kan een paard een mens echt missen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

kan een paard een mens echt missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:36

dat is dus de vraag, ik zal even uitleggen hoe ik er op kom. Ik woon en werk nu sinds 2 maanden als au-pair in parijs, een vriendin van mij verzorgt m'n 2 paarden, dat heet m'n haflinger poetsen en berijden en m'n shetlander vertroetelen en poetsen. De rest doen m'n ouders en broertje.

Shetlander heb ik ondertussen 12 jaar en die vriendin van me zegt dat hij gewoon echt zichzelf niet meer is, dat hij gek van blijdschap zo'n beetje door het hek heenrent als ze komt en daarna heel verdrietig in een hoekje staat.

En polly ik ken 'm al sinds m'n 4e en hij is van mij sinds m'n 8e ben ondertussen 19 jaar. Echt een knuffelbeestje en houd van aandacht. Dus, kan 't zijn dat hij me gewoon serieus mist? kunnen paarden mensen echt missen?

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:39

ja, ik denk het van wel!

Ik heb zelf een fjorden merrie, en als ik op vakantie ga, en ik kom weer terug is ze door het dolle heen als ze meer hoort!

Ik denk wel dat paarden mensen missen kunnen!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:39

Ik denk het wel.. ik woon in italie en af en toe ga ik een weekje naar nederland toe en mijn paard wordt dan altijd heel chagerijnig en gestrest (trekt zijn dekens enzo kapot)

_Bitje_

Re: kan een paard een mens echt missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:43

tuurlijk kan dat,
dat merk ik vaak genoeg als ik ziek ben geweest en mijn knolletje word verzorgd door mijn papss

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:05

ik denk van wel. misschien niet jou als persoon, maar jouw handelingen die je op een bepaalde manier doet ofzo? iedereeen poetst anders, en kan me voorstelen dat een paard vastigheid wil daarin?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:10

Ik denk het ook wel, maar idd meer het gevoel wat zij bij jou hebben. Mijn fjord herkent mij al als ik aan kom lopen en jouw geur en manieren hoe je met hem omgaat. Als ik terug kom van vakantie, heeft hij de eerste dag zoiets van: Zo ben je daar ook weer eens tr.t! De tweede dag kruipt hij zowat in mij van blijdschap.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:08

Ik denk het wel.
Het paard van mn moeder was de eerste paar dagen dat we terug waren van vakantie helemaal beledigd, hihi.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:15

Ik denk dat ze je geur ook wel herkennen.
Maar ook groot deels hoe je handelt :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:18

Ik denk ook van wel, mijn oudere merrie was altijd erg beledigd als ik op vakantie
was geweest. Als ik dan op stal kwam draaide ze altijd haar kont naar me toe en bleef
zo staan :D Na 2 dagen was het weer helemaal goed. Voelde zich volgens mij aardig
in de steek gelaten :(:)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:18

Dat kan zeker wel. Toen mijn opa overleed was mijn paard heeeel heel anders. Mijn opa ging 5/6 keer per dagnaar mn paard toe en Dyna hoorde hem al van verre aankomen op zijn scooter. Toen hij overleed was Dyn echt heel anders! En merk het ook als ik van vakantie terug kom inderdaad

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:18

Tja, ik denk het wel.
Mijn paard heeft toen ik paar dagen weg was gaskoliek gehad. Veearts zei dat dat kwam omdat ik er niet was. Ook heeft ze al eens niet meer gegeten toen ik weg was en heeft ze een keer dunne mest gehad toen ik er een paar dagen niet was. Kan best zijn dat dat dus komt omdat ik er niet was, of het moet puur toeval zijn.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:28

Ik ben 4 maanden in het buitenland geweest, paardlief is sinds veulen bij mij. Werd top verzorgt, 2 superlieve meiden, maar ik kwam terug en hij zag er niet uit! Hij was de hele 4 maanden aan het kwakkelen geweest, lusteloos... Het leek een totaal ander paard!

Nu is mijn bijrijdster uitgeschakeld (al 3 weken) en ik merk dat hij iets "mist". Ik kom wel iedere dag, maar soms red ik het echt niet en dan gaat een lieve stalgenote. De dag erna is hij dan helemaal van de leg...

Dus als je het mij vraagt: ja! paarden kunnen mensen missen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:33

ja kunnen ze zeker.
mijn paard was zo shago als ik weekeind of een dag niet kwam dan viel hij mij ook aan en na een uurtje bij em te zijn was het wel weer over en goed.
heb tijdje gehad dat ik er zelf niet voor kon zorgen vriendin dee het toen die heeft hij platgewalst getrapt gebeten en ga zo maar door. zei hoefde alleen binnen en buiten te zetten en te mesten.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:45

Ja ik heb het weleens vaker gehoord, dat een paard niet at als zn eigenaresse op vakantie was. Dus dan mist ie haar toch neem ik aan....

Dus ik denk dat het kan dat jou shet jou mist.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:52

Dus moet je nagaan wat sommige van die zeer gevoelige paarden (die zich zo hechten aan hun mens) wel niet moeten doorstaan als ze verkocht worden. Ik kan niet schatten maar ik denk dat een behoorlijk percentage van de problemen die hier op Bokt voorbij komen met superbrave paarden die NA verkoop onhandelbaar worden toch ook met hechting en missen te maken hebben. De mijne had er in elk geval behoorlijk last van toen ik hem net aangekocht had!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:58

Ik weet nog dat toen ik mijn pony verkocht had en ik een keer ging kijken hijde box afbrak toen hij mijn brommer hoorde... ze hebben zijn box gewoon los gedaan... :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:02

Ja zoiets heb ik ook gehad, met een manegepony! Had echt een speciale band met haar. Oei kan daar hele verhalen over vertellen over tikkertje spelen met haar in de bak en springen en strandritten maken en en en.... Ik verhuisde en kwam na 5 of 6 jaar voor het eerst terug... Ze brak die stal AF toen ik haar riep. Men waarschuwde mij niet in de box te gaan want ze bleek inmiddels vals en agressief te zijn als ze je niet goed kende. En standaard kreeg iedereen een mep bij het uit de stal lopen (waren van die stands toen nog...) Ik zei nog: Oh maar mij niet... En kreeg nog gelijk ook. Wereldbeessie!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 00:02

@ priscilla: en toen?

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:04

Toen rende hij naar me toe en stond bij me stil met zijn voorbeen omhoog.. (hij bedelde bij mij altijd om wat lekkers)
Dit blijft je altijd bij... Het is nu zo'n 14 jaar geleden en de pony is allang overleden helaas..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:14

priscilla schreef:
Toen rende hij naar me toe en stond bij me stil met zijn voorbeen omhoog.. (hij bedelde bij mij altijd om wat lekkers)
Dit blijft je altijd bij... Het is nu zo'n 14 jaar geleden en de pony is allang overleden helaas..

:+:

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:22

ja zeer zeker kan een paard zich aan een mens hechten!
een paard is als een hond... die mist zn baas ook als die weg is,
ik heb ooit een paard gehad die ik verkocht en de hele boel afbrak op zijn
nieuwe adres, toen ik daar kwam was hij door het dolle heen,
en na 5 minuten was alles weer goed,
toen hij weer in de gaten had dat ik weer weg was was het weer mis,
dus ja.. een paard kan zijn baasje missen!
ik heb me laten vertellen dat een paard een geheugen heeft tot 4 jaar terug..
of dit klopt weet ik natuurlijk niet...

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:29

In april was ik een weekje weg. Toen deed een vriendin die vaak mee kwam hun verzorgen (poetsen, wandelen, loslaten). De eerste 4 dagen als ze op stal kwam, keek mijn pony eerst heel goed of er niet nog iemand achter aan kwam lopen....Na die 4 dagen werd het minder. Toen ik terug kwam, liep ik naar haar stal toe en ze stond niet eerder stil tot ik haar aangehaald had :D

Ik ken deze pony al van veulen af aan en heb haar op de manege destijds ingereden. Ik had een super band met haar. Toen ben ik weg gegaan van de manege, kon haar niet kopen. Uiteindelijk is ze verkocht en na 2 jaar heb ik haar terug gevonden en ben ik gaan kijken waar ze toen stond. Ik riep haar en ze keek echt op van: Hee die stem ken ik....Heb er toen ook op gereden en het was echt als van ouds :) Sindsdien is ze ook weer bij me terug en ze gaat nooit (tot zover het mogelijk is) meer weg :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:36

Jazeker! Als ik op vakantie ben geweest, komt ze hinnikend op me afgegaloppeerd. Terwijl ik haar normaal gesproken helemaal mag gaan halen.

Als ik langer dan 2 weken weg blijf, wordt ze vervelend, chaggerijnig en zit minder lekker in haar vel. Terwijl als ik gewoon kom ze het liefste paard van stal is!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:42

Ja dat kan... Ik had een kwpner en was een week ziek. Mijn exvriend verzorgde hem die week en belde mij vanaf stal op. Mijn paard liet zijn bix staan en was wat down....Of ik mijn stem even wilde laten horen. Tot verbazing begon hij toen ineens wel te eten...

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:45

Mijn tinker Mabel stond in een kliniek in belgie. Volgens de verzorgers daar stond ze heel de dag in een hoekje met haar hoofd naar beneden. Ik liep naar binnen ik hoorde haar al luid hinniken achter uit de gang ze leefde helemaal op. Ik denk dat ze zeker hechten aan mensen.