paard eet staarten op!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

paard eet staarten op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 10:05

Onze paarden staan op dit moment op het land (normaal gesproken in de paddock).
Er staat echter 1 pony bij die al een staart bij een pony heeft afgeknabbeld tot aan zijn spronggewricht. Helaas was gister ook mijn pony aan de beurt, alhoewel die nog een paar slierten had hangen.
Ik hoef er denk ik niet bij te vertellen hoe ik me voelde.
Heeft er iemand een oplossing? Ik heb er azijn, dettol en atex daas spray (vanwege de hertshoornolie) ingesmeerd en ga er vandaag pure hertshoornolie in smeren.
Voor zover ik begreep komt mijn pony hoogswaarschijnlijk ook de gehele zomer met de staartenbijter te staan.
Is een staartzak een optie?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:08

Tja, daar baal je natuurlijk van. Een staartenzak zou nu wel kunnen maar je ontneemt je paard zo wel zijn vliegenmepper.
Misschien kan je met de eigenaar vd staartenterrorist tot een oplossing komen (graasmasker of zoiets)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:09

nou ik ben er ook benieuwd naar welke oplossingen er komen.
wij hebben er ook een op stal die het soms doet.

wat ik weet wat oorzaken kunnen zijn:
gebrek aan ruwvoer, als ze te weinig eten krijgen gaan ze aan staarten van andere paarden knabbelen.
of als ze te fijn ruwvoer krijgen en ze dus meer ruwe vezels moeten hebben( stro bij voeren kan dan helpen)
parasieten kunnen een oorzaak zijn.
heb het ooit eens op gezocht en wilde paarden eten soms haar om wormen te verdrijven, zou dus zeker een keer goed ontwormen.

gewone babyolie wil ook helpen,dat smaakt namelijk enorm vies ,en blijft goed zitten in de staart.
nadeel wel is dat je dus een vette staart er van krijgt

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:11

paarden eten staarten op door gebrek aan minerale zouten. Staarten bevatten zouten. ik zou zoutblokken hangenin paddock zodat die aan deze kan likken ipv staarten te eten

Kitty_

Re: paard eet staarten op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 10:18

Tja ik baal er natuurlijk enorm van. Ze staan nu op het land en krijgen 2 keer per dag kuil bij gevoerd. Ze worden in principe allemaal gelijktijdig in overleg met een dierenarts ontwormt, maar dat zegt natuurlijk ook niet altijd alles.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:20

nou je zou kunnen vragen of het mogelijk is om er dan dus een liksteen neer te leggen en om eventueel wat stro bij te gaan voeren zodat het dier wat starat eet dus wel genoeg vezels binnen krijgt.
echt heel vervelend als ze het doen.

dakario,mag ik vragen hoe je dat weet van die minerale zouten?
wij hebben dus wel een liksteen liggen,maar het dier bij ons zit soms nog bij de staarten van de andere paarden

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:54

Met een fles anti bijt (van de Welkoop) in de manen, werden er hier geen bossen manen meer opgegeten...

(en ja, ze hadden een liksteen)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 14:27

Een stalgenoot heeft een flesje hertshoorn olie gehaald en de paarden zijn weer op de paddocks gezet. godzijdank staat de staartenbijter een stuk verderop. Heb wel aangegeven dat het destbetreffende paard misschien een liksteen zou kunnen gebruiken en heb ook even het wormen verhaal voorgelegd.

bedankt!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:21

kan medische oorzaken hebben, kan verveling zijn en kan ook zijn dat het paard het gewoon leuk vind om te doen.
Hier word ook wel eens aan het hout geknaagd terwijl er 1 meter verderop gewoon stro ligt om te knabbelen.
Soms is het lastig om de juiste motivatie te vinden voor het gedrag.
Ik ken het vooral van hengstveulens (er zijn ook merrieveulens die het doen maar vaker de hengstjes).

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:23

Het betreft hier een haflinger ruin van een jaar of 5. Ik mag hem steeds minder, van de zomer heeft m'n paard al vol bijtwonden gezeten door die haf, en nu kunnen ze eindelijk samen vreet ie z'n staart op grrrrr

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:18

nou dat is toevallig!!!

die bij ons staat en het ook doet,dat is dus ook een haflinger.
wat is de afstamming van die van jou?
misschien is het wel een familiekwaaltje :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:11

Ik weet niet wat de afstamming van dat mormel is ;-)
hij staat pas sinds de zomer bij ons op stal.

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:33

lekker vervelend bij ons heeft het veulen de staart van zijn moeder helemaal weggeknabbeld!!!uwh awh!!!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:35

Een vroegere pony van mij deed dat ook! Niks hielp ertegen, toen heeft hij maar een privé wei gekregen ;)

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:39

Echt vervelend voor je. Afgelopen lente waren de manen en staart van mijn tinker aan de beurt :( Ik heb toen Cribox gebruikt. Smerig spul, vooral de 'dikke' variant. Het is er echter ook in een soort van spuitbusje (meer vloeibaar en transparant) en dat voldeed beter. Het veulentje heeft het nog 1 keer geprobeerd; de bek die ze toen trok :)

Succes!

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:43

heb mijn paard d'r manen een keer ingesmeerd met sambal. paard werd wel een beetje oranje maar was goedkoop en effectief

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:46

Ik heb nu hertshoorn olie staan. Ik heb de eigenaresse gevraagd haar paard van de zomer een grasmasker om te doen :-)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:46

ellepel schreef:
nou je zou kunnen vragen of het mogelijk is om er dan dus een liksteen neer te leggen en om eventueel wat stro bij te gaan voeren zodat het dier wat starat eet dus wel genoeg vezels binnen krijgt.
echt heel vervelend als ze het doen.

dakario,mag ik vragen hoe je dat weet van die minerale zouten?
wij hebben dus wel een liksteen liggen,maar het dier bij ons zit soms nog bij de staarten van de andere paarden

we hebben dat nagevraagd bij DA en bij mensen die veel ervaring hebben op gebied van fokken en weidegang. als er zouttekort is eten de paarden de staarten op om toch voldoende zout binnen te krijgen. door zoutblok en mineralenblok op te hangen op plaatsen waar paarden eten is het probleem grotensdeels opgelost.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:51

ten eerste,
je bepaald zelf toch wel met welke andere paarden je eigen pony komt te staan ?
En als die staartenbijter dan zonodig alle paarden moet afbijten, sorry maar dat gaat die
pony maar in een andere wei.
Desnoods staat die maar alleen, vind dit geen juiste redenering.
Gewoon zorgen dat die niet meer bij jou pony komt te staan.

Vind het ook raar dat die eigenaar van die pony er niets aan doet...
Als mij dat zou overkomen zou ik echt kwaad worden, en dan zou ik die staart van dat paard ook afknippen.
Eens kijken of die eigenaar het ook zo leuk vind..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:41

Kitty_ schreef:
Ik heb nu hertshoorn olie staan. Ik heb de eigenaresse gevraagd haar paard van de zomer een grasmasker om te doen :-)

waarschijnlijk doet hij het in de zomer niet.
die bij ons doet het dan namelijk ook niet.

dakario,heel erg bedankt voor je antwoord.
momenteel is de liksteen bij ons weer op dus ik zal er een nieuwe neer leggen.
kost toch niks en als het inderdaad helpt dan scheelt dat weer..
zal er es op letten of het dan ook veranderd

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:48

bello2005 schreef:
ten eerste,
je bepaald zelf toch wel met welke andere paarden je eigen pony komt te staan ?
En als die staartenbijter dan zonodig alle paarden moet afbijten, sorry maar dat gaat die
pony maar in een andere wei.
Desnoods staat die maar alleen, vind dit geen juiste redenering.
Gewoon zorgen dat die niet meer bij jou pony komt te staan.

Vind het ook raar dat die eigenaar van die pony er niets aan doet...
Als mij dat zou overkomen zou ik echt kwaad worden, en dan zou ik die staart van dat paard ook afknippen.
Eens kijken of die eigenaar het ook zo leuk vind..

Tja was dat maar waar! Als het aan mij en vele anderen had gelegen hadden we het paard allang uit de weide gehaald! Helaas bepaald de staleigenaar waar de paarden komen te staan :-(
Wat ik van horen zeggen weet is dat de eigenaresse van de pony er niet iedere dag is, er zijn andere mensen die ook voor de pony zorgen. De eigenaresse gaf trouwens wel aan dat ze het enorm vervelend vond voor o.a. mijn pony en beloofde er iets aan te doen, wat ik overigens ook zeker wel geloof.
Maar goed ik begrijp jou reactie ook wel hoor ;-)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:06

eerlijk gezegd vind ik dat bullshit,
vind het dan gewoonweg absoluut GEEN goede staleigenaar.
En wat me ook nog snel invalt, dan doen ze hem maar zon mondkapje om.
Maar nja dan kan die ook niet eten.

Ik had er gewoon wat van gezegd tegen die staleigenaar, ik bedoel hallo door haar/hem word jou pony wel kaalgevreten.
Wie gaat daar wat aan doen ?
Je betaald immers om je pony ergens in vertrouwen neer te zetten, in de hoop dat er GOED voor gezorgd word.
Ik weet toch wel als ik in jou schoenen had gestaan had ik het echt anders aan gepakt.

maar ik hoop voor jou en zeker voor je paardje dat het snel is opgelost.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:17

Wij hebben 2 jaar geleden met hetzelfde probleem gezeten. Oplossing: staart van je pony bespuiten met kanibalen-spray, te koop bij de Boerenbond. Het wordt ook voor varkens gebruikt.
Bij ons heeft het goed geholpen. Het spul stinkt wel heel erg, maar de staart wordt met rust gelaten ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:19

welke kleur staart heeft het paard waarvan de staart opgegeten wordt? Anders even sambal of hele hete chilisaus erin, dan houdt het ook op... als je een schimmel hebt is dit alleen minder geschikt ;)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:33

ik lees hier reacties over sambal enz.
het valt zeker te proberen maar mijn pony(vrat werkelijk aan alles, zo ook aan de stal) die likte de sambal er af, dronk heel veel water en ging vrolijk weer verder! :n een echte bikkel dus.. op de staldeur uiteindelijk groene zeep gesmeerd, maar is voor een staart niet echt bevorderlijk.
je hebt inderdaad bij welkoop daar iets voor, niet duur maar werkte bij ons super (voor in de staarten) succes!