hoe leren jullie je paard stil te staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

hoe leren jullie je paard stil te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 17:30

de titel zegt het al,hoe leren jullie je paard stil te staan?
en ik bedoel eigenlijk met alles, opstappen , als je even afstapt in het bos om je haar in een staart te doen of aan te singelen .
allemaal dingen waarbij ik het niet voor elkaar krijg om haar stil te zetten .
meestal zet ik hem achteruit , maar ze is erg sterk!

tips welkom

groetjes

Sim

Re: hoe leren jullie je paard stil te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:33

RT P -> OPG

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:36

Thuis oefenen, eerst aan de hand tijdens het poetsen of als je in zijn stal bezig bent. Vaak willen ze dan ook al over je heen walsen. Ho is Ho, dus heel consequent zijn en geen stapje toelaten. Kort maar krachtig snukje aan het halster en je stem even verheffen als je Ho zegt. Verder niet teveel aandacht aan schenken en niet uitgebreid belonen als hij het goed doet ( want het is immers normaal dat hij het goed doet). Een keer Braaf zeggen is voldoende. Meestal snappen ze dat binnen 1 of 2 dagen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:39

ik beloon juist wel bij het goed doen, motiveert je paard n.l. veel meer. wanneer die van mij van dr plek komt moet ze achteruit terug naar haar plaats (ook wel handig als ze dus achteruit op comando goed beheersen) dat vind ze niet leuk, doet ze het beloon ik met mijn stem. Ik heb nu een pony die ik zo'n beetje overal kan parkeren en die ook los op comando blijft staan

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:43

Ik ga stilstaan en blijf net zolang wachten tot zij het ook doet.
En dan belonen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:46

Ho = ho .. ten allen tijde.
Thuis, op buitenrit, op wedstrijd, in stal, tijdens de galop, in draf of in stap... overal!

Dat heb ik mijn paard meteen als jaarling aangeleerd. Hij is nu 7.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:48

Als ze vooruit loopt terug zetten en wel gelijk als ze weg draait rondjes laten lopen. en heel consequent zijn ho = ho en geen stapje meer.
Ik heb het bij een paard van stalgenoot binnen een middag voor elkaar gekregen.

Breeze96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:49

telkens zet ik haar weer terug en zeg ho.
Als ze dit niet doet zet ik haar steeds maar weer terug.
dit is een kwestie van geduld.
suc6!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 18:00

en wat doen jullie als ze het niet doet, is trekken sowieso uitgesloten , of als ze echt niet stil wil staan ,mag het dan?
bedankt voor jullie reacties!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:28

als ze niet achteruit wil dan geef ik of een tik tegen de borst, of ik knijp in de borst (tot ie piept) meestal werkt dat wel

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:24

steeds weer oefenen
stil laten staan als je er naast staat en dan aaien
als dat goed gaat doe je een stap achteruit en zo door.
succes

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:25

ik heb ook alles geprobeerd wat iedereen hier zei tot
mijn paardje ervandoor ging en op zijn halstertouw stond sindsdien blijft hij staan :+

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:28

trustHim schreef:
als ze niet achteruit wil dan geef ik of een tik tegen de borst, of ik knijp in de borst (tot ie piept) meestal werkt dat wel

oke ,dankjewel;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:31

als je verder nog wat wilt weten vraag je maar hoor, mag evt ook via pb

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:47

wendy_paard schreef:
ik heb ook alles geprobeerd wat iedereen hier zei tot
mijn paardje ervandoor ging en op zijn halstertouw stond sindsdien blijft hij staan :+

Als hij op het halstertouw gaat staan krijgt hij een korte ruk op zijn neus, is dus hetzelfde als wanneer je zelf een korte snuk aan het halster zou geven.
Helpt dus inderdaad. *D

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:49

trustHim schreef:
ik beloon juist wel bij het goed doen...

Ik zei ook niet dat je niet moet belonen, alleen moet je niet te uitgebreid belonen. Met je stem even belonen moet al voldoende zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:11

bij mij is ho ook gewoon ho.
aan de longe doe ik altijd mijn hand erbij omhoog (zeg maar stopteken) en als ik er naast loop oid is het gewoon zodra ik stil ga staan dat ze stil moeten staan, doen ze dit niet dan gaan ze in de achteruit. in het begin met opstappen wilde hgij nog wel eens gaan draaien, toen ben ik gewoon elke keer net zo lang in de beugels blijven staan met druk op de teugels tot ie stil stond en dan goed belonen als ie dan braaf was, en na een paar keer snapte ie het en stond ie keurig netjes stil.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:57

Vooral consequent blijven. Dus niet toch opstappen als ze net een stapje doet.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:15

zoals je het beschrijft klinkt het alsof jij niet veel leiderschap over je paardje hebt.
Ho is ho en dan moeten ze blijven staan!
Ik zou het eerst oefenen aan het halstertouw en met een leadrope,gewoon lekker in de bak.

Loop voor je paard,zord dat je paard een stukje schuin achter je loopt,niet naast je en ook niet recht achter je,dan stop je,draai je je om en maak jezelf groot en hef eventueel je handen wat omhoog (stop beweging)
je paard hoort ook op het moment dat jij stopt,ook te stoppen en te blijven staan.
Doet ze dit niet dan neem je het uiteinde van het touw en draai je daarmee richting haar borst,je hoeft haar hier niet mee te raken.
Wanneer ze achteruit gaat,al is het maar een stapje (of achteruit leunen is de eerste keer al goed)
Dan stop je meteen met zwaaien en beloon je haar door even rust te geven.

Gaat ze niet achteruit dan zwaai je wat harder met je touw,volhouden,zelf niet naar haar toe stappen,maar gewoon blijven staan! (en zeker niet zelf achteruit lopen!)

Vervolgens ga je weer lopen en herhaal je dit,wanneer ze doorheeft dat zwaaien met het touw achteruit gaan is,kun je het wat uitbreiden naar wat meer stappen achteruit.
Je zult zien dat je paard dan een rust over zich heen krijgt en gewoon zal blijven staan.
Goed belonen met rust en het tegen haar te zeggen dat ze het goeddoet!

Het is uitermate belangrijk,dat wanneer zij naar achteren gaat,jij STOPT met zwaaien met het touw,wanneer je dit niet doet,kan zij nooit de link leggen dat naar achteren gaan hetgeen is wat jij vraagt,omdat stoppen met zwaaien de beloning is.

Succes en mocht je nog wat willen vragen mag je me altijd een pb sturen ;)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:00

Ik heb het mijn paard geleerd door wanneer ik wou opstappen en hij al vooruit ging hem een tikje
(niet slaan, gewoon een tikje)met de zweep tegen zijn borst te geven en daarbij het commando "HO" te gebruiken.
ik heb dit wel geteld 5 maal moeten doen en hij staat nu al 3 jaar perfect stil :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:17

Vooral consequent zijn! Stil zetten, opstappen, zet ze maar 1 stap, gelijk weer op de grond! Paarden hebben het echt gauw genoeg door :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:22

Als ik op stap zorg ik dat ik de teugels kort heb, zodra ik ook maar voel dat hij/zij een pas doet zet ik hem eerst stil. Als ze dan nog doordrammen dan stap ik eerst weer af en praat ik bijv. van HO o.i.d. Maar vaak hoeft dat niet eens.
Als ik er naast loop gebruik ik soms ook wel eens m'n stem (HO) maar meestal is een 'rukje' aan het halstertouw wel genoeg. Luisteren ze niet? Tikje, of ik duw ze bij hun borst in de achteruit.

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:59

Ook als ze stilstaan en dan gaan ze lopen, gewoon terugzetten op de plek waar ze stonden. Ook al gaat hij staan waar jij eigenlijk wilde dat hij zou gaan staan. Als je niet consequent bent, en blijft, kan het behoorlijk verwarrend zijn voor een paard.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:05

Mijn 2 pony's poets ik soms los in de bak, als ze geen zin meer hebben lopen ze meestal weg, dan zet ik ze terug op de plek waar ze eigenlijk stonden en zo ga ik steeds door zo leren ze het wel. Wat je ook kan doen is door lang te oefenen dus eerst met het halster om door de bak lopen en dan soms zelf stil staan en dan zorgen dat zij ook stoppen. Daarna geoefend zonder touw door de bak lopen en dan met de stop-oefeningen zeg maar. Zo leren ze het vrij goed eigenlijk, een vriendin van mij heeft dit ook zo gedaan en van haar heb ik het eigenlijk, bij mij werkte het goed :o.

tamarake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:11

het paard moet respect voor jou krijgen! Dan staat hij stil.
Succes!