Paard steekt tong uit tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Sem

Paard steekt tong uit tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:23

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken een ander paard. Een super dier! Nou kan ik door het weer niet zoveel rijden, maar heb er toch een keer op kunnen zitten. Ik was goed een kwartier aan het rijden en toen stak hij zijn tong uit zijn mond. Hij laat m dan echt hangen, zwaait er af en toe mee (wat klinkt dit stom, maar hij doet het echt :P )

Toen ik er over dacht om hem te kopen heb ik hem twee keer gereden bij de handelaar. Hier deed hij dat niet. Ligt het misschien aan het bit? Of heeft het een andere oorzaak? Weet iemand hier wat van? Ik las dat je bij wedstrijden minpunten krijgt als je paard dit doet. Is hier een oplossing voor?

Karennnn

Re: Paard steekt tong uit tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:26

Het klinkt niet stom hoor, veel paarden doen het, maar de echte oorzaak is nog niet bekend.
Op wedstrijd wordt het aanzien als protest en daardoor gaan er inderdaad punten af. Het kan zijn dat de verkoper oneerlijk is geweest tegen je en hierdoor een 'middeltje' gezocht heeft waardoor het paard zijn tong binnen zou houden zodat jij hem wel zou kopen.
Het kan verder misschien ook te maken hebben met je hoofdstel? Op welke neusriem reed hij bij de vorige eigenaar en welk neusriem nu bij jou? Ik zou het wel in't oog houden, want dit maakt je paard voor de dressuurwedstrijden wel een stuk minder commercieel!

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:28

Jeetje, wat een lastig probleem..
Ik kan inderdaad alleen maar meegaan met bovenstaand commentaar, en heb verder geen andere tips...

Misschien de handelaar even bellen en het voorleggen?

Linda_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:33

Bij de handelaar reed ik met een aansnoer neusriem. Thuis een gewone. De handelaar heeft geen tijd gehad om hem wat in de mond te smeren. Op het moment dat ze hem binnen kregen was ik meteen verliefd. Heb er toen ook meteen op gereden. Hij heeft daar dus geen 5 minuten gestaan voor ik erop zat :D

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:51

Wij hebben ook een paard die dat deed, sinds we bitloos rijden hebben we zijn tong niet meer gezien.
Hij loopt super met het bitloze hoofdstel en wij zijn er heel tevreden over, alle oefeningen doet hij ook keurig.
Ik zou nu niets anders meer willen!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:56

Enerzijds is de tong naar buiten is vaak een rijtechnisch probleem. Anderzijds heb ik een paard gereden, die zijn tong naar buiten legde wanneer er een moeilijke oefening gevraagd werd.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:28

Eigenlijk het bit ja..

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:59

op de manege deed een paard dat ook, maar dat kwam omdat zijn tong verlamd was. ( ik rijd nu niet meer op de manege want heb zelf een pony die ik kan rijden). maar ik denk dat het in joun geval aan het bit ligt.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:26

Merel10 schreef:
op de manege deed een paard dat ook, maar dat kwam omdat zijn tong verlamd was. ( ik rijd nu niet meer op de manege want heb zelf een pony die ik kan rijden). maar ik denk dat het in joun geval aan het bit ligt.

hoezo denk je dat dan?

bij mijn paard is het puur genot ook met een halstertje komt die tong er regelmatig uit, en als die aandacht wilt komt zijn tong ook te voorschijn en dan wil hij dat je ermee speelt. kijk voor mij stoort het verder niet maar ik snap als je dressuurwedstrijden wilt rijden dat het niet praktisch is. misschien een ander hoofdstel / neusriem / bit proberen? kan ook dat het bit niet lekker lig en hij zijn tong niet goed kwijt kan toch?

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:56

omdat dat zo was, maar hierbij weet ik de reden niet.

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:54

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:53

alovej schreef:
Eigenlijk het bit ja..

nee, hoe er met dat bit omgegaan wordt :)*

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:00

Mijn oude paard deed het ook. Heb toen van alles geprobeerd. Hielp niets. Was toch een aanleuningsprobleem.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:41

kan ook een spierziekte zijn toch, als de tong tenminste gewoon langs het bit af ontspannen naar buiten hangt?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:49

Valt me tegen dat er nog geen tip is gegeven om er eerst eens een tandarts bij te halen?
Je kunt de tandarts ook je probleem uitleggen en deze kan kijken of het paard eventuele problemen in de mond heeft (bv te weinig ruimte in de mond, hangend rooster etc.).

Aansnoeren zou ik niet mee beginnen, dit is verhelpen van het symptoom en zal slechts tijdelijk werken.

Het kan een aanleuningsprobleem zijn en/of een rijtechnisch probleem en in het ergste geval kan dit de rest van je paards leven een probleem blijven. Je kunt proberen dit probleem te minimaliseren met ondersteuning van een osteopaat.

Bitloos kan dan een hele goede optie zijn; vooral omdat er nu ook wedstrijden bitloos worden georganiseerd.

Oh ja en laat ook even je zadel nakijken; als deze niet goed past, kan het ook de oorzaak van het tongprobleem zijn.

Laat er in ieder geval niet teveel tijd overheen gaan voordat je hier iets aan gaat doen want het kan een gewoonte voor je paard gaan worden!

Veel succes en plezier met je nieuwe paard!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:52

Vaak is dit een aanleunings probleem !!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:53

ik ken ook een paard die dat doet. het eerst wat mensen zeggen is dat het spanning is. ze krijgt er ook minder punten voor in de proeven.. jammer dat de mensen niet weten dat dit paard het ook doet aan het halster, als ze aan het borstelen is en zelfs gewoon in de stal.. wat het is geen idee, ik denk ik tik die hij zichzelf heeft aangeleerd...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:54

Ik zou inderdaad ook bij de tandarts langsgaan. Het naar buiten steken van tong tijdens het rijden is een uiting van pijn. Dus of er zit iets bij de tanden niet goed, of hij heeft een wondje of jij doet hem in zijn mond pijn. Vind het raar dat er mensen zijn die zeggen dat je hem dan maar moet aansnoeren. Als jij teveel druk zet op het bit, of metje handen speelt, komt dat heel hard door in de mond. Het werkt in de lagen, zenuwen, gehemelte en tong in...

Linda_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:29

Imago01 schreef:
Valt me tegen dat er nog geen tip is gegeven om er eerst eens een tandarts bij te halen?
Je kunt de tandarts ook je probleem uitleggen en deze kan kijken of het paard eventuele problemen in de mond heeft (bv te weinig ruimte in de mond, hangend rooster etc.).

De tandarts komt volgende week!

Oh ja en laat ook even je zadel nakijken; als deze niet goed past, kan het ook de oorzaak van het tongprobleem zijn.

Zadel past goed, heb de zadelmaker erbij gehad.

Laat er in ieder geval niet teveel tijd overheen gaan voordat je hier iets aan gaat doen want het kan een gewoonte voor je paard gaan worden!

Veel succes en plezier met je nieuwe paard!

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:22

Hoi Linda,

Ben het zeker met Imago01 en Juangi eens.
Het kan een probleem aan zijn tanden zijn.
Rij je hem met een ander bit of met hetzelfde bit als de vorige eigenaar?
Ga zeker niet aansnoeren hoor,sorry maar vind dit zo'n belachelijke oplossing en dan druk ik mij nog heel zachtjes uit
want je paard heeft duidelijk ergens last van!
Ook is het geen ontspanning van je paard want als jij met je paard aan het trainen bent en hij is aan het werk en moet zich concentreren
en loopt alsnog met zijn tong uit zijn mond is het echt geen ontspanning.
Je moet dit echt serieus nemen en ik lees dat je dat ook zeker doet gelukkig.
Ben benieuwd wat er bij de tandarts uitkomt.
i.i.g geniet in de tussentijd maar lekker van je paardje

lukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:48

Die van mij heeft het jaren gedaan. De tandarts is er bij geweest, deze heeft zgn bitseats geveild. Dit hielp ook niet, zelfs zijn zadel is nagekeken. Nieuwe bitten weet ik veel de gekste dingen hebben we uitgeprobeerd. Frappant was dat als ie lekker ontspannen was het veel minder deed. Als ie allert was of fris, deed ie het continue. Mijn instructrice zei het al steeds; het is een aanleuningsprobleem in de meeste gevallen. En ze had waarschijnlijk gewoon gelijk,

JennyQuirini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

Wij wilde ook een paard kopen die dit doet
en tegen ons is gezegd dat hier niks aan te doen is.
Maar we hebben het toch maar niet gedaan,
Omdat we inderdaad toch denken dat je hier voor wel min punten kunt krijgen..

Mijn eigenste doet dit alleen als ze haar tong over het bit heeft gegooid.. dus dan steek je hem er terug onder en dan houd ze hem binnen :+

Groetjes,

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:49

Een paard dat ik ken deed dat altijd omdat z'n bitje niet goed zat..

Linda_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:37

Nou, de tandarts is geweest en met zijn gebit was eigenlijk niets mis. Een paar haken zijn weggevijld. De tandarts zag aan het gebit geen reden voor het uitsteken van zijn tong. Ik heb laatst weer gereden en toen deed hij het niet. Van de week tijdens longeren zag ik het hem weer even doen. Vindt hij het dan moeilijk, of zou er toch nog een andere reden voor zijn?

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:27

het kan idd een probleem aan het gebit zijn maar de tandarts is al geweest..
past het bit goed? en zijn zadel?