Maar onlangs zag ik dus anders.... Deze mevrouw liet haar paard schuin achter zich lopen. Als hij te dicht bij kwam, zwaaide ze met haar touw totdat hij weer op zijn plek ging lopen. Zo had ze dit van een 'natural horsemanship-dame' geleerd.
Tja, dat zette me dus aan het denken... Waarom zou je je paard achter je laten lopen? Als hij schrikt, heb je veel meer kans dat hij je imo ondersteboven loopt
Dus: hoe doen jullie het? Waar loopt jullie paard?
). Maar toen ik hem (toen hij nog niet lang bij een kudde in het land stond) uit het land haalde en meneer de kuddebaas mijn pony aanviel van achter.. Waarna mijn pony naar voren sprong en mij zo omver knalde. Meneer was zo bang en rende toen weg, jawel, over mij heen.. Heeft op m'n arm gestaan, trap tegen m'n hoofd gehad en heb nog op veel meer plekken hoeven gevoeld.. Gelukkig kon ik toen onder het draad van de wei doorkruipen, want de hele kudde kwam eraan rennen
Mijn pony's moeten minimaal een meter schuin achter me lopen (zowel links en rechts). Als ze schrikken, dan weten ze dat ze alsnog niet in mijn ruimte mogen komen en op het moment dat ze schrikken, heb ik genoeg tijd om daar op te reageren. Ik vind het juist heel benauwend als een paard vlak naast me loopt, dan heb ik het idee dat hij sneller de leiding over pakt en daar ben ik niet van gediend.
... Maar dan zwaai ik ook eens met mn touw, zet ze stil, of draai ze gewoon om en loop de andere richting uit: zo leert ze dat zij mij volgt en niet omgekeerd. Misschien deed die NH-dame het ook voor die reden? Ik vind het prima maar zet ze wel naast me, als dat koppie dan naar beneden gaat voor te eten heb ik het ook meteen gezien en kan ik ingrijpen voordat de mond al vol gras is en de rem erop staat en natuurlijk: wij zijn gelijk alleen ik een beetje gelijker dan haar