HELP! Paard is bang voor andere paarden tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anness

HELP! Paard is bang voor andere paarden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:14

Wie kan mij helpen?

Ongeveer 4 weken geleden heb ik een nieuw paard gekocht. Een engels volbloed x holsteiner.
Ik rij met hem bij de rijvereniging.

Tijdens het rijden (en ook in de omgang) is hij erg relaxed en is niet snel bang voor dingen. Maar wel voor andere paarden tijdens het rijden. Vooral als ze van voren langs hem heen rijden. Ook al zit er een aantal meters tussen toch vind hij het super eng. Hij gaat dan stijgeren, omdraaien, wegrennen of een combi van dat alles. Het is erg vervelend want hierdoor kan ik niet lekker met hem aan het werk.

Heeft er iemand tips om hem er van af te helpen?

paarden652

Re: HELP! Paard is bang voor andere paarden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:16

Ik zou beginnen met langzaam op te bouwen. Begin met jouw paard en een ander paard in de bak. Gaat dat goed probeer dan dat paard voorbij te steken, erachter te rijden, er voor te rijden, dat paard jouw te laten voorsteken. Doe dit dan eens met 3 paarden in de piste, doe alles weer opnieuw, maar laat hem ook eens tussen de paarden inrijden etc. Bouw dit langzaam op tot je met ongeveer 7 paarden samen kan rijden, dan kan je ook zonder probleem les volgen :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:17

ben het met paarden652 eens. Denk dat oefening in dit geval wel kunst baart... :D
Succes!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:45

Hoi, ik lees even mee. Mijn paard heeft nooit angst voor andere paarden gehad maar na een periode van (gedwongen) rust (wel weidegang etc. maar geen rijvereniging of les) heeft ze ineens de kriebels als er andere paarden in haar buurt komen, vooral van voren. Ze kan dan zo als een debiel een enorme sprong zijwaards maken of zich zo ineens omdraaien. Geen idee waar het door komt maar vervelnd is het wel ....

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:47

Mijn haflinger die ik na 6 jaar weer terug gekocht heb, was in het begin ook heel bang voor andere paarden..(met inrijden) Kwestie van gewenning :j
Ik heb toen ook express in een drukke manege les gereden wekelijks en na een poosje was er niks meer aan de hand :)

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:53

He, ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn eigen paard. Af en toe wil hij nog wel eens doen. Vooral heel vervelend tijdens wedstrijden met inrijden, maar ook wanneer je tijdens de proef het paard uit de andere ring op je af ziet komen en je paard zich om wilt draaien.

Maar goed, enkele tips! Ik weet dat het moeilijk is, aangezien mijn paard hetzelfde doet en ik hier met HEEEEL veel pijn en moeite aan heb moeten werken (paard sprong zelfs dwars door de slipteugel/ophaaltrens heen! Ben overigens geen voorstande van de ophaaltrens, maar was toen wanhopig.). Je moet gewoon blijven rijden! JE paard op JOUW lijn laten rijden. Laat hem niet uitwijken van je lijn. Als hij dreigt opzij te springen of opzij springt, of je voelt dat hij het probeert, doorheen drijven, been geven, voorwaards rijden, terug zetten op de lijn, laat hem niet uitwijken en probeer hem voor te zijn! Veel wendingen rijden, houdt hem bezig, rijdt hem er doorheen. Slangevoltes rijden wanneer je met andere paarden rijdt. Dan moet hij dat paard wel passeren, maar jij rijdt een slangevolte, dus laat hem niet van die lijn afspringen.

Houdt vol!
In de zomer had ik er overigens minder last van dan in de winter. Ik denk dat het door de frissigheid komt.
Ik heb hem zelfs een tijdje bij Gert v.h. Hof gehad, die zei hetzelfde. Gewoon doorrijden. Voorwaarts drijven.
Het is een hele klus, maar laat zien dat je de baas bent.
Ik dacht eerst ook, hij doet het omdat hij bang is, maar af en toe krijg ik ook het idee dat hij het gewoon doet omdat hij onder het werken uit probeert te komen.
Dus houdt 'm aan het werk!

Toitoitoi!

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:57

Het rijden in de les gaat ook wel goed. Zolang iedereen de zelfde kant op gaat en niet plotseling afwent en mijn kant op komt of tegen de richting in gaat rijden want dan is het mis.
Ik zit meestal met 5 mensen incl ik zelf in de les. Dus het oefenen met meerdere paarden dat moet zo wel lukken. In de stap gaat het wel aardig goed, als het andere paard stapt en ik zelf. Maar als we beide draven wil het niet lukken. Hij is zo snel in zijn bewegingen. Ik praat wel met hem als we langs een ander paard gaan en beloon hem als het (redelijk) goed gaat. Ook heb ik hem er al een keer langs geschreeuwd maar geen van beide dingen werkt echt goed.
Is het echt een kwestie van tijd of oefening? Of zal er toch een manier bestaan om het sneller of anders op te lossen?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:01

Die van mij doet het ook.
Bij mij werkt het het beste om flink voorwaarts te rijden.
Zet maar aan het werk en doe alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat er andere paarden zijn. (dat is het toch ook)

Je zegt dat hij heel relaxt is. is hij dan ook sloom.
Gewoon een tandje harder en wat hier boven wordt gezegt, gewoon door rijden op jouw figuur.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:02

Dit is echt een kwestie van tijd en oefening. Ga zeker niet schreeuwen, zo breng je hem van zijn stuk. Bij een paard moet je nooit te snel gaan.

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:08

Anness schreef:
Het rijden in de les gaat ook wel goed. Zolang iedereen de zelfde kant op gaat en niet plotseling afwent en mijn kant op komt of tegen de richting in gaat rijden want dan is het mis.
Ik zit meestal met 5 mensen incl ik zelf in de les. Dus het oefenen met meerdere paarden dat moet zo wel lukken. In de stap gaat het wel aardig goed, als het andere paard stapt en ik zelf. Maar als we beide draven wil het niet lukken. Hij is zo snel in zijn bewegingen. Ik praat wel met hem als we langs een ander paard gaan en beloon hem als het (redelijk) goed gaat. Ook heb ik hem er al een keer langs geschreeuwd maar geen van beide dingen werkt echt goed.
Is het echt een kwestie van tijd of oefening? Of zal er toch een manier bestaan om het sneller of anders op te lossen?

Ja, het is echt een kwestie van tijd en oefening vrees ik.
Het is goed dat je met 5 andere mensen in de bak rijdt. In de stap ging het bij mij vaak ook gewoon goed. In draf en gallop(met name de gallop!) sprong hij alle kanten op en heeft hij zelfs de levade gesprongen! (ik schrok me dood). Maar idd, wat hierboven ook gezegd wordt, gewoon doorrijden alsof het de normaalste zaak van de wereld is al die andere paarden en tegenliggers.
Met snel in zijn bewegingen bedoel je dat hij echt ineens aan de kant springt zonder waarschuwing ofzoiets dergelijks? Dat deed die van mij namelijk ook.
Niet reageren overigens als het paard wel of niet langs het paard heen gaat. Als je hem schreeuwt wordt hij bang voor zowel jou als het paard dat op hem afkomt, en dat is al helemaal niet goed! Gewoon blijven rijden.
Als je het eng vindt raad ik aan hulp te zoeken, een proffesionele ruiter bijv. Wij hebben, na Gert van het Hof, Piet Thijssen erop laten rijden en toen ging het goed. HIj heeft ons ook nog enkele tips gegeven. Tegenwoordig gaat het super, maar het heeft wel bijna twee winters geduurd. (zomers niet meegerekend, want in de zomer had hij nergens last van).
Hoe oud is je paard btw?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:13

ja,hier ook hetzelfde probleem het is zo erg dat als je in een binnenpiste rijd met 3 mensen ze zelfs let op de voetstappen van de andere paarden als ze hoort dat ze naderbij komen is ze der aandacht bij me volledig kwijt en weet ze niet meer waar ze het heeft..
Maar denk ook dat het een kwestie van gwn gewenning en oefening is hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:25

Blijven trainen..

Heb sinds vrijdag nieuw paard.
Vind andere paarden ook nog erg eng, vooral grotere, tegemoet komende en achterop komende galopeurs :D

Maar merk dat hij er al aan went. Hoewel hij het doodeng vind.
Maar gelukkig hele rustige gozer, die heel erg mensgericht is en het snel goed vind als ik het goed vind.
(maakt geen rare bokkesprongen tot nu toe)

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:29

@ CindyK88: Hij is 5,5 jaar oud.

@ S_zanne: Hij is zeker niet sloom. Ik moet hem eerder inhouden. Maar als ik hem flink voorwaarts of als ik gewoon draaf heb ik minder controle dan in de stap. Dus als hij opeens op de rem gaat of opzij gaat springen dan vlieg ik er af. Dat is het lastige omdat hij zo snel is in zijn bewegingen.

Ik snap dat schreeuwen niet helpt. Maar soms moet je gewoon wat proberen. Want op een gegeven moment denk je is hij nou echt bang of wil hij onder het werk uitkomen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:32

Merk je dat hij met met sommige paarden meer heeft dan met andere?

Ik snap eigenlijk best dat ze het eng vinden, normaal gesproken als je onderdanig zou zijn loop
je ook niet stoer door naar een ander paard en nu moeten ze dat ineens wel.
Is ook heel raar..

En of ie onder het werk uit wil komen, die van jou, geen idee, wat zegt je instructeur?

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 22:54

Het is niet bepaald een onderdanig type. En als er een paard van achter komt vind hij het ook niet zo eng. Net als naast een ander paard stappen ook goed gaat. Alleen het van voor en van opzijn naderen van een paard vind hij eng.
Hij heeft het bij alle paarden even erg.

Mijn instructrice zegt ook veel oefenen en voorwaarts oplossen.
Dit probeer ik ook maar het blijft lastig.

Was gewoon eens benieuwd of er iemand nog een ander idee had.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:56

Denk dat bij jou vooral lastig is, dat zoals je zelf zegt, hij zo snel is, dat je er afligt als je vlot voorwaarts doorgaat en hij wel weg springt.
(ik zou er dan ook afliggen...)

Inderdaad blijven oefenen.

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 23:01

Precies. Ik ben er 3 weken geleden ook afgevallen doordat ik het nog niet zo in de gaten had. Hij stopte, stijgerde en draaide zich om en ik lag er af. Gelukkig heb ik mij geen pijn gedaan. Maar het ging zo snel. En zoiets wil je natuurlijk wel graag voorkomen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:04

ziet hij wel goed? misschien dat hij ze niet ziet aankomen en als ze er dan ineens zijn schrikt hij? kan een paard geen dood punt of blinde vlek ofzo hebben?

die van mij deinst alleen naar achteren zodra een paard voor haar met de staart zwiept. is ook niet heel prettig, maar wel wat anders dan de reactie van jouw paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:09

wat ik meestal doe is ze meenemen in de drukste tijden......... zodat er veel paarden in de baan zijn :)

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:24

Hoi Anness,

Geef je paardje wat meer tijd,je hebt hem pas en hij is in een nieuwe omgeving en dat zijn hele gebeurtenissen voor een paard.
Het gedrag wat hij vertoont is gewoon angst,hij vind het eng en omdat je hem nog maar zo kort hebt kan hij nog niet op
jou als leider vertrouwen.
Mocht het zo zijn dat hij gewoon niet wil werken dan zou hij namelijk ook dat gedrag vertonen als iedereen in de bak dezelfde
gangen rijden en dan doet hij het juist niet dus daar ligt het echt niet aan.
Weet je iets over zijn achtergrond??
Misschien is er in het verleden iets gebeurt of heeft hij nog nooit eerder in een bak gelopen met andere paarden met verschillende gangen.
Je wilt een snelle oplossing en dat kan ik enigzins wel begrijpen maar die is er gewoon weg niet!
Je zal back to basic moeten gaan en ga eerst eens met hem aan de hand in de bak stappen als er paarden aan het rijden zijn en bouw
zo het vertrouwen met hem op.
Doe ook veel grondwerk met hem,zo kan hij jou gaan vertrouwen en jij hem.

Succes!

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:42

@ zij: Hij is bij aankoop gekeurd door een dierenarts. Die heeft zijn ogen ook nagekeken en daar was niks mee aan de hand.

@ Nolana: Ik heb hem gekocht van de mensen die hem zelf gefokt hebben. Voor zo ver ik weet is er niks ergs met hem gebeurd maargoed zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Toen ik hem daar uit probeerde reed ik ook met een paar anderen in de bak. Hij vond het als er iemand langs kwam wel een beetje spannend maar hij reageerde niet zo erg als nu.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:56

Nolana schreef:
Hoi Anness,

Geef je paardje wat meer tijd,je hebt hem pas en hij is in een nieuwe omgeving en dat zijn hele gebeurtenissen voor een paard.
Het gedrag wat hij vertoont is gewoon angst,hij vind het eng en omdat je hem nog maar zo kort hebt kan hij nog niet op
jou als leider vertrouwen.
Mocht het zo zijn dat hij gewoon niet wil werken dan zou hij namelijk ook dat gedrag vertonen als iedereen in de bak dezelfde
gangen rijden en dan doet hij het juist niet dus daar ligt het echt niet aan.
Weet je iets over zijn achtergrond??
Misschien is er in het verleden iets gebeurt of heeft hij nog nooit eerder in een bak gelopen met andere paarden met verschillende gangen.
Je wilt een snelle oplossing en dat kan ik enigzins wel begrijpen maar die is er gewoon weg niet!
Je zal back to basic moeten gaan en ga eerst eens met hem aan de hand in de bak stappen als er paarden aan het rijden zijn en bouw
zo het vertrouwen met hem op.
Doe ook veel grondwerk met hem,zo kan hij jou gaan vertrouwen en jij hem.

Succes!

helemaal mee eens.. veel oefenen zodat hij leert dat hij je kan vertrouwen..
en oefen dit ook inderdaad ook met hem aan de hand..

probeer zelf in ieder geval zo rustig mogelijk te blijven.. zodat je laat zien dat jij ook niet "bang" bent voor die andere paarden.. en straf hem niet omdat hij iets eng vindt maar moedig hem juist aan zodat hij vertrouwen krijgt

wij mensen realiseren ons soms niet dat kleine veranderingen voor een paard kunnen een grote impact kunnen hebben..
en sommige paarden hebben daar meer last van dan andere.. dus wees geduldig en succes ermee!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:56

Toch geen hengst toevallig?

Anness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:22

Het is een ruin. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:35

Oké :D .

Mijn hengst deed namelijk precies hetzelfde......nadat hij geruind is is dat probleem ook over.