Ze hebben echt een haat liefde verhouding, heel mooi natuurlijk, maar als ik met de 3 jarige een stukje over de weg wil gaan, gaat het eerste kleine stukje goed tot ze in de gaten heeft dat mijn ruin niet mee gaat, ze probeert eerst af en toe om te draaien naja dat is geen probleem dat kan ik wel handelen. Maar als ze haar zin niet krijgt gaat ze op haar 2 achterste benen staan, opzich ook niet heel dramatisch valt te corrigeren, maar niet als zei zo lomp is want ik heb haar elke keer zowat op m,n nek. En terug sleurt ze me zowat mee terug naar huis, ook niet erg kan haar houden maar het is niet echt ideaal aangezien ze straks ook voor de kar gaat en ze dan wel alleen op pad zou moeten
Wie heeft de tip, of goed advies
Ik kan er wel alleen mee op pad. Ik heb zijn vertrouwen. Als ik meega, gaat ie door het vuur voor me. Dat heeft tijd gekost en heel veel grondwerk en ... heel veel samen op pad gaan. Als je wandelen moeilijk vind, kun je haar ook op de trailer zetten en elders heen gaan tot ze is gekalmeerd. Een hengstenketting kan ook helpen om het voor jezelf veilig te houden of een bitje in de mond van je paard, dan heb je net wat meer te zeggen. Maar in mijn geval was het geduld nemen en het vertrouwen kweken. En ja, ook ik kon alles met hem doen hoor, zolang de stalmaat in zicht was, maar toch is het me gelukt met nog meer grondwerk, geduld en training om te bewerkstelligen wat ik wilde. Ik kan me wel vinden in wat Zodiak zegt. Jouw paard is dominant t.o. jou. Dat moet je om gaan draaien. Jonge paarden kosten tijd! Toen mijn paard 4 was, kon ik er in elk geval veilig alleen mee op pad.