bang voor spray!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

bang voor spray!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:20

heey,

als ik bijvoorbeeld anti-klitspray in mijn paard der manen of staart doe word ze helemaal panisch. Ze probeert dan te vluchten. Ik weet niet hoe ik haar hier vanaf kan helpen. Hebben jullie misschien een idee zodat ze het niet meer eng gaat vinden?

zij

Re: bang voor spray!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:21

men neme een sprayfles met water (is goedkoper om mee te spuiten ;) )

spuit van je paard af en stop met spuiten zodra je paard niet meer reageert. dat is de beloning. zo kun je dat later uitbreiden door naar je paard te sprayen. en je stopt pas met sprayen als je paard rustig is. anders beloon je haar voor het `vluchten`.

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:22

zo´n paard hadden wij ook!, je kunt ook gewoon de spray op een spons spuiten en dan met de spons over de manen, dat wil niet zeggen dat het de angst weg haalt maar je maakt het paard zo niet elke keer panisch als die alleen de fles al ziet ;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:27

zij schreef:
men neme een sprayfles met water (is goedkoper om mee te spuiten ;) )

spuit van je paard af en stop met spuiten zodra je paard niet meer reageert. dat is de beloning. zo kun je dat later uitbreiden door naar je paard te sprayen. en je stopt pas met sprayen als je paard rustig is. anders beloon je haar voor het `vluchten`.

bedankt voor de tip!
haha word een beetje duur he als ik met anti klit ga spuiten :D

Carmen2 schreef:
zo´n paard hadden wij ook!, je kunt ook gewoon de spray op een spons spuiten en dan met de spons over de manen, dat wil niet zeggen dat het de angst weg haalt maar je maakt het paard zo niet elke keer panisch als die alleen de fles al ziet ;)

dat is opzich ook wel een optie.. maar mijn paard poept in haar staart (is echt heel vies). Ik heb wel een oplossing hoe ze dat niet meer doet maar ik vergeet het aldoor te doen. Maar als ik dat ga doen word ten eerste die hele spons vies en ten tweede ik vind het best wel onhandig.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:28

x,,kelly,,x schreef:
dat is opzich ook wel een optie.. maar mijn paard poept in haar staart (is echt heel vies). Ik heb wel een oplossing hoe ze dat niet meer doet maar ik vergeet het aldoor te doen. Maar als ik dat ga doen word ten eerste die hele spons vies en ten tweede ik vind het best wel onhandig.

Staart wassen, uitborstelen ect? Gewoon goed onderhouden? Daardoor is de staart van mijn pony ook een stuk schoner door..

Daarnaast zou je eventueel eventjes de radio keihard aan kunnen zetten zodat ze het geluid niet kan horen?

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:29

wil ze het bij haar staard ook niet hebben dan ?
dat ging namelijk bij ons wel goed, maar bij de manen zou ik gewoon met een spons doen. Waarom zou je moeilijk gaan doen en het paard steeds weer die angst geven als het makkelijk kan ;) succes ermee

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:39

mijn paard is er ook erg bang voor. Ik kan nog wel z'n staart met anti-klit doen, maar het moet dan niet perongeluk op z'n benen of billen komen (dan gaat tie bijna zitten van schrik). in de zomer met vliegenspray lukt dus ook niet, maar daar heb ik nu gel of roller voor. manen doe ik nooit met anti klit. gewoon iedere dag met een borstel er door heen is voldoende. maar volgens mij is anti-klit tegenwoordig toch ook in gel verkrijgbaar?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:44

Mijn paard heeft dit ook inderdaad. Zelfs al spuit ik 2 meter naast hem op een spons vindt ie het eng..
Ik laat 'm nu gewoon los in z'n box staan en spuit heel rustig op m'n hand wat ik dan in z'n manen wrijf, terwijl ik 'm kroel enzo. Zo kan hij nog gewoon weglopen *doet ie ook* en terugkomen als ie gekalmeerd is van het geluid van het spuiten en dan kan ik het in z'n manen wrijven. Je bent ff bezig maar het gaat wel steeds beter :) Vliegenspray doe ik ook niet aan :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:47

Ik oefen al maanden, mijn paard vindt de spray verschrikkelijk doodeng (en dat is heel zacht uitgedrukt), voor alle andere dingen vertrouwd ze me en kan ik haar gerust stellen. Maar de mensen die haar op de wei zetten, wilden haar eens insprayen met vliegenspray en toen is het helemaal fout gegaan.
Ik hoop nog altijd op een goed idee dat werkt.
Ik oefen ook met water, met veel geduld en beloning, heb al zowat alles geprobeert, maar voorlopig kan ik niet meer insprayen dan haar staart... verschrikkelijk hoe ze reageert als je op haar lichaam of zoiets spuit.
Ze flipt echt, maar ik blijf proberen :-)

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:53

Dit heb ik ook gehad :) . Ik ging gewoon elke dag even oefenen met een spray bus met water. Eerst op afstand, paar keer in de lucht spuiten, reactie afwachten. Braaf ? Dan doen we een ini mini pasje dichterbij. En nog een keer weer, dan nog een paar keer, dan stoppen. En volgende dag opnieuw, net zo lang tot dat je heel dichtbij mag komen. En uiteraard heeeeel veel belonen. Nu kan iedereen haar in sprayen :) .

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:56

Lydia_ schreef:
x,,kelly,,x schreef:

Staart wassen, uitborstelen ect? Gewoon goed onderhouden? Daardoor is de staart van mijn pony ook een stuk schoner door..

Daarnaast zou je eventueel eventjes de radio keihard aan kunnen zetten zodat ze het geluid niet kan horen?

de staart word ook is nu ook wel redelijk schoon en ik onderhoud het goed enz.
het is wel een goed idee om de radio hard te zetten en dan sprayen ik ga het proberen!
Carmen2 schreef:
wil ze het bij haar staard ook niet hebben dan ?
dat ging namelijk bij ons wel goed, maar bij de manen zou ik gewoon met een spons doen. Waarom zou je moeilijk gaan doen en het paard steeds weer die angst geven als het makkelijk kan ;) succes ermee

dat vind ze wel minder erg ja. Haar manen doe ik altijd met van dat spul van andrelon in zon pompje haha. Het word er wel lekker zacht van!

lovis schreef:
mijn paard is er ook erg bang voor. Ik kan nog wel z'n staart met anti-klit doen, maar het moet dan niet perongeluk op z'n benen of billen komen (dan gaat tie bijna zitten van schrik). in de zomer met vliegenspray lukt dus ook niet, maar daar heb ik nu gel of roller voor. manen doe ik nooit met anti klit. gewoon iedere dag met een borstel er door heen is voldoende. maar volgens mij is anti-klit tegenwoordig toch ook in gel verkrijgbaar?

met vliegenspray moet ik haar aan haar halster vast houden en zowiezo vast zetten dat gaat meestal gewoon goed en als ik bij haar buik en kont moet laat ik het halster los en loopt ik er gewoon op af en blijf tegen haar praten. Ze loopt dan wel heen en weer maar dat valt wel mee.

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:32

mijn paard heeft hier ook last van, doe de anti klit maar in mijn handen en probeer het er zo in te krijgen, is ie igg niet panisch!
De staart pak ik aan de onder kant beet en houd deze in een horizontale lijn, dan druppel ik er wat op.
wat vliegenspray betreft, gelukkig als ik het op een spons doe valt het nog redelijk voor hem te accepteren.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:43

Mijn paard was er ook heel bang voor maar dit is helemaal weg.
Ik heb het gedaan met paardensnoepjes.
Snoepje geven zodat hij weet dat ik iets lekkers in mijn handen heb. Spray pakken en zonder te sprayen in dezelfde hand een snoepje aanbieden. Duurt wel even maar voor eten doet ie alles dus na een tijdje pakt hij toch het snoepje (heel snel en bijna op z'n tenen)
Dat een keer of 3 gedaan, dan een keertje van hem af sprayen en gelijk weer een snoepje aanbieden. Op een gegeven moment begrijpt hij dat het sprayen wordt geassocieerd met iets lekkers en wordt het toch vertrouwd.
Pas na een week voorzichtig op zijn benen sprayen (en weer wat lekkers natuurlijk)
Nu kan ik hem gewoon helemaal sprayen (hij blijft wel alert maar laat het toe) en als ik klaar ben en hij is helemaal braaf geweest krijgt hij wat lekkers.

Zo heb ik het ook met de fohn gedaan. Ik heb een Tinker met mega sokken en mok dus in deze regentijd moet ik af en toe zorgen dat ik zijn sokken helemaal droog krijg voordat ik kan smeren .
Ik heb de fohn naast zijn voerbak gehangen en aangezet op de zwakste stand en eten in zijn bak gedaan.
Eerst in de verste hoek in zijn box staan maar omdat ik gewoon verder ging met mesten ed en er geen aandacht aan schonk ging hij uiteindelijk toch eten met de fohn naast hem. Dit heb ik een week lang elke dag gedaan en nu kan ik gewoon met de fohn over zijn hele lijf gaan en hij maakt er niks van.

Maar mijn paard doet wel alles voor eten dus dat scheelt :+

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:37

Doekje daar op sprayen en dan op het paard wrijven. Waarom een paard in de stress brengen als het ook makkelijk kan xD.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:02

Dit probleem had ik ook met mijn pony. Dit meestal omdat hij het niet kon zien, maar vast ook omdat hij het geluid eng vind. Je zou de muziek keihard aan kunnen zetten en dan sprayen, maar ik deed het gewoon heeel vaak. Op een gegeven moment was het klaar en was hij eraan gewend geraakt ;)

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:10

de mijne vindt het ook niet alles. ik begin altijd met 'tsss' en dan spuit ik rustig op de benen. vervolgens ga ik steeds een beetje meer omhoog. het hoofd is altijd nog drama dus dan spuit ik het gewoon op een doek of in mijn hand en dan wrijf ik het erop

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:14

Kirr__ schreef:
Ik oefen al maanden, mijn paard vindt de spray verschrikkelijk doodeng (en dat is heel zacht uitgedrukt), voor alle andere dingen vertrouwd ze me en kan ik haar gerust stellen. Maar de mensen die haar op de wei zetten, wilden haar eens insprayen met vliegenspray en toen is het helemaal fout gegaan.
Ik hoop nog altijd op een goed idee dat werkt.
Ik oefen ook met water, met veel geduld en beloning, heb al zowat alles geprobeert, maar voorlopig kan ik niet meer insprayen dan haar staart... verschrikkelijk hoe ze reageert als je op haar lichaam of zoiets spuit.
Ze flipt echt, maar ik blijf proberen :-)

Dit is een heel goede methode +:)+ Ik heb 'm zelf ook toegepast.
Maar je hebt er veel geduld en een goede timing voor nodig :D
Mijn paard werd eerder panisch van sprays, maar tegenwoordig kan ze zelfs los blijven staan als ik haar inspray! :)

nancnora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:59

mijn paard vond het ook dood eng, ben indd ook met water gaan oefenen. en is goed gekomen

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:28

de oplossing van zij vind ik heel goed!
Ik zou het maar een keer uitproberen als ik jou was?

X.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:44

Mijn vorige paardje was er ook als de dood voor... Bij haar spoot ik eerst op een meter afstand een borstel in en ging ik daarmee poetsen. Na 5 halen met die borstel weer op een meter afstand de borstel insprayen en weer poetsen. Toen ze daar niet meer zenuwachtig van werd, kon ik de borstel insprayen als ik naast haar stond. Toen dat ook niet meer eng was, mocht ik poetsen en sprayen tegelijk en uiteindelijk mocht ik ook sprayen zonder te poetsen :)
Heeft even geduurd, maar ik ging dan ook meteen een stapje terug als ze een beetje zenuwachtig werd.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:53

Zo normaal mogelijk doen, eerst rustig poetsen en zonder dat ze het merkt de spuitbus nemen en terwijl je spuit een beetje fluiten zodat ze het niet hoort.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:59

Heb ik ook geprobeerd, ze hoorde het niet maar voelde het wel. Schrok zich helemaal lam... En dat bleef zo. In de lucht kon ik ook alle kanten op spuiten en daar gaf ze niks om. Tot het haar raakte. :Y)
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 04-03-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:03

Ik heb het met mijn vorig paardje gehad die hield niet van spuitbus.

Ik deed met hem al een beetje clickertraining en heb hem gewoon in de paddock geoefend, met wat andere oefeningen die hij kende en toen gewoon de spuitbus ingebouwd i.c.m halthouden. en dan steeds een beetje dichterbij. Met de clicker kon ik hem op afstand belonen en in combinatie met stukjes peen hebben we het in een half uurtje eigenlijk heel speels opgelost. Daarna was het nooit meer een probleem.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 04-03-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:03

Ik ga dit even volgen.
Ik heb ook een verzorgpaard die flipt als hij een bus spray ziet. :)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:09

Ik heb het niet helemaal doorgelezen dus weet niet of het al gezegt is maar zo doen wij het meestal bij paarden die bang zijn voor spray:
Zelf psssshhhhssshhttttt.....zeggen, eerst zonder spray en dan met spray en zorgen dat je stem overheerst. Dan denkt je paard 'wat is zij nou aan het doen....pssshhhtt geloof ik? :?'. Maar doordat je dat zegt, merken ze niet dat je ook echt aan het sprayen bent. Klinkt heel gek maar het werkt meestal echt...heb het laatst nog bij een jong paard moeten doen die normaal nooit helemaal betutteld wordt, dus die vond de anti-klit spray heeeuul eng. Toen ben ik ook maar psssshhhhhtttt gaan zeggen en het lukte gelijk. Vaak lukt dit zelfs op de voorpluk, maar niet altijd natuurlijk, niet ieder paard trapt daar in. Wel doen we dat meestal met z'n 2en als we tijd hebben. Ook bij bijv. acederm en andere wondspray's lukt dit meestal goed bij bange paarden.

Succes!
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 04-03-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt