Paard teveel introvert en negeert mij altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Paard teveel introvert en negeert mij altijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:13

Hey,

Ik heb nu sinds 2 weken een 2e Shet erbij en ben eigenlijk veel meer gek op de kleintjes dan op mn eigen rijpaard.
Cisco is namelijk erg arrogant. Hij blijft doen alsof je niet bestaat. Hij zal me nooit aankijken of komen voor een knuffel.
Nu ben ik er al een aantal jaren mee bezig geweest maar krijg zijn karakter maar niet veranderd! Hij is een combinatie van introvert met arrogantie. De pony's zijn heel erg extravert en ik vind dat zo fijn! Ik ben dus op dit moment veel liever bezig met de kleine knuffelaars dan de grote, is dit raar? Ik ben namelijk zelf ook heel erg extravert, ik maak graag contact, ik ben een gevoelsmens en het lukt me maar niet een band met hem te krijgen.
Ik wil ook zeker er op letten bij een volgend paard dat ze extravert is!
Heeft iemand nog tips voor mij om mijn paard te veranderen????

kehdra

Re: Paard teveel introvert en negeert mij altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:56

Doe je ook grondwerk met hem.
Maak hem nieuwsgierig, nodig hem uit om op onderzoek te gaan, maak het spannend voor hem.

bij ons in de paddock wordt met alle paarden geclickerd, en wanneer er iets 'eng' nieuws in de buurt is, gaan ze eerder op onderzoek uit, dan er voor weg te rennen.
Iets wat ze , waarschijnlijk, zonder training niet gedaan hadden.
Dit even om aan te geven hoe training een paard in de omgang kan veranderen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:00

Tja blijkbaar moet je hem respecteren zoals hij is.

Ben benieuwd wat er gebeurt als iemand jouw karakter gaat proberen te veranderen. Gedrag kun je invloed op hebben, karakter niet daar wordt je mee geboren en daar ga je mee dood. Je zult dus moeten zoeken naar iets wat hem een beetje uit zijn schulp laat komen, spelletjes, of een speciaal soort aandacht, klikkeren misschien of freestyle.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:15

mrie schreef:
Tja blijkbaar moet je hem respecteren zoals hij is.

Ben benieuwd wat er gebeurt als iemand jouw karakter gaat proberen te veranderen. Gedrag kun je invloed op hebben, karakter niet daar wordt je mee geboren en daar ga je mee dood. Je zult dus moeten zoeken naar iets wat hem een beetje uit zijn schulp laat komen, spelletjes, of een speciaal soort aandacht, klikkeren misschien of freestyle.

Grondwerk vind hij helaas erg saai, ik ben nu een jaar intensief bezig, hij loopt er gewoon voor weg en gaat met zn kont naar me toe staan. Undemanding time heb ik ook een tijd geprobeerd, heel soms komt hij naar me toe, als er gras in het spel is al helemaal niet. Hij lijkt te leven voor eten! Spelletjes kan hij alleen waarderen als er iets te eten is. Jolly bal of zo is ook al niet leuk.
Nog meer ideeen om hem uit zijn schulp te krijgen?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:25

Je paard is "just not that into you".... :P

Nee serieus, ik heb ook twee paarden met totaal verschillende karakters. De ene is ontzettend mensgericht, altijd bezig om je aandacht te trekken. De andere is wat flegmatiek, staat ook bijna altijd met z'n achterwerk naar de staldeur. Kennelijk heeft hij daar behoefte aan, voelt hij zich prettig als hij zich af en toe af kan sluiten.
Is ook niet te paaien met aandacht, tenzij daar een maagvulling bij hoort.

Ik respecteer dat hij zo is, waarom zou je zo'n karakter willen/moeten veranderen? Ieder dier zit nou éénmaal anders in elkaar. Als hij er voor mij moet zijn dan is hij er ook en dat is wat telt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:28

Remy schreef:
Je paard is "just not that into you".... :P

Nee serieus, ik heb ook twee paarden met totaal verschillende karakters. De ene is ontzettend mensgericht, altijd bezig om je aandacht te trekken. De andere is wat flegmatiek, staat ook bijna altijd met z'n achterwerk naar de staldeur. Kennelijk heeft hij daar behoefte aan, voelt hij zich prettig als hij zich af en toe af kan sluiten.
Is ook niet te paaien met aandacht, tenzij daar een maagvulling bij hoort.

Ik respecteer dat hij zo is, waarom zou je zo'n karakter willen/moeten veranderen? Ieder dier zit nou éénmaal anders in elkaar. Als hij er voor mij moet zijn dan is hij er ook en dat is wat telt.

Ik respecteer het ook wel, alleen het gevolg is wel dat ik op dit moment ook geen behoefte aan hem heb. het plezier in de wei is weg. De kleintjes vind ik zo schattig!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:35

ik snap wel wat je bedoelt.
daarom ben ik ook echt een ponymens, vind e over het algemeen meer extravert dan paarden.
hoewel ik nu een schat van een verzorgpaard heb.

misschien ligt het ook aan hoe je je opstelt.
hij is vast niet gek, en zal best aanvoelen dat je hem niet zo begrijpt.
misschien moet je het gewoon accepteren.
het is zo moeilijk te zeggen van achter de computer. het kan zoveel zijn....
hoe is hij bij anderen?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:36

gekvanfleur schreef:
hoe is hij bij anderen?

Zelfde nukkige chagerijn........... :P
Misschien is het gewoon een oud opatje aan het worden, hahaha............

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:30

Het karakter van je paard kan je nooit helemaal veranderen, maar je kan zeker wel aanpassingen maken.
Een van nature onzeker persoon, kan leren zekerder te worden. Een van nature lui persoon kan ook gemotiveerd raken.
Het zal wel altijd een aandachtspunt blijven.

Bij parelli vind je erg veel oplossingen hiervoor (kijk even op parelli.com onder horsenality). Probeer in eerste instantie te bedenken waarom je paard zo introvert is: ongeinteresseerd of onzeker?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:27

sanne83 schreef:
Het karakter van je paard kan je nooit helemaal veranderen, maar je kan zeker wel aanpassingen maken.
Een van nature onzeker persoon, kan leren zekerder te worden. Een van nature lui persoon kan ook gemotiveerd raken.

Bij parelli vind je erg veel oplossingen hiervoor (kijk even op parelli.com onder horsenality). Probeer in eerste instantie te bedenken waarom je paard zo introvert is: ongeinteresseerd of onzeker?

Jaja Parelli ken ik wel, heb de hele DVD collectie gehad level 1. Dáár ben ik 1 jaar mee bezig geweest. Vergeet het maar :n Parelli is niet het antwoord op een ongeduldig verveeld paard en een baasje die hetzelfde voelt!
Hij is het meest ongeinteresseerd :o En tijdens rijden onzeker, maar dat laatse heb ik aangepakt door CR-lessen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:45

Het karakter veranderen?
Misschien moet je accepteren dat jullie geen klik hebben?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:01

Pollewoppy schreef:
Het karakter veranderen?

Is het dan wel het juiste paard voor mij, dat vraag ik me dan af!
Verder rij ik wel dolgraag met hem!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:40

Dat bedoelde ik dus eigelijk ook.
En dat kun jij alleen bepalen. Ik krijg nu het idee dat het paard zijn karakter maar moet veranderen voor jou. En dat werkt natuurlijk niet. Zoek dan een paardje wat beter bij je past en voor dit paard een baasje wat beter bij hem past..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:37

Pollewoppy schreef:
En dat kun jij alleen bepalen. Ik krijg nu het idee dat het paard zijn karakter maar moet veranderen voor jou. En dat werkt natuurlijk niet. Zoek dan een paardje wat beter bij je past en voor dit paard een baasje wat beter bij hem past..

Dat laatste is heel moeilijk als dit je 1e paard is ;) Mis de ervaring om dat direct te zien!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:43

1Boefje schreef:
sanne83 schreef:

Jaja Parelli ken ik wel, heb de hele DVD collectie gehad level 1. Dáár ben ik 1 jaar mee bezig geweest. Vergeet het maar :n Parelli is niet het antwoord op een ongeduldig verveeld paard en een baasje die hetzelfde voelt!
Hij is het meest ongeinteresseerd :o En tijdens rijden onzeker, maar dat laatse heb ik aangepakt door CR-lessen.

Vind je het gek als je jaar in level 1 blijft hangen. Level 1 moet je binnen 10 dagen doorgelopen zijn en daarna naar level 2 gaan want daar wordt het pas leuk voor je paard. Level 1 is er voor de mens en level 2 voor mens en paard. Paarden kunnen van te veel seven games erg agressief, dominant en ongeïnteresseerd worden. Deze paarden gaan vaak zelf uitdagingen zoeken en dus met jou spelen en worden zo erg vervelend.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:09

1Boefje schreef:
sanne83 schreef:

Level 1 is baby-taal. Daar moet je na drie weken doorheen zijn. Anders wordt het enorm saai en vervelend voor het paard ;) geef hem uitdaging en probeer hem te motiveren. Dat vind je inderdaad niet in level 1. Als je wilt kan ik je wel adviseren waar je naar de goede info kan zoeken :)

Ik bedoel trouwens niet dat je je paard z'n karakter kan veranderen. Je kan zo interessant worden voor je paard dat hij wel gemotiveerd wordt. Dat duurt alleen even ;) In het begin moet je daar heel veel moeite voor doen, maar als jij consequent interessant bent voor hem, zal hij z'n gedrag naar jou gaan aanpassen. Je kan dus zeker een paard zijn gedragspatroon aanpassen, maar je moet wel eerst tijd er in stoppen voordat je er wat uit krijgt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:39

Misschien moet ik altijd maar een worteltje in mijn jaszak steken.

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:11

Hoi,
Misschien moet je eens een join-up doen met je paard. Dit wekt vertrouwen aan beide kanten, maar je kan zelf wel laten merken dat jij de baas bent.
Een join-up doe je in een longeerbak. Je laat je paard los lopen.
1. Door dreigend te lopen en kijken en met je schouders te werken, jaag je je paard dravent om je heen. Steeds na vijf rondjes draai je je paard de andere kant op.
2. Er zijn drie tekenen waar je op moet wachten (dit kan lang of kort duren, voor hij ze geeft). Eerst moet hij zijn binnenste oor naar je toe draaien. Ten tweede moet hij zijn hoofd laten zakken en als laatste moet hij gaan smakken (laatste twee kunnen ook andersom). Je paard geeft aan dat hij zich aan je overgeeft. Jij bent nu de baas!
3. Draai je schouder naar hem toe en kijk naar de grond en wacht tot je paard naar je toe komt. Soms kan dit lang duren, dan ga ik meestal zitten. (Als mijn paard komt, geef ik hem meestal een massage als beloning) Komt je paard niet? Jaag hem weer rondjes en wacht weer tot hij zicht overgeeft en probeer het nog een keer.
Als het echt goed is gelukt, loopt je paard ook overal achter je aan.
Ik vind het zelf een super ervaring, dus ik hoop dat het ook bij jou ook lukt.
Je kan ook altijd nog op youtube naar filmpjes kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:34

wat voor communicatie denk je daarmeemee op te bouwen emmiexsonja?
Is het logisch dat je meer vertrouwen krijgt door een paard weg te jagen?
Als het paard z'n hals laat zakken en gaat kauwen, zijn dat tekenen van ontspanning. Dat kan je op heel veel verschillende manieren bereiken. Je paard eerst zo opfokken en wegjagen waardoor hij gespannen wordt en daarna laten ontspannen, lijkt mij niet zo heel erg nuttig.

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:40

sanne83 schreef:
wat voor communicatie denk je daarmeemee op te bouwen emmiexsonja?
Is het logisch dat je meer vertrouwen krijgt door een paard weg te jagen?
Als het paard z'n hals laat zakken en gaat kauwen, zijn dat tekenen van ontspanning. Dat kan je op heel veel verschillende manieren bereiken. Je paard eerst zo opfokken en wegjagen waardoor hij gespannen wordt en daarna laten ontspannen, lijkt mij niet zo heel erg nuttig.

Ik bedoel niet wild weg jagen. Ik bedoel zoals bij longeren, maar dan zonder zweep. Rustig wegjagen. Ik weet niet hoe je het anders moet noemen.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:31

je zegt dat jij het rijden wel heel leuk vindt. hoe vindt hij dat? want misschien kun je van daaruit iets proberen? ik weet niet wat je leuk vindt, maar misschien kun je buiten gaan rijden? meeste paarden vinden dat wel leuk en het is dan wel iets dat je samen doet.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:38

emmiexsonja schreef:
Hoi,
Misschien moet je eens een join-up doen met je paard. Dit wekt vertrouwen aan beide kanten, maar je kan zelf wel laten merken dat jij de baas bent.
Een join-up doe je in een longeerbak. Je laat je paard los lopen.
1. Door dreigend te lopen en kijken en met je schouders te werken, jaag je je paard dravent om je heen. Steeds na vijf rondjes draai je je paard de andere kant op.
2. Er zijn drie tekenen waar je op moet wachten (dit kan lang of kort duren, voor hij ze geeft). Eerst moet hij zijn binnenste oor naar je toe draaien. Ten tweede moet hij zijn hoofd laten zakken en als laatste moet hij gaan smakken (laatste twee kunnen ook andersom). Je paard geeft aan dat hij zich aan je overgeeft. Jij bent nu de baas!
3. Draai je schouder naar hem toe en kijk naar de grond en wacht tot je paard naar je toe komt. Soms kan dit lang duren, dan ga ik meestal zitten. (Als mijn paard komt, geef ik hem meestal een massage als beloning) Komt je paard niet? Jaag hem weer rondjes en wacht weer tot hij zicht overgeeft en probeer het nog een keer.
Als het echt goed is gelukt, loopt je paard ook overal achter je aan.
Ik vind het zelf een super ervaring, dus ik hoop dat het ook bij jou ook lukt.
Je kan ook altijd nog op youtube naar filmpjes kijken.

Hoe kan je nou een band krijgen met je paard door hem om een nutteloze reden ( paard is niet agressief, dominant, of whatever, gewoon erg op zich zelf ) de kudde uit te jagen en wachten tot hij zich overgeeft ed? Als dit nou eenmaal het karakter is van je paard, vind ik niet dat je hem met een join up gaat proberen te veranderen, daar is de join up niet voor. Daarbij, als het verkeerd gaat, kan het ook nog eens erge psygische schade veroorzaken, en of je daar nou op zit te wachten ? :)
Vraag me ook af hoe jij longeert, want als ik longeer jaag ik mijn paard niet rustig weg eigenlijk := .

Misschien nogmaals de parelli proberen, maar dan beter ? Level 1 moet je inderdaad binnen 10-14 dagen toch wel gedaan hebben :D .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:57

1Boefje schreef:
Pollewoppy schreef:
Het karakter veranderen?

Is het dan wel het juiste paard voor mij, dat vraag ik me dan af!
Verder rij ik wel dolgraag met hem!

Karakter van een paard is zoals het is, je kunt hoogstens wat scherpe kantjes eraf schaven, maar veranderen kan niet. Als jij hem niet kunt accepteren zoals hij is, moet je je afvragen of jij hem wel iets te bieden hebt. Als je hem niet voldoende te bieden hebt of dingen van hem wil die hij niet kan geven, moet je je afvragen of je hem niet beter een geschiktere baas kunt geven.
Je rijdt graag met hem, maar rijdt hij ook graag met jou?
Dit zijn confronterende vragen, je hoeft ze ook niet hier te beantwoorden, maar denk erover na. Voor Cisco.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:16

Ik respecteer het ook wel, alleen het gevolg is wel dat ik op dit moment ook geen behoefte aan hem heb. het plezier in de wei is weg. De kleintjes vind ik zo schattig![/quote]

Daar zit waarschijnlijk het probleem,zo'n paard voelt dat feilloos aan die hou je niet voor de gek en hebben dat zo door,dus jij bent niet oprecht ten opzichte van je paard,maar verwacht dat wel van hem terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:50

1Boefje schreef:
Cisco is namelijk erg arrogant. Hij blijft doen alsof je niet bestaat. Hij zal me nooit aankijken of komen voor een knuffel.
Nu ben ik er al een aantal jaren mee bezig geweest maar krijg zijn karakter maar niet veranderd! Hij is een combinatie van introvert met arrogantie.
Heeft iemand nog tips voor mij om mijn paard te veranderen????

1Boefje schreef:
Grondwerk vind hij helaas erg saai, ik ben nu een jaar intensief bezig, hij loopt er gewoon voor weg en gaat met zn kont naar me toe staan. Undemanding time heb ik ook een tijd geprobeerd, heel soms komt hij naar me toe, als er gras in het spel is al helemaal niet. Hij lijkt te leven voor eten! Spelletjes kan hij alleen waarderen als er iets te eten is. Jolly bal of zo is ook al niet leuk.
Nog meer ideeen om hem uit zijn schulp te krijgen?

De Quotes van hierboven zorgen voor een maagdraaiend gevoel...

Jij bent ook zoals jij bent, je kunt hooguit gedragingen bijschaven. Als jij van mening bent dat jouw paard zijn karakter veranderd moet worden, dan heb jij het niet helemaal, of liever gezegd, helemaal niet begrepen.
Ik neem aan dat het jouw bedoeling is dat jouw paard vriendjes met jou wordt en ook jou accepteerd. Maar wat ik nu uit jouw reacties lees dan heb je hem al die tijd genegeerd en alleen maar geprobeerd te forceren om jou LEUK te gaan vinden.
Even heel simpel gesteld, als jij het niet zo goed kunt vinden met jouw klasgenoot, en zij probeert jou op allerlei manier te manipuleren en bij te schaven om haar leuk te vinden als vriendin, hoe meer druk zij uitoefent, hoe meer weerstand jij zult bieden waarschijnlijk. Of juist afkeer opbouwen. Zij is wel een persoon die je bijna dagelijks tegen moet komen, daarbij is de keuze niet aan jou...
Sorry als ik een beetje fel overkom, maar juist als je zegt dat jij niet genoeg inzicht hebt om uberhaupt te beoordelen wanneer een paard qua karakter bij jou zou passen (op eerste oog) (doel op de quote hieronder:)

1Boefje schreef:
!
1Boefje schreef:
Pollewoppy schreef:

Dat laatste is heel moeilijk als dit je 1e paard is ;) Mis de ervaring om dat direct te zien!

dan snap ik al überhaupt niet waarom jij zelf maar wat 'aanprutst". Als jij over level 1, 1 jaar doet, dan moet dat toch al genoeg zeggen!

emmiexsonja schreef:
Hoi,

Ik geloof dat jij (emmeiexsonja) maar eens moet verdiepen waarom join-ups gedaan worden en bij wat voor type paarden en 'problemen' deze methode gebruikt wordt. En daarna wat de alternatieven zijn. Dan hoor ik nog graag van je of je de Join Up bij dit paard zou aanraden.

Waratje schreef:
Karakter van een paard is zoals het is, je kunt hoogstens wat scherpe kantjes eraf schaven, maar veranderen kan niet. Als jij hem niet kunt accepteren zoals hij is, moet je je afvragen of jij hem wel iets te bieden hebt. Als je hem niet voldoende te bieden hebt of dingen van hem wil die hij niet kan geven, moet je je afvragen of je hem niet beter een geschiktere baas kunt geven.
Je rijdt graag met hem, maar rijdt hij ook graag met jou?
Dit zijn confronterende vragen, je hoeft ze ook niet hier te beantwoorden, maar denk erover na. Voor Cisco.

Mee eens Waratje :)