Paard maakt halstertouw los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard maakt halstertouw los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:40

Mijn paard heeft sinds 2 weken een nieuw truukje. Ze weet namelijk perfect hoe ze de veiligheidsknoop moet losmaken en kiest daar het perfecte moment voor uit, namelijk het moment dat ik even in de zadelkamer ben en dus uit beeld ben.

Hierdoor liep ze vanmiddag ineens los op het erf en kwam iemand van stal terug lopen met mijn paard. >;)..
Een normale knoop maken heeft ook geen zin, ze wil nog wel eens schrikken en dan trekt ze het touw dus meteen kapot en kan ik hem niet met één ruk lostrekken.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ze het touw niet meer lostrekt (of misschien een andere knoop?)

Ik hoop dat het topic hier goed staat. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:41

Als je de paardenknoop hebt heb je dus een lus en een los uiteinde. Als je dat losse uiteinde een keertje door de lus haalt, kan paard er aan trekken wat ze wilt maar trekt ze de knoop niet los.

geloof ik :Y)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:43

Hmm mijn fjord kan dat ook, dus hij staat of vast met een dubbele knoop of een hondenriem die ik om de tralies sla en vastklik (zo'n lange riem is dat)
Maar ja die van mij gaat niet hangen of schrikken of wat dan ook.

Kan je ook niet het begin maken van ene dubbele knoop alleen de 2de knoop in een veiligheidsknoop uit laten komen en dat losse stukje door je lus heen doen?

(ik kan het niet goed uitleggen) :+

Beauty26

Re: Paard maakt halstertouw los.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:45

hhahhha... die van mij doet dat ook..Wat ik eraan doe wat Abeltje77 al had gezegd, zo kan die van mij het niet meer losmaken...Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:47

Abeltje77 schreef:
Als je de paardenknoop hebt heb je dus een lus en een los uiteinde. Als je dat losse uiteinde een keertje door de lus haalt, kan paard er aan trekken wat ze wilt maar trekt ze de knoop niet los.

geloof ik :Y)

Ah dat is inderdaad wel een goed idee, thnx!

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:49

Kan mijn pony ook, idd gewoon het uiteinde van het touw door de lus heen :j

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:50

En anders een touw met paniekhaak halen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:02

Mijn paard had opgegeven moment het trucje hangen ontdekt. Nu heb ik haar geleerd los stil te blijven staan. Touw om haar hals naar haar halster (heb een touw met 2 haakjes).
Als ik nou echt naar de wc moet kan ik haar even snel vastklikken, ze is die druk op dat touw niet meer gewend en blijft dan dus gewoon staan ipv dat ze er doorheen rukt. En als ik in zicht blijf is een korte 'uh' of 'halt' genoeg.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:05

Ik haal vaak het touw door de vastzetring heen en leg de knoop aan het halster zelf vast, onder de kaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:09

FunkyMistiC schreef:
En anders een touw met paniekhaak halen :)

Die heb euuh.. had ik, maar die heeft ze dus ondertussen al kapot getrokken.

Sassol schreef:
Mijn paard had opgegeven moment het trucje hangen ontdekt. Nu heb ik haar geleerd los stil te blijven staan. Touw om haar hals naar haar halster (heb een touw met 2 haakjes).
Als ik nou echt naar de wc moet kan ik haar even snel vastklikken, ze is die druk op dat touw niet meer gewend en blijft dan dus gewoon staan ipv dat ze er doorheen rukt. En als ik in zicht blijf is een korte 'uh' of 'halt' genoeg.

Hangen doet ze niet, het is puur dat ze schrikt van iets waardoor ze met een rotgang naar achteren dendert en daar kan het touw niet zo goed tegen dan.
Los staan kan ze in principe ook heel goed, maar het is echt het moment dat ik even uit beeld ben. :+

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:44

Mijn dochter wil je wel een keer haar paardenknoop laten zien :D
Die is te ingewikkeld om hier uit te leggen maar erg effectief (en veilig ;) )
Het is mij nog niet gelukt hem na te maken maar misschien ben jij handiger :+

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:55

Miryamk schreef:
Mijn dochter wil je wel een keer haar paardenknoop laten zien :D
Die is te ingewikkeld om hier uit te leggen maar erg effectief (en veilig ;) )
Het is mij nog niet gelukt hem na te maken maar misschien ben jij handiger :+

Goed idee! :))
(al weet ik niet of ik zo handig ben :+ )

Eejj schreef:
Kun je niet gewoon zo'n ding gebruiken.
Zitten een panieksluiting aan. :)
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 001350/205
Ik vind ze ideaal. :)

Dan moet ik om het los te trekken alsnog bij haar hoofd en op het moment dat zij achteruit deinst omdat ze schrik gaat dat niet lukken :+

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:16

heel simpel.
gewoon niet je paard alleen laten staan!
zorg dat je al je spullen heb en niet meer de zadelkamer in hoeft.
want als je paard gaat hangen ofzo als jij weg bent waar ben jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:18

z0rr0 schreef:
heel simpel.

Ben niet de enigste op stal, dus wordt lastig om al mn spullen neer te leggen en wat ik niet gebruik met rijden te laten staan. :)

Ze hangt niet en ik ben meestal nog geen halve minuut weg, maar dat is voor haar gewoon voldoende om het touw los te maken en weg te lopen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:30

Ier schreef:
z0rr0 schreef:
heel simpel.

Ben niet de enigste op stal, dus wordt lastig om al mn spullen neer te leggen en wat ik niet gebruik met rijden te laten staan. :)

Ze hangt niet en ik ben meestal nog geen halve minuut weg, maar dat is voor haar gewoon voldoende om het touw los te maken en weg te lopen.

tja ik weet niet op wat voor stal je staat.
maar mijn paard trekt zich ook los en ik zorg gewoon dat ik alles heb liggen
ik leg als ik op gezadelt ben haar dek en poetsspullen in een hoekje en ga rijden.

zeg trouwens nooit dat je paard niet hangt!
want ze kunne het zomaar in eens doen uit bijv. angst reactie!
ik dacht ook een keer een half minuutje de zadelkamer in te gaan een spray te pakken.
kwam terug lag me paard op de grond! die was met schuren van de manen kam gevallen.
touw is godzijdank gebroken maar me paard kon niet over eind komen omdat ze met der been op een rand lag!
dit heeft me echt laten schrikken zo dus danig dat ik haar nooit alleen laat.

me merrie heeft er gelukkig niets aan over gehouden maar dit had verkeert kunne aflopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:34

Ik vind het gewoon niet netjes om mijn spullen te laten staan en daarnaast als ik iets vergeet zou ik het niet kunnen pakken, dat wordt mij toch echt te gek hoor. :)

Die van mij breekt met al het gemak een touw, dus daarom ga ik ook niet voor zo'n lijn als hierboven werd aangedragen :).

Maar ik heb dit topic ook niet geopend over het wel of niet alleen laten vaststaan van een paard (wat wel 30seconde duurt) maar over het feit dat mijn paard zich los maakt op dat moment :)

Maar ik heb nu al een aantal tips gehad die ik ga proberen, thnx mensen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:34

Ier schreef:
Eejj schreef:
Kun je niet gewoon zo'n ding gebruiken.
Zitten een panieksluiting aan. :)
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 001350/205
Ik vind ze ideaal. :)

Dan moet ik om het los te trekken alsnog bij haar hoofd en op het moment dat zij achteruit deinst omdat ze schrik gaat dat niet lukken :+

Panieksluiting aan de aanbindring klikken, dan heb je ook meteen een touwtje om je paard bij vast te kunnen pakken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:37

inderdaad aan panieksluiting zetten.. heb ik met mijn merrie tijdje gedaan daarna bleef ze braaf staan :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:39

Hmm, ik vind niet dat mensen commentaar moeten hebben op dingen waar ze niet om vraagt. Zij doet dat zo, als jij het anders doet : So be it :)

TS, hoe maak je normaal paardenknoop? Anders doe je dubbele paardenknoop? Je hebt ook speciale touwen waar klein beetje draad inzit, zodat ze niet losraken zeg maar.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:40

@ TS: je kan het best je paard niet aan de aanbindrind zelf vastzetten. Ik hang aan elke aanbindring een strotouwtje en zet daar mijn paard aan vast.
Die strotouwtjes kunnen best wat druk verdragen als je paard een beetje druk staat te doen. Maar bij echt paniek en trekacties breken die en zo zijn valpartijen vrijwel uitgesloten EN je halster en touw blijven heel...
misschien een ideetje?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:08

Mja, dat is opzich ook een idee idd ;)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:28

ik weet niet of je tralies hebt op stal maar ik maak hem altijd zo vast:
zet je paard neer en haal het touw voor zijn neus door de tralies heen. dan maak je hem ongeveer 50 cm verder vast. die van mij blijft er dan af.
of:
je haalt hem weer door de tralies heen en plaats hem ook een stukje verder en dan draai je hem 1 of 2 keer rond een tralie die van mij krijgt het dan niet los. en ze kunnen trekken wat ze willen.

of miscchien een touw van elastiek.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:22

Je kan proberen het touw zo te bevestigen dat de paardenknoop bijna onder zijn kaak zit, dan kan je paard niet bij het uiteinde om hem los te maken, maar kan jij er wel bij als je opeens de knoop los moet trekken. Succes! :)

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:53

Je hebt ook rubber dingen (lekker duidelijk;) met aan elke kant een paniek sluiting. Die rekt mee als ze gaan hangen en je paard krijgt het ook niet los.Word ook wel gebruikt voor in de trailer.