Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:51

weet niet of het hier goed staat...

Mijn paard rent sinds kort weer haar stal in, dit was bij de vorige stal ook zo maar hield in 1x op.
Echter nu doet ze het weer en is niet tegen te houden zodra ze bij de stal is.
Heb van alles geprobeerd zoals met voer, hengstenketting, achterwaarts (lukt totaal niet ze raakt in paniek) en met z'n 2e.
Gister was het zo erg dat ze onderuit is gegaan met gevolg haar linker achterbeen vol met schaafwonden.
Nadat ik het afgespoten had (zat modder op haar benen van het buiten staan) kreeg ik hulp van iemand die erg veel ervaring heeft met paarden en bood ze aan haar op stal te zetten.
Eerst handje biks gegeven en vervolgens probeerde zij het, helaas weer zo erg dat ze weer onderuit ging met gevolg haar rechter achterbeen ook een aantal schaafwonden.
Gelukkig is ze niet kreupel maar ik ben momenteel een beetje ten einde raad wat ik moet doen, ben zo geschrokken gisteren.

Graag advies en/of tips hoe ik dit zou kunnen oplossen.

Daks

Re: Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:53

is er wat gebeurd op weg naar stal of weiland?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:54

Daks schreef:
is er wat gebeurd op weg naar stal of weiland?

Nee helemaal niets, vorige week is ze wel uit de paddock gesprongen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:55

dan denk ik toch dat het wat met het leiderschap te maken heeft. Probeer zodra ze door wil gaan om te draaien en de andere kant op te lopen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:56

En als je de stal dicht doet als je aankomt, en pas open maakt als ze rustig ervoor staat?

Mijn paard rende ook altijd als een gek de stal in. Ik heb hem getrained met de hengstenketting, flinke ruk, even goed laten schrikken, laten stilstaan en bij elke beweging een ruk en een schreeuw totdat hij braaf bleef staan.
Uiteindelijk kon ik hem aan een los halstertouwtje meenemen, stopte hij zelf voor zijn stal, boog z'n hoofd naar mij toe, ik pakte het halster af en hij liep rustig naar binnen :)
Maargoed, dit was dan wel een zwaar dominante ruin die zich hengst voelde, zo'n methode werkt niet voor elk paard.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:57

Ik zou het inderdaad ook even proberen om de stal dicht te doen.
En als ze wil gaan rennen, omdraaien en weer terug lopen en zo elke keer opnieuw beginnen zou ik denken. Succes!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:57

MysticTinker schreef:
En als je de stal dicht doet als je aankomt, en pas open maakt als ze rustig ervoor staat?

Mijn paard rende ook altijd als een gek de stal in. Ik heb hem getrained met de hengstenketting, flinke ruk, even goed laten schrikken, laten stilstaan en bij elke beweging een ruk en een schreeuw totdat hij braaf bleef staan.
Uiteindelijk kon ik hem aan een los halstertouwtje meenemen, stopte hij zelf voor zijn stal, boog z'n hoofd naar mij toe, ik pakte het halster af en hij liep rustig naar binnen :)
Maargoed, dit was dan wel een zwaar dominante ruin die zich hengst voelde, zo'n methode werkt niet voor elk paard.

Dat hebben we dus de 2e keer gedaan en toen ging ze weer rennen en viel weer.
Pff ik weet het echt niet meer..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:59

En als je dit misschien elke keer doet als je naar stal loopt?! Ligt er bix in de bak als je naar stal toe loopt? Of hooi of iets dergelijks waar ze graag heen wil?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:59

Als mijn paard snel zijn box inrent dan haal ik hem meteen weer eruit hoor. Dan loop ik een rondje op het erf en probeer het dan weer. Hij heeft dat een keer of 2 geprobeerd maar toen was de lol er wel af hoor.
Hij mag jou niet omver denderen om bij zijn voerbak te komen, is hij nou helemaal betoeterd. :n
Ik zou niet gaan schreeuwen oid, bij zo'n zenuwpees werkt dat vaak alleen maar averechts. Maar gewoon kordaat bij het halster pakken, de stal weer uit en opnieuw proberen. :) Vaak valt het kwartje dan wel een keer.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:00

Ben het eens met Iessie. Niet over je heen laten lopen en elke keer weer opnieuw proberen. Niet zomaar opgeven, dit onthoud ze zeker weten en dan doet ze het de volgende keer weer.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:01

Nee er ligt niets te eten, krijgt ze pas als ze afgezadeld is en alles opgeruimd is.

Het probleem is nu ook zo groot na gisteren dat ze paniekerig is.
Ze is echt 2x flink gevallen, bij de eerste val kwam ze half op haar zij met benen tegen de wand en de 2e keer lag ze bijna op haar rug, heb niet alles gezien de 2e keer ik schrok zo dat ik me heb omgedraaid.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:03

als ze zich al eens zo hard aan de stal heeft pijn gedaan kan het een vertrouwens questie zijn.
Doet ze dat ook als je haar uit de wei of bak haald?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:03

Mijn paard doet het laatste tijd ook weer ook al is het een poosje weggeweest.
Ik zet der altijd stil voor de box, als ze begint te drammen nog 10sec wachten.
Dan pas de deur opendoen, zodra de deur helemaal open is weer 10 sec wachten(gaat ze meestal weer drammen)en dan halstertouw losklikken.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:04

is er iets onderweg naar de stal waar ze bang voor kan zijn?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:04

funnyhorses schreef:
als ze zich al eens zo hard aan de stal heeft pijn gedaan kan het een vertrouwens questie zijn.
Doet ze dat ook als je haar uit de wei of bak haald?

Nee als we de bak in gaan en uit gaan is ze gewoon rustig, dit zelfde voor de weide.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:06

@Stefiiy, ze is niet meer te houden na gisteren..

@Maaike, ik zou niet weten wat, zodra we de stalgang in gaan gaat het mis.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:07

paard is duidelijk gefixeerd op het naar binnen racen van zn voerplek.
Misschien een idee om je paard af te leiden met een wortel op het moment dat ze naar binnen loopt?
Dat een paar keer oefenen zodat ze weet dat ze iets "verdient" als ze normaal de stal in loopt.
Houd dr aan een touw vast en niet aan halster zelf,dit vergroot de druk alleen maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:08

Loop je soms van het licht het donker in als je naar haar stal gaat?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:09

krijg je haar normaal wel langs enge dingen? Staan er misschien andere paarden die bij haar kunnen in de stalgang (bv een die haar op de wei dwars heeft gezeten of 1 waar ze het niet mee kan vinden?)

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:14

Ik ken een paard die dat ook deed. Die was bang in de deuropening omdat ze al een aantal keren haar heup had gestoten met er in gaan. We hebben haar een tijdlang achteruit haar box in laten gaan, onderwijl lekker bixjes voeren. Na een tijd was ze haar angst vergeten en ging ze er weer normaal in.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:18

Paard krijgt pas eten als ze rustig en wel erin staat en alles klaar is.

De stal is gewoon licht dus geen donker hok waar ze in moet.

Ik hou haar nooit bij het halster vast, alleen aan het touw, achterwaarts lukt niet zoals eerder vermeld.

Haar buurpaard heeft haar weleens geprobeerd in haar kont te bijten als we de stal uit gingen.
Het probleem ligt ook niet bij het uit gaan van de stal,puur bij het naar binnen gaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:25

Was ze ook al zo paniekerig vóórdat ze gevallen is? Zo niet, dan is ze nu gewoon bang om zichzelf weer pijn te doen, niet zozeer om de stal in te gaan. En juist daarom heeft ze nu een sterke leider nodig. Daarom denk ik dat je dus ook best even streng in mag komen, dus echt zoals al gezegd is, letterlijk en figuurlijk niet over je heen laten lopen en pas de stal in als ze kalm doet, eerder NIET! En niet op haar voorwaarden, maar de jouwe. Als ze straks doorkrijgt dat ze zichzelf geen pijn doet, maar wel moet wachten, zal ze ook rustiger worden. Juist die vallen hebben haar onzeker gemaakt, je moet haar nu weer die zekerheid geven dat alles ook goed kan gaan, zolang jij de touwtjes maar in handen houdt! Succes, lastig probleem!

Edit: probeer ook duidelijk het commando "TERUG" erin te krijgen, dus ook in de wei, in de bak etc. Zo gauw jij zegt "terug" moet ze terug en wel meteen! Ze mag dat commando niet negeren, en als je dat voor elkaar krijgt, kun je dat commando ook gebruiken als je de stal in wilt. Ze MOET terug als jij dat zegt!

Heb ik al gelezen wat er gebeurt als haar stal dicht is? Want als die pas open gaat als ze rustig is, kán ze niet erin vliegen toch?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:28

Ik ga het straks weer proberen, zodra de stal open gaat komt de paniek weer.

Het commando terug kent ze wel met een zachte druk op de borst.
Ik ben zelf ook heel erg geschrokken en snap ook dat ze dat aanvoelt dat ik ook wat angst heb.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:32

Hou ons maar op de hoogte, en probeer vooral zelf ook rustig te blijven. Weet je wat je ook kunt proberen? *niet lachen* Probeer een (slaap) liedje te zingen: je let daardoor op je adem, paard staat waarschijnlijk even raar te kijken, maar dat geeft niet want dan is ze iig met jou bezig ipv met zichzelf en haar paniek. Probeer maar 's!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:36

Goed zo Maaike probeer het maar gewoon, en anders gewoon op je stal even aan iemand vragen. En je moet niet bang zijn dat ze zich pijn doet hoor, een paard kan best tegen een stootje. ;) Als ze zo raar doet houd jij dat toch niet tegen.
Gewoon naar de stal toelopen alsof er niets aan de hand is. Je schrijft: ''in het pad begint ze al'', maar als je zo gaat denken voelt je paard die spanning ook. :)
Maakt ze zich sterk en rent ze naar binnen, laat haar maar rennen want als je gaat trekken en rukken win je het toch niet. Wij mensjes zijn niet zo sterk dus daar moeten we het niet van hebben. Ik ben sowieso erg anti-ruk, helemaal aan het hoofd.
Maar als ze voor jou naar binnen rent, gewoon weer hup die stal uit, rondje lopen en opnieuw proberen. Na een paar keer had mijn tinker het al helemaal door en was hij binnen de kortste keren super braaf (hij wilde toen hij pas hier was natuurlijk even kijken wat voor vlees hij in de kuip had :D )

Rijerijerije als haar paard een beetje op die van mij lijkt, bonkt ze met haar volle gewicht tegen de staldeur aan waardoor de box bijna instort, met alle gevolgen van dien. :+ Maar ik heb ook een stevige koudbloed en geen fier sportpaardje. :))