Dominante/speelse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Dominante/speelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:38

Ik heb een probleem sinds enkele weken.
Mijn merrie is erg dominant.
Ook tegen over mij.
Mijn probleem is dat als ik in het land ga ik niet zonder voorwerp er in kan anders valt ze mij zo aan.
Ik mag wel in het land van haar dat is geen probleem maar zodra ik met mijn rug naar haar toe sta valt ze je zo aan.
Gelukkig nog geen ongelukken gebeurt maar ik loop nu altijd aan de zijkant en zorg ervoor dat ik haar de heletijd kan zien.
Ook is ze een erg dominante merrie die nu alleen staat want haar maatje is verkocht komt binnenkort andere pony bij in.
De laatste tijd bokt ze de hele tijd na mij gericht! Ik jaag haar dan steeds weg of geef een tik op der kont.
Ik merk dat dit niet erg veel zin heeft.
Ik dacht er zelf aan het bokken te negeren.
Omdat het misschien speels gedrag is?

iemand tips wat ik kan doen?

_Noor

Re: Dominante/speelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:13

Mijn merrie is ook behoorlijk dominant. Toen ik haar net had (8 jaar geleden) ben ik ook regelmatig hard rennend het land uitgerend/onder een draadje door gedoken.
Uiteindelijk had ik er zó genoeg van, dat ik maar eens achter haar aan ben gaan rennen. 'Gewapend' met een halstertouw heb ik haar flink wat verwensingen toegeroepen. Ben pas gestopt toen ze met haar oortjes naar voren naar me toe kwam...
Wellicht niet 'pedagogisch' verantwoord, maar het hielp wel :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:55

Haal er maar begeleiding bij, want dit wordt zo heel snel gevaarlijk. Jij hebt duidelijk niet genoeg in huis om die merrie weerwoord te bieden en dat weet ze. Leer heel rap bij of verkoop de dame.
Dit gaat al veel te ver om het te kunnen oplossen met tips van Bokt, hier heb je iemand bij nodig die live aanwezig is om het gedrag van jou en je merrie te beoordelen.
Het kan goed zijn dat een deel van die problemen voortkomen uit het alleen staan, dat ze zwaar uit haar humeur is en dat op jou afreageert (wat niet acceptabel is, ook al is het begrijpelijk). Hopelijk wordt het weer beter als die nieuwe pony er is, maar ik denk dat je sowieso begeleiding hierbij moet hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:59

Helemaal met Waratje eens, haal hier hulp bij, want dit kon weleens heel gevaarlijk worden.
En het kan heel goed dat het met de komst van een soortgenootje opgelost is, maar daar zou ik niet op wachten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:00

Het is niet zo dat ze het echt ALTIJD doet.
Maar ik wil gewoon tips om haar de baas te kunnen zijn.
niemand?
En wie kan ik er dan wel bij halen?

En verkopen doe ik niet want het is ondanks dat echt een schat.
Met rijden heel mak en met poetsen ook!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:10

Had ze dit gedrag ook al toen haar maatje er nog wel was?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:11

Ze was wel dominant.
Maar stukken minder!
Ze heeft mij toen nooit aan gevallen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:12

Misschien dat het dan toch de moeite is om dat nieuwe maatje af te wachten? Als het wat je eigen veiligheid betreft kan natuurlijk!!

EDIT: overigens ben ik het 100% met Waratje eens. Hulp is zeker geen overbodig luxe. Heb je misschien iets aan je instructrice iod (er vanuit gaande dat je die hebt natuurlijk), of iemand anders die meer ervaring heeft?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:24

LadyDaily schreef:
Het is niet zo dat ze het echt ALTIJD doet.
Maar ik wil gewoon tips om haar de baas te kunnen zijn.
niemand?
En wie kan ik er dan wel bij halen?

En verkopen doe ik niet want het is ondanks dat echt een schat.
Met rijden heel mak en met poetsen ook!

In welke hoek van Drenthe zit je? Mogelijk weet ik wel iemand die je verder kan helpen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:38

Gemeente Hoogeveen.
Ik rij met haar bij de manege.
Zou die vrouw wel kunnen vragen ja.
Maar die zal geen tijd hebben om te kunnen komen kijken

Niemand verder tips?
Bijv moet ik haar weg jagen?
Of juist negeren

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:50

Nou negeren als je echt aangevallen wordt lijkt me lastig... :+

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:56

Klopt.
Maar bedoel als ze probeert naar mij te bokken?
Of moet ik haar flink op de donder geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:07

Afstraffen, zelfs als het uit speelsheid is.
Heb pas nog gezien hoe paarden dat zelf oplossen.
Een ruin van lage rangorde wilde spelen met een dominantere merrie. Hij dartelde er wat omheen en wilde haar aanraken.
Daar had hij snel spijt van, want hij kreeg me een partij op zijn flikker!!
Vervolgens heeft hij braaf staan wachten tot de merrie hem uitnodigde tot spelen (door haar neus in zijn richting te bewegen) en toen was alles in orde.
Jouw paard staat naar haar idee dus hoger in de rangorde als ze jou uitdaagt ongeacht of dit spelen of aanvallen is. In beide gevallen mag je dat niet accepteren.
het geeft echter wel aan dat je paard wat mist, dus laat dat maatje maar snel komen of probeer wat veilige spelletjes te bedenken.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:11

Ik zou haar ook wel een pak op haar sodemieter geven ja...

EDIT: maar ga dus niet te lang zelf dokteren..

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:07

Ik ging net weer heen met een klein zweepje.
Eerst ging ik gewoon bij haar lopen(voor haar) dat gaat opzich wel goed.
Ze volgde mij maar na een tijdje ging het toch verkeerd.
Heb de zweep gepakt flinke tik gegeven en ze rende weg nog een stukje achter haar aan gegaan.
Maar ze bokte toen ze weg rende niet.
En toen ik weer terug ging(naar de stal) rende ze naar me toe.
Maar met oortjes na voren en netjes om mij heen.

Denk dat ik dit gewoon een tijdje vol moet houden

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:13

Ik hoop dat je het zo op kunt lossen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:16

Bedenk hoe een dominantere merrie in de kudde had gedaan tegen dit paard. Niet verrot schoppen, maar enkel dreigen. En heel veel zelfvertrouwen uitstralen. Als je dat van jezelf mist kan je er beter hulp bij halen. Anders twijfel je steeds of het wel goed is wat je doet, de merrie heeft dit door. Zo kom je in het negatieve terecht. Laat 1 keer een ervaren iemand het voordoen, daarna heb je waarschijnlijk al vertrouwen genoeg om het zelf te kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:43

GJ9 schreef:
Bedenk hoe een dominantere merrie in de kudde had gedaan tegen dit paard. Niet verrot schoppen, maar enkel dreigen.

HAHA mooi niet dus he :+
Die bij ons kreeg echt wel een flink pak op zijn sodemieter. Een stap te ver is een stap te ver. Tik gegeven, klaar is klara en verder geen nare gevoelens meer. Net als veulens tot echt af en toe een welgemikte tik kunnen verwachten. Niet te hard om te blesseren, maar hard genoeg om weer even op te letten. Wat me wel op valt is dat een sociaal paard eigenlijk nooit op de benen mikt maar altijd hoger. In onze groep kreeg een wat overmoedige ex-hengst letterlijk billekoek.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:45

Dit voorjaar kwam onze ouwe dominante hier wonen. Ze zou mij ook even laten zien wie de baas was. (dat doet ze haar hele leven al bij mensen die ze niet kent)
Ik heb me toen even voorgesteld. Met een beste stok. Toen wist ze wie ik was. En nu heeft ze gewoon respekt voor mij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:50

Sizzle schreef:
GJ9 schreef:
Bedenk hoe een dominantere merrie in de kudde had gedaan tegen dit paard. Niet verrot schoppen, maar enkel dreigen.

HAHA mooi niet dus he :+
Die bij ons kreeg echt wel een flink pak op zijn sodemieter. Een stap te ver is een stap te ver. Tik gegeven, klaar is klara en verder geen nare gevoelens meer. Net als veulens tot echt af en toe een welgemikte tik kunnen verwachten. Niet te hard om te blesseren, maar hard genoeg om weer even op te letten. Wat me wel op valt is dat een sociaal paard eigenlijk nooit op de benen mikt maar altijd hoger. In onze groep kreeg een wat overmoedige ex-hengst letterlijk billekoek.

Nou bij ons mooi wel he

Onze dominante merrie hoeft maar 1 dreigende beweging te maken en de rest is weg.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:21

Bij ons eerst niet. en we hebben ze het mooi zelf uit laten vechten. Er is altijd wel een die er tegen in gaat en dan wordt het echt klappen. ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:23

Longeerzweep mee de wei in en opjagen tot ze er bijneervallen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:33

Sorry maar ik ben er absoluut niet mee eens dat er mensen hier zeggen "pak een zweep/een stok/afstraffen" hoe kunnen jullie dit goed vinden, laat duidelijk weten wat je wilt en laat niet zien dat je bang bent sta sterk in je schoenen en laat haar duidelijk weten wie de baas is, maar niet slaan daar bereik je echt helemaal niets mee!!
Ga voor hulp en probeer samen op te lossen wat ze denkt en waarom ze het doet, als je gaat slaan weet ze wel dat jij de baas bent maar komt ze uiteindelijk nooit meer naar je toe omdat ze dan toch straf krijgt.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:08

Wat doe je dan Zoek? Steek je een vinger op tegen het paard? ;)
Ik denk, dat het paard dan de middelvinger op steekt.
Als je een paard een dreun geeft, die je het land uit wil jagen, of jou wil slaan, daar maak je ze niet schuw mee. Ze weten heel snel dat ze geen straf krijgen als ze normaal bij je komen.
En als je hulp haalt, en het paard vliegt die ook aan, geheid dat het paard een pak billekoek krijgt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:49

Paarden geven elkaar natuurlijk ook een mep als ze dit soort dingen uitvechten.
Het is niet de bedoeling dat je paard verrot slaat natuurlijk! Maar ze moet wel zoveel ontzag/respect krijgen dat ze niet meer aanvalt. Dan vindt ze je maar even niet 'lief', je bent wel duidelijk. Dus aanpakken, en daarna meteen weer openstaan voor contact.