Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlottety

Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:06

Gister ben ik op concour geweest in kootwijk(18 april).

In de ochtend vroeg heb ik mijn paard met wat moeite in moeten laden(d.m.v. brokken)

Ik heb goed gereden op concour, en me paard viel bijna in slaap bij de trailer, zo ontspannen was ze,
maar nu... mijn paard wilde echt niet de trailer in! We hebben met 2 mensen er 2 uur over gedaan om haar in te laden, met geduld en respect voor het paard. Dus zonder touwen, en boos worden.

Uiteindelijk heb ik haar onder het zadel naar huis moeten rijden, van kootwijk terug naar Hoenderloo. Ik wil dit echt nooit meer, vreselijk.

Ik ben dus vandaag wezen googlen op het internet en kwam op Bokt uit, ik heb me geregistreerd en ingelogd in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Mijn paard word in juni 5, dus is nog jong genoeg om het op te lossen, maar weet wel bij een jong paard weten ze maar al te goed hoe zij het moeten aanpakken.

Ik wil er zeker geld aan uitgeven om dit probleem te verhelpen, maar het is niet dat ik veel geld ervoor heb.
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Trouwens, in oktober '09 is hetzelfde gebeurd, we hebben haar toen moeten laten staan op die stalling, de volgende ochtend duurde het 15 min, en toen hadden we haar in de trailer door brokken te geven.

Het probleem is dus dat het paard van stal naar concour wel in te laden is, maar niet van concour naar stal.

Het mag gewoon niet weer gebeuren!

Sientje

Re: Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:11

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:17

Ik zou ook zeggen, eerst goed leren trailerladen en even met Petra Vlasblom bellen (zie hierboven voor link).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:19

Gewoon twee longeerlijnen erachter en zonder enige spaning zo erin schuiven!

Mijn paarden willen ook niet altijd terug, dan span ik een lijn achterlangs en is het echt in tien seconden gepiept.

Hou je niet van zon methode ( al is het vind ik erg snel en redelijk spanningloos ) dan moet je misschien iemand zoeken die het echt anders aanpakt..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:20

Monty Roberts Nederland geeft ook cursussen laden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:20

Met die lijnen heb ik ook gedaan nou als ze niet willen gaan ze er echt niet in hoor.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:21

Maar waarom heb je niet gewoon even geprobeerd een touwtje erachter te halen? Dat je het eerst even rustig probeert, prima hoor, maar twee uur? Ik denk dat paardlief jullie hartelijk heeft staan uitlachen :n.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:22

denice schreef:
Gewoon twee longeerlijnen erachter en zonder enige spaning zo erin schuiven!

Mijn paarden willen ook niet altijd terug, dan span ik een lijn achterlangs en is het echt in tien seconden gepiept.

Hou je niet van zon methode ( al is het vind ik erg snel en redelijk spanningloos ) dan moet je misschien iemand zoeken die het echt anders aanpakt..

Wij hebben dit geprobeerd in oktober, ze heeft toen de trailer van een ander goed ingetrapt, paard mankeerde niks, maar zij word hier ook gestresst van, heel apart want bij paard van mijn vriendin lukt het ook!

Toch bedankt!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:23

700 kilo paard moet gewoon te laden zijn, klaar. Merendeel van de zogenaamd angstige paarden lachen gewoon in hun vuistje als baaslief weer eens probeert of hij niet astjeblieft in de trailer wil.

Waarmee ik niet wil impliceren dat dit geval ook zo is overigens.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:24

Okey , raar, als twee sterke mannen een ruk geven dan moet ze er toch wel in..

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:24

Die van mij heeft ook een tijd gehad dat hij op de terugweg niet in de trailer wilde. Nu standaard biks en een emmer mee, dan gaat hij wel. Misschien niet de beste methode, maar het werkt wel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:25

Die tillen de meeste paarden inderdaad zo op denice, ideaal om er een paar voorhanden te hebben :j.

Wat doet ze precies charlottety?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:26

Lijkt trouwens wel of je paard gewoon wacht tot dat die vreten krijgt voor hij erop gaat als het alleen met brokken lukt? Lijkt me dan toch dat hij in zijn vuistje staat te lachen als je hem er niet opkrijgt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:28

Ik heb iemand van Rhijnauwen erbij gehad, die zit hier ook op Bokt. Nu gaat eht prima, zonder al te veel problemen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:29

Het hangt af van het karakter van je paard af hoe je dit moet gaan oplossen.
Heeft dit paard in het verleden wel geleerd wat trailerladen is? Het is nl een onderdeel van de opleiding en als je het m nooit fatsoenlijk hebt geleerd kan het zijn dat ze na een paar keer gaan staken omdat ze nu weten wat het is.... het kan ook van de chauffeur en de wijze van rijden afhangen of ze voortaan wel of niet meer meegaan.

En als je een dikke vinger paard hebt dan heb je nu een serieus probleem want dit wordt dan alleen maar erger, zoek er hulp bij van iemand die weet wat hij/zij doet dan kun je dit wel oplossen maar ga niet zelf aan de slag want dan ben je alleen maar meer aan het oefenen hoe het niet moet...

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:32

Me vader rijd er rustig met de auto,wij denken dat het daar niet aan ligt,

wat ik net las van Cissy kan wel kloppen, ik heb haar gekocht toen ze 3 was van een handelaar.

Daarna heb ik startklaar gemaakt voor concoursen een paar keer met de trailer geoefend en daarna mee genomen.

Misschien was het niet voldoende

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:33

Cissy schreef:
En als je een dikke vinger paard hebt dan heb je nu een serieus probleem want dit wordt dan alleen maar erger, zoek er hulp bij van iemand die weet wat hij/zij doet dan kun je dit wel oplossen maar ga niet zelf aan de slag want dan ben je alleen maar meer aan het oefenen hoe het niet moet...

Helemaal waar. Mijn ervaring is dat er allemaal mensen mee gaan bemoeien. Met de beste bedoelingen, maar die methodes werken alleen maar averechts.
Jammer is het dat je terug bent gaan rijden, want als je een beetje slim paard hebt, weet ie ook de volgende keer dat ie zijn dikke vinger kan opsteken.
Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen dmv de methodes van Parelli. Uiteraard met hulp.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:35

Citaat:
Helemaal waar. Mijn ervaring is dat er allemaal mensen mee gaan bemoeien. Met de beste bedoelingen, maar die methodes werken alleen maar averechts.
Jammer is het dat je terug bent gaan rijden, want als je een beetje slim paard hebt, weet ie ook de volgende keer dat ie zijn dikke vinger kan opsteken.
Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen dmv de methodes van Parelli. Uiteraard met hulp.

Parelli? Zegt me niks,wat houdt dat in?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:35

Maar nu heb ik nog geen antwoord op de vraag wat het paard precies doet?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:38

charlottety schreef:
Citaat:

Parelli? Zegt me niks,wat houdt dat in?

Even googlen. Krijg je heel veel informatie.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:39

Ik moet nog een beetje weten hoe Bokt werkt,

Maar het volgende wat ze doet:

Als ze netjes in het begin voor de trailer staat en je doet de touwen erachter, gaat ze erna trappen, terwijl de touwen niet eens daar in de buurt komen, zou ze er goed op reageren, dan staat ze op de laadklep, met dat je haar er verder in wilt hebben springt ze ervan af. Hierdoor ging er een trailer naast ons met een beste deuk en krassen naar huis.

Hierna kan je het paard er niet meer voor zetten, ze blijft een meter voor de laadklep stil staan en zet geen stap meer.

Hierna ben ik met haar langs de trailer gaan stappen, en daarna weer geprobeerd voor te zetten.

Ik wist gewoon niks meer te doen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:41

Ik denk dat je dit echt goed moet doorpakken en een expert erbij moet halen.

Dit ziet er in de ogen van de eigenaar altijd heel erg dramatisch uit, maar met behulp van iemand die er echt verstand van heeft heb je een paard vaak zo snel weer trailermak gemaakt, dat is niet te geloven.

Ik zou er dus een dagje en wat geld aan spenderen, daar heb je de rest van je wedstrijdleven plezier van.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:43

Maar hoe had je de touwen dan? Als je twee touwen goed bevestigd, zou dit haar allezinds moeten afremmen als ze van de laadklep af wil springen. Je moet de druk ook niet loslaten tot de achterstang dicht zit he.

Ze gaat dus niet de lucht in?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:43

Ik werk ook met Parelli met trailerladen, het is teveel info om hier even neer te zetten, ik heb wel een DVD van hem voor je als je interesse hebt, PB me dan maar even.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:44

Ik zou het zelf niet alleen met de dvd oplossen. Hoe goed die ook is. Ik zou er zelf wel iemand bijhalen die je het ter plaatse kan demonstreren en jou bij kan staan.