Altijd maar dat been in de lucht.. Ongevraagd voetje geven..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Altijd maar dat been in de lucht.. Ongevraagd voetje geven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 00:51

Sinds een paar maanden rij ik een fries bij van de staleigenaar hier. Het is een heel leuk beestje, alleen nog erg groen. Ze is nu
ongeveer 4.5. Ze is op haar derde ingereden, verzorgd door een meisje, een veulen gekregen en daarna heeft ze stilgestaan. Goed
opgevoed is ze niet echt. Stilstaan was moeilijk, stilstaan bij het opstijgen is moeilijk, en allemaal van die kleine dingetjes, maar die
gaan steeds beter. Ze heeft daarin duidelijkheid nodig.

Maar ze heeft een rare ''gewoonte’’ waar ik me steeds meer aan ga ergeren, en ik niet weet wat ik er tegen moet doen. Ze staat
namelijk te pas en te onpas ''voetje'' te geven (ze zwaait haar voorbeen in de lucht.. Gewoon helemaal gestrekt vooruit de lucht in..) Wanneer ik haar aan het vlechten ben en ze moet wat langer stilstaan, bij peesbeschermers omdoen, bij het aansingelen, bij het
opstijgen soms ook…

En ik vind het gewoon gevaarlijk, want ik wil niet als ik even niet oplet een knie of hoef in m’n rug te hebben :n ! Maar ik weet niet
goed wat ik er tegen moet doen. Negeren werkt niet. Dan staat ze na een paar minuten nog steeds met haar voorbenen te zwaaien in
de lucht. Straffen gaat ook moeilijk vind ik.

Bij beenbescherming omdoen moeten haar voorhoeven natuurlijk op de grond staan. Alleen ze zwaait ze iedere keer weer de lucht in.
Zwaardere stem opzetten werkt niet, tik tegen de borst werkt niet, schopje tegen haar been werkt alleen zéér tijdelijk: Zodra ze haar
ene been op de grond neerzet staat de andere alweer in de lucht…

Ik heb laatst met haar vorige verzorger gesproken en zij zei van, ja dit deed ze bij mij ook altijd maar nooit iets aangedaan verder’’ (en
dat is dus te merken :+ )

Wat moet ik hiermee doen? Ik vind het ook moeilijk om te zeggen wáárom ze het nou doet.. Aandacht? Verveling?

Hoop op reacties :D

groetjes,
Ruth & Silke

Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:54

misschien aangeleerd

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:56

franka75 schreef:
misschien aangeleerd

dat weet iedereen, maar de vraag is.. hóe leer je het af?

als Zina dat doet, dat schup ik (klinkt heel lomp) maar er zijn verstandelijk gehandicapten daar. ik vergeef het mezelf nooit als zij hen iets doet..

maar ik denk niet dat dat de methode is om de jouwe te helpen.. ik weet het eigenlijk niet.. belonen als ze het niet doet. als ze haar voet op de grond zet?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 01:04

franka75 schreef:
misschien aangeleerd

Nee ik zou niet weten wie het haar zou hebben kunnen aangeleerd... Want dan moet het voor haar 3e zijn gebeurd..

En m'n staleigenaar zou haar nooit zoiets leren :') .. Nee ik denk niet dat het is aangeleerd.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 01:05

Jolandaa_ schreef:
franka75 schreef:
misschien aangeleerd

dat weet iedereen, maar de vraag is.. hóe leer je het af?

als Zina dat doet, dat schup ik (klinkt heel lomp) maar er zijn verstandelijk gehandicapten daar. ik vergeef het mezelf nooit als zij hen iets doet..

maar ik denk niet dat dat de methode is om de jouwe te helpen.. ik weet het eigenlijk niet.. belonen als ze het niet doet. als ze haar voet op de grond zet?

Ja doe ik al belonen, misschien nog niet genoeg?

Als ze haar been weer neerzet bij bijv. peesjes omdoen zeg ik ''goedzo'' en doe 'm om (maar dat gaat ook niet altijd )

GJ9

Re: Altijd maar dat been in de lucht.. Ongevraagd voetje geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:43

Je kan haar ook juist leren een voetje te geven, zo vooruit. Als ze het op commando kan, kan ze het ook laten op commando.

Je laat haar dan langer het been in de lucht houden dan ze zelf wil, op die manier kan je het onder controle krijgen.

Hoe ik dit in de praktijk zou uitvoeren weet ik niet, dit is alleen een theoretisch verhaaltje. Ik heb nog nooit een paard zijn voet uit laten steken op commando. Maar ja, bewegingen en commando's aan elkaar vastplakken is toch wel de basis waarmee wij werken, dus het moet lukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:28

ik denk dat ik haar daarbij een commando zou aanleren.
dus als ze dat voetje geeft commando "hoog" ofzo.
maar pak het been en zet het daarna neer, en zeg daarbij "zet neer"
zo leer je haar dus een nieuw commando.

ga er even mee bezig en na enkele keren als zij uit zichzelf haar been weer omhoog zwaait zeg jij "zet neer" en gaat dat been als het goed is weer naar beneden..
je kunt haar ook even een duwtje geven als ze met haar been omhoog gaat, zeg dan meteen "zet neer"als ze haar been weer neer zet.

valt wel af te leren hoor,maar moet je even tijd in steken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:49

We hebben op stal ook een paard die steeds zijn been optilt (gestrekt) negeren heeft geen zin dan gaat hij schrapen. Dit gedrag is hem aan geleerd door wat lekkers voor zijn neus te houden, dan moest hij er om "vragen". Volgens de muts ^) die hem dit leerde was het volgens de Tellington methode???? :n We zitten dus nu met een irritant paard. :( Wat we nu doen is een zweepje bij de hand houden, als hij zijn been optilt wanneer dat niet gewenst is krijgt hij een tikje tegen het andere been. Hierdoor zet hij snel het ene been neer. Het gaat steeds beter. Goed gedrag word beloont in de vorm van een aai. GEEN LEKKERS MEER }:) , behalve in de voerbak. Daar zijn die dingen voor.

Ps mijn ervaring is dat friesen er wat langer over doen om iets (af) te leren. :o

Suc6 er mee, gedult is een schone zaak :))

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:55

Bedankt voor de tips, vooral om er een commando aan te koppelen. Alleen ben ik dan weer bang dat ze het zal gaan doen om te bedelen, hoewel ik haar nooit snoepjes uit de hand geef oid. Ik ga het proberen....

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:57

Ik heb eens een verzorgpony gehad die ook zoiets deed. Heb het in het begin genegeerd maar ze bleef het doen. Met een zweepje wilde ik het niet oplossen. Als ze een been optilde, vaak aan de kant waar ik aan het poetsen was duwde ik haar uit haar balans, soort van 'om'. Als ze d'r been dan neerzette beloonde ik ze. Misschien een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:00

En als je zodra ze 't doet d'r been nou eens vastpakt, dus dat ze 'm daar moet houden in de lucht? Dus dan ook net even iets langer dan zij dat zelf wilt, waardoor de leukigheid eraf gaat?

Maarja, logischerwijs lijkt het op vragen om aandacht en zou negeren het beste werken, alleen is dat een hele lange weg volgens mij.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:25

Dit is aangeleerd gedrag; ze heeft geleerd dat ze aandacht krijgt als ze dat doet.
Vaak is het 'geven van een voetje' of 'schrapen' een vorm van ongeduld.
Sommigen denken dat het een aanzet tot lopen is, maar het paard 'kan niet weg'. Daarom wordt de beweging een soort schrapen, of voetje geven.

Wat hier tegenwerkt is: negeren, negeren, negeren. Dus ook negeren als ze gaat schrapen.
Immers; zodra je je paard aanspreekt (als is het maar een straf of juist een commando) krijgt ze wat ze wilt: aandacht.

Dus wat je doet is: niet op reageren, op geen enkele manier.
Pas als ze stopt, of maar even haar been neerzet beloon je haar met je stem op lage toon.

Dus ook al denk je dat ze het blijft doen; gewoon volhouden!
Dit is namelijk vaak (zoals ze hierboven al zeggen) een lang traject hoor!
Maar daar is helemaal niks mis mee, als het uiteindelijk werkt.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:33

Ik heb dit gedaan met mijn pony,
die bedelde best erg, kan nu het verschil tussen links en rechts :D ,

maar hij doet dit dus ook de hele tijd.
Erg vervelend ik doe precies het zelfde met mijn been richting hem en dan vind hij het niet meer interessant
misschien is dat een oplossing,
:o
GJ9 schreef:
Je kan haar ook juist leren een voetje te geven, zo vooruit. Als ze het op commando kan, kan ze het ook laten op commando.

Je laat haar dan langer het been in de lucht houden dan ze zelf wil, op die manier kan je het onder controle krijgen.

Hoe ik dit in de praktijk zou uitvoeren weet ik niet, dit is alleen een theoretisch verhaaltje. Ik heb nog nooit een paard zijn voet uit laten steken op commando. Maar ja, bewegingen en commando's aan elkaar vastplakken is toch wel de basis waarmee wij werken, dus het moet lukken.

Piep7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:41

Ik heb een oplossing voor je, maar het is wel volhouden en het kost tijd!
Als je paard gaat "jengelen" dan vraag je direct om een voetje van een van de drie overige benen. Dus niet straffen maar een andere opdracht geven. Dus dan haal je je paard uit zijn doen.
Elke keer als je paard gaat "vragen" dan negeer je dat maar je vraagt een ander voetje.
Op den duur is de lol ervanaf en zal hij/ zij het niet meer doen.
Dit wil niet zeggen, dat het probleem met enkele dagen is opgelost, maar na verloop van tijd wordt het tillen van een voorbeen niet meer geassocieerd met bedelen/jengelen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:49

Het kan heel goed een uiting van stress zijn, wat ook vaker voorkomt.
Straffen werkt dan averechts!

In dat geval negeren en je eigen rust proberen over te brengen naar je paard.

Ookal ziet een paard er niet gestrest uit, wil het niet zeggen dat het geen stress kan hebben..
Bij echte binnenvetters zie je het nl niet...

Piep7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:53

femmefatale1 schreef:
Het kan heel goed een uiting van stress zijn, wat ook vaker voorkomt.
Straffen werkt dan averechts!

In dat geval negeren en je eigen rust proberen over te brengen naar je paard.

Ookal ziet een paard er niet gestrest uit, wil het niet zeggen dat het geen stress kan hebben..
Bij echte binnenvetters zie je het nl niet...

Dat is dus ook met mijn oplossing, je straft je paard niet! maar het probleem los je wel op.
Wees consequent en geduldig. Elke keer opnieuw vragen

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:04

Mijn paard doet dit ook heeeeeel erg en continu. Ik heb geprobeerd een comando eraan te koppelen om het op te lossen. Hij bied hem prima op comando aan maar dus ook op de poetsplaats waar iedereen langs loopt (helaas vinden veel mensen het prachtig wat hij doet). Tegenwoordig pak ik zijn been boven zijn knie vast en houd ik het been omhoog, en dan is het inene niet zo leuk meer voor hem, want ik verander zijn kunstje. Ik ben bang dat ik het nooit helemaal op kan lossen... tis een spanjaard die van aandacht houd.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:42

vaak is het schooien.. vragen om wat lekkers of aandacht!!

Na mijn idee kun je der het beste geen snoepjes of andere lekkernijer geven als je uit haar box is.. alleen na het rijden en als ze in de box staat..
Misschien een idee??

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:40

gelukzoeker schreef:
vaak is het schooien.. vragen om wat lekkers of aandacht!!

Na mijn idee kun je der het beste geen snoepjes of andere lekkernijer geven als je uit haar box is.. alleen na het rijden en als ze in de box staat..
Misschien een idee??

Dat doe ik al.... Ik voer haar niet uit de hand alleen een beetje voer na het rijden in haar voerbak..

En ze doet het ook met opstappen en aansingelen bijvoorbeeld..... Dat lijkt me niet echt schooien :)

Bedankt voor de reacties iedereen

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:18

ellepel schreef:
ik denk dat ik haar daarbij een commando zou aanleren.
dus als ze dat voetje geeft commando "hoog" ofzo.
maar pak het been en zet het daarna neer, en zeg daarbij "zet neer"
zo leer je haar dus een nieuw commando.

ga er even mee bezig en na enkele keren als zij uit zichzelf haar been weer omhoog zwaait zeg jij "zet neer" en gaat dat been als het goed is weer naar beneden..
je kunt haar ook even een duwtje geven als ze met haar been omhoog gaat, zeg dan meteen "zet neer"als ze haar been weer neer zet.

valt wel af te leren hoor,maar moet je even tijd in steken.

Inderdaad, koppel er een commando aan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:32

Commando kan averechts werken, zie mijn eerdere post.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:39

Elmira schreef:
Bedankt voor de tips, vooral om er een commando aan te koppelen. Alleen ben ik dan weer bang dat ze het zal gaan doen om te bedelen, hoewel ik haar nooit snoepjes uit de hand geef oid. Ik ga het proberen....

Bedelen doen ze alleen als het beloond wordt. Als jij bedelgedrag negeert is het ook snel weer afgeleerd.
Wat Ellepel zegt zou ik ook doen, koppel eerst een commando aan het voetje optillen en geef direct daarna ook een commando voor het neerzetten. Als je dat goed aanleert kun je altijd zorgen dat de voet weer neergezet wordt.
Wat betreft oorzaak, is moeilijk te zeggen. Als het geen aangeleerd gedrag is, dan kan het uit spanning of ongeduld voortkomen, het is nog een jong paard. Het kan minder worden naar mate ze meer gewend is geraakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:47

het kan ook wel anders hoor :+

ligt echt wel aan het paard en de situatie.
heb vroeger ooit een tijd een hengst verzorgd die echt ging staan maaien.
toen ik dus echt een keer een trap van hem kreeg en zelf zowat dubbelsoeg van de pijn heb ik hem zo'n rotschop tegen zijn been verkocht dat hij het een hele tijd niet meer deed.

ging zijn voet dan wel omhoog dan hoefde ik alleen maar "ehh!"te zeggen of hij kneep zijn staart tussen zijn billen en zette zijn voet weer neer.
niet lief,maar zo kan het dus ook.
maar dat ligt echt aan het paard en aan de situatie.
je kunt niet elk paard een trap verkopen als het staat te maaien.

ohw ja...plukje hooi of een hooinetje kan ook wonderen doen.
misschien doet het paard dit wel omdat het wat hongerig is, ik weet niet hoeveel er gevoerd word?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-01-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:48

Als je het negeert, loop dan ook echt weg.
Loop weg met je rug naar haar toe en kom terug als ze ophoudt, zodra ze het doet weer weglopen.

Het neemt heel veel tijd en geduld in beslag, maar mijn ervaring is dat dit het enigste is dat werkt(als je heel consequent ben na een paar dagen al)

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 00:01

Li_lee_yang schreef:
Als je het negeert, loop dan ook echt weg.
Loop weg met je rug naar haar toe en kom terug als ze ophoudt, zodra ze het doet weer weglopen.

Het neemt heel veel tijd en geduld in beslag, maar mijn ervaring is dat dit het enigste is dat werkt(als je heel consequent ben na een paar dagen al)

Pff ik denk niet dat ik dit zie zitten :)

Ik denk niet dat het een idee is om bijna elke minuut weg te lopen als ik bijvoorbeeld aan het opzadelen ben.
(dan ben ik een eeuwigheid bezig haha)

Ik heb vandaag geprobeerd om er een commando aan te koppelen, en ga dit volhouden.