Dominant of angstig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Dominant of angstig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:32

Neem even de tijd om mijn verhaal te lezen aub...

Toen ik mijn paard kocht was zij reeds 'zadelmak'. Ze was ondertussen al 5 jaar en was een half jaar 'onder het zadel'.
Toen ze bij mij op stal kwam, was ze echter niet zo zadelmak als ik dacht!
Ze trok zich los bij het vastgebonden staan. Dus dit heb ik stap voor stap moeten aanleren.
Ondertussen staat ze rustig gebonden, zelfs tussen twee muren en onder het solarium.
Borstelen en opzadelen terwijl ze gebonden stond was dan het volgend probleem.
Ze stond nooit stil en spande zich helemaal op! Van het zadel, longesingel en degelijke werd ze gek.
Dus helemaal opnieuw begonnen met gewenning aan het zadel, singel... Het bit accepteerde ze wel.
Ondertussen laat ze dit ook goed toe en na een dikke maand longeren, terug het zadel eropgelegd.
Stap voor stap opgekropen en stilletjes aan beginnen rijden.

Ondertussen heb ik mijn paard 8 maand.
Maar het gaat terug achteruit in plaats van vooruit.
Ze staat nooit stil wanneer ik wil opstijgen, ze schrikt van alles en nog wat, zowel wanneer ik ze rij als wanneer ik ze leidt.
Wanneer ze uit haar box komt is ze wild en angstig, terwijl er geen reden voor is.
Ik heb reeds geprobeerd om met clickertraining haar te laten stil staan en grondwerk te doen via de clicker. (onder begeleiding!!!)
Maar van de clicker moet ze niet echt weten. Ze begint te steigeren en wordt wild.
Ondertussen wordt ze bereden door een trainer B en dit 1 keer/week. Qua rijden gaat ze er wel op vooruit, maar de angst (ze gaat er steeds vandoor)
en het niet stilstaan bij het opstijgen blijft.
Wat me het meeste zorgen baadt is dat ze zo 'angstig' is.
Ik blijf steeds kalm en probeer haar op haar gemak te stellen, maar niks lijkt te helpen.
Ze begint te knorren zoals een varken, al haar spieren gespannen, hoge nek, oren en ogen wijd open...

Onlangs steigert ze ook aan de hand !
Tijdens het longeren bokt ze ook wat ze vroeger nooit deed.
Wie kan me helpen? Wat moet ik doen?
Is dit angst of eerder een probleem met dominantie?

Cossie

Re: Dominant of angstig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:57

Dit komt bij mij over als angst. Weet je iets van de vorige eigenaar hoe ze met dit paardje zijn omgegaan? Was dit paard altijd al in het bezit van hen of echt een "handelspaard"?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:03

Denk ook angst. Eerst moet het op en afstappen geen probleem meer zijn. Stilstaan is stilstaan, en geen concessies doen. Dus net zolang proberen tot je erop kan, en zelfde met eraf. Je hoeft niet lijdzaam af te wachten tot ze stil wil staan, je mag best wel ophoudingen maken, maar eerst moet dat goed zijn voordat je gaat rijden, anders heb je al spanning voordat je ook maar begonnen bent.
Eigenlijk, als je dan zit, ga je er weer af en doe je het nog een keer. Het liefst in je eentje, zonder hulp, zodat ze echt op jou moet letten.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:20

Kijk, als ze altijd in het land gestaan zou hebben (weet natuurlijk niet of dit zo is) en is "even" zadelmak gemaakt vind ik dit wel passen bij het gedrag wat je omschrijft.

Verder kan het met karakter te maken hebben (angstig), maargoed je bent zoveel maanden verder en dan zou er wel wat meer ontspanning in moeten zitten op basis van vertrouwen.

Anders zou ik denken aan puberen of welllicht iets medisch?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:39

Dit is wat ik van de vorige eigenaar weet: Pita heeft hij gekocht als veulen. Ze heeft steeds in de weide gestaan als weidemaatje voor zijn andere paarden. Hierna is ze zadelmak gemaakt maar ze hebben er nooit veel op gereden. Daarna heb ik haar gekocht...

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:42

Dus niet wachten tot wanneer ze stilstaat, maar echt wel consequent vragen om stil te staan. Er dan opkruipen wanneer ze stilstaat en dan als beloning er terug afgaan en dit opnieuw herhalen? Begrijp ik het zo goed?
Wanneer ik wil opstijgen, eigenlijk wanneer ik al naar haar toe stap in de richting van haar buik begint ze al rondom mij te draaien, op die manier wordt het onmogelijk om op te stappen.
Ze is dan ook erg gespannen: staart hard geklemd tussen haar billen, nekspieren gespannen, hoofd hoog in de lucht en neusgaten open.

Yess schreef:
Denk ook angst. Eerst moet het op en afstappen geen probleem meer zijn. Stilstaan is stilstaan, en geen concessies doen. Dus net zolang proberen tot je erop kan, en zelfde met eraf. Je hoeft niet lijdzaam af te wachten tot ze stil wil staan, je mag best wel ophoudingen maken, maar eerst moet dat goed zijn voordat je gaat rijden, anders heb je al spanning voordat je ook maar begonnen bent.
Eigenlijk, als je dan zit, ga je er weer af en doe je het nog een keer. Het liefst in je eentje, zonder hulp, zodat ze echt op jou moet letten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:44

kan je nagaan hoe en wie haar zadelmak gemaakt heeft?
Hoe is de huisvesting?

ik weet enkele paarden die bij het opzadelen ook niet willen blijven stilstaan, bijna tegen de grond gaan liggen het opleggen van een longeersingel, proberen te bijten bij aansingelen of stampen bij het pakken van de singel, wild met hun hoofdzwaaien of rondjes rennen van zodra je aanstalte maakt om opstijgen.
Bijna allemaal hebben ze een rugprobleem of een slecht passend zadel gehad en de mijne maagklachten.
Dus verifiëer goed of je zadel goed past,zelfs als past het goed de associatie met de pijn van een slechtpassend zadel blijft zeer lang hangen. In het geval van maagklachten gaat het extreme gedrag er wel redelijk snel af van zodra je de klachten behandeld

Verder stond er op mijn vorige stal een merrie, die 1 maand is "spoedtraining" gestaan had, wegens zadelmak gemaakt, 2veulens gehad en ondertussen niks meer mee gedaan.
Dit paard liet niemand toe op te stijgen, je kon aan het zadel gaan hangen, zelfs half opstappen (over het zadel gaan hangen met 2 benen aan 1 kant). ik weet alleen niet meer of ze reageerde van zodra je je been over de rug zwaaide of wanneer je rechtop ging zitten, maar alleszins op 1 van deze 2 acties vertrok ze als een gek al bokkend tot je eraf was en daarna stond ze je gewoon aan te gapen. Dit paard was van nature dominant en had blijkbaar last van haar eierstokken (extreme hengstigheid en erg gevoelig aan de lenden) en kon zich er niet mee verzoenen ('s nachts) op stal te staan. Ook al oogde ze heel rustig (als ze niet hengstig was tenminst).
Eigenaars zijn van stal veranderd naar en NH-stalling, waar het paard in een kudde terrecht kwam en 24/7 buiten bleef met onbeperkt ruwvoer. Paard deed erg z'n best tijdens het grondwerk en was al snel een lammetje onder het zadel en kon ook bitloos gereden worden (wat ondenkbaar was in de periode dat ik ze het eerst zag). Door mok, moest ze terug enkele dagen/weken op stal en toen werd ze terug "moeilijk" te rijden, weliswaar niet zo extreem als eerst, maar terug lastig doen bij het opstijgen, onderuit willen lopen, moeilijk te houden, bokkerig,...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:44

Ik zou ook zeggen dat het een stukje angst en het missen van vertrouwen in jou is. Dat is soms lastig zelf te kunnen geven op het juiste moment en toch consequent te blijven.

Maar buiten het karakter om, wat zijn de verdere omstandigheden? Misschien wordt dit gedrag wel versterkt door haar leefomstandigheden. Hoe vaak en hoe lang per dag komt ze eruit? Welk en hoeveel voer krijgt ze? Krijgt ze voldoende ruwvoer? Heb je haar geschoren? Enz enz.
Probeer ook eerst de omstandigheden zo ontspannen mogelijk te maken, voordat je iets kan doen aan het gedrag.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:49

De vorige eigenaar heeft haar zadelmak gemaakt.
Ik ga ervan uit dat dit niet op een erg zachte manier was, aangezien ze in het begin erg bang was van het zadel, singel aan haar buik en zwepen.
Dit is nu allemaal gelukkig over!
Ik heb haar zadel laten passen door een zadelmaker, dus dat zou ook geen problemen mogen geven.

Ze staat nu veel op stal, tot mijn grote spijt ;(
Ze staat gestald in een privepension. Maar tijdens de wintermaanden mogen ze niet op de weide.
Ik heb ook al meerdere malen gedacht aan een NH-stalling.
Maar ik vind er geen enkele in mijn buurt.

petitparis schreef:
kan je nagaan hoe en wie haar zadelmak gemaakt heeft?
Hoe is de huisvesting?

ik weet enkele paarden die bij het opzadelen ook niet willen blijven stilstaan, bijna tegen de grond gaan liggen het opleggen van een longeersingel, proberen te bijten bij aansingelen of stampen bij het pakken van de singel, wild met hun hoofdzwaaien of rondjes rennen van zodra je aanstalte maakt om opstijgen.
Bijna allemaal hebben ze een rugprobleem of een slecht passend zadel gehad en de mijne maagklachten.
Dus verifiëer goed of je zadel goed past,zelfs als past het goed de associatie met de pijn van een slechtpassend zadel blijft zeer lang hangen. In het geval van maagklachten gaat het extreme gedrag er wel redelijk snel af van zodra je de klachten behandeld

Verder stond er op mijn vorige stal een merrie, die 1 maand is "spoedtraining" gestaan had, wegens zadelmak gemaakt, 2veulens gehad en ondertussen niks meer mee gedaan.
Dit paard liet niemand toe op te stijgen, je kon aan het zadel gaan hangen, zelfs half opstappen (over het zadel gaan hangen met 2 benen aan 1 kant). ik weet alleen niet meer of ze reageerde van zodra je je been over de rug zwaaide of wanneer je rechtop ging zitten, maar alleszins op 1 van deze 2 acties vertrok ze als een gek al bokkend tot je eraf was en daarna stond ze je gewoon aan te gapen. Dit paard was van nature dominant en had blijkbaar last van haar eierstokken (extreme hengstigheid en erg gevoelig aan de lenden) en kon zich er niet mee verzoenen ('s nachts) op stal te staan. Ook al oogde ze heel rustig (als ze niet hengstig was tenminst).
Eigenaars zijn van stal veranderd naar en NH-stalling, waar het paard in een kudde terrecht kwam en 24/7 buiten bleef met onbeperkt ruwvoer. Paard deed erg z'n best tijdens het grondwerk en was al snel een lammetje onder het zadel en kon ook bitloos gereden worden (wat ondenkbaar was in de periode dat ik ze het eerst zag). Door mok, moest ze terug enkele dagen/weken op stal en toen werd ze terug "moeilijk" te rijden, weliswaar niet zo extreem als eerst, maar terug lastig doen bij het opstijgen, onderuit willen lopen, moeilijk te houden, bokkerig,...

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:52

Ja inderdaad ik denk ook dat het voor een stuk ligt aan het niet genoeg vertrouwen van en toch ook wel aan niet genoeg vrijheid.
Ze komt niet genoeg buiten! Ik ben op zoek naar een stal waar ze praktisch elke dag buiten kan en die toch betaalbaar is, maar ik vind geen in de buurt. Aangezien ze al die jaren buiten heeft gelopen en nu erg veel op stal staat, zou dit zeker ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

RianneH schreef:
Ik zou ook zeggen dat het een stukje angst en het missen van vertrouwen in jou is. Dat is soms lastig zelf te kunnen geven op het juiste moment en toch consequent te blijven.

Maar buiten het karakter om, wat zijn de verdere omstandigheden? Misschien wordt dit gedrag wel versterkt door haar leefomstandigheden. Hoe vaak en hoe lang per dag komt ze eruit? Welk en hoeveel voer krijgt ze? Krijgt ze voldoende ruwvoer? Heb je haar geschoren? Enz enz.
Probeer ook eerst de omstandigheden zo ontspannen mogelijk te maken, voordat je iets kan doen aan het gedrag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:58

Veel succes met de zoektocht naar een nieuwe stalling.

en verder zoveel mogelijk aan het vertrouwen werken, grondwerk (zonde de clicker als die echt zo'n extreme reacties uitlokt) en schriktraining.
Ook proberen dat nu ze zo weinig beweging krijgt afwisseling te voorzien. Ik doe dressuur normaal gezien nooit meer dan 2x na elkaar met m'n paard. Nu kan ik door de koude niet gaan wandelen of op de galopbaan trainen. ook al gaat mijn paard dagelijks op de weide, ik merk aan haar dat ze de binnenpiste niet leuk vind en nood heeft om gewoon even lekker door te galopperen. De vooruitgang in het dressurmatige werk is stilaan aan't veranderen in achteruitgang en op dit moment wijt ik het vnl aan gebrek aan motivatie door het meer eentonige pistewerk.
Dus wanneer is jou paard meer beginnen terugvallen in haar gedrag, enkele weken nadat ze opgestald werd?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:59

GenteDiMare schreef:
Dus niet wachten tot wanneer ze stilstaat, maar echt wel consequent vragen om stil te staan. Er dan opkruipen wanneer ze stilstaat en dan als beloning er terug afgaan en dit opnieuw herhalen? Begrijp ik het zo goed?
Wanneer ik wil opstijgen, eigenlijk wanneer ik al naar haar toe stap in de richting van haar buik begint ze al rondom mij te draaien, op die manier wordt het onmogelijk om op te stappen.
Ze is dan ook erg gespannen: staart hard geklemd tussen haar billen, nekspieren gespannen, hoofd hoog in de lucht en neusgaten open.

Ik leg altijd m n hand op de kont, soort van geruststelling en aankondiging dat er wat gaat gebeuren. En dan pas voet in de beugel wanneer ie stilstaat. Als ze dan weer gaan draaien, net zo lang meehuppen tot ie weer stilstaat. Ondertussen wel met stem en teugels zeggen dat ie stil moet staan (niet trekken, maar wel duidelijk tegenhouden) Desnoods duurt het de eerste x lang, wordt steeds beter. vereist wat handigheid en snelheid, maar daar word je ook steeds sneller in. Als je er dan opzit weer wachten tot ze ontspant, (misschien helpt overal aanraken goed?) en dan er weer af. Spant ze zich, weer wachten op ontspanning. Dan het spelletje weer opnieuw. Klinkt heel erg als terug naar af, maar als je begin goed is, komt de rest ook wel.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:17

Dit ga ik zeker proberen, dank je voor de tip !

Yess schreef:
GenteDiMare schreef:

Ik leg altijd m n hand op de kont, soort van geruststelling en aankondiging dat er wat gaat gebeuren. En dan pas voet in de beugel wanneer ie stilstaat. Als ze dan weer gaan draaien, net zo lang meehuppen tot ie weer stilstaat. Ondertussen wel met stem en teugels zeggen dat ie stil moet staan (niet trekken, maar wel duidelijk tegenhouden) Desnoods duurt het de eerste x lang, wordt steeds beter. vereist wat handigheid en snelheid, maar daar word je ook steeds sneller in. Als je er dan opzit weer wachten tot ze ontspant, (misschien helpt overal aanraken goed?) en dan er weer af. Spant ze zich, weer wachten op ontspanning. Dan het spelletje weer opnieuw. Klinkt heel erg als terug naar af, maar als je begin goed is, komt de rest ook wel.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:20

Ja afwisseling daar zal het ook wel aan liggen.
Aangezien ze nu met de koude dagen zo fris staat en ik ze niet eerst kan longeren, heb ik er al een maand niet op kunnen rijden.
Wandelen kan ik nog niet, want ze is nog niet verkeersmak.
Wanneer ik naar haar ga, probeer ik steeds iets anders te doen: 'wandeling' op de manege, poetsen, gewoon bij haar gaan in de stal, als het weer het toelaat ze even op de weide laten...
Maar ze blijft haar kuren doen...

petitparis schreef:
Veel succes met de zoektocht naar een nieuwe stalling.

en verder zoveel mogelijk aan het vertrouwen werken, grondwerk (zonde de clicker als die echt zo'n extreme reacties uitlokt) en schriktraining.
Ook proberen dat nu ze zo weinig beweging krijgt afwisseling te voorzien. Ik doe dressuur normaal gezien nooit meer dan 2x na elkaar met m'n paard. Nu kan ik door de koude niet gaan wandelen of op de galopbaan trainen. ook al gaat mijn paard dagelijks op de weide, ik merk aan haar dat ze de binnenpiste niet leuk vind en nood heeft om gewoon even lekker door te galopperen. De vooruitgang in het dressurmatige werk is stilaan aan't veranderen in achteruitgang en op dit moment wijt ik het vnl aan gebrek aan motivatie door het meer eentonige pistewerk.
Dus wanneer is jou paard meer beginnen terugvallen in haar gedrag, enkele weken nadat ze opgestald werd?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:21

Volgens mij voelt ze zich vooral opgesloten nu en is mijn eerste prioriteit een stal zoeken waar ze meer naar buiten kan en met andere paarden kan spelen. Wat denken jullie?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:22

Succes ermee! ;)
Enne, niet te snel met je handen in t haar! Die van mij duurde 3 maanden voordat je erop kon, en nog eens 3 maanden voordat je na het opstappen normaal weg kon rijden en niet meer van ieder dingetje zich opspande en wilde wegvluchten (hij ging al aan de kletten door van hand veranderen). Hij is nog steeds wel alert, en als ie iets engs vindt zal ie strak worden en weg blijven rennen, maar hij is in het rennen zelf al veel minder strak, en het duurt ipv drie x de bak rond nog maar een halve volte. Ook staat zijn gezicht niet meer op pure angst, en dat was in het begin wel.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:22

GenteDiMare schreef:
Volgens mij voelt ze zich vooral opgesloten nu en is mijn eerste prioriteit een stal zoeken waar ze meer naar buiten kan en met andere paarden kan spelen. Wat denken jullie?

Buitenspelen is zeker goed voor de gemoedsrust van je paard!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:31

@Yess: aangezien die van mij pas op 5-jarige leeftijd zadelmak gemaakt is zal het ook wel allemaal wat langer duren eer ze alles accepteerd denk ik. Ik hoop op een verbetering, maar denk er toch aan om prof. hulp te zoeken in de trend van NH of dergelijke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:39

GenteDiMare schreef:

Dat lijkt me hoe dan ook een eerste vereiste. Weet ook niet hoe het met krachtvoer zit?
Veel paarden reageren erg heftig op krachtvoer en een vermindering kan ook helpen.

GenteDiMare schreef:

Hier zit dus al een groot probleem. Ze is absoluut niet klaar om gereden te worden. Als een paard niet blijft staan bij het opstijgen, kan dat drie redenen hebben; ze heeft het niet geleerd, ze heeft pijn, ze is bang.
Bang is ze dus in ieder geval. Bang voor de consequenties (uit het verleden) of bang voor pijn. Kan beiden.
Ik zou iig een osteopaat erbij halen en de rug goed laten nakijken.
Niet zelden ligt de oorzaak van een dergelijk probleem bij pijn. Mogelijk door verkeerd ingereden of door een val of wat dan ook.
Zolang je pijn niet hondert procent kunt uitsluiten, heeft het geen enkele zin om ook maar iets anders te doen.
Pas als pijn is uitgesloten, kun je gaan werken aan een vertrouwens band. Eerst op de grond.
Dat clickeren niet helpt, verbaasd mij niet zo. Een bang paard heeft geen interesse in beloning zoals voer.
Je zult in de eerste instantie gewoon veel tijd met haar moeten doorbrengen.
Maar dan kom je dus meteen op dat eerste probleem. In de stal schiet het niet op. Paard moet los kunnen lopen en dan is het zinvol om er tijd mee door te brengen door in de wei/paddock rond te lummelen en het paard naar je toe te laten komen.
Pas vandaar uit kun je verder werken aan vertrouwen. Halsteren, leidoefeningen etc. Een gezonde basis. En pas als daar geen probleem meer is, beginnen te wennen aan een dekje, kriebelen en kroelen op de rug etc...
Daarna een zadeltje. Daarna evt ' leeg mennen/lange teugelwerk en pas daarna werken aan het opstappen.
Begin niet aan een volgende stap, als de eerste nog niet goed zit.
Een paard wat in paniek raakt bij het opstappen is geenszins klaar om gereden te worden.

Een leuke aanrader is de dvd ' paarden met problemen' van ellen ofstad. Daarin zie je aanpak van soortgelijke problemen.(engelstalig)

Maar zoals gezegd... een eerste vereiste is, volgens mij, weidegang en soortgenoten, zodat het paard eerst eens wat beter in zijn vel komt te zitten.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 17:25

@liljebo : bedankt voor de vele info. Je hebt me terug wat moed gegeven. Ik ben ondertussen op zoek naar een osteopaat, had namelijk nog niet gedacht aan pijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:56

Kan je misschien wat meer vertellen over de verdere leefomstandigheden?
Hoeveel en welk voer krijgt ze? Hoe vaak en hoe komt ze uit haar stal?
Welke werk verricht je met haar?
Enz.

Pas dan kunnen wij een echt duidelijk beeld krijgen welke dingen je nog meer aan kan pakken.

Daarnaast moet je wel opletten dat als je een osteopaat/fysio laat komen, je ook de training aan zal moeten passen. Zorg ook dat je daar goede begeleiding in kan krijgen, anders werk je alsnog je paard tegen.
Ook is grondwerk niet alleen een clickertraing. Ook gehoorzaamheidstraining is grondwerk. Kijk kritisch naar je eigen houding wanneer je wat van haar vraagt op de grond en beloon met je stem. Herhaal dat net zo vaak totdat ze het netjes doet. Doet ze het niet (door spanning, angst, dominantie of wat dan ook) mag je best eens optreden. Bij een angstig paard zou ik niet zo snel boos worden, maar wel heel consequent terug zetten en weer op nieuw beginnen met die opdracht. En dat kan alleen al stilstaan zijn wanneer jij stil staat.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:34

Ze staat gestald op een privepension.
Ze krijgt 2 keer per dag voer ik denk een mengeling van pavo of lannoo.
En 2 keer per dag een portie voordroog.
Daar staat ze nu al sinds half november steeds in haar stal.
Ze staat daar sinds mei (sinds ik haar gekocht heb)
Ze heeft tot oktober in de stallen gestaan waar ze met haar hoofd buiten kon kijken, maar sinds half oktober heb ik besloten om ze binnen op stal te zetten, omdat ze altijd last had van haar ogen door de wind.
Wanneer het weer het toeliet, ging ze de weide op, samen met andere paarden van het pension.
Sinds november kan dit niet meer door het slechte weer (regen, sneeuw...)
Ik ga gemiddeld 5 keer per week naar haar toe.
Ondertussen is dit soms wat minder door het slechte weer, grootouder die op sterven ligt en examens op school.
Ik reed 1 keer per week op haar, maar sinds half december heb ik ze niet meer bereden.
Van juni tot augustus trainde ze iemand aan de dubbele longe en kreeg ik van die meneer ook 1 keer per week les.
Van augustus tot september ben ik begonnen met les te krijgen met clickertraining, wat dus een negatief effect had op haar.
Van september tot november kwam er 1 keer per week een trainer B op haar rijden.
Ze staat de laatste tijd dus gewoon stil in haar stal, tot mijn grote spijt.
Ze moet namelijk gelongeerd worden eer ik ze kan berijden maar dit lukt niet omdat de longecirkel onder water staat sinds half november ongeveer. Daardoor kan ik ook niks meer van grondwerk of dergelijke doen.
Wat ik nu wel nog doe is eens wandelen aan de hand, haar borstelen, heel af en toe longeren met een pessoa in de binnenpiste (dit mag namelijk eigenlijk niet dus moet het stiekem doen)

RianneH schreef:
Kan je misschien wat meer vertellen over de verdere leefomstandigheden?
Hoeveel en welk voer krijgt ze? Hoe vaak en hoe komt ze uit haar stal?
Welke werk verricht je met haar?
Enz.

Pas dan kunnen wij een echt duidelijk beeld krijgen welke dingen je nog meer aan kan pakken.

Daarnaast moet je wel opletten dat als je een osteopaat/fysio laat komen, je ook de training aan zal moeten passen. Zorg ook dat je daar goede begeleiding in kan krijgen, anders werk je alsnog je paard tegen.
Ook is grondwerk niet alleen een clickertraing. Ook gehoorzaamheidstraining is grondwerk. Kijk kritisch naar je eigen houding wanneer je wat van haar vraagt op de grond en beloon met je stem. Herhaal dat net zo vaak totdat ze het netjes doet. Doet ze het niet (door spanning, angst, dominantie of wat dan ook) mag je best eens optreden. Bij een angstig paard zou ik niet zo snel boos worden, maar wel heel consequent terug zetten en weer op nieuw beginnen met die opdracht. En dat kan alleen al stilstaan zijn wanneer jij stil staat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:42

zo van je foto's te zien is het zowizo al een sensibele rilkikker........ wat voor een bloed voert ze?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:50

Dankje voor alle info ;)

Het is lastig om haar gedrag te gaan verbeteren als ze zo weinig bewegingsmogelijkheden heeft. Als je niet mag longeren in de binnenbak dan neem ik aan dat je ook niet mag losgooien? Evt met een groepje paarden een uurtje in de ochtend ofzo? Dat maakt vaak al een hoop verschil. Geen paddoc of afgezet stukje land dat je nu tijdelijk kan gebruiken? Als ze haar energie anders kwijt kan dan rijden zal je al een hoop geholpen zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:59

GenteDiMare schreef:
Ze staat gestald op een privepension.
Ze krijgt 2 keer per dag voer ik denk een mengeling van pavo of lannoo.
En 2 keer per dag een portie voordroog.
Daar staat ze nu al sinds half november steeds in haar stal.
Ze staat daar sinds mei (sinds ik haar gekocht heb)
Ze heeft tot oktober in de stallen gestaan waar ze met haar hoofd buiten kon kijken, maar sinds half oktober heb ik besloten om ze binnen op stal te zetten, omdat ze altijd last had van haar ogen door de wind.
Wanneer het weer het toeliet, ging ze de weide op, samen met andere paarden van het pension.
Sinds november kan dit niet meer door het slechte weer (regen, sneeuw...)
Ik ga gemiddeld 5 keer per week naar haar toe.
Ondertussen is dit soms wat minder door het slechte weer, grootouder die op sterven ligt en examens op school.
Ik reed 1 keer per week op haar, maar sinds half december heb ik ze niet meer bereden.
Van juni tot augustus trainde ze iemand aan de dubbele longe en kreeg ik van die meneer ook 1 keer per week les.
Van augustus tot september ben ik begonnen met les te krijgen met clickertraining, wat dus een negatief effect had op haar.
Van september tot november kwam er 1 keer per week een trainer B op haar rijden.
Ze staat de laatste tijd dus gewoon stil in haar stal, tot mijn grote spijt.
Ze moet namelijk gelongeerd worden eer ik ze kan berijden maar dit lukt niet omdat de longecirkel onder water staat sinds half november ongeveer. Daardoor kan ik ook niks meer van grondwerk of dergelijke doen.
Wat ik nu wel nog doe is eens wandelen aan de hand, haar borstelen, heel af en toe longeren met een pessoa in de binnenpiste (dit mag namelijk eigenlijk niet dus moet het stiekem doen)

[

]

Dus als ik het goed begrijp staat ze 24/7 opgesloten in een stal en mag ze hooguit een enkele keer even eruit om aan de hand te wandelen of te longeren binnen het stramien van de pessoa.
Maw ze kan nooit vrij bewegen, spelen, gewoon even paard zijn.
En dat voor een vijfjarig paard met energie...
Tja...
Dan kun je dus een explosief paard verwachten en met een beetje pech een scala aan psychische en lichamelijke problemen.

Ik begrijp best je omstandigheden en begrijp ook dat je het beste voor je paard wil. Een osteopaat is natuurlijk altijd goed, maar ik zou verder gewoon alles op alles zetten om liefst gisteren een stal te vinden waar ze iig een dagdeel buiten kan met andere paarden en gewoon weer paard kan worden.
Zeker weten dat je dan een ander paard krijgt.
En tot die tijd zou ik verder niets van haar vragen dan wellicht zelf kilometers met haar maken...

Een paard is een bewegingsdier. Het heeft behoefte aan beweging, frisse lucht en sociale kontacten. Een ontzegging van die essenciele levensbehoeften leidt per definitie tot problemen.