoeren. Niet te spreken over de 'houten' zadels die ze bij alledrie de maneges hebben waar ik actief heb gereden.

Ik zou hem even laten nakijken en eventueel gewoon proberen zonder zadel te gaan zitten in de bak met iemand erbij, het ergste wat er kan gebeuren is dat je valt :+

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:45

Nogmaals (voor zij die te lui zijn om het hele stuk te lezen)
Het zijn geen vooroordelen.
Er zijn maar erg weinig maneges waar er goed op gelet wordt hoe de manegeklanten de dieren opzadelen.

Terugkomend op het onderwerp...: De reactie die je pony geeft, geeft hij die alleen op het zadel of ook als je opstijgt? Als het alleen tijdens het zadelen is, dan zou uitstappen zonder zadel geen probleem moeten zijn. Omdat de pony geen negatieve associatie heeft met het opstijgen en rijden zelf

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:46

anders mss proberen met een voltigesingel? dan heb je nog een beetje houvast als ze wat zou doen..

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:47

idd alleen met het zadel/deken erop leggen - waarschijnlijk omdat het ook gewoon een pinnige merrie is.
Ik ben alleen bang dat als ik opstap (zonder zadel) dat ze me dan net als een dek ziet zegmaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:48

helenahof schreef:
idd alleen met het zadel/deken erop leggen - waarschijnlijk omdat het ook gewoon een pinnige merrie is.
Ik ben alleen bang dat als ik opstap (zonder zadel) dat ze me dan net als een dek ziet zegmaar.

Dat geloof ik niet, laat iemand haar vasthouden als je opstapt, als je normaal opstapt is het niet veel vreemder dan zonder zadel opstappen;)

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:49

Owkee!

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:54

Jammer dat er nogal van het topic afgeweken wordt..
Mijn paard kon ook heel heftig reageren op het zadel, ik denk dat mede door de ritjes zonder zadel hij wel plezier heeft gekregen in het rijden. Als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden, doe dit ! Ik ben langzaam aan begonnen met een pad buiten op en neer rijden en dat was het dan voor die dag. Langzaam aan werden het grotere rondjes en nu kunnen we makkelijk een hele dagtocht maken zonder zadel.
Ik wissel het nu af, 2x serieus bakwerk 1x naar buiten en dan het liefst zonder zadel.
Hierdoor krijgt je pony misschien ook door dat het rijden best heel leuk kan zijn, bij mijn paard heeft het zeker geholpen !
Succes !

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:00

Zorg in ieder geva; dat er iemand bij is als je zonder zadel opstapt! Mijn paard reageerde ook heel "vreemd" toen ik er de eerste keer zonder zadel op ging zitten. Ze vond het doodeng...ze voelen natuurlijk elke spiertje van jou wat je aanspant. Ze blijft 't na vaker doen iets minder eng vinden maar het is niet haar favoriete bezigheid. Met zadel is er niets aan de hand en ze mankeert verder ook niets. Sterkte!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:01

Ik zou het gewoon een keer proberen, desnoods met iemand ernaast. Mijn paardje is nu een ongeveer half jaartje onder het zadel & laatst ook eens zonder zadel gaan uitstappen (met dekje en longeersingel, was na het longeren). Ging super, ze keek wel een keer van; Wat doe jij nou? :+ Maar echt super braaf :D. Nu scheelt het weer dat mijn paardje erg nuchter is & wel voort sjokt :+ Ik zou in ieder geval niet zelf gaan experimenteren, helemaal omdat je al zegt dat je paardje niet 'een van de liefsten' is. Succes! ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:04

Probleem met de meeste dierenartsen is.. ze hebben geen kaas gegeten van osteopatie.
Waarbij vaak wel degelijk blijkt iets aan de hand te zijn met een paard.

Laat je paard liever een keer goed nakijken door een osteopaat en dan zou je aan de slag kunnen met een soort zadel therapie.
TTeam heeft goede methodes, maar je kunt ook beginnen met het zadel erop leggen, paard kroelen of borstelen en het zadel er weer af halen.
Maak het minder beladen voor je paard.

Hoe gaat het met rijden?

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:12

Met het rijden / opstappen ofzo is het niks aan de hand gewoon normaal met ondeugende streekjes xD.

Maar we weten wel zeker dat er niks mis is met de gezondheid.
Het is bij het zadel minder erg dan bij het deken bijv.
Ook als ik haar voetjes ff droog maar dan word ze als boos als ik met het boekje aan kom zetten ( bang dat ik het op haar leg )

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:15

Willen jullie meer over haar problemen weten lees dan ff het topic ;
Problemen

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:17

Het klinkt mij toch in de oren alsof je zadel gewoon niet past?
Je zegt zelf ook dat je een ander zadel gaat proberen morgen, dus blijkbaar twijfel je hier zelf ook aan?

En als je gewoon opstapt door bv. een voetje te krijgen van iemand, dan is het niet veel anders dan opstappen wanneer er een zadel op ligt. Ik denk niet dat je dan op een deken lijkt :P
Paarden reageren vaak wel heel verschillend op zonder zadel rijden, maar dat zou je gewoon uit moeten proberen.
Mijn pony reageert er niet op en loopt rustig z'n rondjes, daardoor kan ik ook ontspannen. M'n paard daarintegen wordt er giga zenuwachtig van, ik zit niet lekker, en dat eindigt meestal in een snel eraf springen, voordat ik val :P
Waarschijnlijk zou je het gewoon moeten proberen, als het niet gaat, weet je dat ook weer meteen :)

helenahof schreef:
Ook als ik haar voetjes ff droog maar dan word ze als boos als ik met het boekje aan kom zetten ( bang dat ik het op haar leg )

Kan je dan niet beter oefenen met haar te laten wennen aan dat soort dingen? Dat ze niet meer bang is wanneer je met iets aan komt zetten?
Laatst bijgewerkt door _Suus17_ op 23-04-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt