Jonge merrie met dominante trekjes en kan niet in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Jonge merrie met dominante trekjes en kan niet in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 14:33

Hallo medebokkers,

Weer een topic hier...

Mijn merrie van ruin 2.5 vertoont nogal wat aparte en dominant-achtige trekjes...

Vanaf het begin is zij al niet de makkelijkste. Zij kon niet met andere paarden op de wei en was al 2 keer door de draad gegaan.
Uiteindelijk kon ze wel bij een 15-jarige merrie die vrij rustig was... Dit ging zo'n 2 maanden goed.
Ineens werd ik gebeld dat mijn dame de andere merrie alle hoeken van de wei heeft laten zien en filnk kreupel geslagen had.
Ze staat sindsdien dus alleen en dat boit haar niet zo, echter hb ik er wel moeite mee. Een paard van 2.5 zou gewoon lekker in de wei moeten kunnen met andere paarden

Daarnaast is ze ontzettend dominant. Het is even minder geweest omdat ik haar consequenter aan pakte, echter nu is alles weer bij het oude.
Ze loopt constant door je heen en accepteert gewoon helemaal niets. Ze is naast het dominante ook errug intelligent en heeft alles erg snel door. Daardoor denk je dat zo'n paard makkelijk dingen aan te leren is.... Maar bij haar krijg ik vaak een tegenovergestelde reactie.
Daarnaast kan ze de ene dag dit gedrag vertonen, terwijl ze een dag later zo mak als een lammetje is...

Nu wilde ik weten wat ik als mens kan doen om als leider op haar over te komen.
Ik wilde vanmiddag al op de wei gaan zitten en, elke keer als zij te dichtbij komt (in mijn ruimte als het ware) haar uit mijn ruimte te jagen... Ik heb begrepen dat en dominant paard in de kudde ook geen ondergeschikten duldt in zijn/haar omgeving.

Maar verder zou ik graag tips hebben om dit gedrag aan te pakken. Ik heb al hulp van een hoop vrienden die allemaal genoeg weten, alleen hebben zij zo'n situatie als deze ook nooit megemaakt...

Vanwege het slechte weer heb ik geen bak tot mijn beschikking, die is bevroren.

Wie kan mij tips geven om als mens toch kuddegedrag na te bootsen? Zodat ik haar hier wellicht ook bekend kan maken met het leven in een kudde. Dan kan ze uiteindelijk misschien ook bij andere paarden staan...

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:40

mag ik vragen wat de groepssamenstelling was van het groepje waar ze bij stond toen ze door de draad ging??
joegen die paarden haar op waardoor zij door de draad ging??

denk dat het ook een onzeker paard is en zich daarom dominant opstelt.
heb je de mogelijkheid om te proberen om haar bij ruinen neer te zetten of andere groepssamenstellingen uit te proberen?
daar leert ze namelijk veel meer van dan wij als mens haar kunnen leren.

verder raad ik je aan om in je omgeving iemand op te zoeken die je kan helpen met grondwerken.
om het namelijk hier neer te zetten word bijna onmogelijk.
wij zien namelijk niet wat jij doet,wat je paard doet en hoe jullie op elkaar reageren.

kijk dat ze nu alleen staat is voor haar minder fijn, ze kan nu niet haar sociale vaardigheden uitbreiden en daardoor probeerd ze het op jou uit.
zou dus zeker gaan kijken naar eventueel andere stallingsmogelijkheden.

mag ik vragen hoe je merrie is tijdens de hengstigheid?
hormonale disbalans kan namelijk ook dit soort gedrag veroorzaken

KiWiKo

Re: Jonge merrie met dominante trekjes en kan niet in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:52

zet haar nu even bij een stel drachtige merries op het land........ leert ze het wel af :)

JIJ als menszijnde kan hier niks aan veranderen......... elke poging die wij mensen doen, zal resulteren in falen

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:09

@ Kiwoko: Dat wordt lastig, wij hebben geen drachtige merries hier... ;(
Als mens zijnde moet ik hier toch verbetering in kunnen brengen, anders lijkt het of ik verdoemd ben tot het hebben van een dominant of onzeker paard waar niets mee te beginnen valt???

@ Ellepel: We zijn toen begonnen in een groep van 3 ruinen waarin de rangorder reeds duidelijk was. De dominante ruin leek op slag verliefd op haar, echter trok zij naar 1 van de andere ruinen. Daardoor wed de dominante ruin jaloers en bleef haar opjagen, zodat zij uiteindelijk door de draad ging...

Daarna heeft zij ongeveer een maand alleen gestaan, toen een maand met een shet en een veulen, wat beiden goed ging... Echter gingen die 2 verhuizen. Toen hebben we haar bij een 15-jarige merrie gezet, die lager in de rangorde stond. Dit ging 2 maanden goed, totdat ik een telefoontje kreeg dat mijn paard dat andere paard helemaal lens had geslagen en dus stond ze weer alleen...

Van de week hebben wij haar 1 op 1 bij de dominante ruin gezet, en dat ging wel hard tegen hard. Toch merkte ik wel dat mijn paard de dominante ruin over het algemeen uit de weg ging... Waar ik alleen bang voor ben is dat deze ruin haar toch weer op blijft jagen... Nu deed hij dat niet omdat hij wat ziekjes is dus een stuk rustiger...

Andere stalling is op dit moment geen optie, omdat dit de enige stal in de wijde omtrek is, waar ze in de winter ook weidegang hebben. Dat vind ik toch erg belangrijk. Wil mijn paard geen 24 uur per dag op stal hebben staan...

Hengstigheid heb ik nog niet gezien, ik heb ze sinds augustus en sindsdien is ze nog niet hengstig geweest.

Gisteren ben ik op de wei gaan staan met alleen een touw en mijn krukken (ze heeft me van de week omver getrokken, dus ik loop met krukken :()
Elke keer als ze te dichtbij kwam, zwaaide ik met mijn leadrope om me heen om aan te geven dat ze te dichtbij kwam. In 1e instantie werd het een machtsstrijd waarbij zij zelfs een keer gericht naar mij trapte...
Maar na een tijdje ging het beter. Ze kwam nog wel maar bleef op afstand en keek me aan alsof ze wilde vragen :"Is het zo goed?"
Dus ik heb wel het idee dat dit helpt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:49

oke,kijk als ik 3 van de ruinen bij mij op stal in een wei zou zetten en ik doe daar 1 merrie bij dan willen ze die alle drie voor zichzelf hebben.
dus ik denk dat het bij ons dan ook knokken word.
elk paard is anders en soms passen bepaalde groepjes niet bij elkaar.

ik zou haar eigenlijk niet bij een dominante ruin zetten, want ik vraag me af of zij echt wel dominant is?
is niet leuk als je steeds word weggejaagd en daardoor kan een paard dan later ook zo reageren tegen andere paarden.
kan ze ook bij de ruin die ze wel aardig vind??
als zij zelf dan rustiger is en relaxeder kun je als mens ook beter ermee omgaan.

wat kiwiko zegt vind ik op zich wel een goede,wij hebben ook drachtige merries lopen en daar hebben de andere dieren heilig ontzag voor.
die hoeven maar een oor te bewegen en de andere paarden maken al dat ze weg komen :D

heb je naast dat wegjagen haar ook wel uitgenodigd om bij je te komen?
vind namelijk wel dat dat ook gebeuren moet,anders wil ze straks niet eens meer bij je komen :P

zou er hulp bij zoeken, en kijk es of ze beter met die andere ruin kan opschieten?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:27

ik lees even mee. heb ongeveer het zelfde probleem, alleen dan met een ruin.

Is erg onzeker door zijn verleden, en is bang voor andere paarden. daardoor valt hij andere paarden aan.
In de omgang met mij was hij ook erg dominant. dit is nu een heel stuk minder. heb niks speciaals gedaan eigenlijk, maar wel heel consequent geweest, nee is nee en ja is ja. Met mijn paard merk ik dat hij echt leiding nodig heeft. als ik wat van hem wil en heel duidelijk ben dan is er niks aan de hand. maar ben ik niet duidelijk dan word mijn paard onzeker en gaat die onzekerheid over schreeuwen met dominantie.

In de omgang met andere paarden denk ik dat jou paardje net als die van mij een vriendje nodig heeft die duidelijk de leiding neemt (leider van de kudde) en jou paard verteld wat hij moet doen.

je zou kunnen proberen om jou paard 1 op 1 te zetten met de leider van de kudden. indien de andere eigenaren dit ook goed vinden natuurlijk (dat is bij mij namelijk een probleem, daar willen ze allemaal mijn paard niet bij hun paard hebben staan)
Zo als je zelf al aan geeft doet je paard iets niet goed dan jaagt de leider hem uit zijn ruimte. maar als jou paard zijn gedrag veranderd en het juiste gedrag laat zien, dan laat de leider hem weer in zijn ruimte komen. Het zal in het begin niet altijd even leuk zijn om te zien, en het zal er misschien uit zien als of hij alleen is en niet bij de ander durft te komen. maar geef het de tijd, uiteindelijk zal het jou paard duidelijk worden wat er van haar word verwacht bij de ander. gaat het goed, zet dan een voor een, een ander paard er bij.

veder inderdaad grond werk gaan doen (ga met die van mij natural horsemanship doen) en wees heel duidelijk in wat je van haar wilt. en zo als ik al zei goed, is goed en fout, is fout

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:11

het is dus mijn ruin die dominant is en we hebben ze van de week samen gezet na overleg met een persoon die heeel veel weet. ze zei dat hij toch het aangewezen paard is om haar kudde gedrag te leren. we denken ook dat ze nooit in ene kudde gestaan heeft en dus niet weet hoe ze zich moet opstellen.
dus onzekerheid speelt zeker een rol en dat in combinatie met haar dominantie maakt het een moeilijk geval. Ook ik ben bang dat ze mekaar kapot gaan schoppen. maar we moeten er door heen en ze het dan uit laten vechten. De mijne is de leider van de hele kudde. (alle weilanden).
wat we zagen is dat ze toenadering zoekt en vanaf het moment dat mijn ruin wil laten zien dat hij de baas is en zijn kont een beetje richting haar draait, zij volop begint met meppen en daarna vliegt ze er van door.... gelukkig was mijn ruin ziekjes en liet het erbij. ben benieuwd deze week als we het weer proberen want hij is aan het opknappen. ik hoop dat hij er niet achteraan gaat.

ik denk dat ze nog veel moet leren.... en ze is slim en heel leergierig. ik doe dingen met haar naast mijn paard en merk dat ze het geweldig vind als ze snapt wat je van haar vraagt en dat ze apetrots is als ze merkt dat ik tevreden ben. Er is zeker hoop voor deze dame!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:05

A.s. zaterdag komt mij hoefsmid, die zelf een stichting heeft met onhandelbare paarden.
Zij geeft ook aan dat ik de eerste weken vooral haar op afstand moet houden en dat ik heel dominant op haar over moet komen.
Dus waar ik al mee begonnen was. Zaterdag kijkt ze met mij mee in de hoop dat ze mij nog meer tips kan geven....
Wordt vervolgd :D

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:17

In je eerste post dacht ik: Ojee, wat een draak met een te onervaren persoon. Dat wordt niks.

Maar na je verhaal over de verschillende weidemaatjes denk ik daar anders over. Ik heb niet het idee dat ze zo dominant is. Denk dat ze zich dominant opstelt, omdat ze onzeker is.
Het is wel heel belangrijk dat zo'n jong paard in een kudde(tje) staat, want nu leert ze dingen die ze voor de rest van haar leven meedraagt. Op latere leeftijd is sociaal gedrag bijna niet meer aan te leren.
Goed dat je je hoefsmid ernaar laat kijken. Met goede begeleiding moet dit probleem wel op te lossen zijn. En denk dat als ze jou eenmaal als leider ziet, dat je dan een heel lief paard hebt.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:45

Ik weet het... Het is alleen lastig, want of ze laten háár alle hoeken van de wei zien als ze dominant zijn.... Of zij het andere paard omdat zij dan dominant is.... Moeilijk moeilijk, maar hopelijk heb ik na zaterdag meer duidelijkheid....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:25

In mijn ervaring zijn het juist de niet dominante dieren die ruzie zoeken om een betere plek in de "kudde" te veroveren.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 13:26

Ik ga dit zaterdag ook es aan mijn smid vragen, zij is hierin veel ervarener dan ik en ik hoop dat zij mij ook hiermee kan helpen.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:38

Wat ik ook al heb gelezen onderweg.. Lijkt mij de beste oplossing idd ook het paard tussen drachtige merrie's of merrie's met veulens te zetten! Maar dan moeten ze wel in de buurt zijn..

Ik wens je heel veel succes, en goed onthouden dat overal oplossingen voor zijn! Alleen kost het vaak heel veel tijd en geduld..

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:50

een kudde merries, da's 't eerste wat bij mij opkomt. Maar dat moet natuurlijk haalbaar zijn hé.

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:05

er zijn 3 weilanden bij ons en veel ruinen... en maar 2 merries. ze heeft met 1 van de 2 merries samen gestaan en dat ging niet goed.
er is geen land met alleen merries bij ons....jammer. er staan in 2 landen 3 ruinen per land....het derde land is het land waar de merrie in kwestie in staat... alleen nu....

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:09

Er staan in principe 4 merries bij ons op stal. Yep ook ik ga me hier mee bemoeien ;) Een daarvan is 33 risico is gewoon te groot als ze die goed raakt met trappen. Die van mij is al anderhalve maand aan het herstellen ( is al zo goed als hersteld) van een trap van desbetreffend paardje en de eigenaresse van de andere merrie gaat er ook nooit mee instemmen om ze samen te zetten.

Onzekerheid en dominantie geloof ik ook wel dat de grootste oorzaken zijn van dit 'abnormale' gedrag. Ze is het dan ook niet gewend om met andere paarden te staan dus ze moet het aanleren. En dat weten wij ook allemaal op stal alleen is het makkelijker gezegd dan gedaan.. Maar dat is met alles ik denk dat we zaterdag af moeten wachten.

Ik ga er van uit dat je smid zaterdag handige tips heeft, ik weet het eigenlijk wel zeker :)

Even offtopic Wulpse Barbse waarom je profiel nog zo leeg?? :p

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:11

In land 1 staan twee ruinen barbse trouwens Sherida is nog altijd een merrie :p

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:50

maarja Sherida is ook geen optie... je hebt wel gelijk...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:45

Ik weet dat je het liever niet wilt maar miss is toch opfok een idee? Staat ze iig met leeftijdgenootjes ken ze ook der energie kwijt. Ik zou iig even ronkijken. Bij ons op stal gaat het je niet lukken om haar te 'integrerenr' .. Miss als ze een half jaar in de opfok heb gestaan krijg je een heel ander paardje terug..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:06

Ik denk dat het voor Naira echt beter is en zoiezo ken ze niet van de zomer alleen op de derde blijven staan. Er komen zomers altijd paarden bij..

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:27

beetje positief denken joh.... we gaan nu proberen om Rap erbij te zetten... ze moet uiteindelijk bij onze kudde land 2 kunnen...daar gaan we voor! einddoel!... eerst eens samen met Rapinto kijken of hij haar dingen kan leren. mede op aanraden van Monique.
heb er gister lang met Evelien over staan praten. en die is er niet zo zeker van of er nog paarden bijkomen... moet je de kapotte landen zien, zei ze... wie wil daar nog bij? En dat ze ook niet precies weet wat we met Naira moeten doen. ze vind Rap wel een goed idee.
Maar weer een verhuizing zou ik niet aanraden. paarden krijgen daar opdonders van. heb ik ervaring mee. ze moet juist in een ritme gaan komen en thuis komen. ging ze niet door het draad in de eerste weken? pure paniek... waar ben ik? wat moet ik hier doen? whaaa....
we gaan haar eens aan Rap koppelen. Ik zet ze vanmiddag samen want dan zijn we samen op stal. Kunnen we dat morgen mooi meenemen in de observatie gesprekken morgen met Nic..

(en dan heb je dat ik met 2 paarden enkele maanden weg ben van de zomer. kunnen de landen mooi tot rust komen zei Margreet... )

ik denk dat we op de goede weg zijn met naira... ze moet wel weer snel geprikkeld gaan worden want ze verveelt zich heel erg zo alleen. jammer dat Dina te oud is om erbij te zetten idd. die was de opvoedmerrie vroeger... maar ook daarin is ze met pensioen op haar 33ste...nu zal haar zoon die taak op zich moeten nemen als leider van de hele club, al is het over de draadjes.
en we missen Beau de uber relaxte tinker, het onverschrokken grote monster... dat ging ook super. erug jammer dat die weg ging....daar stond ze prima mee... niet te dominant en heel relaxed... maakte zich nergens druk om behalve eten...hihi

Ik heb vertrouwen in Rap dat hij het kan. ze kennen nu via de draadjes de situatie en elkaar. ze werken af en toe al samen en dat gaat echt super. Rap weet dat hij haar dingen moet leren en is streng maar rechtvaardig. maar goed.. dan zit ik er ook op dus ben ik de leider.. .toch heb ik Rap altijd rechtvaardig gevonden en begrijp hun gevecht van van de zomer nog steeds niet helemaal. als snap ik het wel een beetje......

het grote monster, zijn grote vriend, ging er met zijn nw meisje, wat hij al 4 dagen had, vandoor. Rap was smoorverliefd en hij had het nakijken door een lager gerangd paard. en jouw merrie, het probleem waar we het in deze topic over hebben, gedroeg zich niet juist. ze had bij hem moeten blijven denk ik....

maar zijn er geen mensen die dit paardengedrag meer snappen? we gaan het morgen voorleggen aan Nic...

wordt vervolgd... ik weet ook niet alles jammer genoeg...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:38

Toch denk ik dat ze bij een groep leeftijdsgenootjes beter zou kunnen integreren.. Maar ik hoop dat jullie gelijk hebbe...

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:42

Even een schopje... Nog mensen met tips?

Wij vinden het best eng om haard out of the blue met andere paarden te zetten... Ik heb zelf een baan van 40 uur dus kan niet altijd toezicht houden. Is het in dit geval beter om het rustig op te bouwen, of moet ze idd in het diepe gegooid worden? (En het andere paard ook....???)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:54

zet ze eerst naast elkaar zodat ze kunnen kennismaken.zie je dat dat goed gaat dan zet je ze bij elkaar

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:04

Ik had een niet-dominante ruin, die ook erg slim was, die was me altijd een stap voor. Helaas heb ik hem toen verkocht, daar was geen houden meer aan.

Momenteel heb ik nog een 5jarige merrie lopen die wel dominant uit de hoek komt (niet zo erg als bij jou).
Ik heb haar eens een flinke tik verkocht toen ze mij omver liep en sindsdien is het fel verbeterd.
Het was 1 goede tik en ze verschoot haar een ongeluk. In de kudde wordt er ook gemept en geklopt en blijkbaar heeft ze nu door dat ik de leider ben. (Maar ik zeg natuurlijk niet dat ge u paard moet afslaan of bont en blauw kloppen hé ;) consequent zijn!)