Casus.... lastig te verklaren gedrag....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Casus.... lastig te verklaren gedrag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:08

Wij hebben een jonge merrie in de kudde lopen.
Zij is nu 5, en heeft vorig jaar haar eerste veulen gehad... hetgeen allemaal prima verlopen is.
Het is mij/ ons altijd al opgevallen dat ze 'anders' is. Ze hoort nooit echt bij de groep, zoekt mondjesmaat contact met de anderen maar wordt feitelijk door niemand geaccepteerd.
Ze kroelt/ groomed met geen enkel paard uit de groep, ze leeft 'langs' de groep en iedereen doet of ze niet bestaat... tenzij ze haar weg willen jagen van het eten.
Ze lijkt ook niet gek op andere paarden te zijn, ook haar eigen veulen moest zichzelf opdringen om melk en aandacht los te krijgen.
Mensen zijn echter haar 'alles'. Ze volgt je overal en nergens, wil het liefste de hele dag tegen je aan staan, en staat zelfs over het hek van het weiland naar je te kijken of je aub weer terug wil komen.
Wanneer je haar kroelt of poetst gaat ze daar zo in op (trillen, haar lippen tuiten, ogen sluiten) dat je moet uitkijken dat ze niet omvalt... ze valt bijna letterlijk in katzwijm.
Ze eet ook anders dan de rest, heel traag, heel bedachtzaam (niet schuw, maar sloom/ onnadenkend), ze staat een beetje op sprieten te sabbelen en knabbelen.... heel kalm, en staat de helft vd tijd voor zich uit te staren met een paar sprieten uit de mond. De rest loopt veel rond, eet fanatiek, scheurt met driftige korte rukjes het gras af... zij niet, zij sabbelt en piemelt er maar wat mee... gelukkig krijgt ze toch genoeg binnen.
Ook staat ze heel vaak met haar hals en hoofd hangend, zoals paarden soms doen wanneer het regent en zij er met de kont naartoe staan... hun hals hangend. Dat doet zij dus heel vaak, weer of geen weer.
Een hele slome, dommige uitdrukking. In zichzelf gekeerd.
Nu zijn we met haar gaan oefenen om haar 'grote paarden dingen' te leren. Halster om, stal in, stal uit, paddock in, paddock uit, bekappen, en uiteindelijk dus ook zadelen etc...
Maar het rare is dat ze op druk altijd terugtrekt. En niet uit dwarsigheid, ze gaat altijd hangen... We hebben heeeeeeeeeeel veel geoefend, en het gaat nu beter. Ze kan nu redelijk meelopen. Maar het is net alsof ze alles vergeet wat ze al 80X heeft gedaan. Iedere keer dat ze op stal kom doet ze weer alsof het een volstrekt nieuwe belevenis is. Wanneer ze brokjes krijgt gaat ze tijdens het eten trillen en met haar voorbenen slaan. Wanneer je lichte druk op het halster zet op bepaalde moment trilt ze weer direct over haar hele lijf en trekt haar hoofd naar achteren en krijgt weer bijna een appelflauwte.
Het lijkt net een goudvisje dat elke keer een ronde kom rondzwemt maar denkt dat het elke keer een volstrekt nieuwe omgeving is.
Bekappen was vandaag ook een ramp. De smid heeft zoveel geduld met haar, we hebben op alle manieren geprobeerd haar vertrouwen te geven en het veel geoefend. Maar ze is niet bang voor ons of hem, het lijkt of ze echt doodsbang is om te vallen wanneer je een voetje vasthebt. Ze is veel in handen, is gek op 'haar mensen' (alle mensen eigenlijk) en is voor niemand bang (nou ja, gezond respect).... bovendien hebben we haar sinds veulen en is ze lang in de opfok geweest dus ook niet verpest.
Als je maar op enige manier druk zet; even aan de kant wanneer je de paddock in moet met je kruiwagen, even omzetten wanneer je haar borstelt, even omdraaien wanneer je met haar de stal in loopt, het lijkt wel alsof ze omvalt. Ze verstijft, gaat trillen, weet niet welk ledemaatje ze nu eens eerst zal verzetten en gaat dan uiteindelijk zeer onbeholpen aan de kant.
Ik begrijp dit paard niet goed... ik kan maar niet bevatten wat het is, en tegelijkertijd is het fascinerend. Ze vind met mensen bezig zijn namelijk heerlijk, en gek genoeg gaat het inrijden vooralsnog vrij goed.... (zo lang er iemand voor haar loopt waar ze achteraan kan lopen, hahaha!).
Ze heeft veel vertrouwen in mensen, en zoekt je altijd op of roept je...
Maar het is net of ze 'niet helemaal goed is', en alsof de andere paarden dat ook merken.
Na 1000 keer herhalen het nog niet snappen, helemaal in paniek raken bij druk of voetjes geven bij de smid (en dan echt paniek, volledig trillen over haar hele lijf, heel erg zwaar ademen, bijna flauwvallen, steigeren en bijna omvallen, en dan weer heel snel naar je toe om steun te zoeken... zo raar), het is een beeld dat we bij alle jonge paarden nog nooit hebben gezien..... Het is net alsof ze haar eigen lichaam niet vertrouwd. De DA vroeg laatst of zij atactisch kon zijn. Maar als je bij een IJslander de benen kruist, bijven ze 9 uit 10 keer mooi nog even zo staan, elastieken beentjes he? ;-) Dus dat zegt ook niet veel. Maar misschien is er neurologisch iets mis....
Laatst las ik iets over kruinen en karaktertrekken, en zag ik toevallig dat ze boven haar linkeroog maar liefst 3 kruinen had.... for whatever that means.

Enfin, dit paard is een raadsel. Het kan zijn dat het goed komt, het kan zijn dat het weidedecoratie wordt. Maar ik wil weten of er mensen zijn die iets dergelijks wel eens hebben meegemaakt, of het bij iemand een belletje doet rinkelen....
Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt, en gezien de paniek die ze soms beleeft zou ik het fijn vinden haar te kunnen helpen... het moet voor haar ook niet altijd een pretje zijn.

kehdra

Re: Casus.... lastig te verklaren gedrag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:13

Is dit paard bij jou zelf geboren?

Het lijkt mij inderdaad een neurologisch foutje, of een heel diep zwaar trauma oid.

Erg apart. is er al eens bloed getrokken?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:22

Zoals je dit paard beschrijft komt t op mij over alsof dit een paard is met heel weinig zelfvertrouwen en ze echt steunt op de mensen, omdat ze zich daar veilig bij voelt.
Als s aan gedacht om s leuke dingen met haar te gaan doen in plaats van halster op en af en dat soort dingen?
Omdat ze zo steunt op mensen kun je er ook voor zorgen dat ze meer zelfvertrouwen krijgt door veel met haar bezig te gaan op een speelse manier, zodat ze zich leert te ontspannen en opener te worden.
Ik heb ook een paard die heel erg in zichzelf is getrokken, maar een stuk opener is geworden naarmate ik met hem ging grondwerken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:28

LiVetime schreef:
Zoals je dit paard beschrijft komt t op mij over alsof dit een paard is met heel weinig zelfvertrouwen en ze echt steunt op de mensen, omdat ze zich daar veilig bij voelt.
Als s aan gedacht om s leuke dingen met haar te gaan doen in plaats van halster op en af en dat soort dingen?
Omdat ze zo steunt op mensen kun je er ook voor zorgen dat ze meer zelfvertrouwen krijgt door veel met haar bezig te gaan op een speelse manier, zodat ze zich leert te ontspannen en opener te worden.
Ik heb ook een paard die heel erg in zichzelf is getrokken, maar een stuk opener is geworden naarmate ik met hem ging grondwerken.

Dat soort dingen doen we met haar... spelletjes e.d. Dit lijkt ze allemaal erg leuk te vinden.
We nemen echt de tijd voor haar en doen er nooit moeilijk over dat alles 100x langer duurt dan bij alle andere jonge paarden.
Toch heb ik het idee dat het dieper zit dan een gebrek aan zelfvertrouwen.
Dit paard is al vanaf veulen bij ons, is echter bij een collega fokker geboren. Omdat die vrouw niet veel met dit gedrag kon en haar wilde verkopen, hebben wij haar overgenomen.
Het speelt dus al vanaf die tijd, vanaf veulen....

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:30

tja ik denk dat er ook wel paarden zijn met een geestelijke handicap.. (waarmee ik niet wil zeggen dat jouw paard dat heeft, voordat iemand dat denkt ;)) aangezien dat met andere dieren ook wel eens zo kan zijn.. maar ik heb nog nooit een paard gezien met dat gedrag.
en idd grondwerk zou best wel eens goed kunnen helpen!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:31

Maar als je al met haar aan het grondwerken bent, zou je ook verbetering moeten zien zou je denken. En zo uit je verhaal te lezen, ben je bezig maar zie je weinig tot geen vooruitgang.
Hoelang ben je met haar bezig?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:32

Mm oke..
Mijn eerste paard was een paard dat ontzettend lief was en heel erg aanhankelijk, maar vanuit het niks ineens paarden ging aanvallen en op t laatst zelfs het hek van het land plat walste.
Rijden kon zo paar maand goed gaan en zo ineens vanuit t niks in volle rodeo door de bak gaan.
Het kan iets neurologisch zijn.
Wat krijgt ze voor voer?

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:42

is ze vanaf haar geboorte bij haar moeder opgegroeid? bij flesseveulens zie je vaak dat ze volledig op mensen gefocust zijn en niet zo veel met soortgenoten kunnen. Is ze lichamelijk helemaal goed? (omdat je schreef dat ze ook niet goed eet) waarschijnlijk heb je haar al door DA laten onderzoeken maar anders zou ik je dat willen aanraden. is er misschien een ouder paard waar ze toch een beetje op vertrouwd of een beetje contact mee maakt? Dan zou de aanwezigheid van dat paard haar kunnen helpen bij dingen die ze moeilijk vind. Veel succes!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:47

Bij ijslanders komt nogal wat lijnteelt/inteelt voor. Dan krijg je dit soort problemen. Echt veranderen doe je het niet denk ik.
De kruintjes zeggen niet zoveel. Mijn ijslander heeft twee kruintjes en die is heel makkelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:32

Ja ik dacht eigenlijk gelijk ook aan een flessenveulen, je zou het eens na kunnen vragen misschien?
Heb je al eens aan grondwerk gedacht??
Geen spelletjes maar echt het wijken voor druk aan leren door middel van los en grondwerk?
Je zou eens contact op kunnen nemen met b.v een van de Voest training centra, misschien dat zij jou kunnen helpen.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:33

Wat je ook kan proberen is om te kijken of er in die kude geen paard is dat een klein beetje naar haar toe trekt.
Zoja zet dat paard dan samen met haar apart. Als dat dan goed gaat , Kijk je of dat paard haar in de kudde kan introduceren of eventueel haar wat paarden dingen leert , zodat ze misschien wat meer naar de groep trekt. Wat je in die perioden ook voor moet zorgen is dat je wat minder tijd aan haar besteed zodat ze niet ieder keer naar jou toe kan gaan.
dan zou ze denk ik wat meer haar eigen soort opzoeken.
Je kan in ieder geval kijken of je een maatje voor haar kan vinden en ze samen apart zetten.
Mocht het nou niet Lukken kun je wachten op het voorjaar, als ze dan hengstig word kijk dan of er geen ruin is die naar haar toe trekt.
Klinkt misschien raar maar misschien helpt het :P
Laatst bijgewerkt door janjaffa op 06-02-10 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:40

Is ze getest op ataxie? M.n Cerebellaire ataxie?
Dat zou het trillen e.d. kunnen verklaren maar ook een gedeelte haar gedrag. Het gehele vreemde gedrag zou ook verklaard kunnen worden; als bv behalve de kleine hersenen ook nog andere gedeelten niet voor 100% functioneren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:06

Dit klinkt als en paard met een angststoornis en misschien wel autistisch, ik geloof erin dat dit ook bij paarden kan voorkomen. Zeg maar een lom paard wat veel meer begeleiding nodig heeft, en misschien faalangstig.En misschien dat dat ook wel blijft. Een keertje een paardenfluisteraar laten komen er zit iemand op fok misschien weet je wie ik bedoel , had nog niet zo lang geleden een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:22

c_alsemgeest schreef:
Is ze getest op ataxie? M.n Cerebellaire ataxie?
Dat zou het trillen e.d. kunnen verklaren maar ook een gedeelte haar gedrag. Het gehele vreemde gedrag zou ook verklaard kunnen worden; als bv behalve de kleine hersenen ook nog andere gedeelten niet voor 100% functioneren.

het doet mij in eerste instantie denken aan een paard met een hersenschudding, maar dat gaat meestal weer min of meer over. Ze kan ook een tumor hebben, of inderdaad CA.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:26

idd... daarbij kan het ook gevormd littekenweefsel zijn (al heet dat anders in de hersenen... maar op dit tijdstip kom ik er even niet op :') ) die zijn overgebleven ten gevolge van een hersenkneuzing oid.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:55

Er bestaat bij mensen een neurologisch afwijking die er voor zorgt dat je geen nieuwe herinneringen kan aanmaken, of zelfs parkinson. Ik maak uit je verhaal op dat het probleem al is sinds veulen af aan. Kan zijn dat ze als jong ding een dusdanige schop tegen der koppie heeft gehad dat er een hersenbeschadiging is opgetreden. Of wellicht is ze ermee geboren, kan natuurlijk ook.
Je kunt altijd nog een keer bloed laten trekken, maar of daar wat uit gaat komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:13

c_alsemgeest schreef:
idd... daarbij kan het ook gevormd littekenweefsel zijn (al heet dat anders in de hersenen... maar op dit tijdstip kom ik er even niet op :') ) die zijn overgebleven ten gevolge van een hersenkneuzing oid.

Een laesie bedoel je misschien? Dat is ook de oorzaak van epilepsie. Afgaand op wat TS vertelt, denk ik niet aan een gedragsprobleem.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:28

Wat ik wel tegenstrijdig vind is dat het inrijden wel goed gaat. Ik zou zeggen, nav je verhaal, dat het paard dan vreselijk moeite zou moeten hebben met een ruiter op de rug. Als ze nl al haar balans verliest bij het geven van een voetje, is een ruiter/gewicht op de rug helemaal iets waar ze van in paniek zou raken/balans problemen hebben.

Verder komt het gedrag van je paard mij ook autistisch over. Er zijn natuurlijk vele vormen van autisme en ik heb er verder geen verstand van. Misschien kun je het eens voorleggen aan je dierenarts.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:33

volg dit even, erg interessant.
lief dat jullie toch de tijd voor deze dame nemen en verder kijken/informeren!!!!!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:59

Even inhakend op het autisme-idee - hoe is de dagplanning? Houd je elke dag hetzelfde ritme aan, of kom je steeds op andere tijden, en doe je elke dag iets anders met haar?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:08

Het apathische gedrag en het niet leren heb ik ooit eens gezien bij een jong dier, kon ook zeer explosief reageren op druk op het hoofd. Maar als je hem zo zag staan vroeg je je af of hij niet een plakje space cake gegeten had, heel erg afwezig.

Dier bleek uiteindelijk ontstoken holtes te hebben. Beest heeft er weet ik hoelang mee rond gelopen. Het is uiteindelijk behandeld en genezen en het paard staat er nu gewoon bij.

Ik zou het hoofd eens grondig op een kliniek laten onderzoeken.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:07

imaudy schreef:
Bij ijslanders komt nogal wat lijnteelt/inteelt voor. Dan krijg je dit soort problemen. Echt veranderen doe je het niet denk ik.
De kruintjes zeggen niet zoveel. Mijn ijslander heeft twee kruintjes en die is heel makkelijk.

Inderdaad bij ijslander betekenen deze kruintjes over het algemeen niet zoveel bijzonders.
Veel ijslander hebben ze.

Bij andere rassen zie je vaak wel dat de kruinen linken naar een bepaalde karaktertrek.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:22

Ik zou ook inderdaad willen weten hoe dit paard is opgegroeid.
Ik zou zelf kunnen denken aan een verstoorde jeugd. Flessenveulen of veels te vroeg afgespeend en geen sociale contacten met soort genoten in haar eerste levensperiode.

Een hoop paarden hebben autistische trekjes. Ook heel veel mensen hebben autistische trekjes.
Er is een autistische wetenschapster geweest die een boek heeft geschreven. Zij gaat ervan uit dat dieren denken zoals een autistisch iemand denkt.
Alle prikkels komen te gelijk binnen. Ze kunnen moeilijk nieuwe dingen verwerken. Ook het gevoel bij bepaalde zaken ontbreekt.
Alles wordt objectief bekeken.

Ik zou hier zelf niet direkt een diagnose autistisch aan plakken
Zeker heeft ze wel een contactstoornis, maar of de oorzaak autisme is kun je denk niet diagnostiseren.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat het een paard is die nog een soort veulentje is. Heel slecht geaard is en in een soort dromenland leeft.

Ik zou zelf wat aardings oefeningen met haar doen en haar mentaal laten ontwikkelen

Ook zou ik medische dingen uit willen sluiten.
Zoals eerder vermeld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:28

Lovely schreef:
c_alsemgeest schreef:

Een laesie bedoel je misschien? Dat is ook de oorzaak van epilepsie. Afgaand op wat TS vertelt, denk ik niet aan een gedragsprobleem.

Ja dat was het woord :D _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:53

Dank voor jullie bijdragen.
De merrie is niet opgevoed met de fles. Heeft gewoon bij de moeder gestaan, ongeveer een half jaar. En is daarna in een ruim gebied opgegroeid in de kudde.
Haar gedrag lijkt geen verband te hebben met wantrouwen/ angst naar de mens. Wanneer ze iets 'spannend' vind trekt ze juist naar je toe.
Al lijkt ze veel 'nieuwe' dingen niet heel spannend te vinden; op straat wandelen, landbouwmachines, flapperend plastic.
Het lijkt zich vooral te manifesteren wanneer er op een bepaalde manier druk komt, of ze iets moet doen met haar lichaam als wijken voor druk.
Dan trilt, schudt ze met haar hoofd en met haar lichaam.
Het moment dat ik ontdekte dat ze tijdens het eten van brokjes begon te maaien met haar voorbenen en met haar hoofd schudde, ben ik gaan vermoeden dat het iets te maken heeft met het verwerken van prikkels... Het is dan net of de harde schijf vol is, en vastloopt.
Het rijden gaat tot op zekere hoogte goed. Het 'sturen' geeft ook weer druk en ook dan gaat dat hoofd weer achterover en gaat ze trillen. Niet uit angst, maar een trilling die je zelf zou hebben wanneer je midden in een sit-up blijft hangen halverwege en je buikspieren dan gaan trillen door het aanspannen.
Bij het opstijgen moeten we haar wel even bewust maken van hetgeen er gaat gebeuren, zodat ze goed stevig staat en haar benen goed neerzet.... anders lijkt het alsof ze omkukelt.
Wanneer ze los rent in de bak/ wei en even gek doet en gaat bokken, draven, galopperen, dan heeft ze nette en ruime gangen.... daar zitten geen rare bewegingen in.
De DA heeft wat simpele testjes gedaan om te kijken of ze atactisch is; benen over elkaar zetten e.d. Maar ja, de meeste IJslanders vinden dat best en blijven rustig even zo staan wanneer je de benen over elkaar heen zet.
Deze merrie is wel gefokt door een gerenommeerde fokker die alleen met goedgekeurde dieren fokt, er wordt goed gelet op de bloedlijnen.
Eten doet ze op zich goed, maar traag... alles doet ze in slow-motion. Iemand trok de vergelijking met een uitdrukking die j zou krijgen na het eten van spacecake, en daar lijkt het idd op.

Zij is overigens niet van mij, maar van de stoeterij waar ik werk. De dames die de toko runnen zijn absoluut begaan met haar en nemen alle tijd. Als ze het niet redt als rijpaard mag ze blijven, dat komt wel goed.
Misschien toch maar eens helemaal binnenstebuiten keren.
Als jullie nog ideeën hebben, laat maar komen!