Hoeven uitkrabben!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

23111997r

Hoeven uitkrabben!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:04

Nou...volgens mij was de vorige topic niet zo duidelijk dus ik leg het hier even GOED uit }>

Mijn Shet Joep,
die staat in een weiland met AL-LE-MAAL kleine steentjes die ik probeer op te ruimen maar het zijn er ZO-VEEL!!!

nou en nu dan het probleem:
Joep laat zijn hoeven niet uitkrabben?
hij gaat in je rug bijten,loopt naar achteren of trekt zijn voet terug die ik dan ook echt niet meer kan vasthouden zo hard trekt hij!
oke hij is anderhalf en moet het nog leren.Maar ik wil niet dat hij kreupel word! %) . HELP alstjeblieft???!!! ;(
(mijn vragen zijn dus:
1.Is dit normaal?
2. Hoe leer je dat? Hoeven uitkrabben?
Weet je een andwoord? vertel het please???)

XxX Robin en Joep
Laatst bijgewerkt door Tanja op 07-04-10 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: [i][/i]en[b][/b] code verwijderd, nutteloze poll verwijderd.

calypsoo

Re: Hoeven uitkrabben!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:05

probeer hem zo kort mogelijk te zetten en belonen als hij het goed doet.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:06

ja gewoon goed strak aan de stal neer zetten, en gwn als tie naar achteren loopt vast houden.

die van mij gaat snel hangen dan geef ik hem gwn een tets tegen zijn buik. hij moet niet moeilijk doen, dat eventjes dat zijn voet omhoog moet.

maar hoe doen jullie dat dan als de hoefsmid komt?of komt die nooit?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:07

Zorg er eerst voor dat je alles kan aanraken. Dus benen, hoeven etc.
Dan vraag je een keer een voetje, hou je hem even vast, en zet je hem meteen weer neer. Niet te lang, jonge pony's hebben er nog moeite mee hun evenwicht te houden! En natuurlijk uitermate goed belonen als hij het goed doet! En dan kun je steeds wat langer het voetje vasthouden!

En wees maar niet ongerust, van wat steentjes zal hij niet meteen chronisch kreupel worden hoor!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:08

O wacht, ik heb de poll beantwoord voordat ik de tekst las. (stom)
Ik ga mee met focussed.
Zo heb ik het mijn shetjes ook geleerd. :)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:09

Focussed schreef:
En wees maar niet ongerust, van wat steentjes zal hij niet meteen chronisch kreupel worden hoor!

nee maar als het altijd is dan word hij er wel kreupel van.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:10

Nee hoor. Die mij loopt met kilo's grind in der hoeven en loopt geen pas kreupel. Pas als er een echt de straal in gaat zal het pijn gaan doen ja :j

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:12

als twee jarige moet hij gewoon kunnen voetjes geven, goed oefenen en vaak optijd belonen, desnoods met zijn tween een loopt stapje naar voren met pony, ander pakt het voetje, en zecht daar bijook voet of zo

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:12

xTweetyx schreef:
ja gewoon goed strak aan de stal neer zetten, en gwn als tie naar achteren loopt vast houden.

die van mij gaat snel hangen dan geef ik hem gwn een tets tegen zijn buik. hij moet niet moeilijk doen, dat eventjes dat zijn voet omhoog moet.

maar hoe doen jullie dat dan als de hoefsmid komt?of komt die nooit?

-------------------
Nou hij staat net 4 dagen bij mijn opa op het land.
Dus....Moet er eigenlijk ook een hoefsmid komen als hij nooit gereden word (vraag van Maaike mijn vriendin)

BEDANKT VOOR DE TIPS ALLEMAAL
BEN JULLIE EEUWIG DANKBAAR! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:14

xTweetyx schreef:
Focussed schreef:

nee maar als het altijd is dan word hij er wel kreupel van.

Mijn shetten lopen dagelijks in de steentjes (ze hebben ook de ruimte om het niet te doen, maar bij de steentjes staan ze best vaak), en hebben nergens last van. :)

Carlijnnn schreef:
als twee jarige moet hij gewoon kunnen voetjes geven, goed oefenen en vaak optijd belonen, desnoods met zijn tween een loopt stapje naar voren met pony, ander pakt het voetje, en zecht daar bijook voet of zo

Als heb je een zes-jarige. Als het nooit geleerd is zullen ze nooit op 3 benen kunnen staan, tenminste als het hen gevraagd wordt.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:15

[quote="Focussed"]Zorg er eerst voor dat je alles kan aanraken. Dus benen, hoeven etc.
Dan vraag je een keer een voetje, hou je hem even vast, en zet je hem meteen weer neer. Niet te lang, jonge pony's hebben er nog moeite mee hun evenwicht te houden! En natuurlijk uitermate goed belonen als hij het goed doet! En dan kun je steeds wat langer het voetje vasthouden! [quote]

inderdaad, ben ik het mee eens.
Als hij zijn evenwicht niet kan bewaren kan je de voet ook op het puntje nog net op de grond zetten en daar even op laten rusten en dan rustig optrekken, dan heeft hij even tijd om even wicht te zoeken. Maar als hij toch een keer zijn voetje wegtrekt, niet loslaten hoor! Dan blijft hij die doen, je moet echt proberen vast te houden desnoods met twee handen. Probeer hem ook vast te houden als hij gaat proberen te liggen of zo'n vervelende streek, na 2 keer proberen leert hij dan ook wel af dat dat niet helpt. Let er dan wel een beetje op dat je niet tussen muren staat want dan zit jij straks klem!!

succes! ;)

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:16

Carlijnnn schreef:

Als heb je een zes-jarige. Als het nooit geleerd is zullen ze nooit op 3 benen kunnen staan, tenminste als het hen gevraagd wordt.[/quote]

Hij kan op 3 benen staan!!
Hij staat vaak achter zijn oor te krabben met zijn hoef.Hihi
best lang.Moet hem maar eens laten scheren.Ik denk dat hij gewoon niet wil

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:17

Wat Roselique zegt zou ik juist NIET doen. Voetje loslaten, hij trekt hem niet voor niets weg. Hij vertrouwt jouw niet met z'n voeten. Hij is misschien bang dat je te laat los laat waardoor hij om kan vallen. Gewoon loslaten en weer opnieuw proberen en hem dan iets korter vast willen houden :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:18

TS met de rare naam _O- : Er moet een hoefsmid bij komen als z'n hoeven te lang zijn. Het maakt niet uit of je rijdt of niet. Kun je zelf een beetje inschatten hoe lang ze zijn? Of anders een foto maken dat wij het kunnen zeggen :) ?

En een paard wil niet met een reden. Hij zal het nooit doen om jou te pesten, paarden kunnen simpelweg zo niet denken. Hij wil het misschien niet omdat hij snel uit evenwicht is en bang is om te vallen :)

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:19

Focussed schreef:
Wat Roselique zegt zou ik juist NIET doen. Voetje loslaten, hij trekt hem niet voor niets weg. Hij vertrouwt jouw niet met z'n voeten. Hij is misschien bang dat je te laat los laat waardoor hij om kan vallen. Gewoon loslaten en weer opnieuw proberen en hem dan iets korter vast willen houden :)

oke.
Ja ik trek hem telkens terug.En hij krijgt een pets op zijn hals als hij hem terug trekt.Terwijl hij soms hem netjes wat ben ik toch slecht :'(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:21

Ik zou hem geen pets geven, dan gaat hij misschien wel het "hoefjes geven" verbinden met een klap krijgen. Gewoon niks doen en opnieuw vragen.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:21

Ik moet zeggen dat een pets op z'n hals totaal overbodig is, als hij iets niet snapt, hoe kan hij dan gestrafd worden?

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:22

Focussed schreef:
Ik zou hem geen pets geven, dan gaat hij misschien wel het "hoefjes geven" verbinden met een klap krijgen. Gewoon niks doen en opnieuw vragen.

Ja...Dat begrijp ik

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:23

TS betekent "topic starter". Dus degene die dit topic heeft aangemaakt (jij dus nu :P ) .
Een penny is iemand die heel erg is van: "Ik heb een grote zwarte arabische hengst, niemand kan hem temmen behalve ik. En ik rij altijd zonder bit en zonder zadel want anders is het sielughh!". Zo iemand :')

Maar we gaan offtopic!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:24

Wat ik me trouwens afvraag, even geheel offtopic: Maar staat je shet alleen in de wei?

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:25

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

ff wat uit een andere topic gekopieerd , kost weer wat typwerk:D

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:25

23111997r schreef:
Reneee_ schreef:
Ik moet zeggen dat een pets op z'n hals totaal overbodig is, als hij iets niet snapt, hoe kan hij dan gestrafd worden?

Omdat ik nog nooit een eigen pony gehad heb :Z
Ik manege pony's gewend ben die verwend zijn en niet hun hoef willen geven. :Z

Hihi :D

Dat zijn manegepony's, en manegepony's doen het ook als hun dat netjes gevraagd wordt.
Maar ik neem aan dat je dat wel weet, dat je niet een dier kan straffen als het hem nooit geleerd is. :Y)

23111997r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:27

Focussed schreef:
Wat ik me trouwens afvraag, even geheel offtopic: Maar staat je shet alleen in de wei?

Thihi,Ja..dat is wel eens vaker gevraagd en daar is ook behoorlijk op geandwoord.
Dat zoon jonge pony met leeftijdsgenootjes moet staan enzo.
Maar hij staat nu met 2 varkens (die hij trouwens heel lief vind hij deeld zelfs zijn hooi met hun!) maar die varkens gaat me opa binnenkort laten slachten |(
Maar dan komt er een schaap voor gezelschap.En ook ik ben er iedere dag.Voor gezelschap

Reneee_ schreef:

Omdat ik nog nooit een eigen pony gehad heb :Z
Ik manege pony's gewend ben die verwend zijn en niet hun hoef willen geven. :Z

Hihi :D[/quote]

Dat zijn manegepony's, en manegepony's doen het ook als hun dat netjes gevraagd wordt.
Maar ik neem aan dat je dat wel weet, dat je niet een dier kan straffen als het hem nooit geleerd is. :Y)[/quote]

Nou...dan weet jij dat niet.
Ik vraag het netjes..Nog eens en dan ng eens.Dan een pets.En ja..Dat weet ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:29

Sorry maar een paard heeft ALTIJD een soortgenoot als gezelschap nodig. Varkens zijn geen soortgenoten, een schaap ook niet. Dus je hebt twee opties: Een andere pony erbij kopen (misschien heb je kennissen/vrienden met een paard/paarden die nog een plekje zoeken op een weiland?). Of hem ergens anders plaatsen waar hij met soortgenoten kan staan.
Helemaal alleen is echt not done :n

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:36

allereerst heb je geen paardenboekjes gelezen ?
en paard moet altijd naar de hoefsmid al doe je er nooit wat mee en staat ie alleen op stal.
hoeven groeien net als jou teen nagels, en die knip je toch ook ?

daarbij het verhaal van het soortgenootje,, ik snap niet hoe mensen het in hun hoofd halen een paard met een schaap te zetten.. die twee kunnen toch niet met elkaar communiceren ?
er moet MINSTENS 1 soortgenootje bij en dat is in dit geval dus een pony en geen schaap of slachtvarkens..

kun je het grind stuk niet afzetten ? zodat de pony er niet kan komen ?

je weet toch wel dat een shetje beter niet teveel gras mag hebben en in de winter bijgevoerd moet worden he ?

sorry ik vindt dit erg onverantoord klinken eigenlijk.
en zonder dat je het wil doe je je pony nu erg veel verdriet ;(