de verzorger heeft problemen, de eigenaar dus ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

de verzorger heeft problemen, de eigenaar dus ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 11:28

Ik weet niet of het hier goed staat anders graag verplaatsen :)

Stel je heb een verzorger die twee keer in de week jou paard gaat longeren.
De verzorger heeft niet echt overwicht op het paard (je dacht van wel maar blijkt nu van niet)(het paard schrikt van niets, luistert niet naar hem, en tijdens het rijden (wel wanneer de eigenaar erbij is) loopt het paardje onder hem vandaan(renne) en krijgt slecht stelling(terwijl het paardje dat wel heel goed kan), je kan meerdere keren zeggen dat hij goed stelling moet vragen en verder moet vragen, maar dat duurt even, niet in één keer stoppen)..

Kan het zijn dat de eigenaar hier ook problemen door ondervind? en dat het paard de eigenaar ook gaat uitproberen (door te schrikken, niet luisteren (de kleinere dingetjes) niet willen stoppen etc).

Ik hoor het graag, ben erg benieuwd

Pepper3

Re: de verzorger heeft problemen, de eigenaar dus ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:29

Ja tuurlijk kan het zo straks zijn dat uiteindelijk het paard de eigenaar ook gaat uitproberen

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:30

Ik denk dat het paard het wel eens zou kunnen gaan proberen ja, maar als het paard merkt dat het bij de eigenaar zelf niet lukt zal het paard er denk ik ook snel weer mee stoppen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:04

Als je als eigenaar consequent blijft zal hij het misschien wel proberen. Maar ook snel merken dat het bij jouw geen zin heeft. En dan zal dat ook weer snel over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:06

Nee. Als de eigenaar z'n zaakjes goed voor elkaar had niet. Paard weet donders goed wie 'ie in de maling kan nemen en wie niet.
Waar de eigenaar wél last van krijgen is als de verzorger 't paard echt lichamelijk ongemak aanbrengt, door 'm bijvoorbeeld aan 1 kant vast te houden tijdens het rijden ed. Maar dan heb je 't over een rijtechnisch probleem, niet opvoedkundig.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:11

Hoelang rijdt die verzorger er al op? Heb eigenlijk hetzelfde meegemaakt met mijn paard. Meisje wat erop reed had geen overwicht over paard, ging ook schrikken van dingen die er niet waren, werd dan niet bestraft, dus paard begon het normaal te vinden. Met als gevolg dat als ik, de eigenaar, erop ging dat het paard mij dan ook begon uit te proberen. Nou heb ik echt wel overwicht over het paard, maar naar mate de verzorger langer reed (uiteindelijk een jaar), kon ik er zelf helemaal niets meer mee. Ik was M2 startgerechtigd, had er 3 winstpunten, maar ik denk dat ik nu niet eens meer een winstpunt haal in de L1 (niets om de klasses of niveau, maar meer ter indicatie). Verzorger mocht paard ook uitbrengen op wedstrijd, mevrouw had te vaak de handdoek in de ring gegooid om niets en ja, dan gaat het paard ook dingen denken... Ik had daarna wedstrijd, het was 1 geren door de ring. En dan ga je je toch dingen afvragen..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:13

kun je de verzorgster niet begleiden?
hoe lang verzorgt ze hem al?

ik kan het prima met het paard vinden dat ik verzorg. maar bij mij gaat het fout als er iemand naar gaat staan kijken.
ik wordt dan zenuwachtig omdat ik denk dat het niet goed gaat.
mischien is dat ook bij haar zo.
soms duurt het een tijd voordat je goed op elkaar ingespeeld ben.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:14

Overigens moet ik er nog wel even bij zeggen dat het ook verschilt per paard. Mijn paard is best gevoelig (bleek dus) en die kon er niet goed tegen. Paard is niet eenkennig, maar misschien toch (sorry voor deze omschrijving) beter gewend?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 12:17

de eigenaar heeft hem wel degelijk onder controle, het paard is vier weken geleden gekraakt en is hierdoor al wat losser geworden met doen en laten (uit zn stal rennen wat het paard nooit gedaan heeft, bokken naar andere paarden.... dit is er wel inmiddels al uit hoor:))

het paard probeerd het bij de eigenaar maar komt er niet ver mee, toch is het uitproberen al best irritant

Het is nu ongeveer twee maanden dat de verzorger er is, maar hij rijd niet zelfstandig, alleen het longeren gaat zelfstandig (alleen rijden vind ik doodeng, en nu nog erger)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 12:19

Paard is wel eenkenig en moet wel degelijk wennen aan de verzorger, mijn idee is dathet begin van de start (van paard en verzorger) het belangrijkste is... wat het paard nu mag , mag hij over een jaar nog steeds..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:19

Waarom zou daar geen progressie in kunnen zitten? Je kunt ze toch begeleiden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:20

Ben je gek, echt niet.
Mijn paard weet precies welke grapjes ze met welke mensen kan uitvreten. En dat het bij mij niet kan.

Je krijgt pas problemen als je zelf je paard niet fatsoenlijk heb opgevoed en zelf niet voldoende overwicht hebt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:20

Hallo,
Denk dat het slim is dat de verzorger wat lessen gaat nemen met het paard!
Ik denk dat kwa omgang je niet echt problemen met je paard gaat krijgen. Hij weet echt wel wie jij bent, dus hij kent zijn grenzen bij je.
Wat rijden betreft:
Ik merk het altijd als iemand anders op mijn paard heeft gereden. Als mijn instructrice heeft gereden, dan merk ik echt positieve verbetering. Zij rijdt hem soms als ik ergens echt niet door heen kom en daar heb ik echt profijt bij.
Verder rijdt er soms nog iemand op mijn paard. Die man rijdt nog niet zo heel lang, maar het voordeel is dat hij er niets kapot aan rijdt. Hij rijdt hem niet scheef, trekt niet aan de teugels, is zacht met zijn handen, consequent met bv been = reactie etc. Alleen laat deze man mijn paard wat meer uitelkaarvallen, en da's natuurlijk heel logisch voor iemand die nog niet zo lang rijdt. Maar als ik de dag daarna op mijn paard rijdt, heb ik echt opstartproblemen. Voel aan mijn paard dat hij het er moeilijk mee heeft om die switch te maken.
Misschien is dit ook wel per paard verschillend.
Ik zou zowieso geen vaste bijrijder willen, die in rijniveau wat minder is dan ik.
Nou, veel sterkte ermee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:21

die ervaring heb ik niet hoor.. bij mij leren ze nog steeds bij, gaat ook steeds beter.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:23

Paarden weten precies bij wie ze dit kunnen doen en bij wie niet.
Mijn paard doet precies hetzelfde bij mijn verzorgster, uiteraard probeert ze het wel eens bij mij maar dat lukt haar dan niet...
Ze weet precies dat ze het bij mij niet hoeft te flikken....Dus als ik jouw was zal ik daar niet te 'bang' voor zijn. Inderdaad wel eens kijken of je de verzorgster meer kan begeleiden...
Succes!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:24

ch_ntii123 schreef:
Paard is wel eenkenig en moet wel degelijk wennen aan de verzorger, mijn idee is dathet begin van de start (van paard en verzorger) het belangrijkste is... wat het paard nu mag , mag hij over een jaar nog steeds..

nee hoor. mijn verzorgpaard is een luilak en in het begin durfde ikhem niet goed door te pakken, omdat het toch mijn paard niet is.
nu na 2 maanden gaat het prima. ik leer langzaam zijn knopjes en durf meer van hem te vragen nu ik hem beter ken.
bovendien was het weer natuurlijk niet de beste tijd om elkaar te leren kennen. kon hem alleen maar buiten gooien en weer binen halen.
wat hij twee maanden geleden mocht, mag hij nu al niet meer.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:25

Misschien bot maar zo te horen heeft de eigenaar niet zoveel aan de verzorger en daar neem je toch juist een verzorger voor? Om jezelf iets te ontlasten? Ik denk dat het paardje te pittig is voor de verzorger die kan misschien beter een ander verzorgpaard gaan zoeken die wat 'makkelijker' is in omgang en om te rijden.

Ik denk ook niet dat de verzorger niet naar de aanwijzingen wil luisteren maar blijkbaar kan hij het gewoon niet, en is hij nog niet zover als je moet zijn om dat paardje te berijden..
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 20-02-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 12:25

Anya schreef:
Ben je gek, echt niet.
Mijn paard weet precies welke grapjes ze met welke mensen kan uitvreten. En dat het bij mij niet kan.

Je krijgt pas problemen als je zelf je paard niet fatsoenlijk heb opgevoed en zelf niet voldoende overwicht hebt.

Je kan het natuurlijk ook op een andere manier uitbrengen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:26

eh.. zo bedoelde ik het niet.. spreektaal. Komt kennelijk anders over bij jou.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 12:30

Anya schreef:
eh.. zo bedoelde ik het niet.. spreektaal. Komt kennelijk anders over bij jou.

Ja, maar maakt niet uit, ik begrijp wat je bedoeld.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:32

Mag je nog blij zijn dat je 't niet irl hoort, klinkt hier al gauw als 'man hej't goed wies kapot? éch nie!' :=

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:40

:')
Wou al zeggen hier ook, maar we hebben het over dezelfde regio :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:26

ik denk dat het echt wel mee valt. Voor mijn merrie hebben we ook meerdere verzorgers gehad die dus erg uitgeprobeert werden. Zolang ik in beeld was, was het prima en ging het goed, zo gauw ik weg was. Lang leve de lol. Deedt ze bij mij echt niet. Verzorgers hebben het niet lang uitgehouden overigens.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:51

Het lijkt me niet echt bevorderlijk voor het paard als de verzorger er op een andere manier mee om gaat en over zich heen laat lopen? Ik zou wel op een lijn gaan zitten..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:51

VP ->> OPG