"Toegeven" of standvastig blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

"Toegeven" of standvastig blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:15

Oke, ik zit met het volgende "probleem" waar ik toch graag een paar meningen over wil hebben van de Bokkers.

Laatst werd er terloops even verteld dat mijn 2-jarige bonte donder uitflipt wanneer 's ochtends de paarden naar buiten worden gebracht. Nu was mij dit niet geheel onbekend. Shiva is een vurig beestje, lief en luistert zeer goed, maar ze heeft temperament. Echter vertelde laatst een goede vriend van me, dat ze staat te steigeren en te bokken in stal en hierbij ook tegen de muren en de deur aantrapt. Ik heb dit zelf ook wel eens gezien.

Nu heeft Shiva vorig jaar een lichte piephak gehad, die na veel behandeling gelukkig is weggetrokken. Ik ben me er vrijwel zeker van dat dat prutsmuts in de stal de oorzaak is....

Shiva willen we dit jaar bij het Barockpintostamboek voorstellen...Ik zit dus niet op nog eens een piephak te wachten, ik zit helemaal niet op een paard met verwondingen te wachten...Ze heeft namelijk elke keer wel wat en het loopt de laatste tijd zo goed, ik wil rust :')

Ik heb dus de staleigenaar gevraagd of hij Shiva a.u.b. als eerste naar buiten wil zetten. Ja, zo krijgt ze wat ze wil, dat snap ik, maar dan gaat het goed, fokt ze zich niet op, trapt niet en daarmee dus ook geen risico op verwondingen. De staleigenaar is echter van mening dat het beter ik om haar te laten wachten en haar niet haar zin te geven....Dit brengt echter naar mijn gevoel helemaal niks, sterker nog, ze wordt alsmaar gekker.

Ik ben er niet elke ochtend om de paarden naar buiten te brengen, ik heb er dus geen oog op, maar ik weet zeker dat ik er echt op sta, ze Shiva als eerste naar buiten zullen brengen...

Mijn vraag: Wat vinden jullie, hoe zouden jullie handelen?

aslo

Re: "Toegeven" of standvastig blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:37

Je paard gewoon als 1e naar buiten zetten. Ze gaat toch naar buiten hoe dan ook, dus 'krijgt ze sowieso haar zin' als je het dan persé op die manier wilt zien. Als ze als eerste gaat is ze rustig, geen kans op blessuren of een kapotte stal. Paard blij, eigenaar blij, stalhouder blij. Ik zie het probleem dus niet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:38

Mijn jongste hengst staat ook altijd te stuiteren in zijn box als ik mijn andere hengst naar buiten breng. Ik laat hem staan omdat, als hij eerst gaat, hij zijn broer de kans niet geeft het hek door te gaan. Ik heb de grootste moeite om hem bij het hek weg te krijgen en te houden. Heeft ie mooi pech, ik neem verwonding voor lief, is trouwens nog niet gebeurt.

Ik denk toch dat jij en de stalhouder dit samen moeten oplossen. Eerst tussen kettingen plaatsen buiten de box? Op de wasplaats of zo. (als deze er is)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:40

Gooi der gewoon als eerste naar buiten, naar buiten komt ze toch wel, dus dan liever zonder dat ze alles afbreekt inclusief der eigen benen .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:41

aslo schreef:
Je paard gewoon als 1e naar buiten zetten. Ze gaat toch naar buiten hoe dan ook, dus 'krijgt ze sowieso haar zin' als je het dan persé op die manier wilt zien. Als ze als eerste gaat is ze rustig, geen kans op blessuren of een kapotte stal. Paard blij, eigenaar blij, stalhouder blij. Ik zie het probleem dus niet.

Ikzelf ook niet. Ik ben ook niet van mening dat ze er ook maar iets van leert wanneer ze langer moet blijven staan en bijv. als laatste naar buiten wordt gebracht. Daar doe jejezelf ook geen lol mee trouwens...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:43

ik zou der als eerste naar buiten gooien, bedoel hoe ver gaat ze om der zin te krijgen? Als ze verwondingen krijgt of zichzelf blesseert, dan ben je veel verder van huis! En haar als eerste naar buiten laten is minder moeite dan als ze verwondingen oploopt!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:44

aikon schreef:
Mijn jongste hengst staat ook altijd te stuiteren in zijn box als ik mijn andere hengst naar buiten breng. Ik laat hem staan omdat, als hij eerst gaat, hij zijn broer de kans niet geeft het hek door te gaan. Ik heb de grootste moeite om hem bij het hek weg te krijgen en te houden. Heeft ie mooi pech, ik neem verwonding voor lief, is trouwens nog niet gebeurt.

Ik denk toch dat jij en de stalhouder dit samen moeten oplossen. Eerst tussen kettingen plaatsen buiten de box? Op de wasplaats of zo. (als deze er is)

Hm, die zijn er wel, maar ik vind dat niet zo'n fijn idee....

Wanneer ze op de wei is, rent ze naar de smerigste pelk op de wei en gaat rollen :') Dus ook geen probleem om een ander paard daarna op de wei te krijgen...

Het vervelende is, dat Shiva zich wel een verwond heeft in de stal, en daar heb ik niet zo veel zin in...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:45

Goed om te lezen dat de meeste mensen het wel zo zien als ik...Ik ben eigenlijk een harde tante als het gaat om opvoeden, vandaar dat ik hier wel meningen over wilde hebben.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:50

Gewoon lekker als 1ste naar buiten. In mijn ogen is dit gedrag wat eigenlijk niet echt af te leren is. Dus waarom dan risico's gaan nemen. Misschien wel de achterkant van de stal bekleden dan maakt het niet meer zo'n mooi geluid en kan het zijn dat ze er mee mindert.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:52

Mijn ondertussen 6 jarige had hetzelfde probleem. Deed ik ook altijd als eerste naar buiten. Nu is hij ondertussen al een stuk rustiger geworden en doe ik hem als 2e naar buiten. Het risico dat er op stal iets gebeurt is mij net even te groot en dan kun je met zoiets simpels als als eerste naar buiten toe het oplossen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:54

chocobroodje schreef:
Gewoon lekker als 1ste naar buiten. In mijn ogen is dit gedrag wat eigenlijk niet echt af te leren is. Dus waarom dan risico's gaan nemen. Misschien wel de achterkant van de stal bekleden dan maakt het niet meer zo'n mooi geluid en kan het zijn dat ze er mee mindert.

Echt? Hm, is het proberen waard natuurlijk! Zoals gezegd, het is geprobeerd, maar het wordt alleen maar erger. Ik denk ook niet dat je het er uit krijgt. Ze was zo van begin af aan.

Wat ik vooral van de staleigenaar niet snap, is dat hij het zichzelf vreselijk moeilijk maakt door haar later uit de stal te halen...Dan heb je namelijk een bom aan een touw... :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:55

Zammie schreef:
Mijn ondertussen 6 jarige had hetzelfde probleem. Deed ik ook altijd als eerste naar buiten. Nu is hij ondertussen al een stuk rustiger geworden en doe ik hem als 2e naar buiten. Het risico dat er op stal iets gebeurt is mij net even te groot en dan kun je met zoiets simpels als als eerste naar buiten toe het oplossen...

Dit vind ik een fijn bericht, ik hoop namelijk ook dat dit gewoon jeugdigheid is en het er vanzelf wel uitslijt...!

Het risico is mij ook te groot inderdaad...Vanavond toch maar eens met de beste man praten... :Y)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:56

Nou ik wil mezelf niet 'hard' noemen, maar zeer zeker consequent en maak duidelijk verschil tussen opvoeden en trainen. Met opvoeden kan ik dus wel 'hard' zijn. Normaal gesproken zou je het zo moeten zien: als ze braaf is haal je haar uit stal (in dit geval als 1e) = beloning voor haar braafheid. Maar als zij als laatste moet wachten en maar blijft bateren totdat ze uiteindelijk toch van stal mag = belonen voor verkeerd gedrag. Dus optie 1 is meer voor de hand liggend, logischer en praktischer.
Tenzij je tijd en moeite plus alle risico's op blessures wilt lopen en haar dus net zo lang laat staan totdat ze wel eventjes rustig is en dan meteen van stal halen. Dit moet je dan echter wrs heeel veel dagen achtereen volhouden ;) Voor mij dus reden om er voor te kiezen om haar als 1e van stal te halen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:58

aslo schreef:
Nou ik wil mezelf niet 'hard' noemen, maar zeer zeker consequent en maak duidelijk verschil tussen opvoeden en trainen. Met opvoeden kan ik dus wel 'hard' zijn. Normaal gesproken zou je het zo moeten zien: als ze braaf is haal je haar uit stal (in dit geval als 1e) = beloning voor haar braafheid. Maar als zij als laatste moet wachten en maar blijft bateren totdat ze uiteindelijk toch van stal mag = belonen voor verkeerd gedrag. Dus optie 1 is meer voor de hand liggend, logischer en praktischer.
Tenzij je tijd en moeite plus alle risico's op blessures wilt lopen en haar dus net zo lang laat staan totdat ze wel eventjes rustig is en dan meteen van stal halen. Dit moet je dan echter wrs heeel veel dagen achtereen volhouden ;) Voor mij dus reden om er voor te kiezen om haar als 1e van stal te halen.

:j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:03

Adil18 schreef:
chocobroodje schreef:

Echt? Hm, is het proberen waard natuurlijk! Zoals gezegd, het is geprobeerd, maar het wordt alleen maar erger. Ik denk ook niet dat je het er uit krijgt. Ze was zo van begin af aan.

Wat ik vooral van de staleigenaar niet snap, is dat hij het zichzelf vreselijk moeilijk maakt door haar later uit de stal te halen...Dan heb je namelijk een bom aan een touw... :Y)

Meestal trekt het ook vanzelf bij, toen wij jong waren hadden we ook stukken minder geduld dan nu ;) Het bekleden heb ik vaker zien gebeuren en schijnt toch wel te helpen. Bij onze oude manege bv hadden ze oude vloerbeddeking gebruikt, die pony vond er geen zak meer aan :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:01

De mijne is ook zo in de stal. Ze ramt bijna de deur er uit.
Het is gelukkig niet meer zo erg aangezien ze eerst over de staldeur heen wilde springen/klimmen.
Maar ze moet toch echt wachten. Ze mag van mij niet eens als eerst naar buiten. Ze leert het vanzelf wel af. Het is nu al een stuk minder. Ga haar haar zin daar echt niet in geven.
Ze past zich maar aan. En dat er een hittepetit naast me loopt is ook niet echt een probleem daarmee maakt ze het zichzelf alleen maar lastiger.
Dat probleem heeft ze ook niet meer trouwens want zodra ik de stal open doe dan moet ze eerst even de andere stallen besnuffelen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:07

Gewoon als eerste buiten zetten, zeker omdat de kans groot is dat ze zichzelf anders verwondt. En dat is het niet waard.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:11

idd zoals de meeste al zeggen als eerst na buiten als dat een tijdje goed gaat kan je ook langszaam laten wennen om als tweede te gaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:13

Monica_1987 schreef:
De mijne is ook zo in de stal. Ze ramt bijna de deur er uit.
Het is gelukkig niet meer zo erg aangezien ze eerst over de staldeur heen wilde springen/klimmen.
Maar ze moet toch echt wachten. Ze mag van mij niet eens als eerst naar buiten. Ze leert het vanzelf wel af. Het is nu al een stuk minder. Ga haar haar zin daar echt niet in geven.
Ze past zich maar aan. En dat er een hittepetit naast me loopt is ook niet echt een probleem daarmee maakt ze het zichzelf alleen maar lastiger.
Dat probleem heeft ze ook niet meer trouwens want zodra ik de stal open doe dan moet ze eerst even de andere stallen besnuffelen.

En er is nog nooit iets gebeurd aan verwondingen en dergelijke? Ik snap je argumenten heel goed, maar ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt wanneer we haar laten wachten...Ze bokt op gegeven moment al gillend als een dolle rodeostier en ramt daarbij boxwand, muur en deur.

En natuurlijk zou mijn stalbaas Shiva aan een touw na de tijd wel aankunnen, maar ik vraag me af: Waarom zoveel problemen als het ook makkelijker kan...?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:13

Pollewoppy schreef:
Gewoon als eerste buiten zetten, zeker omdat de kans groot is dat ze zichzelf anders verwondt. En dat is het niet waard.

Nee, dat is het me ook echt niet waard...:n

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:21

Oei wat een begrijpelijk dilemma.
Als ik voor mezelf spreek kan ik alleen maar zeggen dat jouw oplossing bij mij het beste klinkt. Het is nog een jonge jongen die onbehouwen is, dat wordt hier ook al gezegd. Hij moet zoch eren te handhaven in de stallen, da's niet niks voor een jonkie.
Geef een paard de tijd om te leren zijn problemen op te lossen, het komt allemaal goed maar heeft vaak even tijd nodig.
Hij is nog een kind eigenljk, in de eerste drie jaar van zijn leven.

Ach gossie :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:27

Paardentango schreef:
Oei wat een begrijpelijk dilemma.
Als ik voor mezelf spreek kan ik alleen maar zeggen dat jouw oplossing bij mij het beste klinkt. Het is nog een jonge jongen die onbehouwen is, dat wordt hier ook al gezegd. Hij moet zoch eren te handhaven in de stallen, da's niet niks voor een jonkie.
Geef een paard de tijd om te leren zijn problemen op te lossen, het komt allemaal goed maar heeft vaak even tijd nodig.
Hij is nog een kind eigenljk, in de eerste drie jaar van zijn leven.

Ach gossie :(:)

Het is een zij, ze weet het alleen nog niet :')

Bedankt voor je antwoord, ik ga me er vanavond er toch maar hard voor maken dat mijn diertje als eerste naar buiten komt. Ik gok er op dat dit gedrag vanzelf minder wordt naarmate ze ouder wordt....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:29

Oei, pardon... :o slordig van me. Een jongedame.

In ieder geval heb je iets om aan te werken de komende tijd, oefenen met wachten als een ander weggaat.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:31

Paardentango schreef:
Oei, pardon... :o slordig van me.

In ieder geval heb je iets om aan te werken de komende tijd, oefenen met wachten als een ander weggaat.

Ik vraag me eigenlijk af waar het vandaan komt. Shiva kan heel erg goed alleen staan, vooral sinds vorig jaar zomer waar ze door omstandigheden bijna 2 maanden alleen op de wei moest. Alleen op de poetsplaats, alleen wandelen, alleen op een aanhanger...Allemaal geen probleem...Alleen wordt ze helemaal knettergek wanneer andere paarden voor haar op de wei gaan en zij moet wachten.

Nou ja, hebben we weer wat om aan te werken :Y)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:34

Op zichzelf is het toch geen vreemd gedrag voor een jong paard vind je wel?
Paarden, vooral als ze onder de drie jaar zijn hebben anderen hard nodig. Het is heel akelig als de anderen wel weg gaan en je als paard 'alleen' blijft.
Wachten moeten paarden leren, dat zit er niet echt in. Ze kunnen het wel leren, maar dat vergt geduld en tijd.

Ik hoop voor je dat je dit dilemma op kan lossen met degene die de paarden buiten zet.