Graag zou ik wat tips willen horen over de beslissing en ervaring van andere ouders die voor hun kind een nieuwe pony hebben gekocht en die nog hengst is. Wij hebben een 4 jarige duitse rijpony gekocht die nog hengst is en ontzettend braaf is en niet door heeft dat hij hengst is. Toch laat ik mij af en toe beinvloeden door de verhalen om mij heen dat je een kind ( van 13 ) niet op een hengst moet laten rijden zeker niet in de wedstrijden. Hebben jullie voor zo'n dilemma gestaan en wat hebben jullie uiteindelijk besloten? We hebben hem net en hij is zadelmak en erg braaf onder het zadek en ook in de omgang,bijt niet ,is niet onrustig of iets dergelijks,maar gewoon erg braaf. Mijn dochter van 13 gaat hem zelf klaar maken voor de wedstrijden met begeleiding en start hem zodra hij er aan toe is. Wat zouden jullie doen?
Als je dochter genoeg ervaring heeft met rijden zie ik het probleem niet.Er zijn echter wel regels verbonden aan het starten met een hengst. Volgens mij moet je min 14 zijn en in een bepaalde klasse gestart hebben.
chocobroodje
Geplaatst: 16-04-10 23:05
Ik zou meer naar het wei verhaal kijken, het is gewoon zoveel fijner als je paardje "gewoon" mee de wei op kan. Zeker als je geen plannen hebt om te dekken zou ik hem persoonlijk laten castreren.
Bianc_Sten
Geplaatst: 16-04-10 23:05
Hoe is hij als hij bij merries is ??
Lauura
Geplaatst: 16-04-10 23:06
Absoluut geen hengst laten als je er verder geen echte plannen mee hebt. Een hengst heeft een minder paardwaardig leven. Kan niet snel in de kudde etc. Ook om dat je kind nog zo jong is zou ik het ook niet doen. Wat nou als er een merrie voorbij komt en je kindje heeft hem vast? Ik denk dat het niet veilig (en eerlijk) is.
janne77
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-10 23:08
kehdra schreef:
Waarom zou je hem wél hengst laten??
Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .
Equipro
Geplaatst: 16-04-10 23:08
Gefeliciteerd met jullie nieuwe pony!
Ik zou het nog even aan kijken, laat ze eerst aan elkaar wennen zodat ze elkaar leren kennen, ook weet ik niet hoeveel ervaring je dochter heeft. Ik neem aan dat wanneer ze een groene pony aan kan rijden, ze ook het zelfvertrouwen heeft om met "hengstenmanieren'" om te gaan. Ik raad je wel aan om dit alles onder goede begeleiding te doen.
Abeltje77
Geplaatst: 16-04-10 23:08
Ik zou hem ook geen hengst laten.
Er zijn namelijk maar weinig redenen om dat wel te doen, en heel veel redenen om te ruinen.
Wil je ermee fokken? Zo niet: laten ruinen.
Geeft meer rust voor jullie (het zál maar eens mis gaan) en zeker meer rust voor het dier zelf.
janne77
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-10 23:09
Bianc_Sten schreef:
hij blijft gewoon zoals hij anders ook is en kijkt er niet naar op of om
Om een reden van het is mooi zou ik hem helemaal laten ruinen. Heeft veel meer voordelen dan hengst laten.
Abeltje77
Geplaatst: 16-04-10 23:12
en hoe is het 'weidemanagement'? Komt ie buiten? En zo ja: staat ie dan alleen?
rommulus
Geplaatst: 16-04-10 23:14
mits jijzelf er altijd bij kan blijven tot dat de dame 18 is (wettelijk volwassen) tja ... niet een groot probleem dan
de andere kant ze mag niet eerder starten dan dat ze L2 is omdat het een hengstje is
verder hoor ik vaak het paard waardig bestaan ed tja ik heb zelf ook een hengst en ik trek me daar niets van aan gezien mijn paard genoeg contact heeft met andere paarden (al zal ik zodra het kan wel een maatje voor hem ga zoeken waarmee hij in het land kan ipv naast) dit zou ik als ik jou was ook over gaan nadenken
loriene
Geplaatst: 16-04-10 23:16
Je dochter mag geen hengst starten. Zowiezo 14 jaar en L2 plus volgens mij 2 wp.
Geen hengst laten,vind het gewoon te gevaarlijk. Het zijn nog maar kinderen die er mee om gaan. Misschien heeft hij nu nog niet door dat hij een mannetje is maar dat kan in 1 min veranderen. Wij hebben er verschillende gehad maar die zijn nu wel echt ruin.
Janine1990
Geplaatst: 16-04-10 23:17
janne77 schreef:
Bianc_Sten schreef:
hij blijft gewoon zoals hij anders ook is en kijkt er niet naar op of om
Nog wel.............
YSR1971
Geplaatst: 16-04-10 23:17
Los van de vraag of je hem zou moeten ruinen, zodat hij in de kudde kan leven, kun je kijken eerst naar de regels voor het starten. Je dochter mag een hengst bij de pony's starten als zij minimaal 12 jaar oud is (qua leeftijd kan het dus) en als zij in de dressuur minimaal L2 geklasseerd is, of springen L, of eventing M (art. 32 lid 11 Algemeen Wedstrijdreglement). Voldoet ze niet aan deze vereisten, dan is de keuze in ieder geval op wedstrijdgebied makkelijk.
ashley1
Geplaatst: 16-04-10 23:31
Als je 4 jarige hengst nu zo mooi oogt en je laat 'm helpen, dan blijft die mooie hals (dat is meestal waar het om draait) als het goed is vrijwel behouden. En als je 'm verder niet voor de fok ofzo gebruikt, zou ik 'm laten castreren. Je moet anders altijd opletten met hem, hij kan bijna niet met andere paarden in de wei en ohwee als hij wel opeens echt hengst wordt, dan heb je de poppen aan het dansen. En je zit ook nog met de vraag of je dochter 'm wel mag starten of niet eerst met een andere pony L+winst moet worden...tenzij ze dat al is. Dus wat de rest ook zegt: als je hem niet voor de fok gebruikt, lekker castreren.
M_D_H
Geplaatst: 16-04-10 23:37
behalve de regels voor het starten... vind ik zowiezo dat je de pony moet laten ruinen... hij zal toch ooit gestraft worden omdat hij iets doet wat nou eenmaal in zijn natuur zit... want... een hengst blijft een hengst... en mischien dat hij nu nergens naar kijkt... maar wat als een merrie hengstig wordt?
daarnaast, je dochter mag niet met en hengst starten... en omdat het een mooi diertje is omdat hij hengst is? ik heb een ruin... en die is gewoon qua bouw en gedrag nog steeds hengst!! (check mijn pro maar )
het is voor eht diertje gewoon veel beter als het nu geruind wordt!!
En hoe reageert die op hengstige merrie's? Of heb je dat nog niet met hem mee gemaakt? Zou zeggen lekker laten casteren kwa gedrag en uiterlijk zal hij niet veranderen. Maar als je hem niet als dekhengst wil inzetten heeft het opzich niet zo veel voordelen meer nadelen gezien je toch altijd moet opletten als er een hengstige merrie in de buurt is en die kan je ook bv buiten in het bos tegen komen.
Gini
Geplaatst: 16-04-10 23:46
Wil je er mee fokken? Ja: logischerwijze hengst laten Nee: ruinen
Is aangenamer voor het paard zelf. Particuliere hengsten lijden vaak een leven in isolement en frustratie.
aeolusnr1
Zoals er al een paar anderen hebben gezegt, wat is de meerwaarde als je hem als hengst zou houden. Het is en blijft steeds een probleem als je hem op een weide zou willen plaatsen. Op vele plaatsen ben je gewoon niet welkom met een hengst. Het is en blijft steeds een groter risico , zowel voor je dochter als voor eventuele andere ruiters in de buurt. En voor het paardje zelf is het echt geen prettig gevoel, een hengst is gebouwd om te kunnen dekken, en dit niet één keer per jaar, maar liefst heel veel keren zelfs meer dan elke dag één keer. En dat kan dan niet dus dit veroorzaakt zeker ook frustratie bij het beest, dus castreren daar doe je hem eigenlijk alleen maar een plezier mee , dan kan hij gewoon bij al de andere paardje op de weide zonder enig probleem. Sommige eigenaars zien een hengst als een soort status symbool en dat zegt meer over de eigenaar dan dat het goed is voor het paard.
janne77
Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-10 07:18
Dankjewel voor al jullie reacties,ik ga het overwegen om hem te laten ruinen.Mijn dochter kan wel starten qua niveau en leeftijd,maar wat jullie al mailen en antwoorden,wat als hij een keer wel last heeft van zijn mannelijke krachten.............
toch zou ik graag nog een reactie willen van een moeder die dezelfde dilemma had voor haar dochter........
Wij hebben destijds ook een hengst gekocht, was 10 jaar en geen hengstenstreken. Toch hebben we hem laten castreren, nog niet eens zo zeer vanwege het starten, maar omdat we hier ook merries hebben en het gewoon sneu was als hij altijd apart moest staan. Voordelen: hij kon bij de anderen in de wei hetgeen hij echt leuk vond. Hij had de aandacht tijdens het rijden meer bij, vooral tijdens lessen en op wedstrijd. Hij is nog net zo mooi gebleven.
Gewoon laten helpen... geen risico lopen! En mooi blijft ie toch wel als ie tot zijn 4de hengst is geweest!! Maar voordat ie streken krijgt, balletjes eraf!!
smeetjoew
Geplaatst: 17-04-10 08:38
Wellicht niet helemaal hetzelfde, maar het lijkt er wel een beetje op: ik heb 16 jarige leeftijd een 3,5 jarige hengst gekocht. Was echt een mak lam. (oke, nooit geprobeerd hem bij/naast merries te zetten) Maar je kon er alles mee. Ook rijden samen met andere paarden geen probleem.
Alleen na een klein half jaar begon hij zich toch erg mannelijk te voelen: de eerste symptomen is dat hij vervelender wordt in de omgang (meer drammen, je de hele tijd happen en van een klap niet op of om kijken of daarna net zo vervelend doorgaan, etc) en dat moet je óf écht de kop in drukken óf castreren. Het feit dat 'ie vervelender gaat ook gepaard met dat 'ie "zwaarder" wordt (meer hengst).
Maargoed. Ik heb 'm nog een week of 3 hengst gelaten totdat hij onder het zadel echt gevaarlijk werd. Hij kwam een aantal maal steil overeind en ben er ook 2 keer goed hard afgekletterd. Dat was de druppel: hij werd 3 dagen daarna gecastreerd. Maar er kunnen dus vervelende ongelukken gebeuren met hengsten. En als je een volwassen vent bent, dan kun je dat goed handelen (lees: testosteron vs testosteron ), maar als vrouw zijnde en al helemaal als je nog een meisje bent, dan gaat dat niet goed.
Maar wat ik hiermee wilde zeggen (moeders had natuurlijk een erg grote invloed ook): is dat ik hem hengst mocht/wilde laten zolang hij zich gedroeg. Zo langzaam maar zeker sluipt dat er een beetje in dat hij zich steeds meer hengst gedraagt.
Dus mocht ik ooit weer een hengst kopen; dan blijft hij enkel hengst als hij nog wat meer zou mogen uitzwaren en/of nog niet door heeft dat hij hengst heeft. Zodra de eerste tekenen van hengsten-gedragingen verschijnen: castreren.
Dus, conclusie: echt als hij écht mak is dan zou ik 'm hengst laten. Maar als je merkt dat hij onder het zadel luier wordt (en naar het been gaat slaan) en nukkiger wordt in stal en aan de hand zich erg macho gaat gedragen: castreren. Maar aangezien hij al 4 is, lijkt het me dat het geen iele pony meer is. Zeker die Duitse rijpony's zijn vaak erge chique en mooie dieren. Want je kan behoorlijk je vertrouwen verliezen als je er een aantal keer afvalt door hengsten"streken".
Overigens heb ik er sinds de castratie nooit meer last van gehad en issie weer net zo braaf als voorheen.