luchtzuigen = muilkorf???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadis

luchtzuigen = muilkorf???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 01:10

hey,
ik zit met een probleempje. |o
mijn paardje is een luchtzuigen en nieks helpt. de mensen van de stal naast ons zijn aan het klagen omdat hun paard het ook begint te doen nu. ik vindt dit een heel vervelende situatie en ben ook een beetje bezorgt dat hij zijn tandenn eens gaat kappot bijten zo.

hij heeft zo een nylon band gehad met zi een klemmetje = hielp niet :\
we hebben anti-bijtspul gesmeerd = hielp niet :\
nu heeft hij zo een lere luchtzuigband met een ijzeren plaatje, deze helpt een beetje maar hij doet het toch nog vaak. de band spant zeker genoeg, er zijn al meerdere personen naar komen kijken die hier al ervaring me hebben. :?

nu heeft er mij iemand gezegt dat een muilkorf helpt, en ik ben er zeker van dat dit zo is (omdat hij zijn tanden niet meer kan zetten) maar gaat hij dan nog kunnen eten?
hij krijgt meerdere keren per dag hooi (dierenarts zij dat dat goed was tegen zijn luchtzuigen) maar gaat hij dat dan nog wel kunnen opeten?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_
groetjes

sammie18

Re: luchtzuigen = muilkorf???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:23

Je hebt van die metalen muilkorven met een bontrand, met zoiets zou hij niet meer kunnen zuigen, ik weet niet of hij daar mee zijn brokken kan eten en water uit een ondiepe drinkbak kan dringen, ik denk het eigenlijk niet.
Ik heb zo'n graasmasker gehad, hiermee kunnen ze eigenlijk wel als ze moeite doen hooi eten, en brokken, misschien zelf wel drinken. Maar een hele goed oplossing is dit niet, deze scheuren overigens wel heel veel.
Veel hooi voeren en als hij het alleen op bijvoorbeeld de voerbak doet, gewoon die eruit halen en op de vloer voeren. En het paard bezig houden, bij sommige werkt een voetbal of een jollybal, dat verschilt per paard. Bij ons op stal hebben sommige mensen het tralliewerk met dunne houten platen dichtgemaakt, zodat ze rust krijgen,is misschien een oplossing.
Het is heel verschillend per paard, is dus uitproberen.

Ohja misschien zo'n anti deken bijtkap, die onder de kin hangt, die je vast maakt aan het halster(is wel weer link, zorg dat hij nergens met zijn halster achter kan blijven hangen), maar denk dat hij dan ook niet kan luchtzuigen.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:40

De hele dag in de wei zetten? Misschien een optie.

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 01:44

bedankt voor de tips :Y)

hij doet het allen aan zijn voederbak, dus die eruit halen zou een zeer goede oplossing zijn, maar het probleem is dat ik op een manege sta en dus mijn box huur. ik denk niet dat de eigenaars de voederbak willen verwijderen. (de paarde verhuizen al eens vaak van stal)

de bijtkap is iets om te proberen :D hij draagt nu geen halster op stal en hij krijgt rap kale plekken achter zijn oren maar dat kunnen we oplossen met een bondje.

hij krijgt 3 maal per dag hooi en 2 maal krachtvoer per dag, daarnaast geef ik hem ook vaak een keertje bietenpulp, fruit en groenten.
zijn er eigelijk groenten, fruit ef voer in het algemeen die hierhaan kunnen helpen (als het maagzuur zou zijn?)?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:45

Je paard verveelt zich door slechte huisvesting.
Ga je deze symptomen nu onderdrukken (muilkorf, nekband etc), dan vind hij wel iets anders, en dan ben je nog veel verder van huis!

Ga eerst de oorzaak maar eens aanpakken (= slechte huisvesting, teveel op stal).
Een paard dat 24/7 op de wei staat, zal op een uiterst zeldzaam geval na dat helaas al te ver heen is, niet luchtzuigen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:08

Ten eerste de eerste fabel uit de wereld helpen, paarden nemen luchtzuigen NIET over van een ander.
Daar is wetenschappelijk bewijs voor, luchtzuigen heeft andere onderliggende veroorzakers zoals:

Maagzweer
Ongeluk/extreme verveling

Laat eens kijken of het geen maagzweer is, bel je DA en laat hem dit 100% nakijken, is het dat niet dan is je paard dood ongelukkig en heeft hij zich dit steriotype gedrag aangeleert en om dat eruit te krijgen zul je alles moeten omgooien.
Als het al helemaal weg zou gaan.....

Hoeveel uur staat hij op stal?
Heb je niet de mogelijkheid tot weidegang in voldoende mate ( dus niet 2 of 3 uurtjes) dan moet je verhuizen, dit moet je als eigenaar voor je dier over hebben aangezien het dier op de eerste plaats komt.
Paddock is ook goed, liefst dit alles met een soortgenoot.

Je zult kritisch naar je dagmangement van je paard k=moeten gaan kijken als het geen medische veroorzaker is.
Verder denken nog niet alle da's direct aan een maagzweer bij luchtzuigen dus mocht je eigen da er niet na willen kijken bel dan een ander!
Het is heel belangerijk dat je dit te weten komt!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:32

je paard heeft ergens last van, of het is een gewoonte, ik denk dat je dat eerst moet onderzoeken voor dat je zo maar wat op zn hoofd gaat binden..

Als een paard eet en hij krijgt daar mee last van zn maag, en luchtzuigen helpt tegen de pijn..ben jij niet eerlijk tegen over je paard om te verbieden zodat hij pijn blijft houden.

Als het een verveling is zou ik het gewoon lekker laten gebeuren!..Wij hebben ook een paardje op stal die doet het al 13 jaar! nooit wat mee gebeurd of iets! alles is onderzocht!

hij vindt het gewoon lekker, en het is voor hem een verslaving!..

Paarden kunnen niet praten, dus het is moeilijk om zo maar dingen te verbieden, het heeft een reden waarom hij dat doet.

Een verslavende iets afpakken is erg gemeen!..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:36

Equidea schreef:
Ga je deze symptomen nu onderdrukken (muilkorf, nekband etc), dan vind hij wel iets anders, en dan ben je nog veel verder van huis!

Ga eerst de oorzaak maar eens aanpakken (= slechte huisvesting, teveel op stal).
Een paard dat 24/7 op de wei staat, zal op een uiterst zeldzaam geval na dat helaas al te ver heen is, niet luchtzuigen.

Daar ben ik het nou niet mee eens. Ik ken 2 paarden die 24/7 op het land staan en dus gewoon luchtzuigen, zonder iets om de tanden op te zetten. Gewoon los dus. De ene staat al het hele leven op de wei, de andere sinds een paar jaar, maar die is pas met zuigen begonnen toen ie op de wei stond. Maar goed, altijd lekker makkelijk te roepen dat de eigenaar het helemaal fout doet :roll:

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:29

Het kan best zijn Laura dat ze dan toch ergens pijn hebben. Luchtzuigen is namelijk een vorm van stereotypegedrag en dat is het steeds dezelfde beweging maken, zodat je een bepaalde stof aan gaat maken (ik zou het moeten nakijken, maar als het goed is, is dat endorfine), die ervoor zorgt dat je beter met je stress om kan gaan.
Stress kan in dit geval van alles betekenen. Stress vanwege de huisvesting, stress vanwege pijn of andere oorzaken.

Wanneer een paard te lang dit stereotype gedrag heeft vertoond is de kans groot dat na het verdwijnen van de stress het paard het toch blijft doen uit gewoonte.

Wanneer een paard dus stereotype gedrag gaat vertonen is het altijd belangrijk het paard goed te onderzoeken.
Velen kennen alleen stereotype gedrag als wezen en luchtzuigen (eigenlijk kribbebijten, luchtzuigen is eigenlijk het niet goed sluiten van de vaginale spier, waardoor ze daar lucht binnen krijgen), maar er zijn er nog veel meer, die niet zo opvallend zijn.

Edit: ik ben het dus met de rest eens dat het belangrijk is dat TS haar paard lichamelijk laat onderzoeken en wanneer daar niets uit komt gaat kijken hoe ze dit op kan lossen, maar niet door het gevolg aan te pakken (het kribbebijten zelf zien te voorkomen), maar door het paard de stress te ontnemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:24

Equidea heeft gelijk; je moet de oorzaak wegnemen niet de gevolgen bestrijden.

Luchtzuigen is een gevolg van 'stress' en dat kan vele oorzaken hebben. Een gevolg er van kan zijn dat je paard een pijnlijke maag/darm heeft.
Geef het een kuur Pronutrin (Paardendrogist/DocHorse) dan pak je de oorzaak aan.

Luchtzuigbanden is pure dierenmishandeling en geven misvormingen in de keelstreek.
Bekleed de randen op stal waar hij zich beetpakt met zacht rubber zodat zijn tanden niet overmatig slijten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:01

Ga eens kijken in het Centrale luchtzuigtopic, voordat je een band of iets aanschaft!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:01

[VSW] > [OPG]

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:13

Je paard is waarschijnlijk niet in staat om zich van druk/stress te bevrijden,of het geeft consequente responsen op prikkels in de africhting. Hierdoor treedt het conflictgedrag op. Met zo'n band bestraf je alleen de symptomen,zonder de oorzaak van het probleem aan te pakken. ;) Wat je er wel tegen kunt doen weet ik niet precies...Ik ga mee met de reactie van DubbelDun. ;)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:04

zoals hier al eerder genoemd is, is luchtzuigen een uitingsvorm van stress die meerdere oorzaken kan hebben..
inderdaad je paard laten onderzoeken op lichamelijke problemen. Veel paarden krijgen stress door het leven in een stal en moeten hiermee "dealen" ze zoeken een manier om de stress hanteerbaar te houden. Het mooiste zou zijn als je paard 24/7 met vriendjes op de wei zou kunnen maar ja, soms is dat niet altijd mogelijk. Probeer hem iig zoveel mogelijk buiten te hebben en als hij toch op stal moet hem onbeperkt hooi geven, dit houd hem bezig, paarden ontspannen door kauwbewegingen en het is goed voor zijn spijsvertering. Veel succes!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:13

Ik hou me toch even bij de het bestijden van de gevolgen, maar inderdaad je moet wel kijken waardoor het komt. De meeste mensen vinden een band een goede oplossing, omdat ze niet verder willen kijken.

Ik zou wel die voerbak uit de stal halen, wel even overleggen met de staleigenaar, meestal kan dit wel met een goede reden.

Erg interessant stuk over onderzoek naar luchtzuigen:
http://www.nmlhealth.com/c,5637,,/Luchtzuigen-bij-het-paard.aspx
Hier geven ze ook een aantal poedertjes aan wat zou kunnen helpen.

Bij ons op stal hadden we ook een luchtzuiger, maar die miste gewoon iets, werd op een vitaminekuur(kreeg drie maanden lang poeders met vitamine en andere stoffen die een paard nodig heeft) gezet en nu is het over(de voerbak hadden ze al weggehaald, toen deed hij het eerst ook tusssen de trailer proberen e.d, maar is nu over). Ze hangt de voerbak niet meer terug, ze vind het goed zo en hij wordt gewoon standaard op de grond gevoert.

Je kan overigens wel het paard laten nakijken, maar volgens het eerder vermelde artikel kan het ook komen door trainingsfouten of door fouten in de jonge jeugd van het paardje, het is zoiezo verstandig om je dierenarts het paardje na te laten kijken of het niet door iets komt als zoiets als buikpijn bij het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:17

Puur de afspeen'stress' als veulen kan al reden zijn voor maagproblemen en later voor luchtzuigen zorgen. Dus het kan al een heel oud probleem zijn.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:19

Equidea schreef:

Nou das niet helemaal waar!!! Wij hebben eens een veulen gefokt ,die heeft de eerste twee maanden alleen s'nacht op stal gestaan en daarna altijd buiten .en die heeft het vanaf zn half jaar gedaan.gewoon op de kont van zn vriendje.En echt zuigen . oh ja hij stond in een wei van plus minus een hectare en met twee andere merries met veulen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:25

jadis schreef:
hey,
ik zit met een probleempje. |o
mijn paardje is een luchtzuigen en nieks helpt. de mensen van de stal naast ons zijn aan het klagen omdat hun paard het ook begint te doen nu. ik vindt dit een heel vervelende situatie en ben ook een beetje bezorgt dat hij zijn tandenn eens gaat kappot bijten zo.

hij heeft zo een nylon band gehad met zi een klemmetje = hielp niet :\
we hebben anti-bijtspul gesmeerd = hielp niet :\
nu heeft hij zo een lere luchtzuigband met een ijzeren plaatje, deze helpt een beetje maar hij doet het toch nog vaak. de band spant zeker genoeg, er zijn al meerdere personen naar komen kijken die hier al ervaring me hebben. :?

nu heeft er mij iemand gezegt dat een muilkorf helpt, en ik ben er zeker van dat dit zo is (omdat hij zijn tanden niet meer kan zetten) maar gaat hij dan nog kunnen eten?
hij krijgt meerdere keren per dag hooi (dierenarts zij dat dat goed was tegen zijn luchtzuigen) maar gaat hij dat dan nog wel kunnen opeten?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen _/-\o_
groetjes

Ohohoh :n hoe fout... weet je wel wat die banden aan schade kunnen veroorzaken?

Laat het dier door een dierenarts onderzoeken op maagproblemen. Zijn die er niet: lekker laten zuigen. Dat het vreselijk slecht is is (in de meeste gevallen) al hopeloos achterhaald. Dat ze er luchtkoliek van kunnen krijgen blijkt ook niet waar, de lucht bereikt de maag namelijk niet.

Dat andere paarden het zuigen overnemen is ook een fabel, het zal er eerder op neerkomen dat andere paarden zich net zo vervelen (mocht dat de oorzaak zijn).

Zou leuk zijn als paarden gedrag overnamen, dan liet ik die van mij een paar video's van Totilas zien ;)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:34

DubbelDun schreef:
Puur de afspeen'stress' als veulen kan al reden zijn voor maagproblemen en later voor luchtzuigen zorgen. Dus het kan al een heel oud probleem zijn.

Ja dat stond ook in dat artikel dat van afspeenstress, maar dan loop je nu toch eigenlijk heel erg ver achter de feiten aan. Als hij daardoor last heeft van zijn maag is het toch ook weer het oplossen van een gevolg.

Het is goed dat mensen gaan zoeken naar de oorzaken, maar welke vraag je ook stelt op bokt vallen direct tien of twintig man over je heen met zoek de oorzaak(of je moet goede instructie zoeken, maar dat is hier niet aan de orde). En iedereen terwijl ze het met elkaar eens zijn, hebben meestal toch nog wel wat op te merken aan een ander zijn tekstje. Ik denk dat veel mensen,de TS, zich best wel aangevallen voelen. Ik kan me zelfs voorstellen dat een TS de volgende keer de vraag niet durft te stellen, gezien de reacties die af en toe wel eens voorbij komen. Maar dit is niet heel erg on- topic(sorry daarvoor). TS is hier waarschijnlijk al om een oplossing te vinden voor haar probleem, ze had ook gewoon een muilkorf kunnen kopen en niet meer verder denken.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:47

Precies ik geloof ook niet dat 24/7 buiten staan alleen de oplossing is. Mijn ene paard doet het ook al vanaf minimaal 2 jaar misschien daar voor ook wel maar is mij zelf nooit opgevallen. Heeft in haar jonge jaren altijd met paarden gestaan en veel dag en nacht buiten. ook in de winter lange dagen buiten en de zomermaanden buiten duurde wel eens tot decmeber omdat her weer zo goed was dat ze op de zomerweide konden blijven. De buurman van het land gaf tijdens een terloops gesprek aan toen ze ongeveer 2 jaar was dat er een paard was die wel eens een paaltje pakte. Er stond altijd voldoende gras, voldoende afleiding en veel soort genoten. Inmiddels in de loop der jaren ook van alles geprobeerd. Pronutrin, maag compositum en ik merk eerlijk gezegd weinig verschil. Mijn paardentandarts gaf laatst nog aan dat biergist ook nog wel eens zou kunnen helpen. Dit geef ik haar nu wel erbij, maar ze eet slecht poeders en laat dit dan ook een beetje liggen. 2 x in de week krijgt ze slobber erbij en gaan alle overgebleven restjes poeder daar wel in mee. Maar of het helpt? volgens mij niet. Ik had haar geleerd om het alleen op een pas a flier te doen. Dat werkte heel goed. Ze deed het dan ook alleen daarop en tijdens het eten. Nu is ze 1 1/5 maand geleden naar een nieuwe stal gegaan ( wel op hetzelfde bedrijf), nieuwe pas a flier er in gedaan, maar wat ik ook doe, smeren e.d. ze eet overal aan behalve aan de pas a flier |( . Ik moet mij daar ook maar bij neeleggen en zal wel eerder toe zijn om de voerbak te vervangen. ( is gelukkig van kunststof dus iets minder schadelijk voor de tanden) Ze heeft de beschikking over de hele dag hooi, wat ze eigenlijk vrijwel nooit allemaal op eet. Ze kan eten wanneer ze wil, maar mevrouw bepaalt zelf wanneer ze eet. ik kan niets meer bedenken om het te veranderen. Misschien straks nog eens een kur maagcompositum.

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:55

ik heb dit paard nog maar een maand of 2 en bij de vorige eigenaars is hij een tweetal keer onderzocht geweest door de DA voor zijn luchtzuigen en er was niets te vinden aan zijn maag.

hij komt altijd voor minstens 2 uur per dag uit zijn stal voor op de wei (in dit gevan de paddock) en dat is dan samen met een ander paardje. daarbovenop rijd ik er alledagen 1 uur a 2 uur mee en speel ik met hem op onze stofwei wanneer ik de tijd heb. (hij is 6 jaar en is nog heel speels :o )

ik ga hem toch een keertje probere te helpen met een vitaminenkuur (kan zoizo geen kwaat denk ik dan) en ik ga vrage of ik een rubber of zo aan zijn voederbak kan hangen, gewoon voor zijn tanden.
ik ga meschien ook eens kijken voor een jollybal ofzo ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:11

Waarom investeren in vitaminen als dat het probleem niet is. Koop liever iets wat wél iets doet voor zijn maag.
En 'minstens 2 uur per dag uit stal' is voor de meeste paarden al reden om gestressed van te zijn.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:17

er is een theorie dat luchtzuigers een te veel hebben aan maagzuur...Je kunt vanalles proberen maar als ze echt willen zuigen hou je ze niet tegen. Sommigen kunnen het zelf zonder hun tanden ergens in te zetten..

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:43

Dat artikel waar ik eerder naar refereerde gaf aan dat de meeste paarden die luchtzuigen zijn gebaad bij maagcomposium(van de groene oss als ik het zo uit mijn hoofd goed heb)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:57

jadis schreef:
ik heb dit paard nog maar een maand of 2 en bij de vorige eigenaars is hij een tweetal keer onderzocht geweest door de DA voor zijn luchtzuigen en er was niets te vinden aan zijn maag.

hij komt altijd voor minstens 2 uur per dag uit zijn stal voor op de wei (in dit gevan de paddock) en dat is dan samen met een ander paardje. daarbovenop rijd ik er alledagen 1 uur a 2 uur mee en speel ik met hem op onze stofwei wanneer ik de tijd heb. (hij is 6 jaar en is nog heel speels :o )

ik ga hem toch een keertje probere te helpen met een vitaminenkuur (kan zoizo geen kwaat denk ik dan) en ik ga vrage of ik een rubber of zo aan zijn voederbak kan hangen, gewoon voor zijn tanden.
ik ga meschien ook eens kijken voor een jollybal ofzo ...

Alleen minstens 2 uur of ook maximaal 2 uur? Dat is namelijk veel te weinig. 2 uur buiten + 2 uur rijden betekent wel 21 uur op stal!

Ik zou zeggen, haal die band er gelijk vanaf, en laat hem gewoon zijn gang gaan. Ik kan me zo voorstellen dat ook die band een stressfactor is, en alle stressfactoren moeten zoveel mogelijk verminderd worden.