Paard wil niet alleen weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Paard wil niet alleen weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:54

Ik heb een hele lieve 3 jarige friese merrie, heb haar al vanaf veulen, en staat samen met mijn ruin van 8.
Ze hebben echt een haat liefde verhouding, heel mooi natuurlijk, maar als ik met de 3 jarige een stukje over de weg wil gaan, gaat het eerste kleine stukje goed tot ze in de gaten heeft dat mijn ruin niet mee gaat, ze probeert eerst af en toe om te draaien naja dat is geen probleem dat kan ik wel handelen. Maar als ze haar zin niet krijgt gaat ze op haar 2 achterste benen staan, opzich ook niet heel dramatisch valt te corrigeren, maar niet als zei zo lomp is want ik heb haar elke keer zowat op m,n nek. En terug sleurt ze me zowat mee terug naar huis, ook niet erg kan haar houden maar het is niet echt ideaal aangezien ze straks ook voor de kar gaat en ze dan wel alleen op pad zou moeten :)

Wie heeft de tip, of goed advies

zodiacje

Re: Paard wil niet alleen weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:46

Ik denk dat het belangrijk is dat ze jou ook als onderdeel van haar kudde gaat zien.
natuurlijk is ze liever bij de ruin maar jij hoort dan toch op de tweede plek te komen. Ook bij jou moet ze zich zo veilig en fijn voelen dat ze met jou alleen weg wil.

Ik zou grondwerk aanraden. Emiel Voest oefeningen misschien.
In ieder geval zorgen dat ze jou gaat zien als leider en jou echt gaat volgen.
Als ze dat door heeft in de bak dan kan je gaan uitbereiden naar buiten.

Succes!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 23:27

Ik heb het idee dat ze me al zo ziet, maar ze wil gewoon niet alleen naar buiten. in de bak en op stal en op de poetsplek doet ze prima wat ik wil en luistert ze prima, als ik haar roep dan komt ze in volle draf naar het hek toe, dus ik denk niet dat ze me ziet als zomaar iets

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:39

Dat zeg ik ook niet hoor... :o
Maar op jou reageren is toch wel wat anders dan jouw accepteren als leider/ kudde lid.

Maar je weet het zelf natuurlijk het beste of ik goed zit of niet.
Ik denk alleen maar mee vanaf een afstand.

Grondwerk ik wel zowiezo iets waarmee ik dit aan zou pakken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:41

Ik zou het gewoon heel veel doen en consequent blijven, sleurt ze je mee naar huis, oke nog een rondje wandelen.
Pas weer bij de ruin laten als ze zich goed gedraagt.
Het is gewoon een kwestie van blijven doen, als het gevaarlijk word evt iemand mee en een halstertouw om haar middel zodat je snel kunt corrigeren.
Verder denk ik dat grondwerk wat @zodiacje zegt zeker ook zal helpen.
Succes!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:42

misschien een keer een vriend of vriendin op de fiets mee?
klinkt misschien gek maar dan is ze niet helemaal 'alleen'

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 10:47

ik wil best consequent met haar blijven wandelen, ik wil best iemand mee nemen maar dat heeft geen zin, ik heb ook geen zin om straks in het ziekenhuis te liggen omdat zei me op de nek springt omdat ze op dat moment niet uitkijkt wat ze doet

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:39

dus dan...... ???

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 16:41

Valt er gewoon niet met haar te wandelen.
Voor m,n eigen veiligheid niet, voor haar veiligheid niet en de veiligheid in het verkeer niet

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:46

Hoi

Ik ken het probleem, ik heb hetzelfde gehad...

Misschien een idee om heel korte stukjes te beginnen en dat heel langzaam uit te gaan bouwen. Ze vind het misschien eng om 'alleen' mee op pad te gaan en moet het vertrouwen krijgen dat het alleen ook kan en dat ze ook weer gewoon terug komt op haar vertrouwde plekje.
Misschien gewoon eerst een keer het pad af en meteen weer omdraaien en terug. Dan elke keer een stukje verder etc etc etc.
Proberen te stoppen op de 'juiste' momenten, nog voor ze angstig/vervelend wordt omdraaien en weer terug lopen. Vervelend gedrag negeren en is ze braaf belonen uiteraard.

Het kost wat tijd en geduld maar het heeft bij mij echt goed gewerkt. Succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:48

En wat voor antwoord had je dan verwacht dat je wel dit topic opent?
Misschien dan maar iemand zoeken die het wel aan durft?
Zelf dan eerst in de bak oefenen?
Persoonlijk zou ik dus wel gaan wandelen. Lekker paard wordt dat later als je dat nu al niet meer gaat doen. Laat je haar dan de rest van haar leven maar met die ruin staan?

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:48

Inderdaad zoals zodiactje zegt, grondwerk gaan doen. Ookal reageert ze op je, ze ziet je duidelijk niet als haar leider. Ze vertrouwd je niet dusdanig dat ze makkelijk met je mee loopt en dat vertrouwen ontwikkel je met grondwerk.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 16:52

Nee ik ga niemand zoeken die het wel durft, durf het zelf ook wel maar het is onverantwoord op het moment :).
Ik vind die reactie een beetje kort door de bocht :)
Wat ik verwacht? ik verwacht tips, iemand die het zelfde probleem heeft en de oplossing heeft :)

Allebei de paarden zien mij als leider :) als er iemand is die respect voor me heeft zijn hun het wel, ze is gewoon erg gehecht aan de ruin, als ik de ruin weg haal doet ze precies t zelfde in de wei, dan wordt ze ook helemaal gek.

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:58

Als ze op je nek springt en je mee naar huis sleurt, vertrouwd ze je niet genoeg want anders zou ze zich wel rustig gedragen. Grondwerk (= vertrouwen versterken) werkt gewoon heel goed en het zal er voor zorgen dat ze dit gedrag niet meer vertoont.

Maar als je het allemaal zelf zo goed weet, waarom open je dan een topic? We geven je namelijk een tip en jij vind het schijnbaar maar onzin.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door d_amersfoort op 03-04-10 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:01

Toch denk ik ook dat het echt een kwestie van wennen is.. Anders zou je nooit alleen met haar weg kunnen. Dus zou ik dus wel kleine stukjes gaan wandelen.. Als is het maar 100 meter al zijn die 100 meter netjes verlopen is ze in principe gewoon al heel braaf. En bouw dit gewoon op.. Ik loop met mijn paard heel veel en heb haar dan aan een iets langer touw dat de afstand tussen haar en mij iets groter is.. Dit voor eventueel schrikken enz

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:01

Dat is je beredenering :) dit doet ze alleen als ze van de ruin weg is :) (meer dan 500 meter)

Waar heb jij zien staan dat ik het onzin vindt? knap dat mensen altijd meer weten dan ikzelf weet :) Ik heb ook nergens neer gezet dat ik niks met die tips doe :) dus misschien eerst navrageven voor je een conclusie trekt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:04

Volgens mij krijg je tips maar doe je daar niets mee.
Iedereen in dit topis zegt hetzelfde: grondwerk en kleine stukjes oefenen.
Ze doet zo als ze bij de ruin weg is omdat ze zich bij hem veilig voelt en niet bij jou.
Dat is niet leuk om te horen.
Welkom op bokt. daar krijg je ook wel eens een antwoord wat minder leuk kan zijn.
Als je het zelf veel beter weet dan moet je ook geen topic openen.

Je zegt zelf dat je niet meer gaat wandelen, dus dan doe je toch niets met de tips?
maar goed, het is jouw paard dus succes ermee...

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:06

En als je de ruin mee weg neemt..? Dan raakt ze ook in de stress.. Anders zou je natuurlijk zo ook kunnen wennen zodat ze steeds iets langer uit elkaar zicht zijn...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:07

Wie zegt dat ik geen grondwerk doe? en daarbij komt heb het topic gister pas geopend en het heeft vandag de hele dag geregend dus valt er niks te doen, trek aub geen conclusie's waar je niks van weet :).

Ohh dan voelt ze zich ook niet veilig in de wei want dan wordt ze ook helemaal gek.
Nee maakt me niet uit dat ik te horen krijg dat ze mij niet zou vertrouwen, m,n andere paard vertrouwd me blind :)
Als ik het zelf beter zou weten zou ik geen topic geopend hebben?!!

Nee ik ga nu niet wandelen nee, ik vind het onverantwoord voor zowel mij haar en als de omgeving

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:08

HarryM schreef:
En als je de ruin mee weg neemt..? Dan raakt ze ook in de stress.. Anders zou je natuurlijk zo ook kunnen wennen zodat ze steeds iets langer uit elkaar zicht zijn...

Dan doet ze het indd ook :)
De ruin is wel vaker ff weg, en ook uit zicht dan wordt ze op een gegeven moment wel rustig (op wat hinniken na)

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:13

Ja en ik denk ook dat je dit gewoon aan moet wennen.. Want in principe is dit precies wat ze ook met het wandelen doet.. Alleen moet het natuurlijk wel veilig blijven.. Dus zou ik persoonlijk gewoon de ruin wat vaker en wat langer weg halen.. Even uit elkaars zicht... En dan doet ze maar even gek.. Lastig hoor heb het zelf ook een periode gehad.. Maar mijn merrie kan nu wel zelfstandig een rondje mee om

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:19

Nou uit je reactie kun je wel opmaken dat je het wegwuift hoor anders zou je wel zeggen: ik zal me daar eens mee bezig gaan houden. Je zegt dat je al de leider bent maar dat kan niet. Want als je dat zou zijn dan zou ze dat gedrag niet vertonen. Ze zou je 100% vertrouwen en jouw aanwijzingen verkiezen boven het terug naar huis/naar de ruin willen gaan. Mocht je echt al grondwerk doen, ga er dan vooral mee verder. :) Succes!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:27

Dan is nog steeds mijn vraag, waarom doet ze het dan ook in de wei?
Dan voelt ze zich ook niet veilig thuis?

En indd doe grond werk, met beide omdat ze het leuk vinden, ze werken allebei graag en willen graag leren

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:36

Ik zou toch door blijven zetten en corrigeren.
Evt met hulp van een iemand die meer bekent is op dit gebied.
Het gaat van kwaad tot erger en hoe snellr je het eruit haald hoe beter.
Ze heeft nu door dat het verzet werkt en weer terug gaat naar de ruin.
Als jij doorloopt en corrigeert dan houd ze op een gegeven moment wel op.
En gaat het over naar hinneken totdat ze uit het gehoor en zicht is van de ruin.
Net echt mijn ding maar misschien kun je makkelijker corrigeren met een hengsten ketting of een bitje.
Nogmaals succes en ook ik denk dat het iets te maken heeft met wederzijds vertrouwen tussen jouw en je merrie.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:50

Herkenbaar. Mijn paard kan nog steeds niet alleen in de wei. Ik heb hem vanaf anderhalf. Vroeger brak ie de tent af! Tegenwoordig staat ie dan hinnikend bij de uitgang. Hij heeft geluk, want hier heeft ie 2 weidemaatjes, dus hij hoeft ook niet alleen. Die verlatingsangst heeft ook zijn voordelen. Als meneer besluit dat ik hem niet mag pakken, omdat ie weet dat er gewerkt moet gaan worden en ik pluk de wei leeg, dan heb ik hem zo! Dat hoef ik meestal maar één keer per jaar te doen! :+ Ik kan er wel alleen mee op pad. Ik heb zijn vertrouwen. Als ik meega, gaat ie door het vuur voor me. Dat heeft tijd gekost en heel veel grondwerk en ... heel veel samen op pad gaan. Als je wandelen moeilijk vind, kun je haar ook op de trailer zetten en elders heen gaan tot ze is gekalmeerd. Een hengstenketting kan ook helpen om het voor jezelf veilig te houden of een bitje in de mond van je paard, dan heb je net wat meer te zeggen. Maar in mijn geval was het geduld nemen en het vertrouwen kweken. En ja, ook ik kon alles met hem doen hoor, zolang de stalmaat in zicht was, maar toch is het me gelukt met nog meer grondwerk, geduld en training om te bewerkstelligen wat ik wilde. Ik kan me wel vinden in wat Zodiak zegt. Jouw paard is dominant t.o. jou. Dat moet je om gaan draaien. Jonge paarden kosten tijd! Toen mijn paard 4 was, kon ik er in elk geval veilig alleen mee op pad.