Probleem paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:59

Hallo,
Ik loop stage op een manege/pension/training stal,
Daar staat een mooi kwpn paardje genaamd Wicca,heel erg lief dier,
Haar rijd ik elke dag, en gebruik ik nu ook als lease paardje, maar, die vrouw wou haar wel aan mij verkopen, omdat ze me heel goed kent, helaas heeft dit paardje een slecht verleden,
Ze heeft erg veel bloed en is erg heet onder het zadel, dat geeft op zich niets, ze gooit veel haar hoofd omhoog. Maar dat is wel op te lossen. Ze is 14 jaar, en er is al jaren mee bezig geweest de onderstaande dingen goed te krijgen,
Alleen.. ik heb mijn twijfels over de onderstaande dingen,

*Ze heeft vroeger vastgelegen in de trailer, dus angst voor trailers,
*Ze is vroeger geslagen in haar box, dus is ze bang voor de stal/deuren/openingen
dat gaat als volgt: ze zakt half door haar knieen en galopeert de stal in, niemand moet dan voor haar staan of ze steigert met het hoofd tegen de deurpost aan. Maakt niet uit welke stal/opening etc.
*met het opstappen weg galoperen

Ze is gewoon ontzettend bang, het is gewoon sneu, ik snap wel dat mensen zeggen, NIET KOPEN, maar wat als je helemaal verliefd op haar bent? Tja jullie kennen het, eenmaal wat gezien..
Ik dacht mischien een cursus horsemanship? of mischien wat anders?
Ik hoor het graag,
Groetjes Melissa

*wijzig*
Ze is ook erg dominant naar andere paarden

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:02

sja, als je geld, plek, lef, tijd en ervaring ervoor hebt, zou ik het doen! :+
Een cursus of trainingsweek oid lijkt me i.d.d. goed, misschien doet het haar ook al goed om één baasje te hebben? Lekker veel tijd aan haar besteden en dan instructie zoeken die bij jullie past! Succes!

AustriaTrick

Re: Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:05

Ik wil haar graag helpen, ze is gewoon zo bang, ze heeft ook een baasje :) haar eigenaar is nooit bij haar, alleen ik.
Ze is zeer eenkennig, zou ze dan wel met mijn andere eigen paarden op kunnen schieten?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:07

is er een mogelijkhid om samen met eigenaar die cursussen te betalen..?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:07

zijn allemaal niet onoverkomelijke problemen........ met een beetje rust en beleid, en duidelijke grenzen is dit zo weer een "normaal" paard :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:08

Dat laatste kan een ander natuurlijk moeilijk beoordelen, we kennen het paard immers niet.

Is het misschien geen mogelijkheid om het paard in een ruime weide met een ruime inloop te zetten?
Hoeff ze niet alsmaar door een smalle opening.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:09

bonte_bente schreef:
is er een mogelijkhid om samen met eigenaar die cursussen te betalen..?

het is dan de bedoeling dat ik het paard koop zodat het bij mij thuis kan staan :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:10

KiWiKo schreef:
zijn allemaal niet onoverkomelijke problemen........ met een beetje rust en beleid, en duidelijke grenzen is dit zo weer een "normaal" paard :)

Helaas, die mensen proberen het al 10 jaar goed te krijgen :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:10

R.X. schreef:
Dat laatste kan een ander natuurlijk moeilijk beoordelen, we kennen het paard immers niet.

Is het misschien geen mogelijkheid om het paard in een ruime weide met een ruime inloop te zetten?

Ze wil absoluut niet lang buiten staan, vind ze verschrikkelijk,

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:11

R.X. schreef:

dit was ook mijn idee eigenlijk.
hoe is ze in een weide?
hoelang ken je haar al en hebben jullie al vooruitgang geboekt?
wat denk je zelf te kunnen doen aan haar probelem?

paar vraagjes :+

waarom staat ze niet graag buiten eigenlijk??
Laatst bijgewerkt door minikatje op 19-01-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gelukzoeker

tis duidelijk dat jij wel met haar om kunt gaan, en als jij der lief en leuk vindt? wat is dan het probleem??
op een gegeven moment vertrouwd ze waarschijnlijk wel op je en zal ze met veel geduld van jou echt wel wat veranderen!
als jij haar gebreken geen probleem vind is het denk ik perfect voor dat paard, het is voor de eigenaar anders ook heel moeilijk om er een nieuwe baas voor te vinden!

bonte_bente

oke, als de eigenaresse mee zou betalen aan de "angsttrainingen" en ze werken niet dan ben je niet gelijk veel geld kwijt en de eigenaresse heeft er dan misschien nog baat bij.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:12

Als jij met deze problemen om kan gaan en het paard het vertrouwen kan geven waarom niet? Maar er zijn zoveel paarden te koop en ik zou je niet blind staren op een paard. Je moet het paard niet uit medelijden kopen. Mocht het uiteindelijk allemaal niet lukken, een paard met problemen verkoop je niet zo makkelijk, of voor heel weinig. Ik zou het eerst nog even aankijken en er eerst goed over nadenken. Waarom wil de eigenaar het paard verkopen? Als je hem zou kopen zou ik zowiezo proeftijd vragen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:14

gelukzoeker schreef:
tis duidelijk dat jij wel met haar om kunt gaan, en als jij der lief en leuk vindt? wat is dan het probleem??
op een gegeven moment vertrouwd ze waarschijnlijk wel op je en zal ze met veel geduld van jou echt wel wat veranderen!
als jij haar gebreken geen probleem vind is het denk ik perfect voor dat paard, het is voor de eigenaar anders ook heel moeilijk om er een nieuwe baas voor te vinden!

Jah klopt, maar die vrouw is zeer ervaren en heeft het 10 jaar geprobeert om haar weer goed te krijgen, maar ze wil nog steeds de trailer niet in wat we ook doen, en de stal vliegt ze nog steeds in,
Ik wil haar heel graag helpen, en ik help haar er wel doorheen, alleen wat tips zijn welkom
mischien iemand die hier ervaring mee heeft?
Het jammere van dit paard is dat ze niet van aandacht houd dus ze word ook niet aanhankelijk naar je toe, ze is in haar gruwelijk mishandelt en dat is niet vergeten, daarom dacht ik ook iets van horseman ship, omdat ik veel goede dingen heb zien gebeuren bij mensen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:14

MelisXFeikje schreef:
KiWiKo schreef:

Helaas, die mensen proberen het al 10 jaar goed te krijgen :)

doen ze wat verkeerd :) zijn ze net even niet creatief genoeg :)

nee hoor, echt dit komt vrij vaak voor en is vrij makkelijk te verhelpen als je maar goed kijkt naar het paard en hoe en waarop zij het beste reageert en waarom........ en dat uitbouwen :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:18

sarosxx schreef:
Als jij met deze problemen om kan gaan en het paard het vertrouwen kan geven waarom niet? Maar er zijn zoveel paarden te koop en ik zou je niet blind staren op een paard. Je moet het paard niet uit medelijden kopen. Mocht het uiteindelijk allemaal niet lukken, een paard met problemen verkoop je niet zo makkelijk, of voor heel weinig. Ik zou het eerst nog even aankijken en er eerst goed over nadenken. Waarom wil de eigenaar het paard verkopen? Als je hem zou kopen zou ik zowiezo proeftijd vragen.

Ik ken die eigenaar heel goed, ze rijd het paard niet meer, geen tijd omdat ze de manege op gang moet houden. Ik ken het paard nu 2 jaar,
ik koop hem niet vanuit medelijden, het is gewoon een heel lief maar met een gebruiks aanwijzing,
Ze is ook erg goed voor de sport,
maar mensen,...

Ik hoef geen advies van niet kopen omdat het zielig is, of dergelijk, ik vraag om advies hoe dit GOED te krijgen, aangezien ik niet met zoon paard op concour kan, terwijl we er erg lang mee bezig zijn,
en het 'kalm aan doen en 'tijd geven' 10 jaar zijn we er mee bezig, dus het helpt niet,
ik vraag om methoden

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:19

Ik denk ook dat als je wat mee verdiept in horsemanship je heel erg ver kunt komen. Zou er ook les in nemen als ik jou was, vooral met zo'n paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:22

Ik ben er ook van overtuigd dat dit op te lossen is. Als je er maar de tijd voor neemt!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:22

@ kiwiko
Ze hebben echt veel geprobeert ..
Ze knapt echt niet op, na al die jaren vliegt ze nog steeds de box in en 4 meter voor de trailer staat ze al still, elke week proberen we het weer met vol vertrouwen maar helaas..

cynthia : jah ik ga zeker eens proberen, ik zou graag wat ervaringen willen weten met zulke cursussen,

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:23

Joolien schreef:
Ik ben er ook van overtuigd dat dit op te lossen is. Als je er maar de tijd voor neemt!

Ik neem er ook de tijd voor, maar na een paar jaar word je wat wanhopig, ik vraag alleen om mensen die advies hebben en niet iedereen die zegt 'de tijd er voor nemen 'omdat ik dat wel weet, maar na zoveel jaren zou ik graag wat advies krijgen om wat anders te proberen

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:25

MENSEN IK HOEF GEEN ADVIES VAN DE TIJD ER VOOR NEMEN, DAT WEET IK! IK WIL MENSEN DIE ERVARING HEBBEN MET ZULKE PAARDEN EN MISCHIEN EEN GOEDE MANIER VOOR ME HEBBEN!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:25

tja ik zeg als je het aandurft lekker doen jij bent dan degene die haar goed kan helpen, nou bestaan er wel meer van dat soort mensen maar paard moet wel geluk hebben en heeft ze eerder al niet gehad. succes, verliefd is verliefd
Laatst bijgewerkt door franka75 op 19-01-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:25

MAar ik begrijp het niet, ik heb ook paarden geholpen met dit soort problemen en heel lastig is het niet. Ik ben zelfs niet iemand die er veel ervaring mee heeft.

Maar goed, het gaat er om of je het paard moet kopen.
Het ligt eraan wat je ook met haar wilt? Wat is jouw doel met haar?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:26

de box invliegen is niet echt een probleem, maakt niks uit als je er maar mee leert leven......... en het gekke is zodra je er mee leert leven, gaat het vliegen echt stukken minder worden.....

Ga maar gewoon even niet meer proberen het dier in de wagen te krijgen, laat het maar even........ Hoe meer je de druk erop legt hoe erger het word. Dus gewoon niet meer doen. Dan over een half jaartje een compleet vreemde dat dier de wagen op laten lopen, en dan gaat het gewoon goed ...........

dit zijn echt klassiekers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:28

KiWiKo schreef:
de box invliegen is niet echt een probleem, maakt niks uit als je er maar mee leert leven......... en het gekke is zodra je er mee leert leven, gaat het vliegen echt stukken minder worden.....

Ga maar gewoon even niet meer proberen het dier in de wagen te krijgen, laat het maar even........ Hoe meer je de druk erop legt hoe erger het word. Dus gewoon niet meer doen. Dan over een half jaartje een compleet vreemde dat dier de wagen op laten lopen, en dan gaat het gewoon goed ...........

dit zijn echt klassiekers

Ja zo zie ik dat ook... Mijn paard kan bijvoorbeeld soms extreem mensennijd hebben op stal, daar kan ik niks aan veranderen maar er wel rekening mee houden...