Pony word moe en gaat liggen: met zadel en ruiter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonagh

Pony word moe en gaat liggen: met zadel en ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:13

In de zomer word mijn pony sneller moe en heeft geen zin meer. Dan gaat ze vaak liggen in het zand, 't is niet kwaad bedoeld van d'r maar ze heeft gewoon geen zin meer. De eerste keer schrok ik heel erg en dacht dat ze ging rollen, maar ook andere mensen die erop zitten vinden het eng worden. Ik wil niet graag gaan slaan met zwepen enz. dus geen heel harde aanpak!

Hebben jullie tips om het te voorkomen?

Alvast bedankt :Y)

Sammie

Re: Pony word moe en gaat liggen: met zadel en ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:16

Een hele simpele om te zeggen, maar lastig is om uit te voeren.

Voorwaarts rijden en haar voor blijven. Bovendien ik weet niet hoe oud de pony is, stokmaat en wie er op gaan rijden. Maar misschien ís de arbeid ook wellicht te veel.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:16

al wil je geen zweep gebruiken zou ik toch eens een keer flink boos op haar worden hoor!
ze moet tocch weten dat ze niet zomaar mag gaan liggen is nog gevaarlijk voor de ruiter ook! (en het zadel en niet te vergeten ook je pony zelf)
weet je zeker dat ze verder geen gezondheidsproblemen heeft? rijden jullie niet te lang?
als dit allemaal ok is toch eens je zweep gebruiken

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:17

Straf lijkt me wel op zijn plaats hier, de pony doet waar hij zin in heeft, op zich is dat niet erg maar rollen en liggen met ruiter erop zorgt voor gevaarlijke situaties, dus tja aanpakken, boos worden en tja persoonlijk zou ik hem eens goed meppen als hij het weer flikt maar is mijn mening.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:26

@ Sammie; we rijden eigenlijk in de zomer niet lang een half uur meestal.. de pony is een 7-jarige Welsh van 1.32 en ikzelf ben 1.49 en weeg 35 kg. dus dat zou voor haar toch te doen zijn?

@ mimeslosydy; ik ben al een keer flink boos op haar geworden, we zijn al een keer met haar naar de dierenarts gegaan en opzich was alles goed met haar gezondheid en haar rug was prima in orde enz. en ik had daarnet al vermeld dat we ong. een half uur in de zomer rijden want dan zijn de paarden al flink bezweet.

@ eppie38; ja ik geef haar wel af en toe een tik met de zweep maar dit heeft vrij weinig zin. En heb haar al de tweede keer dat ze het deed een flinke mep verkocht maar het helpt voor geen ene meter met haar.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:29

weet je zeker dat ze het doet omdat ze moe is? Doet ze het niet gewoon omdat ze geen zin heeft in iets anders. Het is nl zo dat het een hele goede truc is van haar om te gaan liggen, jij krijgt haar nl niet meer omhoog en ze hoeft niets meer te doen :)
Beste is inderdaad om haar voor te zijn. Zodra je merkt dat ze ook maar denkt aan liggen, meteen iets gaan doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:29

Dat heeft niets met moe worden te maken hoor. De pony is gewoon ongehoorzaam en probeert zo onder het werk uit te komen.

Lang geleden heb ik een fjord meegemaakt die dit deed. Ook zien gebeuren bij een paard dat mak werd gemaakt voor de kar. Dan moet je weer helemaal uitspannen en voor je er erg in had ging dat paard weer liggen. Toen was de eigenaar het zo zat, heeft er stevig de zweep overheen gehaald (zonder uit te spannen), ze stond zo weer en heeft het nooit meer gedaan.

Inderdaad voorwaarts houden, als ze maar even dreigt te gaan liggen, juist harder aan het werk zetten.
En als het nodig is zul je toch de zweep moeten gebruiken (desnoods tijdelijk iemand in de bak met longeerzweep) maar als je dit een paar keer consequent doet dan zul je zien dat dit echt niet veel nodig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:32

moonagh schreef:
. dus dat zou voor haar toch te doen zijn?

Meer dan zelfs! Ze neemt je dus gewoon in de maling. Dat gedrag mag je niet tolereren. Aanpakken die hap, desnoods ff door iemand die wat meer overgewicht/lef/durf heeft.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:36

Ja, ik heb nog niet zo veel ervaring met lastige pony's daarom ga ik denk ik ook privèles nemen om meer met haar te oefenen en indd. voorwaards houden.
Maar heel erg bedankt voor jullie hulp en tips :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:40

goeie tik geven reageerd die niet lekker blijven zitten niks doen staat vanzelf wel weer op, als die opstaat rij je nog een paar rondjes en stap je af,

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:41

Leuk probleem met dit weer!

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:43

Je paard staat wel eerst stil voor dat hij/zij gaat
liggen neem ik aan. :o
Want paarden gaan eerst snuiven aan de grond( ik weet niet of elk paard het doet hoor de mijne wel) :(:)

Ik zou zoals anderen hier zeggen goed voorwaarts rijden. :Y)

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:45

Heb je haar al eens laten nakijken door een osteopaat of tandarts of fysio of iets dergelijks?

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:46

@ Redison; Als je niks nuttigs te zeggen hebt dan moet je ook maar niet reageren. Meestal doet ze het in de zomer maar ook in de binnenbak in de winter wil ze het wel eens wagen.

@ roybrit; Ja altijd jaag ik haar weer omhoog en dan er weer op, even uitstappen en dan is ze klaar. Maar dan heb je toch weer dat gevoel van dat ik haar laat winnen en dat vind ik toch eigenlijk niet de bedoeling!

@ zambo; Ja dat is nou juist het probleem ze staat eerst stil maar op dàt moment is ze niet voorwaards te krijgen.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:49

@ sindy11; Fysio is al een hele tijd geleden geweest (ik geloof 2 jaar) en toen was alles goed.. en door een dierenarts is ze een keer helemaal onderzocht en alles was in orde volgends hem en de paardentandarts is een half jaartje geleden geweest toen hebben we wolfstandjes laten trekken waar ze last van had, toen zijn problemen waar ze eerder last van had wel verminderd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:49

Dat is dus ook het lastige, je moet er dan eigenlijk voor zorgen dat ze niet stil komt te staan. Goed idee van je om (prive)les te nemen :j

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:52

Wij hebben er ook zo een,
gingen een keer een buitenrit/bosrit maken met 30 graden. We waren een uur weg en reden op de hei, mevrouw had geen zin meer.
Wou later ook weer gaan rijden, en bleek gewoon veelste veel voor haar, daarna niet meer mee geweest naar het bos.
immers was ze toen 23 en ikzelf 1.60 en woog ongeveer 50 kilo

Zoek die van jullie ook een plekje op om te gaan liggen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:53

Hilarisch..
Heb vanaf de lunch samen met vrienden ook zoiets mogen aanschouwen..
Zij het voor de wagen..

Welsh niet zo'n grote pas beleerd voor de wagen, licht 2 wielig wagentje, ging super.
Werd voor het eerst ingespannen bij iets grotere normale 4 wielige wagen.
Iemand op de bok, 2 grote kerels van 2 m lang ernaast.
Wij met vriendenclub zaten gezellig buiten te lunchen en hebben ons ernstig bescheurt van het lachen.

Als die pony moest gaan lopen, ging ie liggen...
Nou had die pony pech.. 2 kerels van 2 m.. 1 links en 1 rechts.. Hij werd gewoon weer op zijn hoefjes gezet.
Dan ging ie weer een stukje en weer liggen.
Werd weer opgetilt enzovoort.. Dit heeft zich enige tijd geduurt, na 1/2 uur paard weer op stal.
Deed het toen braaf het pad op en af.

Dag later herhaalde dit ritueel zich, maar na 3 x liggen besloot pony, dat gewoon doorlopen
eenvoudigere optie was. Dan steeds weer op je voeten gezet worden door 2 grote kerels...

Denk niet dat dit een toepasbare oplossing is voor jou.
Maar hij werkte wel...
En wij hebben ons 2 dagen prima vermaakt met dit schouwspel...

Zou pony die al langer onder het zadel is wel helemaal laten nakijken door dierenarts en harnachement ook.
En goed opletten wat er vooraf ging aan het liggen, desnoods opschrijven, zodat je ontdekt wat nou de trigger is.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:59

haha sjolvir jouw verhaal :+
ehm, ik heb er geen ervaring mee, maar inderdaad, merk je niet al aan hem dat hij wil gaan liggen dan voordat hij gaat?

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:01

@ Sammie; Da's makkelijker gezegt dan gedaan bij deze mevrouw.. 't is soms net een koppige ezel zo lijkt het!

@ Marian0557; Meestal is het haar vaste 'rolplekje' zegmaar.. 't is meestal een plek waar al gerold/gelegen is..

@ Sjolvir; Haha, nou 2 mannen van 2m zitten er bij mij niet in nee.. We hebben ze al een aantal keer laten onderzoeken maar steeds niks gevonden, ik zal de volgende keer nog een keer een ander zadel proberen, desnoods zonder zadel rijden en dan kijken hoe het het best verloopt het zou ook pijn in de rug kunnen zijn toch? of heb ik het nu fout? Ik heb voorlopig wel genoeg te doen denk ik.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:01

nee je geeft dan niet het gevoel dat je haar laat winnen, want als jij blijf zitten zit jij dus nog en geloof me die pony komt vanzelf overeind ookal zit je 2 uur. hier hebben we een staaker alles is geprobeerd sporen zweep lief vragen zelfs ze waterslang achter ze kont niks helpt, toen dachten we van als die staat lekker laten staan en het is er nu redelijk uit. gewoon puur omdat ze door krijgen dat het geen zin heeft.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:03

@ elias; Op sommige momenten is het te merken maar soms komt het echt totaal onverwacht, soms grijpt ze ook de kans als ik haar zelf stilzet.

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:05

probeer aan de longeerlijn de rijden

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:07

@ zambo; ja is trouwens wel een goed idee :), ga ik uitproberen!

@ roybrit; okè, ik ga nu in ieder geval meerdere dingen proberen: heb genoeg tips gekregen van jullie allemaal!

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:12

waar krijg je les dan manega of prive?