Dominante hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke1979

Dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:09

Mijn vader heeft een hengst van 8 jaar gered van de slacht.. het arme beest is vreselijk dominant tegen alles en iedereen.

Wat is de juiste manier van behandelen??

Groetjes

Janneke

SandravdB

Re: Dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:10

Rustig laten wennen, zeer consequent zijn, goed afstraffen als hij iets fout doet en goed belonen als hij iets goed doet

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:12

Zorgen dat je duidelijkheid creeert voor het paard. Wat wil je met het paard. Alleen in de wei laten lopen of hem gaan berijden. Dit speelt allemaal mee met wat je wilt gaan doen. In ieder geval is de eerste stap. Leer hem wie de regels maakt, met op de juiste momenten belonen en straffen op zijn tijd kom je al een heel end

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:19

Hem duidelijk maken wie er de baas is! Hij zal niet voor iets bij de slacht zijn beland dus zullen jullie heel erg voorzichtig moeten zijn.
Hebben jullie ervaring met ( dominante en dit geval waarschijnlijk verkeerd opgevoede) hengsten?
Als dat niet zo is zal je hulp moeten inroepen van iemand die dat wel heeft. Een dominante, onopgevoede hengst kan namelijk levensgevaarlijk zijn, dus niet alleen gaan aanmodderen.

Zo'n dier kent zijn eigen krachten! Consequent zijn, keihard afstraffen als dat nodig is ( en dat moet je echt kunnen). Om zo'n dier te leren zich te gedragen en zijn plek te vinden moet je heel sterk in je schoenen staan en absoluut niet bang worden!
Wij hebben hier 2 goed opgevoede hengsten staan en dat is ook niet alleen met aaien gebeurd, geloof me. Een hengst is een verhaal apart, zeker als hij zijn eigen krachten heeft leren kennen.
Reeel blijven, je schiet er niks mee op om in het ziekenhuis te belanden.

Hier staat informatie over hoe je met een hengst om moet gaan, in het Engels weliswaar.

http://www.horsetalk.co.nz/breeding/stallion.shtml

Citaat:
The education and handling of stallions begins at birth. Although stallions should be treated no differently than any other horse, certain precautions are necessary. That cute bouncing baby boy on the end of a lead shank should not go unchecked. Too often people make the mistake of not recognizing and correcting a potential problem when it first begins, even in, and especially during the baby phase. The playful rearing and mock battles can result in a serious blow to humans later on. Those love nips could eventually tear or break an arm. This saucy adolescent behaviour must be corrected immediately, before it becomes a serious threat to safety. The testing colt must be taught what is acceptable behaviour and what is not. This doesn't mean beating him senselessly, but it does mean being immediate and consistent without compromise in punishment. It is in your own interest to take charge of the situation. You are not its playmate. You are its partner. You must ultimately earn and demand respect from this mature 1,000 lbs. plus equine.

En ook dit geeft interessant informatie van een ( western) trainer die veel met hengsten werkt;

http://www.horsetrainingvideos.com/stud.htm

Edit: Voor ik het vergeet: laten castreren! Het zal het dominante gedrag niet meteen laten verdwijnen maar doordat het dier dan geen testosteron meer aanmaakt zal hij waarschijnlijk makkelijker te domineren zijn en minder agressief worden. Het helpt niet altijd, zeker niet als hier een verkeerde opvoeding aan vooraf is gegaan maar het haalt wel de scherpe kantjes eraf. Aangeleerd gedrag zal wel moeten worden afgeleerd; hengst of ruin, maar de echte "hengsten aggressie" zal na enige tijd wel verdwijnen, al kan dat soms wel 6 maanden duren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:17

Wat was de reden dat het paard bij de slager stond? Soms is dat "redden" niet zo heel paardvriendelijk, zeker niet als je niet weet hoe je met een dominante hengst om moet gaan.
Zie verder de post van ElCid, verder niets aan toe te voegen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:21

Ik zou als eerste castreren. Zijn gedrag zal er zeker door veranderen.

Verder een zero tolerance beleid toepassen. Hij moet duidelijke grenzen gewezen krijgen, schroom niet om heel hard in te grijpen. Als je dit niet kunt, investeer in een training door een ervaren en deskundig persoon.

Probeer de vorige eigenaar te achterhalen, en de reden te achterhalen waarom hij bij de slager is beland. Al kan ik me dat wel voorstellen, niet iedereen kan een dominante hengst aan, en op het moment is de markt verzadigd, je krijgt zo ook zo snel niet knap verkocht.

En last but not least: hou het veilig!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:23

SandravdB schreef:
Rustig laten wennen, zeer consequent zijn, goed afstraffen als hij iets fout doet en goed belonen als hij iets goed doet

sluit ik me bij aan. lekker laten wennen, maar hij moet niet over jullie heen lopen ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:24

Even de ballen er af en dan hem liefst bij een bazige merrie zetten. waarom zou hij trouwens naar de slacht?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:10

Als je op de juiste manier met dit paardje weet om te gaan hoef je hem niet per sé te castreren, ik weet niet hoe je daar tegenover staat... Misschien wil je dat wel helemaal niet.
Ik denk dat je met héél duidelijk en consequent zijn in de omgang, straffen als dat nodig is (en dan niet meteen de zweep erop...) al een heel eind komt. Nadat je de kleine dingen in de omgang zoals netjes naast lopen, wachten, voetjes geven etc hebt uitgewerkt zou je uitgebreidere oefeningen met hem kunnen doen, waarbij duidelijk wordt dat jij de dominante factor in jullie samenwerking bent. Met longeren en andere grondwerkoefeningen zou je, nadat je hier natuurlijk wel het een en ander over hebt gelezen (ik weet niet hoe ervaren je hiermee bent) eventueel een betere band op kunnen bouwen. Daarmee bedoel ik een gewillig paard dat graag voor je wil werken.
Vind de artikelen van ElCId ook erg goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:20

Hou er rekening mee dat je met een hengst altijd bedacht moet zijn op het moment dat hij probeert de leider te gaan zijn. Ook op het moment dat je met 40 graden koorst naar je paard toe gaat omdat je hem toch de nodige aandacht en beweging wilt geven. Je moet ALTIJD bedacht zijn op het feit dat hij gaat knokken, dat hij je leiderschap gaat aanvechten, dat hij probeert de baas te zijn. Waar een ruin of een merrie stoppen, gaat een hengst door, desnoods tot er doden vallen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:21

Ik kan je alleen maar gelijk geven Cassidy.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:25

Ik ben even op de Parelli site geweest (hij is recentelijk aangepast dus het was even zoeken) maar ik heb een oud artikel gevonden van de hand van Pat Parelli dat echt zo duidelijk omschrijft wat een hengst inhoudt, dat ik het gewoon niet kan laten om het hier te quoten.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... n-behavior

Hengsten zijn potentiele moordenaars. En als je dat in je achterhoofd houdt, rest er alleen maar een optie: castreren.

Good stallions make great geldings. Ook al is dit paard 8 jaar oud: ballen eraf!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:27

Potentiële moordenaars... Wel een heftige uitspraak zeg. Zijn alle hengsten dan zo 'moordlustig'?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:28

Waarom stond dit paard bij de slacht? Daar moet toch ook wel een reden voor zijn geweest?

Ik ga ook met de anderen mee, gelijk castereren, en meteen laten zien wie de baas is. Wees altijd consuquent en op je hoede. Wat ben je ermee van plan?

Als de hengst te gevaarlijk wordt, zou ik niet aarzelen om hem toch naar de slacht te brengen, hij stond daar waarschijnlijk niet voor niks.

Weet je misschien iets van het verleden van deze hengst? Heeft hij merrie's gedekt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:29

@Palouse: Heb je het stuk van Parelli wel gelezen?
Zo ja, als je het gelezen hebt, heb je het dan begrepen?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:30

Ik heb het stuk gelezen en het klopt gewoon.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:33

Pat Parelli heeft meer paarden gezien en meegemaakt dan ik in mijn hele leven zal zien en meemaken.

Ik hoef bepaalde fouten niet zelf te maken om te accepteren dat een ander gelijk heeft.

Hengsten zijn machtig en mooi, maar niet voor iedereen weggelegd.

Sommige hengsten zijn redelijk matig in hun reacties, maar ik heb deze ook zelf meegemaakt en weet dat er een heel ander dier onder schuil kan gaan dan wat je normaal ziet.
Als hormonen mee gaan spelen, is zelfs de braafste hengst een potentieel staatsgevaarlijk dier.

Nogmaals, voordat er echt brokken komen: castreren!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:34

En stel nou dat hij om zijn karakter al zou worden afgemaakt, dan alsnog doen, voor er slachtoffers vallen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:36

Ja nu heb ik het artikel gelezen. Ik schrok ervan dat Pat een hengst een vrouw heeft zien vermoorden! Jeetje zeg...

Maar ik bedoelde eigenlijk een beetje: geldt dit voor alle hengsten? Ik ken mensen die werken met hengsten en ik kan me nauwelijks voorstellen dat zij, gezien hun niet al te vele ervaring en kennis, met zulke moordmachines werken.

edit: ik ben ook heel benieuwd waarom het paardje eigenlijk bij de slager stond!
Laatst bijgewerkt door Maeh op 23-12-09 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:37

Een paard kan veranderen (en compleet veranderen) als een geen hormonen aan te pas komen....
Ik heb een aantal hengsten als hengst gezien, die als ruin compleet anders reageerden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:38

Palouse schreef:
ik kan me nauwelijks voorstellen dat zij, gezien hun niet al te vele ervaring en kennis, met zulke moordmachines werken.

Blessed are the innocent.

Het kan heel goed zijn dat het - ondanks de onkunde van de persoon in kwestie - wel goed kan gaan.
Maar op het moment dat het verkeerd gaat, wil je dat niet op je geweten hebben....

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:40

Ja dat is waar.
Komt niet vaak dat ik in een discussie mijn woorden terug neem, maar bij deze sluit ik me aan bij: 'de ballen eraf!' ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:41

Het hoeft maar 1x goed fout te gaan. je kan niet even terugspoelen en het even overnieuw doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:42

Amen to that!

En ongeacht of het een merrie, ruin of hengst betreft, dat geldt voor alle paarden!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 01:44

Klopt alleen met hengsten loop je net even extra risico.
Ik weet er helaas alles van, misschien vertel ik dat ooit nog wel eens.