Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wat tempowisselingen, richting bepalen en het langzaamaan opbouwen. Zo boek je ogenschijnlijk kleine succesjes die veel voor zijn mentale weerstand zullen doen. Daag hem uit maar wees alert op zijn lichaamssignalen: spanning; minder druk, blij dan kun je lekker doorgaan.libertad schreef:misschien heb je dit zelf ook al lang bedacht, maar ik denk dat een zenuwachtig paard het best een duidelijk, vast ritme kan hebben. ik zou dus zeggen elke keer precies hetzelfde doen in dezelfde volgorde, zodat hij daar houvast aan heeft. en niet te ingewikkelde dingen om te beginnen. als je iets nieuws wil doen langzaam beginnen. bijvoorbeeld met voeten wassen eerst water langs zijn voeten laten lopen, tot hij ontspant, en dan steeds een beetje dichterbij. en als hij dan toch erg in de stress schiet kun je terug naar het vaste, bekende ritme.
weet niet of je hier wat aan hebt, maar sowieso heel veel succes. het klinkt alsof hij geluk heeft met jou.
libertad schreef:je zei dat je dacht dat, omdat je hem bij het wandelen telkens weg moest duwen, dat stress zou veroorzaken. ik denk dat dat in principe wel mee zou moeten vallen. als jij leidt, en vriendelijk maar consecuent duidelijk maakt dat hij iets niet mag, zou dat juist ook gerust moeten stellen, omdat er dan duidelijke leiding is. maar het kan natuurlijk bij hem anders zijn.
Tatum123 schreef:@Flappie2: Ik herken jou paard in de mijne. Mijne kon ook niet met andere paarden maar ook niet zonder ze. Mijne was alleen niet heel erg stresserig. Maar een tip is wat bij mijn merrie echt geholpen heeft. Geef hem de tijd om aan 1 paard te wennen, ik heb een shetlandmerrieveulen gekocht en die heb ik 2maanden lang naast haar gezet in de weide. Ze moest er in het begin niks van weten en viel haar ook aan. Het veulen ging voor haar aan de kant maar meer niet viel niet terug aan ofzo. Nu na een halfjaar tijd zijn ze onafscheidelijk en onwijs dikke maatjes geworden. Ik denk dat jou paard erg onzeker is bij andere paarden en zich daardoor niet weet te gedragen. Mijn merrie is vroeger nooit geaccepteerd tussen andere paarden dus vandaar dat ze zo doet. En regelmaat doet echt wonderen, Hij heeft onwijs veel meegemaakt dus moet hij jou ook helemaal 100% vertrouwen. En nog een tip hou het bij 1 paard erbij zetten en eraan laten wennen, meer paarden wordt hij alleen maar onzekerder.
Succes!