probleem met aan singelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

probleem met aan singelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 10:26

Ik heb vorig jaar een jonge merrie van 3,5 jaar gekocht ze was aangereden.
Nu heeft ze vanwege het weer een tijd niets gedaan (wel op de wei)
laatst was de bak weer te gebruiken en wilde ik gaan longeren ze werd helemaal gek dat ik de longeersingel om wilde doen en met aansingelen helemaal nijdig en bijna hangen buik uitzetten enz.
De bak is inmiddels weer slecht maar ik doe nu toch regelmatig even de singel om maar zie geen verbetering.
Ze heeft geen plekken ofzo dat heb ik al nagekeken.
Wie hekent dit of heeft er ervaring /tips

Sim

Re: probleem met aan singelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:29

RT P -> OPG

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:30

Is ze met aansingelen bangig of bozig? Mijn paard wil met aansingelen nog wel eens een beetje boos naar me doen en naar achter happen. Maar dat laat ik niet toe, dan krijgt ie echt een tik. Maar als jouw merrie bang is, dan is dat natuurlijk niet de oplossing. Dan zou ik het gewoon steeds blijven proberen en tegen haar blijven praten en geruststellen als je aansingeld.

willow10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:41

zoiezio aansingelen moet je de tijd voor nemen,vooral met angstige paarden /pony's.
gaatje voor gaatje en alleen straffen met bijtneigingen ou ik zeggen .succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:47

Als het paard er eerder nooit zo op gereageerd heeft, zou ik het lichamelijk na laten kijken. Ook bij een boos paard!

Paarden zijn wat dat betreft helaas eeuwige kinderen, die niet even kunnen zeggen wat ze mankeert. Vaak is boos worden om dit soort dingen een teken van ongenoegen. Dit kan bijv. veroorzaakt worden door pijn in het maag- en/of darmstelsel, maar het kan ook zijn dat ze de merrie met een slechtpassend zadel hebben aangereden en ze dus een slechte herinnering heeft aan de singel (na aansingelen gaan ze rijden en dan dus meer druk op de rug, dus meer pijn).
Ik zou het paard eerst lichamelijk laten nakijken alvorens te kijken wat je met haar gedrag aanmoet.

Mocht het niet lichamelijk zijn, zou ik haar vastzetten met aansingelen, zodat ze wel kan klieren, maar jou niet kan bijten. Imo helpt het namelijk het beste door het gedrag te negeren en haar te belonen als ze braaf is.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:52

mijn vriendin had dat ook met mijn pony voor dat ik haar kocht. Zij kwam gewoon iedere dag met het zadel en singelde aan zonder te rijden. Na een tijdje is het over gegaan en ging ze hinniken als ze de singel hoorde die tegen het zadel tikte als je liep. :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:53

Judje schreef:
Als het paard er eerder nooit zo op gereageerd heeft, zou ik het lichamelijk na laten kijken. Ook bij een boos paard!

Paarden zijn wat dat betreft helaas eeuwige kinderen, die niet even kunnen zeggen wat ze mankeert. Vaak is boos worden om dit soort dingen een teken van ongenoegen. Dit kan bijv. veroorzaakt worden door pijn in het maag- en/of darmstelsel, maar het kan ook zijn dat ze de merrie met een slechtpassend zadel hebben aangereden en ze dus een slechte herinnering heeft aan de singel (na aansingelen gaan ze rijden en dan dus meer druk op de rug, dus meer pijn).
Ik zou het paard eerst lichamelijk laten nakijken alvorens te kijken wat je met haar gedrag aanmoet.

Mocht het niet lichamelijk zijn, zou ik haar vastzetten met aansingelen, zodat ze wel kan klieren, maar jou niet kan bijten. Imo helpt het namelijk het beste door het gedrag te negeren en haar te belonen als ze braaf is.

ja dat zou ik ook doen als ik jou was!
En het zadel wat je nu heb? past die wel goed?

x

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:03

Het zadel past goed maar ben nog wat vergeten de laatste keer dat ik heb gereden ging ze er met opstappen vandoor toen ben ik gevallen en m'n enkelbanden gescheurd toevallig was er iemand bij ik ben er toen evengoed weer opgestapt fff gereden weer op en afgestapt toen ging het goed daarna is het weer zo slecht geworden en konden we niet meer in de bak.
Dus helaas nadat ik ben gevallen niet meer er op gezeten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:09

Misschien heeft de vorige eigenaar altijd snel aangesingeld en daarna gelijk gaan rijden, dat ze daardoor het niet fijn vind.
Mijn paard vind het ook niet fijn als ik aansingel, maar zodra ik heel rustig en gaatje voor gaatje doe, gaat het nog best goed.
Met aansingelen in de bak is het niet erg en blijft ze mooi rustig staan, dus misschien is het iets uit het verleden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:16

Wie heeft bepaald dat het zadel goed ligt?
Niet om vervelend te doen, maar weglopen met opstappen, boos doen met aansingelen zijn beiden wel tekenen dat het paard absoluut 'not amused' is door het gebeuren.
Dit kan door de manier van rijden komen, maar ook door een slecht passend zadel of inderdaad als de vorige eigenaren te ruw met haar zijn omgegaan.

Ik zou er een zadelmaker bij halen en die het zadel laten napassen. Als de zadelmaker je niet vraagt om te rijden waar hij/zij bij is, kan je direct de volgende bellen, aangezien niet alle zadels in beweging evengoed passen als in stilstand.

Succes met je paardje!

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:37

Als je paard boos is een tik geven, als hij bangig is moet proberen het paard jou te vertrouwen en heel rustig gaatje voor gaatje aan te singelen, het bozige kan ook met het koude weer te maken hebben, mijn paard is ook heel erg chagerijnig met singelen de laatste tijd (het zadel ligt goed, er is een zadelmaker bij geweest en hij wordt elke maand door een kraker gecontroleerd)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:18

sandra8 schreef:
Het zadel past goed maar ben nog wat vergeten de laatste keer dat ik heb gereden ging ze er met opstappen vandoor toen ben ik gevallen en m'n enkelbanden gescheurd toevallig was er iemand bij ik ben er toen evengoed weer opgestapt fff gereden weer op en afgestapt toen ging het goed daarna is het weer zo slecht geworden en konden we niet meer in de bak.
Dus helaas nadat ik ben gevallen niet meer er op gezeten.

Weer opgestapt met gescheurde enkelbanden? Bikkel!
Ik denk dat je paardje hierdoor onzeker is geworden, jij moet de leider zijn, dat was je nou niet bepaald toen je er af viel en na die dag een tijd er niet opgestapt bent (buiten jouw schuld om maar dat weet het paard niet). Ze heeft als laatst een slechte associatie gekregen met rijden.
Zou dus zorgen dat ze weer een goeie associatie krijgt en jou weer als een zeker persoon ziet, die alle gevaren voor haar oplost en haar wat meer zekerheid geeft.
Leg het zadel er op, singel zo los mogelijk, is ze ontspannen? Braaf! Zadel eraf en volgende dag weer een gaatje erbij. Je wilt dat ze ontspannen (beetje nerveus mag natuurlijk op die leeftijd) en tevreden is voor je er op stapt. Als er op de grond al irritatie is, moet je er niet opstappen.

Het is voor haar ook weer herhalen en opfrissen, geef haar die tijd;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:22

Ik heb ook een merrie die aansingelen niet zo leuk vind. Eerst beet ze echt. Tenminste, dat wilde ze. Ik heb haar toen een mep gegeven, en dat deed ze niet meer. Bijten dan. Ze beet wel in de muur, gooide met stro, uitte echt frustratie. Ik singel gaatje voor gaatje aan, echt heel voorzichtig. Iedere keer als ze niets doet beloon ik haar uitbundig. En nu gaat het echt heel erg goed eigenlijk. Ze laat zich goed singelen, mits ik het heel rustig doe. En als ik haar benen naar voren wil strekken om de velletjes onder de singel uit te halen, tilt ze zelfs haar beentjes al een stukje op, ze wordt steeds fijner om mee te werken.
In ieder geval, zorg dat je de tijd neemt, en laat het weten als het goed gaat. Dat het paard ook snapt wat precies de bedoeling is.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:35

bedankt sassol ga ik proberen

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:56

Omdat ze een tijdje niks gedaan heeft,barst ze misschien van de energie?Ik zou geen ''mep'' ofzo geven,meer proberen wat vertrouwen op te bouwen dmv t-touch,lekkere poetsbeurten,kroelen etc.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:43

Die mep was ook alleen maar omdat het paard besloot mij te bijten, en echt bijten. Oren naar achteren en happen. En dat mag imo nooit, ook niet als ze barsten van energie ;)

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:22

inderdaad bijten moet je bestraffen, ander gedrag zou ik negeren. en lichamelijk ongemak van zadel of andere dingen uitsluiten.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 21:15

energie zal ze niet te veel hebben krachtvoer krijgt ze nu minimaal en loopt van 08.00 tot 17.00 in de wei.
Poetsen enzo dat gaat natuurlijk ook als je niet kan rijden door en daar is ze echt braaf mee en vindt het lekker.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:19

absoluut niet bestraffen. Mijn paard heeft singelvrees en dit moet je echt niet bestraffen. Hier wordt het alleen maar erger van en ik vind het ook niet eerlijk tegenover je paard. Je weet niet wat er aan de hand is misschien is er eerder wel wat gebeurd.. door te 'meppen' krijg je echt niet het gewenste resultaat. Mijn paard heeft singelvrees opgelopen bij haar vorige eigenaar en dat is er bij haar niet uit te krijgen. Je moet dus voorzichtig omgaan met zulke paarden... Probeer je paard weer wat vertrouwd te krijgen met de singel, dat is mijn advies.
Succes..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 21:27

nou ik ben ook geen mepper hoor ben nu bezig met longeersingel en dan heel losjes gaatje aansingelen er weer af en dan nog een keer erop tot ze ontspant

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:52

Ik denk inderdaad dat wat je nu doet de beste methode is...

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:50

RUST,RUST,RUST !!!Veel mensen trekken ineens die singel aan en daar worden ze bang van.Probeer het eens een keer bij jezelf,ineens je riem met een ruk op het laatste gaatje.Gewoon gaatje voor gaatje aan singelen.Naar de bak,of waar je dan ook rijdt,wandelen en dan rustig nog even aan singelen voor je opstapt.En als ze braaf is belonen.Laat desnoods in het begin iemand haar wat brokjes geven zodat het opzadelen leuk wordt.Dan doe je het bit pas na het opzadelen in.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:43

Veel mensen trekken sowieso de singel veel te strak.Bij een 'normaal' paard(geen tonnetje) en een goed passend zadel blijft alles goed op de plek als je nog makkelijk je hand onder de singel kan doen.
En met elastieke singels is het nog lastiger omdat je gewoon niet in de gaten hebt hoe hard je hebt aangetrokken.

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:56

Rustig aansingelen is inderdaad beter om het paardje te laten wennen.
Soms kunnen ook huidplooien tussen de singel gaan zitten. Soms is eerst licht aansingelen, vervolgens even de voorbenen strekken en weer aansingelen makkelijker. Het paard hoeft dan niet meer bang te zijn. Je moet het vooral rustig aan doen om hem weer te laten wennen...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:41

Ik zou het paard eerst eens laten nakijken door een DA of ostheopaat, zeker als hjet gedrag aanhoud, ondanks rustige benadering. Wellicht heeft hij wat ribben vast zitten o.i.d.
Je hebt het nu over een longeersingel, doet hij het bij het zadel ook?? Ligt het zadel inderdaad wel goed??

Als beide door gekwalificeerde mensen zijn gecheckt en het gedrag wordt nog niet minder, dan zou ik een gedragstherapeut inschakelen.