Slopen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wamhorse

Slopen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:24

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, mijn paard Nicci is een echte lieverd maar nu ze overdags binnen staan in verband met de sneeuw en zo, word ze erg vervelend. Ze is niet gemeen maar ze sloopt alles wat los en vast zit. nu zit bij haar de hele tijd het luikje dicht en dat vind ik best sneu aangezien ze met iedereen wil knuffelen. Hoe kun je voorkomen dat een paard aan dingen gaat trekken, die metalen dingen die voorop een stal zijn gespijkerd waar je spullen aan kunt ophangen heeft ze er al af. Maar ja die wil ik er wel weer op hebben. Ik hoop dat jullie nog tips hebben. Alvast bedankt.

aeolusnr1

Re: Slopen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:29

Dat kan je niet echt.
Geef gewoon veel aandacht, veel beweging, liefst gewoon buiten laten, paarden kunnen best die koude temperaturen aan hoor, die hebben echt geen kou buiten, zelfs niet wanner het echt vriest.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:32

Nee klopt maar helaas wij hebben alleen een buitenbak en die is bevroren dus bewegen zit er voor ons helaas niet in, en met haar op het erf lopen gaat ook al niet. Ze glijd al uit over een sneeuwvlokje en ze liep onlangs ook kreupel door het gladde weer, dus vind het toch wat te gevaarlijk om haar buiten te laten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:41

Tja, das dus het gevolg als een paard onvoldoende beweging krijgt omdat ze geen wei of desnoods paddock ter beschikking hebben. Andere stalling zoeken waar ze overdag wel naar buiten kunnen?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:43

Waarschijnlijk verveelt ze zich gewoon stierlijk. Dat heb ik met een van mijn verzorgpaarden ook gehad. Ik heb zo'n speelbal in de stal gehangen waar ze tegenaan kon jengelen met haar hoofd. Toen was de kwaal redelijk verholpen.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:45

aslo schreef:
Tja, das dus het gevolg als een paard onvoldoende beweging krijgt omdat ze geen wei of desnoods paddock ter beschikking hebben. Andere stalling zoeken waar ze overdag wel naar buiten kunnen?

dat zou desnoods moeten maar ja als je er dan van uit gaat dat het ijs niet eeuwig blijft, vind ik het ook weer zonde om weg te gaan we hebben het er doorgaans vreselijk naar het zin en hebben een leuke club mensen daar rondlopen.

Maar bestaat er niet zoiets als een soort antibijt voor paarden of zo? Voor de hond is het er wel dus ik dacht misschien is er wel zoiets te krijgen?

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:46

ilse86 schreef:
Waarschijnlijk verveelt ze zich gewoon stierlijk. Dat heb ik met een van mijn verzorgpaarden ook gehad. Ik heb zo'n speelbal in de stal gehangen waar ze tegenaan kon jengelen met haar hoofd. Toen was de kwaal redelijk verholpen.

Een speelbal is een goed idee, dat ga ik proberen. dat ik daar niet zelf op gekkomen ben haha.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:47

Ja, dat bestaat wel. Dat smeren ze ook vaak op houten omheiningen. Misschien hebben ze t bij welkoop? Dat spul moet heel vies en bitter zijn. De meeste paarden peinzen er niet meer over om te bijten als ze dat spul eenmaal geproefd hebben.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:47

Antibijt bestaat; te halen bij de boerenbond.

Nadeel is alleen dat je blijft sprayen, heeft geen langdurig effect.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:48

Krijgt ze ook nog krachtvoer?
Zou zowieso even iets voeren waar geen energie in zit. pianissimo van cavalor bijvoorbeeld. En het hooi in een hooinet doen, eten in een voerbal. En als ze niet op ijzers staat zou ik toch met haar gaan lopen.

succes

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:52

dat moet je dus nooit te snel doen he. van de een op de andere dag krachtvoer stoppen. Een paard heeft altijd energie nodig. ook al staat ie op stal.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:56

Annabella schreef:
Krijgt ze ook nog krachtvoer?
Zou zowieso even iets voeren waar geen energie in zit. pianissimo van cavalor bijvoorbeeld. En het hooi in een hooinet doen, eten in een voerbal. En als ze niet op ijzers staat zou ik toch met haar gaan lopen.

succes

Nicci krijgt gewoon basisbrok en hooi, slobber en wat penen geen krachtvoer ze is dan ook verder niet heet of wild of iets dergelijks. De ijzers zijn er ook al onder uit maar toch durf ik het echt niet aan. Dat hooinet is ook een goed idee dat ga ik ook proberen samen met de horseball. Bedankt!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:56

ilse86 schreef:
Ja, dat bestaat wel. Dat smeren ze ook vaak op houten omheiningen. Misschien hebben ze t bij welkoop? Dat spul moet heel vies en bitter zijn. De meeste paarden peinzen er niet meer over om te bijten als ze dat spul eenmaal geproefd hebben.

Mooi ik koop mijn voer ook bij de Welkoop dus ik zal er meteen eens naar kijken. Bedankt!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:57

Je moet het idd niet te snel doen, maar een paard krachtvoer geven een vervolgens stil laten staan is ook niet handig. Als ik dat bij die van mij doe dan komt hij over de staldeur heen, en heb ik een groter probleem.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:00

zorgen dat ze langer doet over het voer. Denk aan hooi mengen met stro en dan in een net, vaker kleine beetjes ipv heel veel ineens, een boomstam/tak ophangen om te knabbelen (wilg vinden ze vaak erg lekker).

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:03

Nou mensen bedankt voor alle goede tips hier kan ik nu zeker wat mee.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:08

@lailapri: De TS geeft juist aan dat ze van dat geknabbel af wil ;) Dat paard ziet het verschil niet tussen een stal of een boomstam, toch?

@ Annabella: Welk merk voer je? Ik voer Havens en heb totaal geen last als ik ze even stil laat staan, terwijl het echte werkpaardjes zijn!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:15

@ilse86: Waarom zou een paard knabbelen behalve uit verveling? Rond deze tijd eten ze in de natuur ook veel schors, dit is goede darmvulling en reinigd naarnaast ook de darmen van binnen (zand ed wordt erdoor mee naar buiten genomen, maar natuurlijk geen bergen). Als het paard dan aangeeft te willen knabbelen, geef hem dan iets gezonds, als ik takken heb hangen laten ze me hek heel. Als ik een plak stro voer laten ze mijn hek ook heel dus snap niet zo waarom knabbelen als slecht wordt gezien. Naast dat het goed is voor de darmen, is het ook nog eens goed voor het gebit en verveling.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:19

Wamhorse schreef:
dat zou desnoods moeten maar ja als je er dan van uit gaat dat het ijs niet eeuwig blijft, vind ik het ook weer zonde om weg te gaan we hebben het er doorgaans vreselijk naar het zin en hebben een leuke club mensen daar rondlopen.

Oké, maar ik begrijp uit je openingspost dat men daar alleen een buitenbak heeft, dus geen paddock of wei?
Dat zou dus betekenen dat je paard nooit buiten komt, behalve een keer in die buitenbak?
Zoja, zou ik het wel weten. Gezondheid paard gaat altijd nog voor op gezelligheid.

Bij onze paarden halen we in oktober de ijzers eronder uit zodat ze de hele winter (ook met sneeuw etc) overdag gewoon naar buiten kunnen, in dit geval in de wei. En onze merrie is echt een lolbroek die ook nu volop sprintjes trekt. Het zij zo.
Als ze op stal staan krijgen ze volop hooi zodat ze wat te doen hebben, als extraatje geven we wilgentakken of een tak van een fruitboom zodat ze wat te knagen hebben.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:31

Je zou het kunnen proberen, maar ik vraag me af of het voor het paard dan duidelijk is dat ie wel op een tak, en niet aan de stal mag knagen (als de tak eventjes weg is).

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:21

ilse86 schreef:
@ Annabella: Welk merk voer je? Ik voer Havens en heb totaal geen last als ik ze even stil laat staan, terwijl het echte werkpaardjes zijn!

Ik heb bijna alle merken gevoerd, van alles geprobeerd zelf ponybrok van Subli. (Ik heb een nogal heet paard, heeft op duindicht gelopen maar is verkocht omdat hij te neurotisch was).

p.s. paard staat nu als het even kan buiten, hij doet wel gek maar ik heb liever dat hij in het land een smakker maakt dan dat hij over z`n staldeur gaat en vast komt te zitten.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:24

Hmm, dat is vervelend idd. Want Havens is bij ons het enige voer waarmee ze gerust een paar dagen stil kunnen blijven staan. De paarden die intensief lopen krijgen draversbrok, de jonge paarden basisbrok.
Ik moet wel zeggen dat ze niet zo "gek" zijn als die van jou. Ze zullen nooit over de staldeur gaan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:14

Even voor de duidelijkheid, ik ben een stalgenootje en vriendin van Wamhorse, maar we hebben zeker wel weidegang hoor.
Ook een bak met daarvoor een stuk waar ze als het even kan in mogen, maar dat stuk is heel erg ongelijk en hobbelig, dus zolang de vorst daar nog in zit is het gewoon uitkijken geblazen.
Gelukkig staan bij ons als het maar even verantwoord is de paarden weer buiten.
Helass hebben we nu een tijd met langdurig slecht weer met vorst en sneeuw.
De weilanden liggen heel open, dus geen beschutting waardoor de vorst en sneeuw trager verdwijnen.
Onze staleigenaar laat ze dan liever iets langer binnen staan dan het risico te lopen dat er paarden hun benen breken en afgevoerd kunnen worden.
Staleigenaar werkt zelf in een paarden kliniek en ziet dit dus momenteel teveel gebeuren omdat de mensen toch hun paarden perse naar buiten willen hebben.
Het is even kiezen uit twee kwaden waarvan ik dit dan de beste oplossing vind, ook al is het niet de leukstemaar voor nu wel even het veiligst.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:58

Annabella schreef:
ilse86 schreef:

Ik heb bijna alle merken gevoerd, van alles geprobeerd zelf ponybrok van Subli. (Ik heb een nogal heet paard, heeft op duindicht gelopen maar is verkocht omdat hij te neurotisch was).

p.s. paard staat nu als het even kan buiten, hij doet wel gek maar ik heb liever dat hij in het land een smakker maakt dan dat hij over z`n staldeur gaat en vast komt te zitten.

Hadden hier ook zo een, maar bleek maagzweren te hebben.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:08

Tja, ik kan wel zeggen: meer haar de energie laten kwijtraken, maar ik begrijp dat dit nu geen optie is...
Ook al ben ik er eigenlijk streng op tegen, paarden 24/7 binnen, maar gezondheid gaat voor!
Kun je niet onbeperkt hooi voeren? Dat ze de hele dag wat te knabbelen heeft?