paard met een oorfobie!! iemand een oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggs

paard met een oorfobie!! iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 22:01

ik hoop heel erg dat iemand een oplossing weet voor dit probleem:
ik kocht mijn paard 2 jaar geleden en ze heeft maar een nadeel en dat is dat ze niemand aan haar oren laat zitten! zelf vermoedt ik dat de dierenarts altijd een praam op de oren heeft gedaan waardoor ze er een trauma aan over heeft gehouden?!
dus ik heb daar nooit kunnen poetsen,of de haren daar kunnen bijknippen,en het ergste is het hoodstel omdoen dat is een gevecht,en heb al vanalles
geprobeerd,ik zou gewoon willen dat ze leert vertrouwen dat er niks ergs met haar oren gebeurd,maar hoe doe ik dat?
we hebben verder een hele goede band dus ze zou me moeten kunnen vertrouwen,want bij anderen is ze veel erger met haar oren dan bij mij!
alvast bedankt voor jullie reacties!
groetjes margot en star

annebe

Re: paard met een oorfobie!! iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:01

Ttouch!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:04

Mijn opa heeft meerdere paarden gehad die dit niet wilde.
Heeft niets met een praam te maken gehad.
Veel paarden vinden het super eng/vervelend als aan hun oren wordt gezeten.
Soms is bv. een oorontsteking (dus pijn) de oorzaak (geweest), waardoor je het moeilijk eruit krijgt.
Alleen door veel oefenen. Niet elke dag eraan zitten, maar soms wel en soms net niet. De kunst is op tijd te stoppen voordat ze het eng vinden.

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:01

Heel veel oefenen en heel veel aanraken niet opgeven!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:10

Ben je toevallig bekent met de friendly game?
Het houd in dat je eerst zelf je paard overal mag aanraken. Wanneer een paard goed reageert op aanraking, haal je de "druk" weer weg. Zo leert hij dat als hij iets engs/onaangenaams in feite negeert, het weggaat. Later bouw je dit uit naar plastic en andere dingen.

Dus steeds als je het oor even mag aanraken en hij reageert er goed op, haal je je hand weer weg. Heel klein beginnen en langzaam uitbouwen.

meggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:43

dat zijn wel goede tips,ga ik zeker proberen, bedankt!

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:10

Naast de Friendly Game (hele goed methode) kan je ook elke keer tijdens het poetsen de oren zijdelings aanraken. Voor je paard goed en wel doorheeft dat je aan de oren zit, is je hand al weg. (Uitgebreid belonen, natuurlijk.) Dat bouw je uit, tot het normaler wordt, en je steeds langer aan de oren kan zitten. Succes!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:21

Omdat je niet weet wat er in het verleden met het dier is gebeurd kan je ook niet zeggen waar het vandaag komt. Veel tips die hier gegeven worden lijken me heel raadzaam.

Als je dan eenmaal wat beter bij de oren kan komen is een onderzoek ook verstandig. Misschien heeft het paard chronische oorontsteking, of problemen met de kaken/gebitsontsteking?

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:04

Echt ieder paard kan het leren toelaten hoor, maar idd bij sommige vraagt het een beetje meer doorzettingsvermogen en een beetje spychologie om dit klaar te krijgen.
Je moet het omdoen van het halster of hoofdstel dus op een heel andere manier gaan aandoen, deel het op in kleine deeltjes die opbouwend zijn in moeilijkheidsgraad, niet verder gaan tot het voorgaande wel gaat.
En zo dus telkens een stapje verder tot het probleemloos lukt.
Dit vraagt wel een beetje tijd ik had overlaatst een paardje kon je echt niet in de buurt van zijn oren komen, en dat heeft dus bijna drie weken geduurd , echt elke dag gedurende een gans uur bijna iks anders doen dan dat, dus even niet rijden en eerst dit probleem oplossen.
Eens zoiets wel lukt is dat ook gekend voor het leven, dus maak er eens echt werk van.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:14

Voordat je heel veel tijd en moeite steekt in de NH benadering, lijkt het me eerst verstandig om na te gaan of e.e.a geen verband houdt met bestaande pijnen. Mogelijk bij de oren of wellicht een nekwervel die niet goed zit. Ik zou eerst gaan kijken of er een lichamelijke oorzaak is voor het paard om zo te reageren, deze oorzaak wegnemen en dan via NH weer heel behoedzaam het vertrouwen herstellen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:16

Hier hetzelfde probleem gehad. En ik ben ook begonnen met langzaam mijn hand over de manenkam naar de oren brengen. En via het voorhoofd. Iedere keer dat ik zag dat mijn paard het niet fijn vond (hoofd omhoog of wegtrekken) haalde ik mijn hand weg.

Nu een jaar later kan ik wel aan de onderkant van zijn oren komen, ook in zijn oren kriebelen maar nog niet aan het puntje of de haartjes knippen. Maar dat komt vanzelf wel weer een keer.

Verder heb ik ook problemen gehad met het hoofdstel en halster om doen. Soms maar gewoon het halster onder het hoofdstel laten zitten. Hoofdstel losgemaakt bij bakstuk etc. Uiteindelijk een snoepje gepakt, op mijn hand gelegd samen met het bit, en voor hij zijn snoepje op had, was het hoofdstel al over zijn oren.

Alleen de teugels over zijn hoofd doen dat is er nog niet bij, maar ook dat zijn we aan het oefenen.

Heel veel geduld hebben was het bij mij.

Succes!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:18

De mijne had/heeft dat ook.
Ik ben begonnen om het bit aan 1 kant los te halen, eerst snel hoofdstel over de oren doen en dan pas bit door de mond te halen en vast te maken, nu kan ik redelijk normaal het hoofdstel in doen, verder probeer ik gewoon vaak de oren langzaam aan te raken, bv tijdens het aaien over haar hoofd of tijdens het uitstappen.
Daarna krijgt hij een brokje, hij moet het associeren met iets goed en iets leuks. Het blijft een zwak punt, maar gaat al steeds beter

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:24

Mijn paardje wat is overleden was ook doodsbang bij het aanraken oren. Ik zou als ik jou was kijken of het geen medische oorzaak heeft. Mijn paard heb ik moeten laten inslapen aan arthrose in de nekwervels. En dan wel die nekewervels net achter de oren.
Heb haar vanaf 1,5 jaar gehad en er zijn nooit geen bijzondere dingen gebeurd. Maar ze was wel kopschuw, naar mate ze wat ouder werd werd het minder.
Aanleren hoofdstel heb ik gedaan door steeds alles los te maken eerst het deel van oren aandoen en dan pas het bit eraan vat maken met de bakstukken. Soms hielp het door rustig een tou rond haar hals te doen en deze langzaam richting de oren te brengen. Hierdoor kan jee een beetje druk zetten naar beneden. Let wel op niet doorgaan bij angst en niet teveel kracht zetten.
Het oren uitknippen: Die van mij heeft dat nooit geaccepteerd. Ik was vliegensvlug. Zette een emmer lekker voer op de grond en op het moment dat ze erin dook kniptte ik de uitstekende haartjes.
Maar al met al is het belangrijker erachter te komen waarom ze zo doet en of ze pijn heeft. Vergeef het mezelf nl nooit dat ik het niet in heb gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:08

Bij het omdoen van het hoofdstel of halster is het handig om deze op een paar maten groter te zetten. Als ze dan eenmaal zitten, kun je ze wel weer op de juiste maat zetten. Hiermee voorkom je dat je aan de oren moet zitten, het is voor je paard prettiger en daarmee zet je een stap om hem hier overheen te helpen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:48

estherha schreef:
Mijn paard heb ik moeten laten inslapen aan arthrose in de nekwervels. En dan wel die nekewervels net achter de oren.

Die bedoel ik ook! Dit probleem komt vaker voor bij paarden en ponies die moeilijk het hoofdstel laten omdoen, problemen met aanraken oren etc. Laat het voor de zekerheid nakijken :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:53

Ik heb eens drie weken lang elke dag drie keer per dag met een paard gewerkt voor dit probleem. Brokjes voeren en beginnen te aaien op de hals, bij de schouder. Elke keer als ik 5 cm verder omhoog mocht kroelen brokjes erin, in het begin mocht ik niet verder dan halverwege de hals, maar naarmate ik meer bezig was en het paard doorkreeg dat aanraken brokjes betekenden ging het na een week al een stuk beter. In de tweede week ben ik begonnen bij de neus, elke cm verder omhoog betekende weer brokjes erin. Uiteindelijk in de derde week kon ik aan zijn oren zitten. Geduld geduld geduld en NOOIT boos worden. Zet een rustig muziekje op en blijf kalm en praat heel zachtjes en rustig tegen hem.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:29

wij hebben dit ook gehad met het hoofdstel in doen je moet je bakstukkken op het loste gaatje doen zodat het niet zo strak tegen ze oren aangaan en dan als die in is weer op het normalengaatje doen
succes

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:52

Desensibiliseren! Mits er inderdaad geen medische oorzaak voor is hoor..
Maar inderdaad steeds iets dichterbij de oren en zodra je merkt dat je paard op het punt staat zn hoofd weg te trekken, je hand weer terugtrekken. Heb t mn veulen zo ook geleerd en kon binnen een paar weken met zn oren flapperen enz :P

vlekjes1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:03

Zomaar een suggestie maar zit de frontirem niet te strak achter de oren?.... dat had ik bij mijn paard nml ook het knelde als het ware en nu met een grotere frontreem laat hij zich al beter aan zijn oren aanraken!

groetjes Sylvia

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:10

Ik volg dit zeker, want heb dit probleem dus ook, mijn paard heeft een flinke ooronsteking gehad ,waardoor ik amper tot bijna niet achter haar oren kan komen.

er zitten zeker goede tips bij !! geduld is toch het beste, merk ik ook aan mijn paard, ga ik schreeuwen wordt ze alleen maar banger en schiet je er dus helemaal niks mee op.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:58

Hier nog een oortrauma! Ik heb mijn pony nu meer dan 10 jaar, en ik heb nog NOOIT zijn oren geknipt of erin gekeken. Hij wil het gewoon niet hebben.
Wat ik de afgelopen 10 jaar heb gedaan is een trucje leren waardoor je heel snel het hoofdstel om hebt. Gewoon bit erin en heel snel over het hoofd. Niks aan het handje.
Verder op een heel rustige manier proberen op te pakken dat je hem daar mag aaien. Dus rustig beginnen in de hals en dan steeds een stukje hoger. Totdat je bij het puntje bent, maar dat kan goed een paar weken/maanden duren.
Het is een kwestie van vertrouwen opbouwen.
Succes!

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:18

Silly1972 schreef:
De mijne had/heeft dat ook.
Ik ben begonnen om het bit aan 1 kant los te halen, eerst snel hoofdstel over de oren doen en dan pas bit door de mond te halen en vast te maken, nu kan ik redelijk normaal het hoofdstel in doen, verder probeer ik gewoon vaak de oren langzaam aan te raken, bv tijdens het aaien over haar hoofd of tijdens het uitstappen.
Daarna krijgt hij een brokje, hij moet het associeren met iets goed en iets leuks. Het blijft een zwak punt, maar gaat al steeds beter

Grappig om te lezen, ik doe dit namelijk ook met mijn jonge paard. Ik heb hem vanaf drie weken oud en weet dus zeker dat hij niets naars heeft meegemaakt met zijn oren... Toch heeft ook hij een orendillema! Inmiddels is hij vijf, en blijft het hoofdstel in doen niet heel makkelijk. Maar omdat ik er niet echt een punt van wil maken doe ik nog steeds het hoofdstel op 'die' manier in. Ook omdat hij nogal groot is, want als hij dan zijn hoofd omhoog doet kan ik er echt niet meer bij.
Ik kan wel gewoon aan zijn oren zitten, althans dat wordt beter en beter!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:04

Mijn paardje is eerst ve particulier en toen van de manege geweest: hoofdschuw en doodsbang voor een zweep.
Nu raapt ze zweepjes op van de grond en speelt ze ermee.
Wat haar oren betreft: ik heb het hoofdstel steeds heeeel rustig oor voor oor omgedaan en haar steeds beloond. Nu houd ik het bit voor, pakt ze het aan en kan ik het hoofdstel gewoon omdoen.
Met poetsen mag ik aan haar oortjes zitten, allemaal geen probleem.
Heb het dus rustig opgebouwd en haar ook gewoon gelaten als ze het niet wilde.
Succes!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:04

Mijn pony wilt dit ook niet.
In het begin was het echt heel erg. Hij vertrouwde mij niet en zodra ik er al naar wees werd hij al boos; oren in de nek, slaan met staart, kont naar me toe, etc. Het hoofdstel omdoen was echt een ramp! Ik kon het nog net omdoen maar ik moest de manen door de war laten zitten en de sluitingen kon ik ook bijna niet dicht maken. Ik heb zn oren ook nog nooit aangeraakt bang dat ik het zou gaan verpesten.

Het is nu gelukkig heeeel veel minder! Hij zakt nu met zn hoofd zodat ik de manen goed kan doen!
Ik merk echt dat hij me is gaan vertrouwen.
Ik heb elke keer als ik het hoofdstel omdeed tegen hem gepraat om hem zo rustig gehouden. Met poetsen aaide ik altijd in zn hals vlak bij zijn oren zodat hij er aan wende als ik in die buurt was. Ook aaide ik veel op zijn hoofd zodat hij daar ook aan wende.

Verder zou ik blijven proberen in die buurt te komen maar nog niet aan de oren zelf.
Ik hoop dat ik in de zomer zijn oorharen kan knippen want nu hangt er soms wat viezigheid aan enja,
dat is niet het mooiste. :)

Veel succes! x

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:05

Ik zou het proberen door stukje voor stukje meer oor aan te raken. En dan stoppen voordat je paard het eng begint te vinden. Het duurt meestal wel even voordat je door hebt waar je moet stoppen, maar het werkt wel goed! Ik heb deze methode vroeger ook bij een verzorgpony gebruikt, en die liet het uiteindelijk ook toe als ik z'n oortjes aanraakte :).
Succes!

PS. heel belangrijk, goed gedrag belonen (door een klopje lieve woordjes of een snoepje) en slecht gedrag negeren. Dus niet boos worden als het niet lukt! Dan wordt het erger!