kan een paard medelijden hebben met een ander paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kan een paard medelijden hebben met een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:02

hoi,

Misschien is het een erg menselijke gedachten. Maar na gister vraag ik het me echt heel erg af.
Even het verhaal van gister:

Ik was aan het rijden, En bij mij in de bak was een paard niet nogal op zijn donder kreeg(en daar mee bedoel ik niet 1 keer een flinke tik maar echt een gestressed en bang paard). Na een tijdje gaf mijn paard een zacht hinnikje naar het andere paard(op zo'n hele lieve/schattige manier). Nu vraag ik me dus af of een paard dus "medelijden" kan hebben. Want ik neem aan dat een paard wel bij een ander paard kan zien dat hij bang/gestressed is.

Dus graag jullie mening daar over!
Ik hoef geen commentaar op het feit dat een ander paard zo op zijn flikker kreeg, Het was niet mijn paard en niet mijn "zaken"

Aukelizzy

Re: kan een paard medelijden hebben met een ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:07

Nee, ik denk niet dat een paard medelijden voelt zoals wij dat doen...Volgens mij denkt hij niet bij zichzelf; "ach gossie, ik heb gelukkig een beter baasje dan jij". Hij herkent inderdaad als kudde dier wel signalen van stress, angst enz.

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:12

Voor mijn gevoel is het geen medelijden volgens onze menselijke begrippen maar zoals je het beschrijft heeft jouw paard willen laten weten dat ze hem/haar steunt en geruststelt dat hij/ze niet alleen is.
Het voelt als troosten.

Ik zou zoiets trouwens niet moeten zien gebeuren want dan krijgt diegene wel te horen hoe ik over hem/haar denk.
Ik vind het not done om je dier te misbruiken voor je eigen onmacht/frustratie/onkunde.

Iedereen maakt fouten en dat mag. maar als niemand hier iets van zegt kan diegene ook niet leren dat het fout is.

Kun je diegene erop aanspreken en zeggen wat het met jou doet en hoe het op je overkomt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:19

lijkt er idd op dat je pard beter reageerde dan jijzelf :=
Ik zou er iig ook wat van gezegd hebben zoals Lente77

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:21

O ik dacht dat een paard dat paard op zijn flikker gaf.
Maar nu blijkt het een mens te zijn geweest. Jeetje.
Ja medelijden weet ik niet, maar het was wel lief van jouw paard in ieder geval een beetje steun te geven.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:27

superwoman schreef:

ben het hier niet mee eens, TS heeft niets te zeggen over het gedrag van andere stalgenoten.
We kunnen hier allemaal wel gaan vertellen dat wij 'helden' zijn die overal tussenspringen, maar in zelfde 9 van de 10 mensen doen ook niets als ze 2 mensen zien vechten, of als iemand zijn hond of paard eens hard aanpakt.

Sorry voor mijn offtopic reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:39

superwoman schreef:

nouja, Het is niet mijn probleem. En dat klinkt misschien heel hard. Maar k wil geen ruzie, En als ik al 16 jarige er iets van zou zeggen. Tegen iemand die 20/30 jaar ouder is. En veel paarden naar de top heeft gereden. Denk je nou echt dat die genen naar mij gaat luisteren? Het spijt me zeer. Maar dan houd ik wijselijk mijn mond. Met de opmerking van 1 iemand zal die genen echt niet veranderen. En wat ik hier beschrijf is niet het hele verhaal. En beloonde de ruiter zijn paard ook toen hij wel deed wat er van hem gevraagd werd. Dus je opmerking vind ik een beetje kortzichtig. Je kent verder het verhaal niet.
Ik vertel slechts dat mijn paard hinnikte naar een ander paard dat op dat moment gestressed en bang was. Je weet niet waarom het paard gestraft werd, je kent de situatie/geschiedenis van het paard niet. En je weet niet wat de ruiter na dat het paard zich fatsoenlijk gedroeg deed.

Maar verder wil k graag dit topic on topic houden!

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:07

Nini-roosje misschien had je het anders moeten omschrijven in je openingspost want daar komt het heel anders over dan je nu zegt.

En het is niet mijn probleem vind ik echt een reactie van deze tijd en een verkeerde mentaliteit omdat je, ook als een 16-jarige, best kunt zeggen hoe het voor je voelt als je zoiets ziet gebeuren, maar misschien doet het jou echt niets.
Waarom plaats je er dan toch een topic over?

Leeftijd mag niet uitmaken het gaat erom hoe je het brengt.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:01

medelijden kent een paard niet, dat is een mensending.
medeleven wel.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:10

Ik denk niet dat paarden zoiets als medelijden kennen,
maar ze voelen inderdaad wel aan wanneer een ander paard zich bang/gestressed voelt, dus ja, het zou wel een soort van 'troosthinnikje' kunnen geweest zijn volgens mij :)

Ik ben het er ook mee eens dat de TS niet iets had moeten zeggen.
Als er iets is dat ik onderhand wel geleerd heb, is dat een 16-jarige vaak niets te vertellen heeft tegen andere (oudere) ruiters. :)
Haalt meestal niets uit, krijg je alleen maar ruzie van.
Zeker nu je het verhaal verduidelijkt hebt, niets dat aanlijding gaf om die andere aan te spreken ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:16

Lente77 schreef:
Nini-roosje misschien had je het anders moeten omschrijven in je openingspost want daar komt het heel anders over dan je nu zegt.

En het is niet mijn probleem vind ik echt een reactie van deze tijd en een verkeerde mentaliteit omdat je, ook als een 16-jarige, best kunt zeggen hoe het voor je voelt als je zoiets ziet gebeuren, maar misschien doet het jou echt niets.
Waarom plaats je er dan toch een topic over?

Leeftijd mag niet uitmaken het gaat erom hoe je het brengt.

Ze plaats een topic omdat ze zich afvraagt of een paard medelijden kan hebben met een ander paard en niet of ze er wel of niet had van moeten zeggen.
Zelf zou ik ook niks zeggen (meer), krijg ik toch alleen maar problemen mee..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:18

On-topic graag! :D
Ik denk dat paarden geen medelijden kennen zoals wij dat kennen maar wel hun soortgenoten of in dit geval misschien kuddegenoten wel willen laten weten dat ze er zijn en ze willen steunen. :)
Erg lief trouwens! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:52

idd graag on topic! Medelijden is idd een menselijke emotie. En ik ben blij dat ik niet de enige bent die zijn mond zou houden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:01

Ik denk wel dat paarden een vorm van empathie kennen naar elkaar. Ze zoeken ook in een kudde "troost" bij andere paarden als de alpha ze op hun nummer zet, dus ik geloof best dat jouw paard even een hinnikje kan geven als soort van support.

Ik zet "troost" wel tussen aanhalingstekens want ik zie dat als een menselijke emotie. Maar ik geloof best dat paarden een soort van paardse variant daarop hebben, lijkt me ook essentieel voor een kuddedier eigenlijk als ik erover nadenk. Als het in een kudde volledig ieder voor zich zou zijn kan je niet meer spreken over een kudde en zou automatisch elk dier gelijk staan in de hierarchie. Hoewel de sympathie, troost, support of hoe je het ook noemen wil wel over het algemeen maar een richting uit gaat, en wel richting de alpha. De alpha heeft vaak weinig ontzag voor lager geplaatste soortgenoten behalve als het gaat om de kudde compleet te houden.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:02

ik denk dat paarden elkaar meer geruststellen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:50

De beschermingsdrang is heel hoog. En ze hebben een richtlijn, onredelijk gedrag of ongenadig hard gedrag wordt bestraft. Als de een dominanter dier een onderdanig dier wegjaagt is dat normaal geen probleem, maar als de dominante of sterkere ongenadig of onredelijk handeld en zelfs wij even moeten slikken en op het punt staan om in te grijpen, dan zien we altijd enkele paarden tussenbeide komen. Ze worden uit elkaar gedreven en indien nodig (want ze leven binnen omheiningen natuurlijk) wordt 1 van de 2 afgezonderd zodat wij er 1 uit kunnen halen. Al het onderdanige, zwakke of kleine spul wordt sterker beschermd, drachtige merrie's worden beschermd en wanneer een hengstige merrie en de dekkende hengst lawaai maken tijdens het verleidspel of net even te vaak sexen, dan springen er ook dames tussen om ze uit elkaar te halen. Dominantie uitvechten waarbij ze elkaar steeds blijven opzoeken en ongenadig op elkaar in slaan wordt ook gestopt door andere dieren uit de kudde.

De reactie is altijd anders, zo worden de veulens meestal compleet afgeschermd wanneer een volwassen dier aan de mini-kudde wordt toegevoegd, maar wanneer er een jaarlingmerrie bij in gaat kijken ze amper op. Een compleet nieuw dier, wat ze helemaal nog niet kennen, dat wordt, ongeacht de leeftijd, altijd uit de buurt gehouden tot ze gezien hebben of het dier aansluit bij de groep en de regels accepteerd.

Met zo'n beschermingsdrang is het een logisch gevolg voor veel paarden om -zichtbaar of onzichtbaar- te reageren op de angst en stress van een ander paard.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:58

Ja er zou sprake kunnen zijn van zorgzaamheid voor elkaar , ik heb het van nabij meegemaakt met onze oude kinderpony , zij kreeg epileptische insulten , en 1 van onze paarden in de kudde regelde voor haar dat ze afgeschermd werd , en zij was ook altijd met een nieuwe aanval bij de pony aanwezig en droeg zorg voor het niet in het hek komen.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:00

ik denk wel dat een paard een ander paard kan aanmoedigen, bemoedigen..... of de stress van een ander paard kan herkennen en daarop reageren...........

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:14

Mijn pony heeft letterlijk medelijden in dat soort gevallen. Hij lijdt er dus zelf heel erg onder en ik kan dus ook echt niet met mensen in de bak rijden die hun paard regelmatig slaan en/of schreeuwen/schelden. Een ander paard in de baan dat erg veel spanning heeft, geeft ook bij hem enorm veel stress. Of mensen die hun paard niet onder controle hebben, ook vreselijk.

Maar ik denk dat het hem gewoon bang maakt, ik weet niet of hij het nou met het andere paard te doen heeft. De mensen die dit doen, herkent hij ook heel goed, ook als ze op stal van hun paard af zijn en hij wantrouwt hen dan ook.

Als hij eenmaal een ruiter kent die goed is, dan maakt het niet uit met welk paard hij/zij de ring in gaat als ik aan het rijden ben (ook al is het een springerig jong ding) dan vertrouwt hij het wel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:17

Ik geloof ook wel dat er iets als '(be)zorgzaamheid' bestaat bij paarden. Als ik kijk naar onze oudste merrie, die was, toen een van de jongens ziek was, overbezorgd en bleef maar om hem heen hangen. Die is sowieso de eerste die komt kijken als er iets is. Of dat te maken heeft met het feit dat ze ook hun moeder is? Ik weet 't niet...Al mag ik graag geloven dat het wel iets met moederlijk gedrag te maken heeft. Ze is namelijk ook voor haar veulens een fantastische mamma geweest.

@ShamalArabs: Grappig zoals je dat beschrijft van die beschermingsdrang. Ook erg herkenbaar maar behalve dat, het deed me denken. Diezelfde oudste merrie bij ons heeft me in het begin altijd erg beschermd als ik in het landje liep. Eén van de veulens liep eens tegen mij aan, niets aan de hand verder maar Prair ging finaal in de vlekken. Dat veulen heeft wel drie jaar moeten wachten voordat ze weer bij me in de buurt mocht komen.
Tegenwoordig doet ze het niet meer, maar dat zou natuurlijk kunnen komen omdat ze gezien heeft dat ik prima van me af kan bijten en de soms wat overmoedige en puberale ruintjes op hun plek zet...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:17

Mijn paard stond in zijn vorige stal naast een Friese merrie. Het waren open boxen, ook aan de zijkant. Die merrie had een einschusbeen (hoe schrijf je dat?? :+ ) en had veel pijn. Mijn paard legde verschillende keren zijn hoofd op de billen van de merrie. Het leek echt een soort "ondersteunen" naar die merrie. Alsof ie wilde zeggen: hé ik ben er ook nog voor je hoor...
Paarden kunnen echte vrienden samen zijn. Medelijden weet ik niet, maar gevoelsmatig met elkaar bezig zijn, dat denk ik wel.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:02

Ik denk soms wel eens aan het verhaal van 2 ratten waarvan er 1 werdt doodgereden. De ander bleef erbij zitten, toen ze van dichterbij keken zagen ze een strootje tussen hun in liggen. De levende rat was blind, degene die doodgereden was begeleidde hem steeds d.m.v. dat strootje. Dieren zijn slim, creatief en zorgen voor elkaar. Als je goed oplet kun je dat dagelijks om je heen zien. Het is prachtig om te zien en het is het waard om in deze gehaaste, drukke, egoistische tijd regelmatig even stil te staan, om je heen te kijken en de natuur eens diep in te ademen.

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:50

Er was ook bij ons een paard op de stalling die ziek was...
ik weet niet meer wat hij hadt maar hij adt al een hele tijd niet....
en toen ik er met mijn paard langs liep toen ging mijn paard opeens stil staan voor de stal van dat paard en stak zijn neus door de tralies en hinikte heel zachtjes en het andere paard tilde toen zijn hoofd op en brieste
en toen liep mijn paard weer met me mee alsof ze elkaar wat wouden vertellen..... het paard at toen 2 dagen later weer ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:32

Echt medelijden kennen ze niet denk ik. Wel medeleven, steun. Zoals in dit geval, dat het paard onterecht hard gestraft wordt, dat ze elkaar even bemoedigend toe hinniken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:39

Interessant idee...
Aan de ene kant denk ik; 'welneee'.
Aan de andere kan, 'mijn' merrie heeft een veulen aan de voet, als ik aan het longeren ben hinnikt het veulen steeds. Merrie is blij om even bij het veulen weg te kunnen en houdt zich stil. Wanneer het veulen blijft hinniken, hinnikt de merrie even terug. Om zich vervolgens weer heel lang stil te houden.
Het laten merken dat ze er nog zijn is er sowieso...
Als er een paard met de trailer terug op stal komt, hinnikt hij vanuit de trailer en krijgt reactie. Komt datzelfde paard op een wedstrijd krijgt deze niet/nauwelijks reactie...

Je hebt groot gelijk dat je geen reactie hebt gegeven! Ik zou het ook zeker niet doen. Sowieso, wil je zelf bemoeienis wanneer je met je paard bezig bent? Van iemand die je niet echt kent? Nee, ik liever niet... Zeker niet als het een betuttelende reactie is... Dus schaam je niet hoor :)