heel eenkennig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ziamara

heel eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:19

hallo allemaal :D

ik heb dus een klein probleempje mijn paard is super eenkennig, ze is nu net vandaag 6jaar geworden[a] & ik heb haar nu 3jaar, ze stond eerst bij een meneer die heeft er zelf nooit problemen mee gehad..

ze wil niks van andere mensen weten, &bijt en schopt zonodig ook ..
ik weet dan op het moment niet wat ik moet doen, ik wil haar niet slaan dus ik spreek haar alleen toe met mijn stem, maar dat doet der blijkbaar niet zo veel want ze doet het nog steeds.

als ik zelf niet op stal ben, dan is kunnen de andere mensen haar 'makkelijker' benaderen, ze is nog steeds dan niet echt knuffelig maar ze hapt niet meer, alleen der oren naar achteren.
ze heeft dan in de stal ook altijd de oren naar achteren, en bijt in de tralies als er mensen langs lopen, of bij der stal komen.

met rijden kunnen andere mensen erop zitten, maar ze wil niet voor hun aan het werk, ze gaat galopperen met der hoofd in de lucht.

ik wil het graag veranderen, want ik vind het best rottig dat ze niet met andere mensen om kan gaan &bijt, en ben bang dat ze iemand`1 x echt verwond!
ze heeft al genoeg mensen proberen te happen of te slaan ..
zo heeft ze ook al een x een klein meisje in der hoofd gegrepen & een vriendin van mij .. bij beide niks ernstigs gelukkig!!

ik heb zelf zo;n gevoel dat ze mij wil beschermen, want ook in de wei vertoont ze dit gedrag naar andere. Ze is de baas in de weide. en er mogen dan ook absoluut geen andere paarden bij mij in de buurt komen & zo gevoel heb ik dat het met mensen hetzelfde is..

&kan ik dit gedrag op de een of andere manier zelf hebben veroorzaakt?
ik hoop dat iemand zich er in herkent, of advies heeft,
alvast bedankt ..

spyro

Re: heel eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:01

sommige karaktertypen vertonen dit overdreven beschermende gedrag. Zelf denk ik dat je een karakter niet geheel kunt veranderen. Wel kun je er beter mee om leren gaan.
Wat de precieze oorzaak is van haar gedrag is natuurlijk niet helemaal vanaf mijn pc te achterhalen.
Hoogstwaarschijnlijk is het haar karakter en kan haar gedrag wel versterkt worden door omgang met mensen

Belangrijk is om goed bij jezelf te blijven. Haar laten weten dat je het makkelijk zelf wel kunt oplossen.
Met fysiek geweld los je naar mijn idee niet veel op.
Belangrijk is wel wanneer zij andere mensen schopt/bijt haar resoluut en krachtig te laten weten dat dit absoluut niet de bedoeling is.
Belangrijk is je intentie en hoe je er staat.
Niet uit je slof schieten, schreeuwen of te zacht zijn.

Hoe zij naar andere paarden in de wei doet zou ik maar aan haarzelf overlaten. Zo voorkom je dat je haar positie in de wei ondermijnt en haar alleen nog maar kwaaier maakt.

Verder denk ik dat je voorlopig niet van haar kan verwachten dat ze leuk en gezellig met iedereen overweg kan.
Haar laten rijden door anderen en verzorgen buiten de verzorging die zij nodig heeft op stal zou ik voorlopig achterwege laten.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 11:42

heb je gelijk in, ik denk dat ik het gedrag er ook niet uit krijg, zoals je al zei er beter mee proberen om te leren gaan.

Het jammere is alleen, dat als zij lelijk doet naar mensen die haar bijvoorbeeld willen aaien als ik aan het borstelen ben, dat ik erop aangekeken word van ; nou moet je der niet wat strenger aanpakken ofzo? maar met slaan word ze volgens mij alleen nog maar banger/bozer.

Bedankt voor je antwoord, en ik zal indd het ook maar niet meer teveel proberen om andere mensen haar toch te laten benaderen met een worteltje enzo, want dan op dat moment is ze wel even lief, maar daarna heb je er eigenlijk ook niks meer aan..

dees20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:02

Ik herken hier wel wat in, wij hebben stallen waar ze met hun hoofd naar buiten kunnen kijken, mijn paard staat ook altijd met haar hoofd naar buiten... Maar als er dan iemand langsloopt, dan gaan haar oren in haar nek en laat zelfs soms haar tanden zien....
Lastig he!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:19

Citaat:
dat als zij lelijk doet naar mensen die haar bijvoorbeeld willen aaien als ik aan het borstelen ben, dat ik erop aangekeken word van ; nou moet je der niet wat strenger aanpakken ofzo? maar met slaan word ze volgens mij alleen nog maar banger/bozer.

Ik redeneer andersom: waarom moeten mensen perse je paard willen aaien als jij ermee bezig bent? Ze is gewoon beschermend naar jou. Omkopen met worteltjes of eten heeft totaal geen zin, zal ze zich niets van aantrekken. Als ze slim is pakt ze het worteltje en daarna geeft ze de gever alsnog een snauw :+ }>
Heb ook wel eens een paard gehad die daar totaal niet van gediend was, in omgang met mij super lief, maar dat gedoe eromheen had ze een ongelovelijke hekel aan. Ik zei het gewoon tegen mensen en vroeg ze het niet te doen en gewoon ergens anders te gaan staan. Moeten ze maar respecteren. Anders zit jij steeds met de zenuwen in je lijf je paard te poetsen, en dat bevordert de houding van je paard ook niet want die zal je dan nog meer willen beschermen....
Sterkte ermee!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:23

hoi ook ik ken dit gedrag, maar ik heb een klophengst, vroeger was het erger als nu, maar dat gedrag blijft aanwezig, zolang je niet in zijn lijn komt vindt hij alles goed, maar benader hem niet als ik er niet bij bent, want dan kan hij heel lelijk doen,, ik heb zijn negatieve gedrag, benadert in het positieve,,,, dmv stemklanken,,, en dit sloeg bij hem erg aan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:30

Het streelt je ego toch wel een beetje? Dat zou ik wel hebben :o

Maar ik snap wel heel goed dat dit heel vervelend is!

Kun je niet proberen met 1 vast iemand haar een tijdje samen te doen. Eerst gewoon aanwezig zijn, dan borstelen en wandelen. Steeds een stapje verder als het ene weer beter gaat.
Jijzelf moet er dan wel met je neus bovenop zitten (dicht bij elkaar blijven) en direct corrigeren als ze de mist in gaat. Vooral goed belonen als ze lief of in elk geval normaal doet. Voornamelijk zonder snoepjes.
Zoals je zelf zei, is ze heel dominant, wil geen andere mensen om haar heen en jij bent van haar.
Ik denk dat ze op een gegeven moment wel inziet dat andere mensen lief voor haar zijn (kan ook dat ze andere mensen niet vertrouwd) en dat het niet nodig is jouw te beschermen of op te eisen.

Ik denk niet dat dit heel snel opgelost is. Je zult het rustig moeten aanpakken en heel veel geduld hebben.

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken en hoe het uitpakt, dus hoop dat je daarover informeerd.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 23:32

@Dees ja het is inderdaad soms best wel lastig! gelukkig kan die van mij niet met haar hoofd buiten de stal haha!

@VanHuisUit: klopt, als iemand haar een worteltje geeft gaan de oortjes naar voren, 'oh kijk mij eens lief zijn' en dan is het worteltje op, is het gelijk weer een ander paard.. ja klopt dat lijkt mij dus ook wel het beste als mensen er gewoon van af blijven, want ze hebben er niks bij te zoeken, maar aan de andere kant, ze moet het toch wel accepteren dat er mensen ook andere mensen aan haar mogen zitten .. maar meestal haaken ze ook wel snel af hoor, als ze doorkijgen dat die toch niet lief gaat doen :P
is jouw paard nog 'lief' gaan doen tegen andere mensen dan? of altijd zo'n krengetje gebleven haha?

@hennyvanamon: ja klopt, als ik er niet bij ben, is het een heel ander paard dan als ik er wel ben! ik probeer het ook met de stem te doen .. ze reageert er op dat moment wel op, maar ze doet het later wel weer..

@jes_sira: klopt hoor :o ik heb ook zoiets; ik ben toch net wat specialer dan de rest voor haar is haha. :P

ja dat zou indd wel een idee zijn, het jammere is alleen, ik zit niet op een manege maar op een stal, dus er zal ook niet iemand zo tijd hebben .. en ja precies hoe je dat eigenlijk zegt ; volgens mij heeft ze het gevoel dat ik van haar ben haha.. ik kan het natuurlijk wel proberen, of mijn moeder zo af en toe meewil.. maar die is bang voor haar, dus ik denk dat ze dat dan wel weer voelt.

ik zal even vragen of mijn moeder morgen meewil, of dat er iemand op stal is, en dat die gene dan beetje meehelpt met borstelen ofzo!
het is natuurlijk niet 'noodzakelijk' dat ze het echt afleert, want ik ben niet van plan om haar te verkopen ofzo .. maarja mocht het zo zijn dat is dit natuurlijk heel onhandig!

zouden jullie misschien ook enig idee kunnen hebben wat de oorzaak hiervan is, of is dit gewoon haar karakter?

bedankt voor al jullie tips/antwoorden!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:37

Oei lastig inderdaad! Heb t ook ooit is gehad met een merrie, toen gewoon zo veel mogelijk mensen meegesleept naar stal. Elke keer iemand anders erbij, bij t poetsen even op een afstandje laten staan en gewoon met ze babbelen onder het poetsen, niet laten aaien enz maar gewoon je aandacht verdelen.. Vervolgens even los in de bak (voor of na t werken, maakt niet bijster veel uit) en haar lekker haar gang laten gaan, intussen in de bak staan en gezellig verder babbelen. Die merrie is er uiteindelijk een stuk makkelijker door geworden, hoewel het er natuurlijk nooit helemaal uit gaat... Met wandelen bleef dat beschermende overigens ook hoor. Maar ze kon iig gewoon geaaid worden door een ander :)

Verder lijkt het mij simpelweg een karaktertrek, zoals sommige mensen ook maar 1 goede vriend of vriendin kunnen hebben en zich daarop richten. :)

Succes iig :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:47

ja, als er andere mensen op stal zijn, dan 'aaien' zij der ook wel, zo goed of kwaad als het gaat.
maar op een gegeven moment leek ze het gisteren ook wel op te geven, toen iemand der aaide, want die man ging gewoon door met aaien, ook al probeerde ze hem te happen enzo, toen had ze volgens mij zoiets van oliebol, laat maar haha ..

dat los in de bak kan ik indd wel even toepassen!

bedankt!

ydreves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:32

Ik heb een Merens, die is ook eenkennig; maar dan meer in de zin dat je geen band krijgt.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:12

ik betwijfel of je hier iets aan kan doen. het is gewoon een karakter.... bij mij op stalling staat ook zo'n merrie. Gewoon rekening ermee houden en haar met rust laten als de eigenaar in de buurt is.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:52

@ merens, is die naar jou dan ook zo?

@joykel, indd er is nu een man die geeft haar bijna elke avond een worteltje op stal enzo (nu al paar weken ofzo) , maar ze accepteert hem nog niet ..
ik weet trouwens ook neit hoe lang het echt duurt vorrdat je een band met een paard, krijgt of het je accepteerd, een band lijkt mij wel langer dan een paar weken, maar accepteren i dont know

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:43

Staan ze hele dag op stal of ook veel in de wei? Een band creeëren met een paard wat op stal staat is namelijk ook niet echt handig. Dat is zijn rustplekkie, ze kan niet weglopen en zit opgesloten.

Dus gewoon een bordje ophangen: niet aaien.

Je kunt wel los in de bak oefenen met een vriendin erbij, jij gaat met haar kletsen en houd je paard nog even op afstand. Als ze rustig staat kun je haar uitnodigen, doet ze weer lelijk tegen je vriendin dan stuur je haar weer weg. Jij bent namelijk de leider en jij bepaalt met wie jij wilt knuffelen.
Ze gedraagt zich nu een beetje als leider over jou, door andere mensen weg te willen jagen bij jou. Zo van: mijn vriendje en jullie mogen er niet bij. Dit zie je ook veel in de wei, maar degene die wegjaagt staat toch echt hoger in rang.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:33

heb je helemaal gelijk in dat zij het gevoel heeft dat ze hoger dan mij staat in de rang, maar aan de andere kant ze jaagt mij niet weg dus het is beetje dubbel .. heb ook wel gehoord dat zij het gevoel heeft dat ik het veulentje van haar ben en ze mij dus probeert te beschermen :+

ze staan overdag de hele dag in de wei, en gaan snachts naar binnen.

ik heb het indd al geprobeert, maar ze heeft geen een interesse om er bij te komen staan -_-

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:14

Denk dat sommige paarden deze karaktertrek wat erger hebben dan andere paarden, een oplossing weet ik er alleen niet voor.
Blijven corrigeren in ieder geval bij het bijten en slaan naar andere mensen, want dat is niet goed. Succes!

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:40

als ze geen contact wil met andere mensen ,waarom zo moeilijk doen?
Is er een plek achteraan zodat niet iedereen langs haar box loopt?

Ik ben het ook er mee eens dat als jij aan het poetsen bent iemand anders ervan af moet blijven,aangezien ze het zelf duidelijk aangeeft er geen behoefte aan te hebben?

Ik rijd ook een eenkennig paard en laat hem in zijn waarde.
Poetsen heeft hij een hekel aan maar moet wel gebeuren dus ik negeer zijn gedrag.
Als we rijden wil hij super voor je werken.

Heb ook een jack russell gehad en iedereen wil hem aaien alleen had hij daar andere gedachten over.
Toch aaien ondanks dat ik zei dat hij het niet prettig vind,hap, ja en dan klagen dat het een rot hond Is??

een beest geeft het zelf aan en als hij voor jou perfect is so be it.
Wel lastig met vakanties en dergelijke maar miss kan je 1 iemand vinden die er tijd en energie in wil steken.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 18:53

nou indd wat je zegt met de vakantie's en ik geen zin er in heb dat, ook al geven de mensen haar geen aandacht het kan toch altijd gebeuren, dat ze straks wel iemand bijt.

en ja het is zo , mensen moeten ook van je paard afblijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:59

Dit is hoogst waarschijnlijk een paard met een verleden.
Weet je haar achtergrond??

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:00

ja ze heeft haar eerste 2.5/3 jaar bij een meneer gestaan, die heeft haar ook gefokt..
maar ik weet niet of daar ooit iets mis is gegaan ..

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:07

Ik heb zo twee paarden. Moeder en zoon. Mijn merrie heb ik 9 jaar. Zij is heel eenkenning en hangt ook volledig van mij af. Bij mij is het een schatje en kan ik er alles mee doen. Mijn echtgenoot heeft er 4 jaar over moeten doen om een geaccepteerd te worden. Hij kan haar eten geven en buiten zetten zonder problemen. Tegen vreemde mensen zal ze niets doen in mijn bijzijn. Staat ze buiten in de weide, kan je haar niet aaien. Ze komt niet, behalve als ik haar roep.

Van de week, was ik wat later thuis en ging mijn echtgenoot ze binnenzetten. Ze staat samen met haar hengstveulen van vorig jaar. Deze heeft hetzelfde karakter. Hij heeft staan stijgeren, bokken en lelijk doen, dat mijn echtgenoot ze geen eten heeft durven geven. Ik kom thuis en geen enkel probleem. Mijnheer is zo rustig als iets.

Dit weekend, wil ik de reactie van het veulen zien tov mijn echtgenoot. Is dit niet rustig in mijn bijzijn, dan zal ik hem corrigeren. Dat heb ik vroeger mijn merrie ook gedaan.

Jij bent baas over je paard en als jij de nabijheid van vreemden geen probleem vindt, gaat je paard dat op den duur ook accepteren. (vreemden in jouw bijzijn)

Het is niet omdat een paard éénkennig is van karakter, dat het vroeger ooit iets heeft meegemaakt. Ieder dier heeft zijn eigen karakter en dat moet je accepteren. Bijten moet je wel resoluut bestraffen.
Meestal willen éénkennige paarden enorm werken voor hun baasje, dus das een pluspunt.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:15

met dat werken heb je gelijk!

hoe corrigeer jij hem dan?
met je stem?

en met bijten of proberen te bijten wat harder aanpakken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:31

Ik denk dat deze meneer weinig tot geen andere mensen op zijn stal heeft gehad en het paard dus weinig in vreemde handen is geweest.
Wil je het beter krijgen zou je eventueel verschillende mensen kunnen laten longeren. Eerst met jou ernaast en dan zoetjes aan afstand nemen.
Als dat goed gaat dan een vreemde laten poetsen, opzadelen enz. zo ga je dan stap, voor stap verder.
Ik zelf zou er niet zo'n probleem van maken en het paard lekker zelf doen.
Heb ook ooit zo'n dier gehad en dat was echt een moordenaar. Gelukkig was dat toen der tijd mijn eigen paard en kwam niemand in zijn buurt...dat was dan ook spelen met je leven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:34

P.S..... buiten dat het soms vervelend is..streelt het wel je ego!!!!
Bij mij toen der tijd wel in elk geval.
Hij liet niemand in zijn buurt komen, maar bij mij was hij poeslief..en dat is toch best gaaf als je zo'n vertrouwensband hebt met je paard!!!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:35

ja gelukkig is deze ook van mijzelf, maar ik denk dat die van mij niet zo erg is als die van jou was haha ..

morgen gaat mijn moeder even mij!
en die gaat dan even erbij staan enzo ..

ik sta op een stal met alleen eigen paarden, en de meeste mensen werken overdag wel .. dus dat is wel een beetje jammer..

nee ik ga er ook geen probleem van maken, :o
maar ik heb veel goede tips gehad, en de meeste zeggen toch wel ; in de bak staan met iemand erbij, en ja het diertje in zijn waarde laten!

dus ik ga het morgen even proberen met me mams!