Mijn verzorgpaard valt mij aan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bluegirl

Mijn verzorgpaard valt mij aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 15:59

Als ik mijn verzorgerpaard uit de wei wil halen rent ze op mij af en valt mij aan door naar mij te bokken en te happen. Ik meen het serieus ik vind het dood eng en ga dan op de grond liggen, zogauw ik dat doe houd ze er mee op en gaat rustig staan grazen. Dan kruip ik rustig de wei uit en is er niks aan de hand.
Het klinkt verschrikkelijk raar maar ik vind het doodeng. Wat moet ik hiermee?

Sabinee__

Re: Mijn verzorgpaard valt mij aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:00

zweepje mee? Dit is niet normaal, en zou ook zeker niet gaan liggen.
Of even met de eigenaar er over praten? Doet ze het bij haar ook? Anders begeleiding mee?

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:03

Sabinee__ schreef:
Of even met de eigenaar er over praten? Doet ze het bij haar ook? Anders begeleiding mee?

Slaan helpt niet want ik heb het ook al met een zweep geprobeerd maar ik krijg gewoon de kans niet om te slaan(klinkt misschien hard). Ik heb ook met de eigenaar gepraat maar die doet er niks aan hij vind het aan mij ligt maar ik weet niet wat ik verkeerd doe. Het paard doet het bij iedereen dus dat heeft ook geen zin.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:05

als je het alleen niet vertrouwt, zou ik sowieso iemand meenemen. op het moment dat ze op je af komt, vreselijk streng/boos toespreken, probeer te blijven staan, en niet weg te rennen of gaan liggen (tenzij het echt een levensbedreigende situatie is) de pony weet nu dat jij bang bent, en nu moet jij laten zien, dat jij de baas bent en ook dominant!

Daks

is ze vroeger mishandeld geweest. Haal ja haar alleen uit de wei om te rijden.
Heb je haar een keer onterecht geslagen.
Wat doet ze als de eigenaar haar gaat halen.
Wat doet ze als een totale vreemde het doet.

Trieske_

mijn 1e paard deed dit ook, alleen naar vreemden en mensen die angstig waren, kende ze je eenmaal dan was ze redelijk vriendelijk....(mits ze niet gingen rennen door de wei)
probeer haar vertrouwen te winnen....
ga gewoon langs de kant zitten (op een veilige plek) en probeer haar aandacht te trekken....probeer te aaien enz enz en ga steeds wat verder....

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:09

Ik weet niets van haar verleden, en kan me niet herinneren dat ik haar onterecht geslagen heb.
De eigenaar is een oude grote sterke man waarvoor hij doodsbang is tegen ieder ander doet hij zo raar.
De eigenaar heeft haast nooit zin of tijd om mee naar de wei te gaan.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:10

Trieske_ schreef:
mijn 1e paard deed dit ook, alleen naar vreemden en mensen die angstig waren, kende ze je eenmaal dan was ze redelijk vriendelijk....(mits ze niet gingen rennen door de wei)
probeer haar vertrouwen te winnen....
ga gewoon langs de kant zitten (op een veilige plek) en probeer haar aandacht te trekken....probeer te aaien enz enz en ga steeds wat verder....

oke, dat kan ik gaan proberen, dit kan gewoon niet langer.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:10

Fijn zo'n dominant paard....
Misschien een longeerzweep meenemen ;) .
Persoonlijk zou ik mezelf er niet aan wagen aangezien hij dit bij iedereen doet en de eigenaar vind dit blijkbaar heel normaal.
Het is maar een verzorgpaard en er zijn zat andere leuke verzorgpaarden voor betrouwbare verzorgsters :P .

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:11

Kan je maar een tip geven. Ga lekker op zoek naar een ander paard. Dit paard is duidelijk te moeilijk voor jou en als er niemand is die je erbij kan helpen is het wachten totdat er ongelukken gebeuren.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:11

bluegirl schreef:
Sabinee__ schreef:

Slaan helpt niet want ik heb het ook al met een zweep geprobeerd maar ik krijg gewoon de kans niet om te slaan(klinkt misschien hard). Ik heb ook met de eigenaar gepraat maar die doet er niks aan hij vind het aan mij ligt maar ik weet niet wat ik verkeerd doe. Het paard doet het bij iedereen dus dat heeft ook geen zin.

Ik zou toch voor je eigen veiligheid een zweepje meenemen, voor als ze te dichtbij komt.
En zou ook inderdaad de eigenaar even raadplegen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:13

Pardon? :oo

Óf (laat hem desnoods door iemand anders) heel snel zien wie de baas is, of ga op zoek naar een ander paard..

Weet de eigenaar dat hij zo doet?

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:13

Ik ga eens met de eigenaar praten, dit kan gewoon niet langer.
Dit is gewoon levensbedrijgend.
Ik denk ook dat ik hier mee ga stoppen, er zijn vast wel meer verzorgpaarden in de buurt.
Aan de andere kant wil ik het paard niet gewonnen geven.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:14

Niet meer de wei ingaan, levensgevaarlijk! en professionele hulp erbij halen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:16

bluegirl schreef:
Ik ga eens met de eigenaar praten, dit kan gewoon niet langer.
Dit is gewoon levensbedrijgend.
Ik denk ook dat ik hier mee ga stoppen, er zijn vast wel meer verzorgpaarden in de buurt.
Aan de andere kant wil ik het paard niet gewonnen geven.

Als je 14 bent en niet zo groot denk ik niet dat je het snel voor elkaar krijgt om overwicht te krijgen, gewoon omdat hij lichamelijk al in het voordeel is.
Dan kan je beter beginnen met een rustige pony waar je veel van leert.
De vervelende kan je altijd later nog doen. :Y)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:17

Herkenbaar. Verwacht niet dat het paard dominant is. Wij hebben al 3 jaar zo'n precies dezelfde merrie, en ze lijkt heel dominant maar eigenlijk is ze gewoon vreselijk bang en onzeker. Slaan, straffen en dominant zijn naar haar toe maakt het alleen maar erger.

Je moet dit superlangzaam opbouwen. Loop regelmatig de wei een en geef haar dan een enkel aaitje of een brokje. Waarschijnlijk pakt ze met de oren in de nek het brokje en draait zich dan weer kwaad om/dreigt naar jou. Naar verloop van tijd word dit minder en komt ze nieuwsgierig naar je toe. Geef haar dan geen brokjes meer maar gewoon voorzichtig een aaitje en ga dan weer weg. Zo leert ze dat ook dat niet erg is.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:19

als dit het paard is wat je wilt blijven verzorgen geef ik als tip:
idd eerst alles vriendelijkproberen en met veel geduld.
prop je zak vol brokjes en beloon echt alles wat ze "lief"doet.

echter merk je na een week of wat nog geen verschil ga je je rol omdraaien.
dan word jij een dominanter en groter persoon als haar.
wanneer zij op je af komt renen begin jij ook heel hard te roepen (zware stem geen piep gil stemmetje)
longeer zweep erbij en boven je hoofd en richting haar zwaaien als een gek. wanneer zij van je weg loopt is dit oke.
als ze dan een maal rustig naar je toe komt dan ga je belonen, weer met brokjes.

suc6

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:19

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik stiekem om je berichtje moest lachen... " ga op de grond liggen en roep om hulp" zoiets...

Maar serieus, dit is niet leuk voor jou, ik betwijfel of je zonder begeleiding dit paard in orde krijgt, het klinkt als een enorm dominant en ik betwijfel of er gezellig bij zitten en vertrouwen winnen gaat helpen...

Mijn reactie zou zijn me enorm groot maken, een hoop kabaal geven en ook een zweep mee. Istie besodemieterd... Kan best niet zo NH-verantwoord zijn, maar zo verongeluk je d'r mee en dat kan niet de bedoeling zijn...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:21

Mavelle schreef:
Herkenbaar. Verwacht niet dat het paard dominant is. Wij hebben al 3 jaar zo'n precies dezelfde merrie, en ze lijkt heel dominant maar eigenlijk is ze gewoon vreselijk bang en onzeker. Slaan, straffen en dominant zijn naar haar toe maakt het alleen maar erger.

Je moet dit superlangzaam opbouwen. Loop regelmatig de wei een en geef haar dan een enkel aaitje of een brokje. Waarschijnlijk pakt ze met de oren in de nek het brokje en draait zich dan weer kwaad om/dreigt naar jou. Naar verloop van tijd word dit minder en komt ze nieuwsgierig naar je toe. Geef haar dan geen brokjes meer maar gewoon voorzichtig een aaitje en ga dan weer weg. Zo leert ze dat ook dat niet erg is.

inderdaad, dat was die van mij ook ivm haar verleden, eenmaal haar vertrouwen gewonnen had ik een supertrouw maatje...die mij echt met geen vlieg kwaad deed...

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:22

Ik zou er óf hulp bij halen óf ermee stoppen. Stoppen is natuurlijk niet leuk maar het is anders veel te gevaarlijk.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:48

Als Ts al op de grond gaat liggen omdat ze bang is....nee dan gaat die verhouding echt niet door bovenstaande tips veranderen. Ik wil me er niet schuldig aan maken dat ze straks een rake trap krijgt van dit paard. Ik zeg laat dit over aan een proffesional of stop er gewoon mee.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:55

pasdedeux schreef:
Als Ts al op de grond gaat liggen omdat ze bang is....nee dan gaat die verhouding echt niet door bovenstaande tips veranderen. Ik wil me er niet schuldig aan maken dat ze straks een rake trap krijgt van dit paard. Ik zeg laat dit over aan een proffesional of stop er gewoon mee.

Ik ga met jou mening mee. Zoek hulp die weten wat ze doen

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:56

probeer met geduld bij de ingang van het weiland met een schep voer haar te lokken, klinkt stom maar dit duurt heel lang en zo geef je haar vertrouwen (omdat mishandeling in verleden gemeld wordt) blijf wel bij het hek, op den duur komen ze. Ik heb zelf op een stal in italie vroeger gewerkt waar op 70 hectare allemaal schuwe hengsten stonden en ze moesten zadelmak gemaakt worden nou eerst moest ik een halster om krijgen en ook hier was de ene schuw de andere gevaarlijk op je af komen stormen, ik heb 2 maanden erover gedaan om de eerste te vangen, met brokken bij het hek en probeerde het 3x op een dag als er hooi gebracht werdt. Misschien is dit een tip voor je

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:05

Als ik jou was, zou ik gewoon stoppen met het verzorgen van dit paard. Wanneer je zelf al aangeeft dat je het eng vindt en dat je zelfs op de grond gaat liggen, dan betwijfel ik of je je wel mans genoeg kan maken om het probleem op te lossen... Maakt niet uit of je het wil verbeteren door je groot te maken of door lieve gedragingen te belonen. In zo'n situatie moet je zowiezo mans genoeg zijn!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:34

Mavelle schreef:

Ik heb ook altijd gedacht dat die van mij dominant deed uit angst en onzekerheid. Dat was ook wel zo. Was bang van mannen, zwepen en andere paarden e.d. (uiteraad niet zonder reden :( ) Nu 15 jaar later, is ze van al haar angsten af. Echter staat ze sinds kort ergens waar ze het mega naar haar zin heeft en dagelijks in het land loopt. Ik zie dingen van haar die ik nooit eerder gezien heb :o . en dat nog op haar oude dag! Ik kan je vertellen, ze is echt mega dominant. Naar mens en paard! Voorheen had ze alleen te maken met mensen die haar reden en waar ze gezonde respect voor had. Toen viel het niet zo op. Ik zie nu dat ze voor de mensen die niet haar vertrouwen gewonnen hebben erg dominant en soms zelfs gemeen kan zijn. We hebben wisseldiensten qua voeren en binnen en buiten zetten, vandaar dat nu meer mensen met haar te maken hebben.

Je moet juist autoriteit uitstralen naar het paard. Als hij op je afkomt, moet je je groot maken en naar voren stappen. Zeker niet een stap naar achteren, dan nodig je hem uit of laat je in dit geval zien dan jij lager in rang bent. Dat blijkt wel uit het feit dat je gaat liggen en je pony gaat grazen. Hij heeft dan ook de strijd gewonnen.

Ik heb een paard meegemaakt die aanviel bij iedereen als ie los was. Dit leek echt een heel vals paard dan. Bleek dat dat paard het gewoon niet begreep omdat iedereen onbewust naar achteren stapte en zich klein maakte. De eerste keer grootmaken en naar voren stappen stopte ook gelijk de aanval.
Paard bleek gewoon mega verward door de verkeerde paardentaal jarenlang en ging zelf ook raar doen. Hierna kon iedereen die alleen al naar voren stapte als hij aankwam vliegen hem gewoon pakken of aaien.

Is er geen vriendin of zo die met je meekan?
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 09-03-10 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt