paard laten rennen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard laten rennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:27

hoi ,

ik heb een hele lieve draver , dat is gewoon hét begin van ieder topic :$ hihi .
na het poetsen , of nadat ik iets anders met haar gedaan heb zet ik haar weer terug in der wei , en laat ik har soms even lekker rennen , niet opjagen ,zeker niet , want daaronder versta ik met de zweep erachteraan . maar ik zwiep meestal wat met mijn halstertouw , en laat haar even rennen (ik zie vaak wel aan haar of ze het leuk vindt ) . is hier iets mis mee volgens jullie . of doen meer mensen dat , hun paard even wat laten rennen ? hangt er wel vanaf wat voor paard je voor je hebt . een bang paard zou ik natuurlijk niet gaan opjagen . maar yeel komt altijd gewoon weer terug als ze heeft gerend ? is die dus gewoon prima?

liefs femke

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:35

YelaBrenda11 schreef:
hoi ,

ik heb een hele lieve draver , dat is gewoon hét begin van ieder topic :$ hihi .
na het poetsen , of nadat ik iets anders met haar gedaan heb zet ik haar weer terug in der wei , en laat ik har soms even lekker rennen , niet opjagen ,zeker niet , want daaronder versta ik met de zweep erachteraan . maar ik zwiep meestal wat met mijn halstertouw , en laat haar even rennen (ik zie vaak wel aan haar of ze het leuk vindt ) . is hier iets mis mee volgens jullie . of doen meer mensen dat , hun paard even wat laten rennen ? hangt er wel vanaf wat voor paard je voor je hebt . een bang paard zou ik natuurlijk niet gaan opjagen . maar yeel komt altijd gewoon weer terug als ze heeft gerend ? is die dus gewoon prima?

liefs femke

Hmmm je spreekt jezelf een beetje tegen ;)

Met je halstertouw zwiepen is natuurlijk wel een vorm van opjagen. Je jaagt haar van je weg. Zwiepend touw kun je zien als zwiepende staart van de leider.

Als ik mijn paard los wil laten rennen geef ik er gewoon een commando aan. Dan doet ie het dus op commando ipv dat ik hem wegjaag. Maar dat is dan in een bak ofzo. Zo te horen hebben jullie wel een goede verhouding anders zou ze niet terugkomen. Je meot denk ik wel oppassen dat ze het niet als straf gaat zien dat je haar wegjaagt omdat ze iets niet goed gedaan heeft. Dat vind ik altijd het moeilijke met deze dingen. De vraag is natuurlijk: WAAROM laat je haar rennen? Welk doel heb je ermee?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:39

ik geef vaak een stemcomando , toemaaaar , jaaa ! klinkt een beetje raar hoor . maar met een vrolijke toon erbij dan weet ze genoeg . een beetje richting de achterhand zwaaien met je touw. . en je ziet dat ze plezier heeft . vaak wel met een ander paard erbij. met deze toon , weet ze dat het gewoon spelen is . anders zou ze denk ik ook niet erna even komen snuffelen en knuffelen .

bedankt verder voor je reactie

liefs femke

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:46

Nou kijk, als het gewoon je gewoonte is en het zo vrolijk gaat (ik snap hoe je het zegt!) dan is er niets mis mee. Paard is het gewend, jij bent het gewend en allebei vind je het OK. Ander paard gaat meedoen: nou hoeveel meer lol met je knol kun je hebben? (ik ben dus een lol-met-je-knol voorstander :P ) Ik dacht dat je het misschien pas sins kort deed. Maar zo te horen doe je dit langer en is het een gewoonte. Iets wat je paard weet en wat goed is. En blijft. Prima dus!

Zo heb ik als ik mijn paard in zijn stal zet de zin: Geef me je halster eens of iets over dat halster en dan komt ie naar me toen en kan ik zijn halster af doen. En als hij de wei op gaat sta ik te kletsen met hem. En danz eg ik eerst "Ok, nou ik ga naar huis. DAAAAG Jippe" meestal kijkt ie me dan even zielig aan (vind ik dan) en dan zeg ik Toe maar en loop de wei uit. En pas dan loopt ie weg, soms op een drafje, naar de kudde. Zo heb je allemaal je eigen dingetje.

Dus zo met deze extra uitleg zie ik er geen enkel kwaads in.

Mariposa11

Re: paard laten rennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:49

doe ik ook zo :D even laten weten dat ze mag gaan rennen. Of ik ren zelf het weiland (of de bak) door en dan rent ze vrolijk mee.
Zie er geen kwaad in hoor als je dat zo doet ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:50

haah , ja dat klopt helemaal , ze kennen op een gegeven moment gewoon de toon en betekenis van bepaalde woorden of tonen . eigenlijk is dat bij alle paarden zo.

ik doe het ongeveer sinds 1 a 2 weken . in het begin schrik ze wat . maar toen kreeg ze door dat het dezelfde toon was als wanneer er niets aan de hand was . niets aan de hand dus !

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:51

ja zelf rennen is ook een optie anturlijk ! dan komt het nog dichter in de buurt van ''samen :D'' en dat is mijn insteek met der. alles Samen :D

x

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:55

heeft ze wel moeten leren, ze stond me toch aan te kijken als ik door de bak aan het rennen was... ben meer met dr gaan spelen en wat grondwerk en ineens rende ze een stukje mee.. Helemaal raar kijkend maar nu vind ze het gewoon en leuk ;)
Ik ben ook van lol met je knol en wel samen...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:57

haha oke , nouja die reactie is ook normaal toch :D misschien gaat mijn paard ook wel mee als ik ga rennen ! zeker proberen !

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:58

denk alleen dat ze me op een gegeven moment wel in zal halen en niet achter me of naast me zal rennen , maar dat is geen probleem toch >?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:01

Als ik Jippe balkjes laat lopen doe ik er ook altijd een aantal in stap mee :j :j :j Heel gezellig en nuttig! Ook voor mijn conditie :P

Ach ja de volwassenen op stal kijken wel eens raar op, van mijn penny-achtige fratsen (ik ben 36, moeder van 2 kids EN zo gek als een deur) maar inmiddels zijn ze gewend aan mijn pogingen tot Lange Teugelwerk, mijn knalgele target en klik-klikgeluid van de clicker :Y) Dus lekker doorgaan met spelen hoor!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:03

ja absoluut, er verschenen bijna vraagtekens boven dr hoofd. maar het is wel leuk als je steeds dichter bij elkaar komt, qua band.. Marise rent me meestal een stukje voorbij of ze komt naast me "rennen" als ze voorbij gaat dan draait ze om (ik ook en ren ik vast terug)
Mijn paard is trouwens een kruising draver en ik heet heel toevallig ook femke haha ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:03

YelaBrenda11 schreef:
denk alleen dat ze me op een gegeven moment wel in zal halen en niet achter me of naast me zal rennen , maar dat is geen probleem toch >?

Naaa, hoeft niet eens hoor.
Verder: Ligt eraan hoe ze het doet. Als Jippe achter mij aan zou hollen met zijn oren plat in zijn nek en neus over de grond zou ik me zorgen maken. Ook als ie bokkend en trappend langs komt :( (Nooit gedaan, maar meer stel dat dus). Als jouw paard je inhaalt en jij maakt een draai de andere kant op en ze volgt jou daarna (direct of als ze het door heeft) lijkt mij niks aan de hand. Als ze maar niet dominant gaat lopen doen. En dat (ALS ze dat gaat doen) zit eerst in kleine dingetjes. Dus gewoon goed opletten.

Zoals je kan zien is de mijne dus een Fries :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:05

@ Zilfstar jaaa herkenbaar haha ik ben 26 en speel ook lekker met mn paardje. ach ja sommige zijn gewoon jaloers op de band die we opbouwen ;)

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:09

Tsja, ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van in. Als je paard zin heeft, rent ie zelf wel een rondje door het land lijkt me.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:12

lol met je knol

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:14

Heb hier 16 paarden staan. Doe regelmatig ze opjagen met een zweep. Ondanks dat ze zomer en winter weidegang hebben, vinden ze het heel erg leuk. Meestal kijk ik de eerste 5 minuten maar even niet..... Ze ontploffen op de vierkante meter! ( Ze gaan hier met een aantal 2-9 tegelijkertijd). Daarna zijn ze blijkbaar hun 'ei' kwijt. Voelen zich helemaal happy daarna......, zijn rustiger op stal en veel gediciplineerder....

Paarden zijn gemaakt om te bewegen, laat ze.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:15

Ik speel altijd pak me dan als je kan met mijn oude pony, dan sluit ik haar in en op een bepaald moment laat ik een gat ontstaan waardoor zij ontsnapt, en dan komt de staart erop, helemaal leuk. soms laat ik haar ook niet ontsnappen en knuffel ik haar en dan staat ze echt te wachten tot ze de kans krijgt. Ze leeft dan helemaal op. Heb ook een teken om te stoppen en kan haar dan gewoon pakken.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:18

lailapri schreef:
Ik speel altijd pak me dan als je kan met mijn oude pony, dan sluit ik haar in en op een bepaald moment laat ik een gat ontstaan waardoor zij ontsnapt, en dan komt de staart erop, helemaal leuk. soms laat ik haar ook niet ontsnappen en knuffel ik haar en dan staat ze echt te wachten tot ze de kans krijgt. Ze leeft dan helemaal op. Heb ook een teken om te stoppen en kan haar dan gewoon pakken.

Geweldig, zo doe je dat.... gewoon....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:20

nadeel is dat het soms ook anderom gebeurt en ze ontsnapt en dan net daar gaat staan dat ik er niet bij kan en zo steeds en stukje verder, maar als je dan even meespeelt is het weer helemaal goed.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:31

Dat is wederzijds vertrouwen..., dat is een band hebben.... dat is fun, genieten, samen een team...
Het maakt niet uit of er regels m.b.t. omgang paard zijn...., geniet jij, geniet het paard, zijn jullie blij....
DAAR gaat het om

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:33

gaellehtc schreef:
Dat is wederzijds vertrouwen..., dat is een band hebben.... dat is fun, genieten, samen een team...
Het maakt niet uit of er regels m.b.t. omgang paard zijn...., geniet jij, geniet het paard, zijn jullie blij....
DAAR gaat het om

helemaal mee eens :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:43

gaellehtc schreef:
DAAR gaat het om

ook helemaal mee eens ! eens even niet bij alles wat je doet met je paard nadenken , ook wel eens hel lekker!

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:44

Helemaal eens met bovenstaande!! Lol met je knol is toch geweldig? Sommige mensen noemen dit opjagen, nou ikke niet hoor.......

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:20

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van je paard even lekker laten rennen! (mits het natuurlijk allemaal op een vriendelijke manier gaat). Deed het met al mn verzorgpaardjes na het werken. Konden ze weer even lekker gek doen, even paard zijn. Helaas is mn eigen knollie aartslui dus ben al blij alsie zn sjok-sjok tempo overstijgt hihi :)

Maarre, heerlijk hoor, lekker spelen met je paard! :)