Merrie maakt rare geluiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

Merrie maakt rare geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:45

Hallo,

omdat mijn merrie nog steeds een raar trekje heeft wil ik toch eens kijken of iemand nog andere ideeen heeft wat dit kan zijn.
Mijn merrie, bijna 3, maakt tijdens het winter/stal seizoen vreemde hoge hinnekjes die zeer veel lijken op het hinneken wat hengstige merries doen als ze neus aan neus met andere paarden ruiken.
Ze doet dit eigenlijk de hele dag door, met van alles; als ik haar poets, dr hoeven uitkrap, haar even omzet, een appel geef, en ga zo maar door. Ik heb geprobeerd om te horen of er een verschil in geluid zit bij verschillende dingen zoals iets lekkers (een appel) of een meer gedwongen actie zoals omgaan.
MAar helaas het klinkt gewoon hetzelfde.
Daarnaast is ze niet gemeen en mag ik haar overal poetsen/aanraken.
Ook doet ze dit in de zomer als ze op de wei staat niet.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en waarom ze dit doet?

Groetjes leonie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:03

maak es een filmpje er van als dat lukt?
ik ben wel heel benieuwd naar het geluid,met een filmpje word het vaak veel duidelijker wat er aan de hand is.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:04

Zie je een verband met hengstigheid?

NSV_fan

Re: Merrie maakt rare geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:24

ellepel: ga ik idd proberen nadeel is dat ik alleen in de avond kan maar gaat om het geluid toch?

Iphi: nee eigenlijk niet. Want ik zie haar nooit "piesen" en ze kijkt altijd nogal nijdig naar de ruinen als ik er langs loop. ook is ze eigenlijk elke dag hetzelfde of ze zou elke dag vanaf de stalperiode hengstig moeten zijn geweest?

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:26

Dit zou het filmpje volgens mij moeten zijn ;-). Het is erg donker en de beelden zijn onduidelijk maar volgens mij ka je goed horen wat ze doet. Met een snoepje maakte ze nu geen geluid, doet ze de ene keer dus wel de andere keer weer niet. Ook schud ze dan met dr hoofd. Ze zit ook regelmatig aan mijn jas te plukken waarna ik haar weg duw maar ze is nogal "aantastelijk" en nieuwsgierig.
Ben benieuwd wat jullie ervan maken!

p.s het getik is het stroomapparaat dat boven haar stal hangt ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:32

Huh wat gek, ik kan je niet helpen maar ben wel benieuwd wat het zou kunnen zijn...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:36

Dit is het gilletje/geluid dat mijn merrie maakt als ze een leuk ander paard tegenkomt, gaat staan neuzen en dan komt dat gilletje. Meestal slaat ze dan ook een voorbeen uit of zo. Als ze hengstig is doet ze het erger. Ik ben bang dat je het in die richting moet zoeken ;) :D

Maar als jij er geen probleem mee hebt, en zij ook niet... dan is het geen probleem.

Je zegt wel heel vaak 'niet doen' trouwens en zij gaat gewoon door. Dus je 'correctie' komt niet echt over. Dit soort gilletjes kunnen daarmee te maken hebben.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:45

Volgens mij is het gewoon een pieptrut, een echte merrie dus, gelukkig is mijn merrie niet zo'n piepert.
Dat getik van het stroomapparaat is voor paarden een verschrikking, zij horen vele malen beter dan wij dus dag en nacht die knallen boven haar hoofd zal niet echt goed zijn.
Dit kan natuurlijk ook op haar humeur gaan werken. Kan daar niets aan gedaan worden? Het is voor paarden namelijk een marteling.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:47

Anya schreef:
Dit is het gilletje/geluid dat mijn merrie maakt als ze een leuk ander paard tegenkomt, gaat staan neuzen en dan komt dat gilletje. Meestal slaat ze dan ook een voorbeen uit of zo. Als ze hengstig is doet ze het erger. Ik ben bang dat je het in die richting moet zoeken ;) :D

Maar als jij er geen probleem mee hebt, en zij ook niet... dan is het geen probleem.

Je zegt wel heel vaak 'niet doen' trouwens en zij gaat gewoon door. Dus je 'correctie' komt niet echt over. Dit soort gilletjes kunnen daarmee te maken hebben.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

klopt ik ben wat dat betreft niet erg streng, ze is ook niet echt vervelend, maar als ze zo dicht op me zit als ik haar wil filmen is dat gewoon niet handig. Ik ga haar niet straffen voor nieuwsgierigheid. Als ze daarentegen aan mn jas trekt ofzo dan zeg ik wel krachtig nee, en dan hoor je dus zo'n hard raar geluid, denk dat ze het er dan niet mee eens is maar daar heeft ze dan maar mee te leven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:48

ah oke ;)
Pieptut vind ik wel een fraaie benaming :j

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:48

Ikima schreef:
Volgens mij is het gewoon een pieptrut, een echte merrie dus, gelukkig is mijn merrie niet zo'n piepert.
Dat getik van het stroomapparaat is voor paarden een verschrikking, zij horen vele malen beter dan wij dus dag en nacht die knallen boven haar hoofd zal niet echt goed zijn.
Dit kan natuurlijk ook op haar humeur gaan werken. Kan daar niets aan gedaan worden? Het is voor paarden namelijk een marteling.

ze staat overdag niet op stal, alleen savonds. In haar paddock hoor je dat niet zo en dan doet ze dat gepiep ook. De stroom gaat er trouwens na 10 uur af en pas de volgende ochtend als ze weer op de paddocks staan weer op ;)
Maar dat piepen is dus gewoon haar manier van communiceren dan ofzo? hoe moet ik dat zien?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:54

Ik denk niet dat je dat piepen kunt afleren, dat zit gewoon in haar karakter. Zolang ze er niet gemeen bij doet zou ik mij geen zorgen maken.
Nog even over het apparaat, 5 minuten die knallen boven je hoofd is voor een paard al een kwelling, als het mijn paard was dan zou dat ding uit moeten als ze op stal staat of een andere box.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:18

:D Dit roept herinneringen op!
Ik heb ooit een merrie gereden die ook bij vanalles en nog wat piepte (eigenlijk meer: gilde). Bij het borstelen, deken omdoen, opzadelen, singel aantrekken, opstijgen of iets te hard inwerken met je been: piep!
Je kon je er in opjagen zoveel als je ook maar wou, merrie bleef het gewoon doen. Kwestie van je erbij neer te leggen! :Y)

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:23

Precious20 schreef:
Ik heb ooit een merrie gereden die ook bij vanalles en nog wat piepte (eigenlijk meer: gilde). Bij het borstelen, deken omdoen, opzadelen, singel aantrekken, opstijgen of iets te hard inwerken met je been: piep!
Je kon je er in opjagen zoveel als je ook maar wou, merrie bleef het gewoon doen. Kwestie van je erbij neer te leggen! :Y)

Hoi, deed die merrie dat het hele jaar door? Want mijn merrie doet het alleen in de winter, das vreemd he?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:31

Wel heel bijzonder! Lijkt haar vorm van communicatie met jou (zoals ze inderdaad ook met andere paarden doen). Niet teveel aan storen en gewoon je gang gaan. Je hebt in ieder geval haar onverdeelde aandacht en daar is niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:36

Ikima schreef:
Ik denk niet dat je dat piepen kunt afleren, dat zit gewoon in haar karakter. Zolang ze er niet gemeen bij doet zou ik mij geen zorgen maken.
Nog even over het apparaat, 5 minuten die knallen boven je hoofd is voor een paard al een kwelling, als het mijn paard was dan zou dat ding uit moeten als ze op stal staat of een andere box.

Mijn vorige merrie deed dit ook erg veel. Bij haar was het ook niet echt gemenigheid, maar gewoon merrieachtig.
Eerlijk gezegd werd ik na een halve minuut al gek van dat monotone tikgeluid, vandaar ook dat ik mee ga met het advies om toch echt iets aan dat apparaat te doen.
Heb je tijdens het poetsen er zelf niet last van? Ik zou gierend gek worden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:42

Ik vind het een raar fenomeen. Maar het doet me inderdaad ook denken aan merries die hengstig zijn, of paarden die elkaar tegenkomen.
Wat mij wel opvalt is het huppeltje dat ze maakt als jij naar de staldeur loopt. En ook dat je zegt dat ze zo aan je staat te plukken. Zou ook kunnen dat ze met je wil spelen, dat ze je uitdaagt. Maar aan de andere kant, waarom zou ze er dan bij miepen? Hmmm...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:52

Ik denk toch dat je het moet zoeken in 'dominantie'.
Je paardje zoekt steeds de grenzen op in jullie communicatie.
Met gilletjes en duwen probeert ze jou te imponeren, al durft ze de confrontatie niet echt aan (gelukkig).

Als het goed is moet je paard het rustig toelaten als jij haar verzorgt, zonder dat dat (stress)reacties oplevert. Het klinkt wel gezellig en ze doet je geen kwaad, maar het is voor de merrie zelf verwarrend.

Mogelijk doet ze het 's winters meer omdat ze meer op stal staat. Haar 'eigen ruimte' is dan kleiner.
Het lijkt me beter als je zorgt dat je consequent bent. Bijv. kun je het rechtleggen van de deken etc. beter doen op de poetsplaats. Haar box is voor haar om 'uit te rusten'. Niet dat ze de baas is in haar box, maar ik denk dat het voor haar duidelijker is.
En idd, dat lief uitgesproken 'niet doen' versterkt het gedrag alleen maar. De merrie denkt 'oh ze geeft een gilletje terug'.
Nee is nee. Je paard heeft behoefte aan een duidelijke leider. Dat maakt het leven voor haar een stuk rustiger.

P.s. ik ken ook een ruin die dit doet bij bepaalde mensen, maar dat is hem duidelijk 'aangeleerd'. Bij mij doet hij het niet.

Enne, van dat stroomapparaat zou ik ook getikt worden :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 07:00

wat heb jij een geweldig paard haha. _O- :D ik lach me echt rot om die geluidjes.
pieptrut is wel een juiste benaming.

mijn pony maakt die geluiden ook,maar alleen als een ander paard hem aanraakt/hij een ander paard aan raakt
ik heb een filmpje voor je waarin je kunt horen dat hij dat dus ook doet
niet zulke goede kwaliteit,maar je hoort het wel.
het vosje is van mij

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 973548912#
de jouwe maakt alleen "kleine"geluidjes,die van mij dus ook wat harder.
die van mij doet het altijd dus bij aanraken met ander paarden.
ik lig dan altijd helemaal in een deuk,het is communicatie en volgens mij is het niet erg hoor..

ohw en het tikgeluid in mijn filmpje komt van het fototoestel. ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:19

Senna ben ik met je eens, ze geeft met piepen aan dat ze het er niet mee eens is.
Mijn pony knarste met erg met de voortanden als hij iets wou en niet kreegt of iets deet wat niet mog voor al na een waarschuwing.
Ze laten op hun eigen manier weten dat ze het niet eens zijn met je.
TS misschien toch wat duidelijker zijn wat je wel en niet toe staat, heeft bij mij geholpen, het knarsen is zo goed als over.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:50

aikon schreef:
Senna ben ik met je eens, ze geeft met piepen aan dat ze het er niet mee eens is.
Mijn pony knarste met erg met de voortanden als hij iets wou en niet kreegt of iets deet wat niet mog voor al na een waarschuwing.
Ze laten op hun eigen manier weten dat ze het niet eens zijn met je.
TS misschien toch wat duidelijker zijn wat je wel en niet toe staat, heeft bij mij geholpen, het knarsen is zo goed als over.

dat is het niet helemaal waar, want als ik haar een appel of een snoepje geeft die ze erg lekker vind, doet ze het ook (helaas nu net niet op het filmpje). Ook als ik dus dingen die die ze wel leuk vind piept ze dus...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:29

Ik hoor ook op je filmje dat wanneer je tegen haar praat ze een gilletje geeft.
Mijn merrie doet dit ook best erg, alleen niet naar mensen toe. Alleen naar paarden.
En eigenlijk naar paarden die ze "leuk" vindt en in haar hengstigheid nog effe erger. Als ze met rijden die bui heeft vinden sommige paarden haar doodeng. Terwijl ze juist in een super goede bui is dan.

Volgens mij is het gewoon een rare manier van laten blijken dat ze het naar haar zin heeft.
Tenminste is dat bij die van mij wel het geval. Lekker jolig en ondeugend, terwijl ze ook echt een sjacherijnige pismerrie kan zijn.

Het kan ook zijn dat haar hormoonhuishouding niet helemaal oke is. Is ze geregeld hengstig of juist heel weinig? Heeft ze grote stemmingswisselingen?
Dan zou je van VSM Brons Cure kunnen proberen. Dit is homeopatisch en reguleerd de hormoonhuishouding.

Succes

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:37

senna21 schreef:
Ik denk toch dat je het moet zoeken in 'dominantie'.
Je paardje zoekt steeds de grenzen op in jullie communicatie.
Met gilletjes en duwen probeert ze jou te imponeren, al durft ze de confrontatie niet echt aan (gelukkig).

Als het goed is moet je paard het rustig toelaten als jij haar verzorgt, zonder dat dat (stress)reacties oplevert. Het klinkt wel gezellig en ze doet je geen kwaad, maar het is voor de merrie zelf verwarrend.

Mogelijk doet ze het 's winters meer omdat ze meer op stal staat. Haar 'eigen ruimte' is dan kleiner.
Het lijkt me beter als je zorgt dat je consequent bent. Bijv. kun je het rechtleggen van de deken etc. beter doen op de poetsplaats. Haar box is voor haar om 'uit te rusten'. Niet dat ze de baas is in haar box, maar ik denk dat het voor haar duidelijker is.
En idd, dat lief uitgesproken 'niet doen' versterkt het gedrag alleen maar. De merrie denkt 'oh ze geeft een gilletje terug'.
Nee is nee. Je paard heeft behoefte aan een duidelijke leider. Dat maakt het leven voor haar een stuk rustiger.

P.s. ik ken ook een ruin die dit doet bij bepaalde mensen, maar dat is hem duidelijk 'aangeleerd'. Bij mij doet hij het niet.

Enne, van dat stroomapparaat zou ik ook getikt worden :+

Precies, dat ''niet doen'' erger ik me ook een beetje aan. Als ze 1x aan je jas zit wat je niet leuk vindt is het toch nee? Duidelijk toch? Want zodra jij ''niet doen'' zegt is het; miep!
Denk dat ze haar ''mening'' wil geven ofzo.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:38

Hai, ik heb net als de rest ook even naar je filmpje gekeken(geluisterd :D )
Ik denk zelf dat het iets met een praatje te maken heeft, Jij doet iets en zij reageerd daar weer op. Ik heb het zelf nog nooit gezien of meegemaakt, vind wel heel apart, succes ermee :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:01

leun schreef:
Precious20 schreef:

Hoi, deed die merrie dat het hele jaar door? Want mijn merrie doet het alleen in de winter, das vreemd he?

Oh nee, zij deed het altijd :j maar in het voorjaar was het wel iets erger dan anders.