moeilijk tot gevaarlijk gedrag van shetlandruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

moeilijk tot gevaarlijk gedrag van shetlandruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:08

Hallo,
Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen maar ik zal bij het begin beginnen.

Ik heb 13 december een shetlander ruin gekocht, van 2 jaar oud.
Hij is in juli gecastreerd.
Hij stond bij mensen die verder geen verstand van paarden hadden met 2 kleinere kinderen, zij hebben hem van veulen af bij de fokker gekocht. Ik merkte meteen dat er zeer weinig met hem gedaan was, hij was aan niet veel gewend.

Toen hij thuis was, ging het goed. Hij moest natuurlijk wennen, maar de eerste dag al als ik bij hem in de wei kwam deed hij wat bijterig. Ik nam het hem nog niet kwalijk, hij was er net en moest waarschijnlijk ook nog wennen.
Maar de dagen daarna merkte ik dat dit gedrag er nog steeds was, goed dacht ik het zal wel eruit gaan als ik hem corrigeer/straf.
Verder zag ik wel al snel verbetering, vooral met poetsen. Eerst kon die zijn hoeven nog niet goed optillen, of hij wou het niet. Dit gaat nu heel goed(met uitzondering van 1 voetje die nog altijd wat minder gaat) en met commando's van 'halt' en 'om' die hij nu ook kent.

Maar nu is hij hier een dikke 2 weken en het wordt eigenlijk alleen maar erger. Ik heb het gevoel hoe meer hij zich hier thuis voelt des te meer hij dit gedrag durft te vertonen. Ik heb hier op bokt al veel topics doorgelezen over bijterige paarden of dominant gedrag en wat er tegen te doen. Tik geven, negeren, in z'n vel knijpen en dan draaien(zoals een paardenbeet), in z'n lip knijpen, zijn mond dicht klemmen, wat ik ook doe het helpt allemaal niet. Oke, hij loopt weg en weet dat hij fout is maar hij komt een paar seconde later weer net zo vrolijk terug en begint opnieuw. Als ik de wei ben aan het uitmesten komt hij me steeds uitdagen, hij komt langs gelopen en bijt me en rent daarna snel weg of hij stijgert naar me. Ik weet gewoon niet meer hoe ik nu verder moet aangezien hij gewoon door blijft gaan, wat ik ook doe. Gister vond ik het zelfs gevaarlijk worden, toen hij vlakbij me steigerde zag ik zijn hoeven zo kortbij mijn gezicht ..

Ik moet wel zeggen dat ik met kerst nog met hem ben gaan wandelen op straat en dat hij zich toen wel netjes heeft gedragen.

Vandaag heeft hij ook weer iets gedaan wat ik nog nooit had gezien. Ik stond aan de andere kant van het hek en hij steigerde over de omheining naar me. Voor mij is het dus duidelijk dat dit gedrag er al in zat, maar krijg het er maar weer uit.
Ik wil hem ook nog niet meteen verkopen, ik hoop gewoon dat we het kunnen oplossen.
Ik heb het idee dat hij gewoon nooit op zijn plek is gewezen, en dat ook dit gedrag de belangrijkste reden is geweest van de verkoop.

Wat is volgens jullie het beste idee om dit gedrag eruit te krijgen? Ik wil eerst zelf graag weten hoe ik dit het beste kan aanpakken, en anders ga ik hulp zoeken erbij. Want ik weet nu niet meer goed wat ik ermee moet en hoop dat we hier toch uit kunnen komen.

chocobroodje

Re: moeilijk tot gevaarlijk gedrag van shetlandruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:13

Volhouden! Hij is jong, en heeft het lang mogen doen bij de vorige eigenaren. Blijven corrigeren, dat is het enigste dat werkt.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:15

elke keer dat hij je bijt een ram gefen , een zweepje bij je houden dat je er beter bij kan?
Ik geloof meer in dit soort aanpak dan op de lieve manier.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:17

wendy_paard schreef:
elke keer dat hij je bijt een ram gefen , een zweepje bij je houden dat je er beter bij kan?
Ik geloof meer in dit soort aanpak dan op de lieve manier.

Ik dacht zelf ook al aan een zweepje erbij houden, dan is hij beter te straffen.
Maar wat als ik hem wil gaan longeren als hij ouder is of voor de sulky wil beleren en dan komt die zweep ook weer erbij.
Zal dat geen gevolgen hebben?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:17

ik kan uit je verhaal niet opmaken of je pony alleen staat of dat hij vriendjes heeft om mee te spelen en te stoeien..het is belangrijk dat hij kan stoeien en klieren met soortgenoten,zo voeden ze elkaar ook op...als hij dat niet kan dan zal hij dat bij jou proberen..

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:20

liess1 schreef:
ik kan uit je verhaal niet opmaken of je pony alleen staat of dat hij vriendjes heeft om mee te spelen en te stoeien..het is belangrijk dat hij kan stoeien en klieren met soortgenoten,zo voeden ze elkaar ook op...als hij dat niet kan dan zal hij dat bij jou proberen..

Nee hij heeft op dit moment geen andere ponys bij zich staan. Dit vind ik zelf ook minder en had dat ook liever anders gezien.
Maar op dit moment is die mogelijkheid er niet, bij de vorige eigenaren heeft hij altijd alleen gestaan.
Ik hoop ook dat ik hem over een tijdje met andere ponys samen kan zetten maar nu heb ik die mogelijkheid helaas niet..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:21

hoe reageren de andere paarden op hem?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:22

o wacht ik lees al dat hij alleen staat. Zet dit paard alsjeblieft zo snel mogelijk (lees binnen 1 week) samen met andere paarden. Hij moet gewoon opgevoed worden door soortgenoten.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:23

als jij hem samen met een andere shetlander kan zetten dan zullen een hoop van je problemen opgelost zijn.Dit gedrag wat hij vertoont is natuurlijk gedrag voor een beestje van 2 jaar.Heb zelf 2 tweejarige (net)ruinen bij elkaar lopen,nou als je af en toe ziet hoe die elkaar toetakelen...maar dat is spelen en leren,dominantieverhoudingen testen..uitproberen enz...maar als ik ermee aan de gang ga dan zijn ze superbraaf omdat de gekkigheid er dan al uit is...snap je...je maakt het jezelf erg moeilijk nu...

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:26

Ja ik begrijp het. Maar ik weet nu niet hoe ik dit moet oplossen want ik heb de mogelijkheid nu niet om hem samen met andere op wei te zetten. Of ik moet hem op een pensionstalling gaan zetten maar dan lopen de kosten meteen hoog op, als je alleen al voor stalling 250 euro per maand moet betalen voor een shet.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:28

jammer voor je pony...misschien kan je van iemand een pony lenen...voor een shetje heb je toch niet zoveel ruimte nodig?stukje grond en een schuilstalletje en klaar...dan zie je van de zomer wel weer verder...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:29

Meid je kunt een paard gewoon echt niet in zijn eentje zetten, dat is echt pure dierenmishandeling, sorry.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:30

fabiee schreef:
Ja ik begrijp het. Maar ik weet nu niet hoe ik dit moet oplossen want ik heb de mogelijkheid nu niet om hem samen met andere op wei te zetten. Of ik moet hem op een pensionstalling gaan zetten maar dan lopen de kosten meteen hoog op, als je alleen al voor stalling 250 euro per maand moet betalen voor een shet.

Ik begrijp je goede bedoelingen wel, maar je hebt nu het beestje en hij moet gewoon samen met andere soortgenootjes. Zet een advertentie hier op bokt en op marktplaats, dat je een weidegenootje zoekt. Waar staat hij?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:31

dit is nu het probleem met het kopen van een shetlander..mensen denken..ach leuk die zet ik in de achtertuin,zonder vriendje want daar heb ik eigenlijk geen plaats voor...nou geen een dier wil graag alleen staan/wonen.Jammer dat je dit niet eerder hebt bedacht voordat je deze pony kocht..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:31

Een paard alleen zetten is imo net zo zielig als dat je hem geen eten en/of water geef.
Ruwvoer, water, weidegang en vriendjes zijn basis behoefte van een paard. Kan je aan die dingen niet voldoen moet je er niet aan beginnen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:32

juist Dennis...zo is het!

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:53

Oke, het is duidelijk.
Ik ga m'n best doen.

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:04

ik denk ook dat zijn hengsten gedrag nog in zich zit want dat is ook bij onse shetten die daar staan ook zo het geval maar die staan met zn twee ;) en wij hebben ook een hengst op stal daarom heb ik ook geen jongpaard gekocht om dat ik niet veel ervaring had met eigenpaarden en met hengsten en die man waar die van is zei ook het gaat alleen maar geld kosten hij moet met zijn soort genoten het land in om manieren te leren
en ze zijn nog jong en jaa hengsten willen op merrie's straks loop ik buiten met een hengst en ziet een merrie nou dan is je paard niet meer te houden enzv
beleeren enzv ik zeg voor de koopers jongpaard is niks
vooral de stalling kost alleen maar centen en wat kan je er mee niks! :) maar goed dit moest ik effen kwijt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:23

carmenmisty1 schreef:
ik denk ook dat zijn hengsten gedrag nog in zich zit want dat is ook bij onse shetten die daar staan ook zo het geval maar die staan met zn twee ;) en wij hebben ook een hengst op stal daarom heb ik ook geen jongpaard gekocht om dat ik niet veel ervaring had met eigenpaarden en met hengsten en die man waar die van is zei ook het gaat alleen maar geld kosten hij moet met zijn soort genoten het land in om manieren te leren
en ze zijn nog jong en jaa hengsten willen op merrie's straks loop ik buiten met een hengst en ziet een merrie nou dan is je paard niet meer te houden enzv
vooral de stalling kost alleen maar centen en wat kan je er mee niks! :) maar goed dit moest ik effen kwijt

Zo he, wil je asjeblieft Hoofdletters en leestekens gebruiken? Dat leest een stuk prettiger!
Ts, ik zag dat je in limburg woont, mag ik vragen waar?

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 22:13

chocobroodje schreef:
carmenmisty1 schreef:

Zo he, wil je asjeblieft Hoofdletters en leestekens gebruiken? Dat leest een stuk prettiger!
Ts, ik zag dat je in limburg woont, mag ik vragen waar?

Ik woon ook in Maastricht.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:15

Hahaha wat toevallig! Waar staat hij precies? Mag ook via pb ;) ik kan wel eens voor je rondvragen als je wilt?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:54

Paarden zijn niet achtelijk. Ze weten dondersgoed waarom je de zweep gebruikt.
Die van mijn was als de dood voor de zweep en zo had ze nog een paar dingen. Ze is niet leuk behandeld in het verleden.

Ik ben meer van het natuurlijke paardrijden en gebruik zo min mogelijk dit soort hulpmiddelen en als ik het gebruik is het niet zonder reden. En dat weet ze echt wel.
Nu is ze niet meer bang van de zweep. Ze heeft er echter wel respect voor. Ze is nogal dominant en eigenwijs en als ik het zat ben als ze niet naar me luisterd (boze stem of tik met de hand) hoef ik de zweep maar te pakken en je ziet haar denken o,o nu is ze boos, laat ik maar luisteren. Ze heeft totaal geen angst meer. En als ze er dan een krijgt, verwachtte ze hem al. Zoals ik al zei, ze zijn niet achtelijk!

Dus, ik zou inderdaad je grenzen duidelijk aangeven, desnoods met zweep. Je hebt er later alleen maar profijt van.

Succes

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:53

Ook zoeiets met de ruin van de manege hij kon niet door kinderen uitgemest worden want hij ging steigeren bijten trappen. Weet niet hoe het is afgelopen.. (Rij er niet meer)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:59

heel vervelend om te zeggen, maar bij dit soort gedrag (dat niet vreemd is voor shetlanders) moet je gewoon hard optreden. Het mogen dan kleine paardjes zijn, maar dit soort gedrag kan je echt niet tollereren, zweepje meenemen en elke keer dat hij iets uithaalt hem zo'n knal verkopen dat hij al hoofdpijn krijgt als hij er nog maar aan denkt (niet echt op zijn hoofd slaan he, op zijn kont werkt meestal wel). het klinkt heel gemeen, maar hij daagt je gewoon uit. Hij wil hier als het ware mee aangeven dat hij de baas is, en omdat jij ook probeerd de baas over hem te spelen probeerd hij je te 'verslaan', het enige wat jij hoeft te doen is hem een keer te verslaan, en dat kan heel lastig zijn bij shetlanders. Wel toevallig dat het vooral shetlanders zijn die dit gedrag hebben, je zal maar een tinker hebben die je omver probeerd te steigeren :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:16

maar 1x een paard in 'elkaar rossen' heeft geen zin als jij geen dominante rol op je neemt.