Dominante pony is bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Dominante pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:55

Hoi allemaal }>

Ik zit met een klein probleempje, waar ik de oplossing nog niet voor heb gevonden.
Mijn huurpony Spirit, is bang voor andere paarden als we in de bak rijden.

Spirit is een ruin van 4 jaar, en is voor zover ik me kan herinneren altijd redelijk dominant geweest.
In het begin dat ik hem huurde heb ik er niet zo op gelet, en toen stond hij bij een paardje in het land die hoger stond dan Spirit.

Nu staat Spirit in de paddock met nog 2 andere paardjes. dat zijn beide merries.
Hij is de baas, en wordt ook helemaal gek als hij alleen op stal moet staan.

Een tijdje geleden heeft Spirit een trap gekregen van het paardje dat bij hem in de paddock staat.
Dat gebeurde tijdens het rijden in de bak. Sindsdien is hij bang voor dat paard, als ze samen in de bak zijn.
In de paddock is hij nog steeds de baas over beide paarden, erg dominant en zeker niet bang!
Spirit heeft ook een andere nare ervaring gehad met een ander paard. daar is hij nu ook erg bang van.
Elke staartzwiep van dat 'enge'paard en Spirit probeert te ontwijken. |(

Gister toen we gingen rijden, was er ook een ander paard bij, waar Spirit nog nooit een nare ervaring mee gehad heeft. Totdat dat paard galoperend langskwam, probeerde Spirit weg te rennen.
het had ook geen zin om te rijden, omdat hij totaal niet ontspannen was.

Dit is al een tijdje zo, maar gister was het gewoon niet leuk meer. Spiri heeft ook altijd zijn oren in zijn nek als er een paard voorbij komt. Is dat misschien een teken van angst, en dat hij daarom agressief en beschermend wordt?

Wie weet wat dit is, of hij echt bang is, of dat hij een loopje met me neemt?
Ik weet niet hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:07

Naar mijn mening is dit inderdaad angst.

Mijn eigen pony viel vroeger (14 jaar geleden) andere paarden in de bak aan. Aanval is de beste verdediging zeg maar.
Ook zij is heel dominant en heeft een grote ruimte om haar heen nodig om zich veilig te voelen. Ze vindt het ook verschrikkelijk als ze in een harder tempo langs haar heen komen. Heel herkenbaar dus.

Ik moet zeggen dat ik geen kant en klare oplossing voor je weet. Het beste wat bij die van mij werkte is negeren (tot op zekere hoogte) en rekening houden met het feit dat ze meer ruimte om zich heen nodig heeft dan andere paarden.
Helaas is dit erg lastig als je op een manege staat met dressuurmutsen die je continu afsnijden en rakelings langs je heen gaan waardoor die van mijn op de muren van de bak probeerde te lopen om te ontwijken. En dat terwijl ze al jaren weten dat die van mij dat niet trekt, maar goed dat is een andere kwestie.

Nu is ze 23 jaar en is ze iets gemakkelijker geworden maar het zal er nooit uitgaan. Ik denk dat je met veel geduld de angst wel iets kan verminderen, maar naar mijn mening zal dit er altijd wel in blijven zitten.

Succes!

NicoleWHS

Re: Dominante pony is bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:16

Heel vervelend, maar je moet zeker blijven rijden. Als je dit gaat ontwijken, dan bevestig je alleen maar zijn gedrag, en dat is angst. Dan zal het eerder erger worden.
Dus kan je alleen maar aanraden om te blijven rijden, met andere paarden in de bak. Blijf zelf kalm, beloon hem, probeer hem vertrouwen te geven.

Succes!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:40

Ja ik beloon hem als hij er toch voorbij gaat.
Ik herken dat agressieve gedrag heel goed. Want voordat hij zo bang was, deed hij ook altijd erg boos naar andere paarden als er eentje ons inhaalde tijdens het rijden.
Soms heeft hij de neiging om te bijten.

Maar ik kan niet zelf kalm zijn, terwijl ik weet dat sommige paarden ook echt wel uithalen als ik te dichgbij kom. Hij voelt mijn onzekerheid wel...

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:58

Kan je het probleem niet met de ruiters/amazones van de andere bespreken, zodat zij (tijdelijk) rekening met de angst van jouw pony kunnen houden? Daarnaast moet je hem wel corrigeren als hij zijn oren in de nek legt op het moment dat een ander paard in zijn buurt komt en zeker als hij wil bijten naar een ander paard. Probeer ook zijn aandacht bij jou te houden als er een ander paard nadert door contrastelling aan te vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:04

idd goeie tip "Eagerly"
Ik denk ook dat je je paardje net iets te vrij laat, zet het meer aan het werk, en vraag zijn aandacht, die moet bij jou zijn en dus niet bij een ander paard of iets anders.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:16

mijn paard heeft dit ook heel erg gehad(steigeren en wegrennen) gaat wel steeds beter. we hebben toen veel samen gereden met een ander steeds iets dichter bij elkaar in de buurt eerst in stap, toen draf, ook zeg ik het nu steeds als ik met een vreemde moet rijden(wedstrijden) zodat ze er rekening mee kunnen houden(meeste doen dat ook) verder hebben we die van mij iets rustgevends gegeven de eerste paar maand in de les daardoor bleef hij net iets relaxter maar je moet vooral zelf proberen door te rijden en het niet ontwijken want dan wordt het alleen maar erger(spreek uit ervaring)

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:26

Probeer hem zo veel mogelijk af te leiden als er nadere langskomen. Mijn pony heeft dit probleem weliswaar niet maar iets vergelijkbaars met de deur van de bak. Als je z'n aandacht afleidt let hij echter niet meer zo op die andere pony's. En als hij er netjes langsloopt inderdaad belonen. Probeer niet onzeker over te komen, ook als je het eigenlijk bent anders wordt hij alleen maar banger van anderen omdat hij bevestiging voelt. Kijk niet naar de anderen en zit ontspannen alsof er niks aan de hand is. Het zal misschien geen wonderen doen maar als hij voelt dat jij niet bang bent, leert hij jouw voorbeeld te volgen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 15:55

Als ik tijdens het rijden echt bezig ben met hem, dan let hij er ook niet zo op.
Maar als ik bijv. aan het uitstappen ben, dan legt hij sneller zijn oren plat.
Als hij de neiging krijgt om te bijten, duw ik zijn hoofd uit de richting van het paard dat hij wil bijten, en ga ik harder praten, om duidelijk te zijn dat hij dat niet mag doen.

Hij legt bij elk paard zijn oren in zijn nek, maar is niet bij elk paard bang.
De keren dat de paarden waar Spirit bang van is ook in de bak zijn, heeft het niet veel zin om hem af te leiden.. want daar reageert hij niet echt op, en blijft hij kijken naar die paarden.
ik heb 1 keer gevraagt of de mensen mee wouden werken.
Toen ben ik heel vaak langs die paarden gereden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:25

In aanvulling op wat hierboven staat:

probeer het te negeren.
Dus let ook zelf op je eigen houding en ademhaling.
Het kan zijn dat jij het gedrag van je paardje versterkt.
Bijvoorbeeld doordat je onbewust dat andere paard in de gaten houdt, of oppervlakkiger gaat ademen.
Negeren is in deze echt de beste oplossing en probeer dus ook zelf dat andere paard te 'negeren'.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:36

Ik heb een soortelijk probleem. Mijn pony is helemaal gestrest als er anderen in de bak zijn, bij de een meer dan bij de ander maar volgens mij wel altijd. Laatst ging iemand springen met een groot paard bij ons in de bak en was het PANIEK, door dr benen zakken, achteruit lopen, stijgeren etc. Niet normaal meer, helemaal gestresst. Ik zat er zelf gelukkig toen niet op, maar een stalgenoot, maar ik ben hier flink van geschrokken want ik ben zelf een hele angstige ruiter. Ik weet dus ook nog niet goed wat ik hier mee aan moet :n
Wat ik dan weer zo stom vind is als we alleen rijden vind ze het prima maar als er een ander bijreed en die gaat uit de bak flipt ze ook, soort verlatingsangst??

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:28

Paarden die heftige agressie of dominantie laten zien zijn niet zelfverzekerd.

Een zelfverzekerd paard heeft het niet nodig om zich te bewijzen. Hij weet gewoon dan hij ranghogere is en deelt alleen correcties uit waar nodig. Vaak zie je dan ook dat een blik alleen al genoeg is.

Dus neem ik aan dat hij geen loopje met je neemt, maar gewoon niet zelfverzekerd is.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:36

Rumpleteaser schreef:
In aanvulling op wat hierboven staat:

probeer het te negeren.
Dus let ook zelf op je eigen houding en ademhaling.
Het kan zijn dat jij het gedrag van je paardje versterkt.
Bijvoorbeeld doordat je onbewust dat andere paard in de gaten houdt, of oppervlakkiger gaat ademen.
Negeren is in deze echt de beste oplossing en probeer dus ook zelf dat andere paard te 'negeren'.

ga ik in mee..
Verder, vooral veel doen!
NIET ontlopen, gewoon rijden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:41

Mijn paard heeft dat ook. Zij is best bang voor een heleboel andere paarden tijdens het rijden. Ook in de wei ontloopt ze de andere paarden. Ze heeft wel haar weide-maatjes. Maar laatst tijdens het rijden een bijna-klap van een ander gehad. Die begon te dreigen en sloeg (gelukkig) mis. sindsdien durft ze niet meer bij dat paard in de buurt te komen. Ik rij er wel gewoon om door, schenk er weinig aandacht aan, maar hou er zelf wel rekening mee om wat meer afstand te houden. Je kan je mede-ruiters natuurlijk vragen of hun er ook rekening mee willen houden.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 17:46

Ja, dat paarden in de gaten houden, dat doe ik wel.
maar ik probeer ook zoveel mogelijk ook mezelf ervan te overtuigen dat er niks engs is, en dat we er samen gewoon normaal bij rijden.
Soms gaat het goed, soms niet.
Ook dat als er 2 in de bak zijn, ik en iemand anders, gaat Spirit helemaal uit zijn dak als hij alleen in de bak is.
Ik zou het heel graag met hem willen oefenen, maar ik zeg nee dank u als hij gaat lopen rennen en gek doen.
dan ben ik de controle over hem gewoon kwijt.

Ik denk toch ook dat hij niet zelf verzekerd is. Maar ik zou niet weten waardoor dat komt. Hij heeft het al heel lang.
Ook in de paddock is hij best agressief als het om eten gaat.
Dan kan hij wel eens een flinke beet uitdelen.
Maar als hij dan eenmaal eet, kunnen er ook andere paarden bij.

Ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt. want een paar maanden geleden viel het nog wel mee met de agressie, het bang zijn onder het zadel.
Spirit is al bang wanneer er een bekend paard langs hem galopeert.!!??

Maargoed, ik probeer het al zoveel mogelijk te negeren. En hem duidelijk te laten maken dat ik niet wil dat hij gaat bijten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:16

spyro schreef:
Paarden die heftige agressie of dominantie laten zien zijn niet zelfverzekerd.

Een zelfverzekerd paard heeft het niet nodig om zich te bewijzen. Hij weet gewoon dan hij ranghogere is en deelt alleen correcties uit waar nodig. Vaak zie je dan ook dat een blik alleen al genoeg is.

Dus neem ik aan dat hij geen loopje met je neemt, maar gewoon niet zelfverzekerd is.

Hier sluit ik me voor een groot deel bij aan. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens dat een dominant dier onzeker is.
Daar komen we uit bij het begrip dominantie, waar vaak verwarring en onduidelijkheid over bestaat. Dit is logisch. Wanneer is een paard dominant? En hangt dat af van de situatie? Zoals de TS beschrijft is er in de paddock niks aan de hand. Daar is het paard de leider (dominant) en dus zelfverzekerd. Ik ben het met spyro eens dat hij weet dat hij de ranghogere is en alleen correcties uitdeelt wanneer nodig. Hij hoeft zijn positie immers niet te bewijzen.

Tijdens het rijden ligt het verhaal duidelijk anders. Het paard is daar niet zeker van zijn plaats en daardoor onzeker. De TS schrijft ook dat hij dit gedrag al had voordat hij een flinke trap heeft gehad. Die flinke trap heeft hem angstig gemaakt voor bepaalde paarden. TS geeft geeft aan dat de pony niet bij alle paarden bang is. Je heeft hier een wat complexere situatie. De pony was al onzeker en heeft een paar negatieve ervaringen gehad, waardoor zijn gedrag alleen maar verergerd is.

TS, jouw eigen onzekerheid is hierbij ook duidelijk een probleem. Wat hij nodig heeft is iemand die hem zekerheid geeft. Duidelijkheid, iemand die de leidersrol op zich neemt. En jij kan dat op dit moment niet, tenminste, dat lees ik uit je woorden. Ik heb het idee dat je zelf een beetje bang wordt van zijn gedrag. En dan kom je niet tot de oplossing. Juist niet. Het zal hem alleen onzekerder maken, waardoor het gedrag verergerd. En dat is al aan de gang.

Miss_Caroo schreef:
Ook dat als er 2 in de bak zijn, ik en iemand anders, gaat Spirit helemaal uit zijn dak als hij alleen in de bak is.

Wat je met deze zin bedoeld is mij niet helemaal duidelijk. Gaat met z'n tweeën in de bak wel goed? En heb je alleen problemen als je alleen rijdt? Ik denk dat je het rustig op moet bouwen. Dat je een hele volle bak voorlopig even niet op moet zoeken.

Miss_Caroo schreef:
ik heb 1 keer gevraagt of de mensen mee wouden werken. Toen ben ik heel vaak langs die paarden gereden.

Wat je gedaan hebt is goed. Merkte je verbetering? Wat ik er heel duidelijk bij wil zeggen is dat 1x oefenen met een pony die dit gedrag al langer vertoont, echt geen zoden aan de dijk zet. Hier moet je veel meer tijd voor uittrekken en zoals ik al zei, opbouwen. Eerst met een paar andere paarden in de bak, zodat je wel de ruimte hebt. Rij er in het begin ook niet te dicht langs en bouw dit ook verder uit. Steeds wat dichter in de buurt. Later kan je het uitbouwen door met meerdere paarden in de bak te gaan rijden. Jullie moeten ook weer vertrouwen krijgen in elkaar. En dat gaat je niet lukken door meteen in een volle bak te gaan rijden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:34

ik ben het eens met het meeste dat hierboven gezegd is. maar ik heb misschien nog een aanvulling. ik ben zelf erg dol op een pony die naar mijn idee in veel mindere mate hetzelfde gedrag vertoont. zij is voor mij te klein om op te rijden, maar als ik met haar bezig ben reageert ze ook vrij heftig op andere paarden. ik probeer dan te zorgen dat ik tussen haar (hoofd) en de ander sta. om haar zeg maar een beetje te 'verdedigen'. ik merk nu dat ze als ik dat doe zelf minder de neiging heeft om zich te verdedigen. ik weet niet hoe je paard zich gedraagt als je met hem bezig bent op de grond, poetsen enz. maar misschien heb je er iets aan? wees alleen wel altijd voorzichtig. als ik denk dat het echt gevaarlijk wordt kan ik wel streng zeggen dat ze opmoet houden om te zorgen dat ze niet trapt, hoewel ik zo'n situatie natuurlijk probeer te voorkomen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:36

Beetje lastig als je aan het rijden bent om naast zijn hoofd te gaan staan?

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:09

heb ik het toch niet duidelijk gezegd. iemand noemde dat het goed is om een duidelijke leider te zijn die het paard kan beschermen. omdat het erop lijkt dat hier de ruiter op de pony zelf wat angstig is dacht ik misschien is ze dat ernaast minder en kan ze ook naast de pony proberen om hem duidelijk te maken dat zij voor zijn veiligheid kan zorgen. misschien dat hij dat dan met rijden ook eerder zal geloven? weet niet of het helpt, maar is een ideeetje.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:11

ow bedoel je het zo. Als voorbereiding op het rijden.
Dan had ik je verkeerd begrepen sorry ;)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:21

Pollewoppy: Voordat Spirit een trap heeft gehad van een paard die hij kende, was hij nooit bang geweest. tenminste, niet zo bang als hij nu is.
Hij legde wel altijd al zijn oren plat als een ander paard hem inhaalde.

Bij 2 paarden, waar hij een nare ervaring mee heeft gehad, is hij bang voor. maar omdat ik bijna nooit met die paarden rijdt, kan ik dus ook niet oefenen met spirit.

De zin dat als spirit alleen is in de bak en dan uit zijn dak gaat, daarmee bedoel ik dat als hij (als paard) alleen in de bak is, een beetje opgewonden wordt.
dat is ook als hij alleen in de paddock is, of op stal.
maar voordat hij zijn huidige vriendjes kreeg had hij dat niet.
Dus dat bedoel ik ermee, ik hoop dat je het nu snapt :)

deze week ging ik rijden, met 3 andere paarden in de bak.
Eentje begint te galoperen, en Spirit is daar dus echt bang van. Als dat paard lagsgalopeert, gooit hij zijn hoofd in de lucht, en galopeert weg.
die dag dat het gebeurde, was ik niet bang, maar werd ik een beetje boos eigenlijk. En ik probeerde steeds naar dat galoperende paard toe te gaan, en te belonen als hij er niet voor wegrende.

libertad: Als ik poets, of gewoon over het pad loop samen met spirit, dan weet hij dat ik de leider ben. Op stal kan ik alles met hem doen, en zal hij dan ook nooit agressief gedrag naar mij vertonen.
Maar... in de bak is dat heel anders. Als ik loop met hem, met halster en touw, loopt hij wel achter me aan maar hij heeft zijn oren plat. Als ik dan een beetje ga rennen wordt het nog erger.
Als ik het halster af doe en ga lopen, komt hij niet achter me aan.
maar als ik dan weer buiten op het pad ben, draaft hij wel gewoon met mij mee, zonder dat hij raar gaat doen.
Dus, hij weet dat ik op stal, buiten op het pad, als we aan het rijden zijn dat ik de leider ben.
maar als ik los met hem de bak in ga, is het opeens omgedraaid..?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:12

Wat je schrijft is me duidelijk, ik heb in mijn reactie ook duidelijk aangegeven dat je pony na die slechte ervaringen pas zo bang is geworden. Maar je zegt nu zelf weer, dat hij daarvoor al wel degelijk zulk gedrag vertoonde.

Wat ik probeerde uit te leggen is dat het begrip dominantie in dit verhaal helemaal verkeerd gebruikt wordt. Het gedrag wat je omschrijft als je pony alleen in de bak is vind ik niet zo vreemd. Er zijn veel meer paarden die dat hebben. Het blijven kuddedieren. Dat hij dit gedrag sterker vertoont nu hij een maatje heeft is ook niet gek.

Hoe ging het al je je pony naar het galoperende paard stuurde?
Ik ben van mening dat je te snel wil. Heb je mijn advies over de stappen goed gelezen? Begin dan in de rustigste gang, stap. Als dat goed gaat bouw je dat uit naar de draf enz.

In de bak en dus ook met rijden, ziet je pony jou niet als leider.
Je zegt zelf dat hij weet dat als je aan het rijden bent, jij de leider bent. Uit je verhaal maak ik echter heel iets anders op. Heb je ook een intstructeur die eens naar het gedrag van je pony kan kijken als je samen met anderen in de bak rijdt?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:26

Klinkt alsof die paarden die hem aanvallen behoorlijk wat stress hebben en dat op hem afreageren.
Logisch dat hij er bang voor is want dit is absoluut niet paards.
Kan je wat voor die andere paarden doen of heb je daar niks over te zeggen (bijv. elke dag op de wei & minder serieus trainen) anders zou ik je paard bij die agressieve paarden weg houden..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:30

Waar lees jij dat de paarden die hem aangevallen hebben agressief zijn? Ik lees dat de pony een trap heeft gehad. Zie ik wat over het hoofd?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:36

sorry hoor. ;)
Las het even fout :)