Angst voor deuren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Angst voor deuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:32

Hallo Bokkers,

Zoals sommige van jullie weten ben ik met Silence eigenlijk geheel probleemloos aan de weg aan het timmeren op dit moment.
Toch blijven we tegen 1 ding aanlopen, wat nu dus ook als gevolg heeft dat ik weken tot maanden niet kan rijden dankzij een gebroken stuitje.
Daarom zou ik graag voor dat ene ding nog graag een keer om jullie tips vragen.

Silence heeft namelijk een angst voor deuren.
De eerste keer dat ik ging proefrijden (November 2005) schoot hij al weg bij de grote deur achter in de bak (op die manege is hij geboren en heeft hij ruim 5 jaar gestaan). Bij de eerste stal waar wij stonden precies zo, bij de tweede stal ook en op de stal waar we nu staan kan ik na 2,5 jaar ook nog altijd niet de gehele bak gebruiken.

De deur waar we langs de bak binnenkomen geeft nooit problemen. Het zijn de overige deuren in de bak waar hij absoluut niet langs wil. Zodra er een deur in zicht komt spant hij zich aan, gaat dribbelen en schiet er vandoor als we er bijna zijn. En aangezien wij dus buiten onze ingang, nog twee deuren hebben in de bak is dat vrij lastig. Het is tot nu toe in 1 bak goed gegaan, maar daar was maar 1 deur, die waar wij dus langs binnenkomen. Maar hier hebben we gewoon 1 malig gereden omdat daar vrienden van ons stonden met hun paard.

Eerst dacht ik altijd, dat het probleem blij mij lag, maar iedereen die Silence rijd loopt hier tegenaan. (ook als ik van te voren niks zeg over dit probleem, zodat ze zich er niet op kunnen focussen)
Hij wordt nu ook al weken zo nu en dan getraind door mijn instructrice en ook zij krijgt hem er nog altijd niet langs.
Als het ooit eens lukt, dan is het met 4 benen tegelijk springend in de lucht.

Er is dus werkelijk geen ontspanning te vinden en zodra er andere paarden langs die deuren binnenkomen is het feest helemaal compleet. Dan begint hij te snuiven en wil het liefst zo hard mogelijk de andere kant op rennen.

Wie of Wie heeft er tips die ik toe kan passen?
Ik heb al geprobeerd om hem er aan de hand langs te krijgen, maar dan kan ik hem niet houden (en nee, het respect tussen ons zit gewoon goed) of het leuk proberen te maken door hem daar zijn favoriete eten te geven, maar dan komt ie er niet eens bij in de buurt.

Brand los zou ik zeggen. We zijn zo ver gekomen, dit zou ik graag ook nog op willen lossen.
Dan is het voor mij compleet.

Alvast bedankt.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:21

Alle deuren naar de bak afwisselend gebruiken om binnen te komen? Zodat hij ze allemaal leert kennen? Lastig probleem zeg, helemaal omdat hij ook gaat stuiteren als er een ander doorheen komt...
Als er iemand anders op zit en jij hem aan de hand meeneemt, of heb je dat al geprobeerd?

Silence

Re: Angst voor deuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:23

Dat heb ik geprobeerd, maar hij gaat dan alsnog aan de kletter.
Het is inderdaad lastig. Er wordt wel netjes deur geroepen, maar vaak is het dan toch al te laat. Vandaar dat ik vorige week ook die duikeling maakte waardoor ik nu met een gebroken stuitje zit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:20

Met longeren doet ie het dan ook??
Anders zou je em aan de lijn met ondersteuning van zweep er nog misschien langs kunnen krijgen. Zodat je t driehoekje zweep, jij en lijn vormt, niet om hem er langs te slaan natuurlijk, laat dat duidelijk zijn.

Als hij achterwaarts goed onder de knie heeft, achteruit erlangs?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:22

Die keren dat ik daar gelongeerd heb deed ie het ook inderdaad.

Hoe het nu gaat kan ik niet proberen. Zit met m´n gebroken stuitje. Mag wel longeren, maar kan het niet gebruiken dat ie er vandoor gaat met mij er achteraan ;)

Achterwaarts is nog niet bevestigd, dus dat lukt nog niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:26

Weet je wat hij nou precies zo eng vindt aan die deuren? Het feit dat iemand er uitkomt (wordt besprongen), maakt de deur een piepend geluid? etc. etc.

Maar sowieso moet je het in stapjes opbouwen. Niet meteen erlangs willen, maar eerst maar eens in de buurt komen. Je moet stoppen op het moment dat hij aanspant. Meteen stilstaan, desnoods een paar stapjes terug. Je wilt dat hij daar ontspannen aan komt lopen, zoek dus op waar die grens ligt.

Ga dan 1 stapje dichterbij, en weer stoppen. Wachten tot hij weer ontspant en oefening stoppen. Zo ga je de hele tijd verder tot je uiteindelijk zo ver bent dat hij op de hoefslag bij de deur ontspannen stil kan staan. En uiteraard belonen als hij ontspant.

Als je er rustig naast kunt staan ga je weer in stapjes verder, dus eerst in een rechte lijn met 2 m tussen jou en de deur, en zo steeds weer dichterbij.

Let er wel op dat je naast deze oefening ook andere oefeningen aan de hand doet, deze moet net zo normaal zijn als het oefenen van het brave volgen aan de hand.

Edït:

Je kunt ook nog in het begin hem aan een longeerlijn doen, niks van hem verwachten maar eerst zelf die deur eens grondig inspecteren en dan ook echt met je handen er aan zitten, keertje terug lopen en nog een keer inspecteren, als iemand het zelf eng vindt maar uiteindelijk vaststelt dat het toch niet zo eng is, dan is hij sneller overtuigd dan iemand die zegt: er is niks, terwijl hij toch duidelijk al die gevaren ziet!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:29

Dank je wel. Ik ga er eens mee aan de slag :j

Wat hij er nou zo eng aan vind....geen idee.
Maakt ook niet uit waar we zijn. Bekende bak of onbekend. Zodra er meer deuren in het spel zijn dan diegene waar wij binnen komen is het raak.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:32

Is er een paard waar ie verzot op is, waar hij gehecht aan is of goed mee overeen komt ?
Dan kan je misschien met die eigenaar van dat paard en het paard natuurlijk samen met silence gaan stappen aan de hand in de piste. Je neemt snoepjes mee ..Doet een beetje grondwerk, laat hem op zijn gemak voelen en doet oefeningen waar hij naast of achter het andere paard loopt. Daarna loopt die eigenaar met dat paard voorbij de deur en jij probeert met silence erachter of ernaast te blijven lopen. En natuurlijk als hij er voorbij gaat over-enthiousiast belonen ! ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:33

:j dat kan ik weleens doen.
Een paard vinden zal niet moeilijk zijn. Silence is echt een allemans vriendje. Die kan met ieder paard overweg. ;)

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:34

Tjah, het vraagt iig rustig blijven en doorzetten...

Het is iets wat hij eng vindt en daar wil hij naar kijken en voor uitwijken. Wat daar tegen helpt is goed stelling naar binnen (of schoudervoor) houden als je er langs rijdt. Kijk daarbij zelf ook heel overdreven naar binnen en niet naar de deur. Keer als het ware je rug naar de deur. Anders focus je jezelf en je paard op de deur (via je onbewust via gewichtshulpen).
Ga dus niet kost wat kost hem erlangs rijden, maar verleg de grens stukje voor beetje, zodat jij controle kan houden. Dan blijf jij dus ook leider van je paard.

Ook belangrijk: probeer niet direct dicht langs de deur te rijden als hij daarvan schrikt, maar rijdt er eerst (met binnenstelling) met een redelijke afstand langs. Als hij dat niet eng vind kan je elke ronde een metertje dichter opschuiven. Uiteindelijk moet je hem dan toch erlangs krijgen.

Belangrijkste hierin is gewoon rustig blijven en denken: de aanhouder wint. Laat je niet haasten en corrigeer je paard als hij schrikt. Daarmee bedoel ik niet afstraffen, maar terug controle nemen.

Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:36

:j dat hebben we gedaan inderdaad. De voltes steeds vergroten. En uiteraard afwisselen met andere figuren. We moeten dan echt extreem stelling gaan vragen, dat het ook niet fijn meer loopt.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:42

Deuren zijn ook doodeng! Ze eten je op, hebben grote tanden en beginnen te spreken, piepen en openen dan ineens hun grote bek....brrrr..nee voor mij geen paardopetendedeuren! :')

Wat mij heeft geholpen bij het schriklint van de wei (paard was geraakt toen ze uit de wei gehaald werdt en vervolgens bang) is:

Gericht naar de opening lopen, zeer zelfverzekerd en vervolgens geen grens opzoeken. Meteen na 4 of misschien wel 2 passen zelfverzekerd het paard naar achter duwen, zo van: 'je mag niet in de buurt komen van de deur'. Een rondje lopen en weer een paar zelfverzekerde passen richting de deur lopen en dat paard meteen achteruit duwen. Niet vragen het achteruit te lopen op commando maar echt achterwaards duwen, jij geeft leiding.
Vervolgens nog een paar keer herhalen en steeds een stapje dichterbij de deur. Op een gegeven moment stoppen en een groot rondje door de bak of even iets anders doen zoals een voetje laten geven. Geestelijk wordt het dan vervelend want het paard 'mag niet' bij de deur komen.
Zijn hersens zetten angst om in: 'ik wil bij de deur komen'. Paarden zijn van nature heel nieuwsgierig en als ze iets niet mogen, willen ze dat juist.
Vanwege het overwicht wat jij hebt zal het paard gehoorzaam naar achter gaan maar na 3 keer heeft hij het echt wel gezien en wil ie nou wel eens zien waar hij niet naar toe mag.

Wat jij moet hebben:
Veel, heel veel geduld.
Een zweepje om hulpen sterker te maken, niet om te slaan maar om aan te wijzen dat jij bepaald waar hij heen moet en wanneer.
Voer, helpt alleen als je paard gek is op het voer en op het moment voordat ie teruggeduwd wordt, geef je hem een ienieminie beetje zodat het alleen maar leuk is daar, als hij het ienieminie beetje op heeft, duw je hem terug.

Suc-6! ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:44

Daar zit wat in inderdaad.... Dank je.

Geduld hebben we wel. Dat hebben we al bijna 4 jaar met Silence, dus dit kan er ook nog wel bij ;)
En aangezien ik voorlopig nog niet mag rijden komt er genoeg tijd voor extra grondwerk.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:46

Werkt trouwens ook bij trailerladen (lees: paardopentendetrailers), andere stal (paardopentendestallen) etc. Echt het proberen waard ;)

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:46

Ja, dat is ook niet per se fijn... Maar ja, je zult toch controle moeten kunnen houden. Als je die controle kan houden maar hij ontspant niet: afstand nog iets vergoten en dan toch die volte met stelling rijden. in gedachte misschien andere dingen doen ;-) zoals ik al zei: doorzetten en gewoon volhouden.

Bij mij scheelt het al heel veel als ik tegen mezelf zeg: ok, al duurt het een uur... ik heb de tijd...
Dn komt er dus een rust over je heen, waar je paard diredt gunstig op reageert.

Wat trouwens wel belangrijk is daarin. Zorg dat je je paard de andere helft van de bak/volte nageeflijk vraagt. Maar ik denk dat je hem in de stelling en nageeflijke houding dus toch langzaam met volte opschuiven die hoek in moet 'dwingen'.

Wat je daarin kan helpen is een slofteugen gebruiken als stootteugeltje: dus wanneer hij zich sterk wil maken en zijn hoofd omhoog wil gooien en de rug wil wegdrukken, zorgen dat de slof hem dan begrenst.

Ik denk dat er geen handige snelle oplossing is...
gewoon rust en volhouden: consequent zijn dus. Geduld is goed! Maar je moet het combineren met je leiderschap!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:47

Dank je. Ga er zeker mee aan de slag.

We nemen er inderdaad de tijd voor. Ik ga alleen niet aan de slag met slofteugels enz. Wil het probleem zelf kunnen oplossen ;)

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:49

Haha, hoeft ook niet hoor. Is een goed streven om het zonder hulpteugels te doen, maar zoals de naam al zegt: het kan soms erg goed helpen. Je zult zelf toch het werk moeten doen ;-)

Succes!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:49

Mijn tip was trouwens zonder dat je op het paard zit ;)

Ik denk dat 'dwingen' om de hoek in te gaan alleen maar de reactie opwekt: 'jij dwingt mij in die richting en dat wil ik niet want dat is zooo eng'. Je kunt beter je paard 'dwingen' om NIET die richting in te gaan, dan is het juist interressant om daar te gaan kijken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:50

Dat is natuurlijk altijd zo ;)

Ja, dwingen werkt niet bij Silence.
Tips vanaf de grond zijn nu alleen maar mooi meegenomen. Rijden gaat toch niet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:57

Mijn bijna 2jarige merrie is daardoor wel een echte drol geworden :') Eergister probeerde ik haar en een kleine welsch binnen te zetten maar het hek werkte niet mee en die welsch rukte zich los en ging er snuivend vandoor, mijn merrie had geen halster om en ik vertrouw dat ze niet wegloopt dus ging ik achter die welsch aan...mijn merrie loopt sukkelend achter mij aan dus dat zag er behoorlijk stom uit :') Zij weet namelijk dat als ze bij mij blijft dat er dan alleen maar leuke dingen komen. Vervolgens ben ik op de hooibaal gaan zitten en die welsch gelokt met wat hooi, eenmaal die welsch in de stal keek ik achter me en stond mijn merrie rustig af te wachten wat ik nu ging doen... Netjes in mensentaal gevraagd of ze naar stal wilde en de drol loopt er zo in! Was hilarisch om te zien, echt super zo'n paard hahah!

Wat ik wil zeggen, ik heb mijn merrie opgevoed met 'als je bij mij bent, komen er alleen maar leuke dingen'.

Ik heb haar daarna natuurlijk wel een lekkere plak hooi gegeven _O-

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:58

Dat is ook grappig inderdaad.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:29

Royen schreef:
Mijn tip was trouwens zonder dat je op het paard zit ;)

Ik denk dat 'dwingen' om de hoek in te gaan alleen maar de reactie opwekt: 'jij dwingt mij in die richting en dat wil ik niet want dat is zooo eng'. Je kunt beter je paard 'dwingen' om NIET die richting in te gaan, dan is het juist interressant om daar te gaan kijken.

Ik kan me voorstellen dat jouw aanpak ook kan werken.
Dat 'dwingen' moet je ook zien als telkens de grens iets willen verleggen zónder dat hij in de stress schiet. Als hij in de stress schiet ben je dus al over de grens gegaan. Op deze manier werken, kan ook echt alleen als je paard je als leider ziet. Het paard leert dan dat hij op de leider moet letten en als de leider zegt dat het niet eng is, dat hij er dan ook geen aandacht meer hoeft te besteden.

Maar goed, zoveel mensen en zoveel paarden.. het is altijd zoeken naar de manier die voor jou en je paard op dát moment werkt. Die manier 'van mij' gaat meer uit van gehoorzaamheid, de 'jouwe' meer van de eigen nieuwsgierigheid van het paard. Maar goed, er over na blijven denken en dingen proberen leer je veel van!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:30

:j ze zijn allemaal anders.

Op zich zijn verschillende tips wel mooi meegenomen. Misschien kan ik wat combineren wat precies goed werkt voor ons.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:52

Haha, inderdaad iedereen doet het anders en geen elk paard is hetzelfde ;)
Heel veel suc-6 met proberen, komt vast wel goed. Is het nog een jong paard? (had nog niet in je profiel gespiekt :=)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:53

Hij wordt 1 maart 10. ;)