gedragsproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaleidoscope

gedragsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:10

Hallo,
Ik werk sinds 2 maanden op een dressuurstal en heb m'n eigen paardje daar ook staan.
Ik heb haar in september zadelmak gemaakt en alles verliep zonder problemen, ze was een voorbeeldpaardje. Maar sinds we in die nieuwe stal staan valt er geen land meer mee te bezeilen. Ervandoor gaan, steigeren, bokken, zich tegen de muur werpen, hoofd in de lucht, noem maar op. Ik denk dat ze stikjaloers is, vroeger had ze me helemaal voor zich alleen en nu ziet ze me de hele tijd met andere paarden bezig. Of zou ze me wat anders willen vertellen? Iemand een idee?

Groetjes

BKS

Re: gedragsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:14

Een paard kan niet jaloers zijn, zover kan hij niet nadenken. Een paard reageert alleen op de situatie dus het lijkt me dat er iets mis is ( zadel, tanden, etc).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:16

Mischien heeft ze gewoon even een paar weekjes nodig om alles wat er gebeurd is te verwerken?
Dat je te snel bent gegaan omdat ze zich zo netjes gedroeg, dat zou ik me best voor kunnen stellen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:17

Of het is nog steeds een kwestie van wennen...Hoe lang sta je nu op je nieuwe stal? Mijn paard kocht ik als zeer welopgevoed, braaf kalm paard, maar toen hij bij mij op stal kwam, was het een draak die me alle hoeken van het erf heeft laten zien. Dat is vanzelf (met wat consequente aanpak natuurlijk) weer rechtgetrokken en nu is hij weer zoals ik hem leerde kennen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:18

Is er voor het paard wat veranderd qua structuur, schema?
Minder of meer buiten, ander voer, andere rijtijden of zo.
Dit kan voor het paard onwennig zijn, kost tijd om daar aan te wennen natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:19

denk dat het dier wat tijd nodig heeft, en dat je er nu teveel druk op zet :)

Kaleidoscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:55

Jaloers kunnen ze wel zijn hoor BKS, van de paarden waar ik mee werk begin ik over het algemeen met Amora, maar als ik om de een of andere reden met een ander paardje begin maakt ze minstens een uur theater in 'r box :P dus dat is me duidelijk een vorm van jaloezie :)
haar tanden heb ik onmiddelijk laten nakijken omdat ze zo met r hoofd shudde, ik dacht dat ze vreselijke pijnen leed :D , maar haar gebit is piccobello in orde, en mijn tuigage lijkt ook passend en in orde. Ik heb een enkelgebroken bit geprobeerd maar dat maakte alles nog erger, ik overweeg een rubberen pelham te proberen maar ik denk niet dat de oplossing bij een ander bit ligt...

en marijke, ze gaat minder vaak buiten dan in de herfst maar vaker dan de laatste maanden op de vorige stal, ze krijgt meer voer (ze was véél te mager) maar dat heb ik langzaam opgebouwd. Rijtijden zijn inderdaad anders, ik heb meestal pas na 20u tijd om met haar te rijden en vroeger was ik elke dag rond 15u bij haar. Maar ik had gedacht dat ze op 2 maanden tijd toch aangepast zou geraken?
Ach, ik zie wel, opgeven doe ik alleszins niet, daarvoor zie ik haar te graag :D

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:27

Mischien ligt het aan het voeren???hoeveel krijg ze daar, en wat voor brok krijgen ze daar??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:42

Kan 6 maanden duren voordat een paard volledig gewend is.
Als je nou een tijdje niet rijdt, merk je dan dat ze aan de hand ook nog wat drukker en onrustiger is?

Zou haar sowieso even pauze geven.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:43

Paarden hebben ook de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe omgeving en het nieuwe voer. Zou me er nog niet te druk om maken. Hoeveel komt ze buiten op een dag?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:04

Heeft je paardje lang op het vorige adres gestaan voordat ze verhuisde?
Sommige paarden moeten best lang wennen als ze verhuist zijn,wel vind ik het vrij extreem gedrag voor gewenning.
Is dit gedrag er vanaf het begin steeds geweest zodra je verhuist bent,of is het steeds erger geworden?

Hoe is ze aan de hand met wandelen? druk ? gespannen ? of loopt ze dan vrij relaxt mee?

als je paardje stikjaloers zou zijn,lijkt het me niet dat ze dan ook ongewenst gedrag vertoont wanneer je haar wel aandacht geeft
dus denk niet dat dit bij jou paardje zo zou zijn,of doet ze dit gedrag alleen in de box ?
(Neem aan dat het steigeren etc onder het zadel is toch?)

Heb je verder alles al een laten nakijken zodat je zeker weet dat er verder niets is? zadel in orde ? Osteopaat naar haar laten kijken misschien ? tanden verder in orde?

BKS schreef:
Een paard kan niet jaloers zijn, zover kan hij niet nadenken. Een paard reageert alleen op de situatie dus het lijkt me dat er iets mis is ( zadel, tanden, etc).

Hier geloof ik ook niet in,denk dat ze weldegelijk jaloers kunnen zijn!
ik weet in ieder geval zeker dat mijn paard jaloers kan zijn,vroeger had ik alleen haar en kreeg zij alle aandacht,
nu heb ik meer paarden en staat ze in een kudde,andere paardjes moeten ook aandacht dus als ik sta te kroelen met 1 en zij wilt met mij kroelen,jaagt ze de andere weg en word ze heel gemeen (ziet er ook heel appart uit,zou het eigenlijk eens moeten filmen)
(ongeacht of deze hoger of lager in rang staat als haar!)
terwijl het best een held op sokken is voor paardjes die hoger in rang staan.
Ik vind dit toch echt een vorm van jaloezie van : ik wil haar alleen voor mezelf!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:10

Ik ga je in elk geval uit de droom helpen...een paard weet echt niet wat jaloezie is!
Er kunnen veel dingen meespelen dat je paard nu heel anders is, maar hij denk echt niet...Gloeiende, gaat ze vandaag weer op een ander paard!
Ander ritme, ander voer, minder buiten of juist meer buiten en moet nog de rangorde in de kudde vinden...ik noem maar een dwarsstraat!
Jaloezie is een mensen eigenschap die de paarden ( dieren) gelukkig niet kennen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:54

aerdenhout1 schreef:
Jaloezie is een mensen eigenschap die de paarden ( dieren) gelukkig niet kennen.

Hoe verklaar je het geval van cocochanel dan?
Ik denk namelijk ook dat er zoiets wel meespeelt. Bezitterig gedrag is toch zeker iets wat een paard kan en doet vertonen, naar andere paarden in de kudde of mensen. Bezitterigheid is toch ook een vorm van jaloezie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:57

marijkedam schreef:
aerdenhout1 schreef:

Hoe verklaar je het geval van cocochanel dan?
Ik denk namelijk ook dat er zoiets wel meespeelt. Bezitterig gedrag is toch zeker iets wat een paard kan en doet vertonen, naar andere paarden in de kudde of mensen. Bezitterigheid is toch ook een vorm van jaloezie?

Het is idd geen jaloezie, het is een vorm van dominantie.

Wennen is zowieso iets waardoor het gedrag kan veranderen.
Wat ik ook gok is dat het paard op de vorige stal buiten stond en hier niet of weinig?

Sommige paarden moeten heel erg wennen aan een ander ritme...

Edit: Typo :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:00

Ik zal het nog wat tijd gunnen.
Ze moet vast nog wennen aan haar nieuwe omgeving.
Het is ook niet niks, zomaar ineens van je vertrouwde plekje op een nieuw plekje komen.
En 2 maanden is echt nog niet zo lang.
Kijk het nog even aan en ga rustig met haar om.
Dan gaat ze zich vanzelf wel fijner voelen denk ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:01

Dominantie heet zoiets. En daar moeten wij als mens altijd boven zien te staan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:19

Dit is meer iets voor OPG.
Daarom van RT-P naar OPG.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:03

aerdenhout1 schreef:

wil niet helemaal of-topic worden maar kan hier zelf uren discussie's over voeren,maar ik vind dat dieren wel degelijk
emotie's kunnen tonen waaronder ook jaloezie.

"definitie van jaloers :Uitspraak: jaˈlurs Bijvoeglijk naamwoord 1 als je het vervelend vindt dat jij iets niet hebt dat een ander wel heeft"

dus als ik met een paard kroel en mijn paard jaagt een ander paard weg (je moet ook echt zien in dit geval hoe ze het doet,is echt een hele andere manier dan "gewoon" dominantie vertonen!ze word echt pissig) ben IK in dit geval iets wat zij wilt hebben! ik zie dit als jaloers. (dit zou ze bijvoorbeeld ook nooit doen bij iemand anders die met een paard kroelt en zij zou ook een aai willen)

Ik zie dit ook anders als met eten bijvoorbeeld,wanneer ze het dan doet is het dominant gedrag,in dit geval zou ze nooit een hogere in rang zo durven te behandelen. daaruit maak ik ook op dat met mij kroelen uit jaloezie komt,omdat dit nog verder gaat.
(overigens gaan hogere in rang ook daadwerkelijk weg als zij met mij wilt kroelen)

@ aerdenhout,waaruit maak jij op dat een paard niet jaloers kan zijn,je kunt toch niet in hun koppie's kijken ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 06:44

cocochanel schreef:
aerdenhout1 schreef:

wil niet helemaal of-topic worden maar kan hier zelf uren discussie's over voeren,maar ik vind dat dieren wel degelijk
emotie's kunnen tonen waaronder ook jaloezie.

"definitie van jaloers :Uitspraak: jaˈlurs Bijvoeglijk naamwoord 1 als je het vervelend vindt dat jij iets niet hebt dat een ander wel heeft"

dus als ik met een paard kroel en mijn paard jaagt een ander paard weg (je moet ook echt zien in dit geval hoe ze het doet,is echt een hele andere manier dan "gewoon" dominantie vertonen!ze word echt pissig) ben IK in dit geval iets wat zij wilt hebben! ik zie dit als jaloers. (dit zou ze bijvoorbeeld ook nooit doen bij iemand anders die met een paard kroelt en zij zou ook een aai willen)

Ik zie dit ook anders als met eten bijvoorbeeld,wanneer ze het dan doet is het dominant gedrag,in dit geval zou ze nooit een hogere in rang zo durven te behandelen. daaruit maak ik ook op dat met mij kroelen uit jaloezie komt,omdat dit nog verder gaat.
(overigens gaan hogere in rang ook daadwerkelijk weg als zij met mij wilt kroelen)

@ aerdenhout,waaruit maak jij op dat een paard niet jaloers kan zijn,je kunt toch niet in hun koppie's kijken ????

Dat pissig kijken/worden, is toch echt dominantie naar het andere paard toe. Jij hoort bij haar en niet van het andere paard, zie het als kuddegedrag. Er komt geen jaloezie in kuddegedrag voor, maar bescherming en dominantie.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:56

Ben het met bovenstaande eens, je kunt een paard geen menselijke eigenschappen toebedelen. Het ziet eruit als "jaloers" maar is een reactie op de situatie wat inderdaad met dominantie te maken heeft.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:12

Sorry hoor! Ik wil ook wat zeggen.
Dieren kunnen wel degelijk jaloers zijn! Ik vind het klinklare onzin dat er berweerd word dat het dominantie is! Ik Sta zelf met mijn pony bij CocoChanel. En leer haar paardjes ook kennen! En zelfs ik zie wanneer haar paardje jaloers word en paardne weg jaagt omdat ZIJ aandacht wilt. Zoals Cocochanel al zij is Chanel een echte held op sokken en "maar niet te spreken over die van mij" maar als zij aandacht wilt dan zorgt ze er voor en doet ze er alles voor om ook daadwerkelijk die aandacht te krijgen! Ik bedoel Je ziet echt wel aan jou beessie dat wat hij voelt. Je ziet het toch ook als hij ziek is of pijn heeft of wat dan ook. Ik vind dit geen Dominatie.

Ik heb mijn paardje vanaf zijn 5d maand hij is nu bijna 2 en ik zie aan hem echt wel of hij nou jaloers is of gewoon schijt aan me heeft. Ik? een ander paard kroelen dat geloof je toch niet he. Meneer staat gelijk achter me te douwe dat hij ook aandacht wilt! Als hij dat niet krijgt zie ik aan hem echt wel of hij dominant gedrag vertoont of gewoon stik jaloers is.
Daar kan je inmiddels je paardje voor toch;) Of zie ik dat verkeerd?? Kan hoor maar blijf bij me mening dat beeste emoties ook kunnen tonen! En ja Jaloers zijn ook.
Waarom denken mensen dat paarden of andere dieren geen jaloerzie kennen?
Kan zo nog tien voorbeelden geven maar ik blijf bij mijn punt.

Als je zelf nou verdrietig ben ben je dan ook boos?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:17

BKS schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn merrie gaat ook boos doen en trappen tegen haar stal als ik bij het paard tegen over haar in de stal sta.
Dit heeft dus niet altijd te maken met niet passend tuig of puin.
Ik geloof best dat paarden jaloers kunnen zijn.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:06

Het kan echt van alles zijn... Velen dingen zijn al genoemd...

Ze kan nu ook lekker aan het puberen zijn en jouw aan het uitproberen zijn....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 01:48

Ik geloof ook dat dieren jalouzie kennen. Jalouzie is een van de basisemoties die ook bij dieren voorkomt, net zoals boos zijn, of juist blij zijn. Jalouzie is ook essentieel voor een dier, zonder een bepaalde mate van jalouzie kunnen ze niet overleven. Die hebben ze nodig om voor zichzelf voldoende eten te verwerven, en zonder jalouzie zou je ook geen dominantiegevechten hebben, dan zou ieder individueel paard het leiderschap van een ander volledig accepteren zonder zelfs maar een poging te doen dat zelf te verwerven.

Jalouzie kan dus volgens mij zeker een rol spelen, maar gezien de korte tijd dat je op deze stal staat lijkt mij gewenning ook wel een grote rol spelen. Het ritme is veranderd, andere paarden, een andere positie in de kudde, andere omgeving, zijn allemaal dingen die voor een paard bedreigend kunnen zijn en die gewenning kan best lang duren. Soms tot meer dan een jaar. Geef het voorlopig de tijd en kijk of het gedrag verbetert op den duur. Als er medisch tenminste niets aan de hand is. Hoe oud is je paard trouwens? Hoeveel werk je ermee en wat doe je dan? Wissel je het werk ook af?

Kaleidoscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 22:08

Hallo, sorry voor de late reactie, maar ik heb niet vaak toegang tot internet.

Bedankt allemaal, ik heb een ostheopaat laten komen, haar rug zat van kop tot staart geblokkeerd (wsl door haar vroegere training als draver) vanaf morgen zou ik terug kunnen rijden dus ik ben benieuwd :) . Ik denk wel dat het goed komt, ze ziet er al gelukkiger uit (maar de oren gaan nog in de nek als ik met een ander paard passeer, en dat symptoom blijf ik toch jaloezie noemen ;) )