Paard vals in stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberlima

Paard vals in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:03

Hallo allemaal,

Ik heb 3 weken geleden een merrietje gekocht van 6 jaar.
Maar de laatste 2 weken doet ze raar als je in stal komt.
als je haar al wil aaien op der hoofdje dan legt ze haar oren in de nek en draaid zich van je weg..
ze hapt dan ook naar je.
laatst met aansingelen beet ze me ook gewoon.
is ze nu de baas aan het spelen of ergens wat in het verleden gebeurd?
vind het jammer wil graag een goede band met haar opbouwen..
onder het zadel is ze wel gewoon braaf..
alleen in stal doet ze zo raar

dank je wel
Laatst bijgewerkt door amberlima op 30-12-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Re: Paard vals in stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:04

Wat heb je in die 3 weken allemaal met haar gedaan?

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:05

heb je iets verkeerd gedaan ?

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:07

proberen te wandelen maar dan gaat ze elke keer staken.
ze is alleen nog maar in de bak geweest in het verleden, en liep ze in kinderlessen.
gewoon ff bij der kijken tegen der praten..
als ik haar vast zet om te borstelen staat ze ook ongeduldig met der been te schapen.. met een ander paardje op stal naar buiten gaat wel prima!

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:09

zou niet weten wat.. ben nog super voorzichtig met haar omdat ze nieuw is

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:11

Heeft ze op een manege gelopen?
Want dan kan het zijn dat ze de aandacht niet wil hebben. Dat zie je wel vaker op maneges, de pony's krijgen dan teveel aandacht van alle kinderen.

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:13

marsyl schreef:
Heeft ze op een manege gelopen?
Want dan kan het zijn dat ze de aandacht niet wil hebben. Dat zie je wel vaker op maneges, de pony's krijgen dan teveel aandacht van alle kinderen.

ja pensioen stal, met allemaal kindertjes..
die kregen ook les op haar.
daar zat ik ook al aan te denken, dat ze er ff teveel van heeft gehad haha

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:28

Ik denk dat dat de reden is.. Probeer haar dan minder te aaien op haar hoofd, kriebel eens bij de schoft of onder de manen. En bij het aansingelen zou ik het héél rustig doen. Genoeg kinderen die te ruw aansingelen waardoor ze denkt dat jij dat ook doet ;)

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:43

ja precies, dank je!
wil dalijk ook graag met der kunnen knuffelen :(

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:17

het zou zomaar kunnen dat het geen knuffelpaard is, houd daar rekening mee. Niet elk paard is daar van gedient

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:19

Mijn paard doet precies hetzelfde, alleen in haar stal. Ik heb haar nu zeven jaar. Stal is echt van haar, buiten de stal is het een schat. Dus misschien is het idd niet zo'n knuffelpaard.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:24

3 weken is ook nog wel kort joh. Een verhuizing hakt er best wel in voor een paard laat er eerst een beetje wenen. Probeer een band met haar op te bouwen , geef haar de tijd en laat haar naar jou toe komen. Ga anders lekker een stuk met haar wandelen. Beetje gras laten eten hier en daar. Doe leuke dingen met haar. Julie hebben alle tijd om elkaar te leren kennen. Veel plezier met je nieuwe paard.

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:46

misschien knelt haar zadel of heeft ze ergens anders pijn...
Op het moment dat je dan de box in komt associeert ze dat misschien? Je kunt haar altijd voor de zekerheid door een deskundige ( ostheopaat b.v.) laten nakijken, dan weet je het zeker! Succes ermee!!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:09

Als ze op stal staat, gewoon met rust laten. Das haar plek en moet ze zich prettig voelen. Als je wilt poetsen etc, halster om, van stal af en elders neerzetten. Veel paarden vinden het niet prettig als je voor/in de stal staat om te knuffelen etc. Respecteer dat gewoon, 't zijn maar een paar m2 wat ze hebben en dus hun 'space'. Verder gewoon duidelijk en consequent zijn. Kan goed zijn dat ze daarbij singelnijd heeft doordat ze in het verleden mss te haastig is aangesingeld, een slecht passend heeft gehad etc. Gewoon rustig aansingelen, echt gaatje voor gaatje steeds iets strakker. Zorgen dat ze goed passend tuig heeft en dan zal ze wrs wel wat makkelijker worden hierin, maar helemaal overgaan doet het veelal nooit.

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:06

ja poetsen en opzadelen doe ik zoiezo buiten de stal..
als ik bezig ben voor de stal wil ik nog wel is een aai over de bol geven en toen merkte ik dat ze gelijk haar oren in der nek legte..
maar mischien is het wel geen knuffel paardje, dan houden we het wel voor buiten de stal ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:05

Knuffelpaardjes kun je ook maken hoor! Mijn paard wou eerst ook niet geknuffeld worden, maar nu vindt ze het heerlijk! Je moet alleen net het goeie plekje vinden hè. (Bij haar is dat de binnenkant van d'r achterbenen, net onder de kont)

Maar inderdaad, je moet niet langs haar stal lopen, die is van haar. Gewoon lekker laten wennen en elke keer stiekem een nieuw plekje uitproberen, misschien vind je haar special spot dan ook wel!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:08

Deed ze de eerste week wel braaf op stal?
Vraag me af of de stallokatie wel prettig is voor haar.
Is het druk voor haar stal? (looppad ofzo?)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:10

Toen ik mijn merrie kocht, kreeg ik haar incluis singelnijd, voernijd en een zuur karakter op stal. Een knuffelpaard is het nog steeds niet, en je moet ook echt niet proberen om hooi bij haar uit stal te halen zonder eerst je verzekeringspolissen na te kijken :D .

Zodra ze echter haar stal uit is en een halster om heeft, is alles over. Ze zal je wel uitproberen qua intimidatie, maar als je doorpakt en haar zure gemuts negeert doet ze alles voor je.

Een knuffelpaard is het niet, als ik haar poets vind ze dat wel lekker, maar wél graag opschieten met dat getrut en het zadel erop vrouwtje :P ;) .

Dus kijk het gewoon aan, wie weet wat ze heeft meegemaakt met die kinders, ze is net verhuisd en heeft een nieuw baasje. Geef haar de ruimte maar maak ook meteen duidelijk waar de jouwe is en accepteer bijten ed stomweg niet.

Door consequent handelen heb ik een superpaard gekregen, geen knuffeldier maar een echt karakterpeerd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:14

Dat knuffelen kan gerust nog komen hoor, maar je moet je paard wel de tijd geven.

Silence was ook een manegepony toen ik hem kocht en hield ook niet van knuffelen. Aan zijn hoofd mocht je ook niet komen enz. Nu mag ik helemaal tegen zijn hoofd gaan hangen, hij zoekt het zelfs op. En ik kan erbij gaan liggen als hij ligt.

Hij heeft ook tijd nodig gehad.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:18

Mijn pony was ook 'gemeen' op stal. Hij werd echt gevaarlijk, we dachten er soms zelfs over om hem naar de slacht te brengen.. Hij bleek helemaal niet gelukkig te zijn, hierna is hij in de zomer 24/7 op de wei gegaan en 's winters in de nacht op stal en toen werd hij zo geweldig lief en heb ik een geweldige band met hem op kunnen bouwen.

Hoe lang staat hij nu dus buiten?

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:29

Hallo,

Wij hebben een merrie van 9 en die is soms ook vervelend in stal, oren in der nek, van je wegdraaien, met poetsen proberen te happen etc. Dit heeft ze niet altijd..Maar ja wij zijn ook wel eens chagrijnig. band opbouwen heb ik ook gedaan, wandelen, grazen, longeren zonder lijn..Longeren, vaak ga ik ook heen als ik smorgens al gereden heb, alleen om lekker te poetsen of een worteltje te brengen...en ik praat ook heel veel tegen haar..

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:41

in wat voor stal staat ze nu, en in wat voor stal stond ze?
als ze altijd een open stal heeft gehad kan het ook welleens zo zijn dat ze nijdig is nu omdat ze in een dichte stal staat?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:04

over dat aansingelen, weet je zeker dat het zadel helemaal goed ligt? dit kan een oorzaak zijn.
ook zou het kunnen dat er inderdaad vaak ruw aangesingelt is. kinderen zijn vaak van het in 1 keer strak trekken van de singel, en dit is niet echt prettig voor het paard. dus als je zeker weet dat het zadel goed past, zou ik een gaan kijken hoe ze reageert als je heel rustig aan singelt. eerst op het eerste gaatje, even laten rusten dan het tweede gaatje etc etc.

en het knuffellen als ze in stal staat zou ik gewoon laten. die van mij vind het ook niet prettig, het is haar plekje en zodra ze daarin staat laat ik haar met rust, haar domein, verder kan ik overal met dr knuffellen maar dit is haar rust puntje.

en drie weken is ook nog kort, ze zal ook moeten wennen aan de omgeving, de stal, de rust die er nu is doordat de kinderen weg zijn, of juist de drukte mocht ze in een stal staan waar iedereen langs loopt?
zou haar gewoon lekker met rust laten in stal en lekker ergens buiten op de poetsplaats knuffellen en poetsen, dat schrapen zou ik wel consequent in zijn door te laten merken dat dat niet mag, anders heb je nog kans dat het een hele nare gewoonte gaat worden.

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:33

Sassol schreef:
Knuffelpaardjes kun je ook maken hoor! Mijn paard wou eerst ook niet geknuffeld worden, maar nu vindt ze het heerlijk! Je moet alleen net het goeie plekje vinden hè. (Bij haar is dat de binnenkant van d'r achterbenen, net onder de kont)

Maar inderdaad, je moet niet langs haar stal lopen, die is van haar. Gewoon lekker laten wennen en elke keer stiekem een nieuw plekje uitproberen, misschien vind je haar special spot dan ook wel!

haha ik ga mijn best doen ;)

amberlima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:35

superwoman schreef:
Deed ze de eerste week wel braaf op stal?
Vraag me af of de stallokatie wel prettig is voor haar.
Is het druk voor haar stal? (looppad ofzo?)

ja de eerste week vond ik haar wel vriendelijker..
mischien dat ze me nu gaan uit proberen?
nee het is juist heel rustig klein pensioentje met een ander paardje naast haar, waar ze nu al heel erg aan hangt!