Brutaal jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauwyyy

Brutaal jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:00

Ik heb een jong paard van 2,5. Ik ben sinds kort begonnen met longeren, nu is alleen het probleem dat zij heel brutaal is. Ze verzint gewoon smoesjes om niet te hoeven werken. Linksom wil ze de hele tijd omdraaien. Ze is totaal niet bang voor de zweep, ze heeft totaal geen respect voor mij.
Ik krijg al hulp van iemand, alleen zou ik graag willen weten wat jullie ervan vinden? En of iemand dit heeft meegemaakt en wat diegene eraan gedaan heeft?

8nnemiek

Re: Brutaal jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:06

Het is sowieso een goed idee om met lint een rondje af te zetten in de bak, 15 meter doorsnee, dan kun je namelijk los longeren en hoef je geen rekening meer te houden met de lijn en uitbreken enzo.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:08

dan word het tijd dat ze repect krijgt..
ga bezig met grondwerk, en ja,...je mag je paardje best eens aanpakken als het terecht is.
MysticTinker heeft ook een goed idee voor je :j

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:13

Grondwerk doet ze allemaal perfect, alleen met longeren word ze brutaal. Aan de hand is het een schat van een paard.

Cirkel ga ik binnenkort afzetten.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:14

als je begint met longeren en hij doet een poging om zich om te draaien moet je hem zo allemachtig op zijn kont slaan.. niet 10 keer een tikje daar heb je niets aan! als je slaat hard slaan.. respect eisen.. en nog slaan als ie een poging doet! wij doen met jonge paarden altijd met 2 man longeren.. 1 aan de longe en andere rend er achter achteraan..en gaat ie op de rem beste tik geven.. natuurlijk ook waarschuwen met je stem!
ben absoluut niet voor slaan enzo.. maar heeft het paard geen respect kun je der niets mee.
het allerbelangrijkste is als ie het goed doet rijkelijk belonen.. het paard moet weten wanneer ie iets verkeert doet en wanneer ie iets goed doet!
ik hoop dat je er wat aan hebt..
heel veel succes

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:16

Vandaag samen met mijn instructrice verder gegaan met oefenen. Ik met de zweep er achteraan en ze heeft behoorlijk wat klappen van de zweep gehad omdat ze alleen maar omdraaide en begon te stijgeren. Mijn instructrice had zoiets nog nooit meegemaakt, nu ben ik ook behoorlijk ten einde raad ...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:23

..ze zal het vanzelf weten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:16

Jongens jongens wat lees ik nou toch! Slaan met een longeerzweep? SCHAAM JE!!
Een longeerzweep is bedoelt ter verlenging van je arm, ter verduidelijking, zodat je paard snapt wat je bedoelt ook al loopt ie verder weg van je. Niet om hem mee te slaan, je mag hem er niet eens mee aanraken!
Je bent je paard een groot excuses schuldig Lauwyyy, gelukkig zijn paarden oha vrij vergevingsgezind.

Respect kun je niet EISEN, dat moet je VERDIENEN. Angst is wat je nu afdwingt, niet respect.
Als jouw leraar je slaat omdat je schreeuwt, ben je daarna misschien wel stil, maar heb je dan respect voor je leraar of luister je alleen omdat je bang bent om nog een x geslagen te worden?

Dat jouw instructrice met deze methode accoord is gegaan snap ik al helemaal niet. Ik zou snel een andere instructrice zoeken die met respect, leiderschap en rust werkt. Niet met een zweep.

Een paard draait om als jij hem de kans geeft, hij geeft voordat ie dit doet al signalen af, zal een keer naar binnen kijken of al een beetje naar binnen vallen. Op dat moment moet jij zeggen doorlopen, niet dmv de zweep. Gebruik je lichaamstaal net als bij het grondwerk.

Als een paard onder het werken uit wil komen, vind ie het dus niet leuk. Waarom dan niet? Ga dáár iets mee doen, zorg dat je paard het leuk vindt.
Rijden doe je SAMEN, niet er op. Als je paard het nu al niet meer leuk vindt, kan ik je garanderen dat het rijden binnen een half jaar spaak loopt.

Als het grondwerk wel goed gaat en het los longeren ook, waarom dan aan de longeerlijn niet? Kijk wat je doet om je paard door te laten lopen als ie losloopt, en wat je doet als je het paard door wil laten lopen op het moment dat je een touw en zweep in je handen hebt. Dit moet namelijk precies hetzelfde zijn, anders snapt het paard je gewoonweg niet.

Ik zou ophouden waar je nu mee bezig bent en teruggaan naar wat wel goed gaat, een andere instructrice zoeken die weet waar ze het over heeft en dan overnieuw beginnen. Een jong beestje van 2,5 achterna zitten met een zweep kan traumatisch zijn.
Stop voordat je hem verpest, jullie hebben nog zo'n grote toekomst voor je.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 14-12-09 19:25, in het totaal 4 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:20

Lauwyyy schreef:
Ik heb een jong paard van 2,5. Ik ben sinds kort begonnen met longeren, nu is alleen het probleem dat zij heel brutaal is. Ze verzint gewoon smoesjes om niet te hoeven werken. Linksom wil ze de hele tijd omdraaien. Ze is totaal niet bang voor de zweep, ze heeft totaal geen respect voor mij.
Ik krijg al hulp van iemand, alleen zou ik graag willen weten wat jullie ervan vinden? En of iemand dit heeft meegemaakt en wat diegene eraan gedaan heeft?

hmm, dit lijkt niet op een brutaal jong paard, maar om onkundige mensen die een paard willen beleren en niet eens door hebben dat de fout bij zichzelf ligt :roll:

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:02

Nou ik wil niet heel vervelend doen, maar als jullie het zo goed weten moeten jullie maar even langs komen.
Mijn instructrice heeft nog nooit in heel haar carriere, zo'n brutaal paard mee gemaakt en ze heeft honderden paarden beleerd.
Dus het lijkt me dat ze wel weet waar ze het over heeft en daarbij, je moet eerst zelf iets zien voordat je een mening kunt hebben!

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:44

ben benieuwd hoe sassol met een steigerend paard om zal gaan! hahaha....
aai hem omver zijn hals als ie steigert omdat ie niet wil werken??
misschien wil ze het wel even voor je doen lauwyyy?
ben het eens dat je niet een paard hoefd te meppen en dat is ook zeker niet waar je mee begint als je je paard probeerd te beleren.. daar gaat eerst een hoop ellende aan vooraf!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:56

Slaan, slaan en slaan tja werkt alleen maar averechts als je het mij vraagt.
Bedoel hallo we hebben het over een zeer jong dier. En gun je hem de tijd niet om het hem goed te leren met rust en geduld. Tuurlijk zweep erover maar komop snap dat beestje als je zelf niet duidelijk bent hoe kan je paard je dan snappen.
En al heeft je instructrie 1000den paarden beleerd. Dat wil niet zeggen dat die goed beleerd zijn. Bedoel ik niet verkeerd maar omdat ze het al zo vaak gedaan heeft wil niet zeggen dat ze het geweldig goed kan. Daarbij kan ze misschien niet met dit "soort" paarden omgaan.
Ik zou persoonlijk iemand zoeken die daar ervaring mee heeft en daar wel mee om kan gaan. Bedoel als er ook maar iemand met een zweep achter die van mij aan gaat jagen/slaan kan die het echt op een lopen zetten. Sorry maar vind het niet erg slim.

Daarbij als je de signaal niet op kan vangen dat je paard wil omdraaien heb je daar hulp bij nodig..
En paard een flinke tik geven vind ik echt associaal. Je bent zelf degene die te laat reageerd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:59

gelukzoeker schreef:
ben benieuwd hoe sassol met een steigerend paard om zal gaan! hahaha....
aai hem omver zijn hals als ie steigert omdat ie niet wil werken??
misschien wil ze het wel even voor je doen lauwyyy?
ben het eens dat je niet een paard hoefd te meppen en dat is ook zeker niet waar je mee begint als je je paard probeerd te beleren.. daar gaat eerst een hoop ellende aan vooraf!!

Dat ik mijn paard niet sla betekend niet dat ik niet consequent ben of dat het paard maar mag doen wat hij wilt. Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver is wil ik inderdaad wel langskomen om een beter advies te kunnen vormen, dit is natuurlijk ook maar vanachter de computer.
Verder weet ik ook niet hoevaak per week je traint, hoelang je traint, wissel je het af met grondwerk of ben je je op het moment op het longeren aan het concentreren etc. etc.

Sommige paarden hebben gewoon een andere aanpak nodig, als een eigenaar er niet meer uitkomt, ook niet met de hulp van de instructrices (waarvan ik weet dat ze ook goed zijn) krijg ik soms de kans om wat te proberen. Ik heb geen opleiding genoten, maar heb alles geleerd van les, kijken, proberen en van je fouten leren. Toch doen die paarden wel wat ik van ze vraag, zonder ze aan te raken! En ik heb ook paarden gehad die als ze er genoeg van hadden mij een trap wilden verkopen, dit vind ik zeker niet goed! Maar ipv de zweep te pakken, los ik het met lichaamstaal op, de taal die paarden ook spreken.

Het paard hoeft niet continu alleen maar te doen wat jij wilt, je moet ook luisteren naar je paard. Zit ie een dagje wat slecht in de spieren, of issie ook een dagje chaggerijnig, gun je paard dat dan. Gun hem de rust die je jezelf ook gunt.

Je moet er ook rekening mee houden dat sommige paarden jonger in de kop zijn dan anderen, waar je bij de een kan beginnen met rijden op 3-jarige leeftijd (wat ik ten zeerste afraad) kan het zijn dat een ander paard daar pas mentaal klaar voor is op z'n 5e.

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:13

Volgens mij is dit geen forum om elkaar af te maken op wat ze doen en vinden.
Mijn paard heeft geen respect voor me gekregen door dit duidelijk te maken met stem en lichaamstaal.
Wat er gedacht word is dat mijn paard vroeg bij de moeder is weg gehaald. Waardoor ze nooit goed is ''opgevoed'' door haar moeder.
Ik heb dit zojuist nagevraagd en de moeder van mijn paard is inderdaad vlak na de geboorte overleden.
Het eerste jaar dat ze op de wei stond in de zomer stond ze samen met een aantal jaarlingen en 1 van 16 jaar oud. Iedere jaarling had respect voor het paard van 16.
Het jaar daarop had mijn paard geen respect meer voor het paard van 16 en was ze de baas op de wei. Dit is niet normaal voor een paard wat 2 jaar oud is.
En dan kan het zo zijn dat ze dominant is, maar dit is gewoon totaal geen respect.
Ze heeft waarschijnlijk nooit echt goed op haar donder gekregen door een paard hoger in rang waardoor ze met iedereen aan de haal gaat ...
Zoals jullie begrijpen maakt het mij niet uit hoe, maar ik wil er voor zorgen dat ze respect krijgt voor me.
En ik hoop dat jullie met goede ideeën komen in plaats van kritiek!

Dankje

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:19

Ah kijk, dat was een stukje missende informatie. Is het geen idee om een wei te zoeken met veel grotere en oudere paarden? En hem daar een tijdje neer te zetten? Waar die gewoonweg de baas niet over kan worden als jong guppie?

Dit is geen jong brutaal paard, maar meer een sociaal gestoord paard, wat wel begrijpelijk is zonder moeder op die leeftijd. Ik zou dus eerst daar aan werken voordat je verder gaat met het longeren.

Je zei dat hij met grondwerk wel heel braaf was, wat ik dan niet zo goed snap. Want als een paard totaal geen respect voor je heeft, zal dit zeker laten merken tijdens het grondwerk. Hier neem je namelijk ook een leidende positie in, het zij als leidende merrie of hengst.

Welke grondwerk oefeningen doe je allemaal? En dit doet ie wel heel braaf?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:20

Lauwyyy schreef:

Tja, dat zijn jonge paarden! Dat zal nog wel erger worden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:24

Monica_1987 schreef:
Slaan, slaan en slaan tja werkt alleen maar averechts als je het mij vraagt.
Bedoel hallo we hebben het over een zeer jong dier. En gun je hem de tijd niet om het hem goed te leren met rust en geduld. Tuurlijk zweep erover maar komop snap dat beestje als je zelf niet duidelijk bent hoe kan je paard je dan snappen.
En al heeft je instructrie 1000den paarden beleerd. Dat wil niet zeggen dat die goed beleerd zijn. Bedoel ik niet verkeerd maar omdat ze het al zo vaak gedaan heeft wil niet zeggen dat ze het geweldig goed kan. Daarbij kan ze misschien niet met dit "soort" paarden omgaan.
Ik zou persoonlijk iemand zoeken die daar ervaring mee heeft en daar wel mee om kan gaan. Bedoel als er ook maar iemand met een zweep achter die van mij aan gaat jagen/slaan kan die het echt op een lopen zetten. Sorry maar vind het niet erg slim.

Daarbij als je de signaal niet op kan vangen dat je paard wil omdraaien heb je daar hulp bij nodig..
En paard een flinke tik geven vind ik echt associaal. Je bent zelf degene die te laat reageerd.

waarom zou je keer op keer slaan?
als het terecht is, en het paard snapt het wel en steekt je de gek aan...dan mag je best eens even laten weten dat de pret nu over is.
waarvoor gebruikt men dan een zweepje? als het paard even niet oplet of de hele tijd je voor de gek zet?
nou sorry maar dan heeft hij zichzelf even te pakken..

vergelijk het met opvoeden van kinderen,soms moet je gewoon even streng zijn

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:30

Dit komt me bekent voor. Wij hebben hier ook verschillende paarden gehad die zo brutaal waren bij het beleren
Dit omdat ze vanaf hun geboorte eigenlijk maar een enkele keer in de hand zijn geweest tot hun derde.
Het helpt om met een dubbele longe te longeren, zodat je haar kan begrenzen aan een kant. Ook als ze echt niet om je heen wilt een bepaalde kant op kan het meestal ook helpen om haar zo kort mogenlijk te pakken (dat ze nog een kleine ronde om je heen kan lopen) In de andere hand neem je een kort zweepje (deze gebruik je vrijwel niet) en zorg dan dat ze voorwaards om je heen loop. Als dit goed gaan kun je de ronde groter en groter maken

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:07

Apacheshadow schreef:
Dit komt me bekent voor. Wij hebben hier ook verschillende paarden gehad die zo brutaal waren bij het beleren
Dit omdat ze vanaf hun geboorte eigenlijk maar een enkele keer in de hand zijn geweest tot hun derde.
Het helpt om met een dubbele longe te longeren, zodat je haar kan begrenzen aan een kant. Ook als ze echt niet om je heen wilt een bepaalde kant op kan het meestal ook helpen om haar zo kort mogenlijk te pakken (dat ze nog een kleine ronde om je heen kan lopen) In de andere hand neem je een kort zweepje (deze gebruik je vrijwel niet) en zorg dan dat ze voorwaards om je heen loop. Als dit goed gaan kun je de ronde groter en groter maken

Ik heb haar vanaf dat ze 1 jaar oud was, ze is dus altijd veel in de hand geweest.
Zo kort mogelijk nemen dat gaat allemaal goed. Ze kan ook een grote ronde lopen, alleen de ene kant zodra ze gaat draven begint ze te kloten.
Ze valt er iedere keer uit, en aan haar lichaamstaal is ook duidelijk te zien dat ze dit met opzet doet.
Je ziet haar er over nadenken en het heel snel uitvoeren, je weet precies wanneer ze het doet en ookal geef je haar op het juiste moment een tik met de zweep om haar toch door te laten lopen valt ze er toch uit.
Het doet haar gewoon niets, ze doet gewoon wat ze zelf wil

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:11

Sassol schreef:
Ah kijk, dat was een stukje missende informatie. Is het geen idee om een wei te zoeken met veel grotere en oudere paarden? En hem daar een tijdje neer te zetten? Waar die gewoonweg de baas niet over kan worden als jong guppie?

Dit is geen jong brutaal paard, maar meer een sociaal gestoord paard, wat wel begrijpelijk is zonder moeder op die leeftijd. Ik zou dus eerst daar aan werken voordat je verder gaat met het longeren.

Je zei dat hij met grondwerk wel heel braaf was, wat ik dan niet zo goed snap. Want als een paard totaal geen respect voor je heeft, zal dit zeker laten merken tijdens het grondwerk. Hier neem je namelijk ook een leidende positie in, het zij als leidende merrie of hengst.

Welke grondwerk oefeningen doe je allemaal? En dit doet ie wel heel braaf?

Ze staat nu met een ander paard op de wei dat goed de baas over haar is, ook dit geeft geen verschil.
Ze loopt ook altijd achter me aan in de bak dus op dat moment ziet ze me als leider. Het grondwerk gaat echt perfect. Soms heeft ze de neiging om te dicht bij te komen ( geen respect) maar als ze dan op haar donder krijgt snapt ze dat.

Bij longeren is er gewoon totaal geen sprake van respect

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:16

als je er zelf niet uitkomt; professionele hulp erbij halen!

we kunnen hier wel mooi theorietjes geven, maar om daar mee te gaan experimenteren met een jong paard lijkt mij vragen om problemen.
zoek dus iemand die ervaring heeft met zo'n gedrag, laat hem een paar keer komen helpen of breng hem een maandje weg. Dat zal waarschijnlijk veel problemen in de toekomst voorkomen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:19

Dan ben ik toch nog benieuwd welke grondwerk oefeningen je allemaal doet, een hele belangrijke is namelijk 'the circling-game'. Dit komt eigenlijk een beetje neer op los longeren (dus zonder touw en zweep), waarbij je de positie van de leidende hengst inneemt.

Ben je bekend met the seven games?

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:22

loulou schreef:
als je er zelf niet uitkomt; professionele hulp erbij halen!

we kunnen hier wel mooi theorietjes geven, maar om daar mee te gaan experimenteren met een jong paard lijkt mij vragen om problemen.
zoek dus iemand die ervaring heeft met zo'n gedrag, laat hem een paar keer komen helpen of breng hem een maandje weg. Dat zal waarschijnlijk veel problemen in de toekomst voorkomen.

Professionele hulp is er al, en wegbrengen is toch wel de laatste optie. Dan ga je geld betalen om je paard af te laten ranselen

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:23

Sassol schreef:
Dan ben ik toch nog benieuwd welke grondwerk oefeningen je allemaal doet, een hele belangrijke is namelijk 'the circling-game'. Dit komt eigenlijk een beetje neer op los longeren (dus zonder touw en zweep), waarbij je de positie van de leidende hengst inneemt.

Ben je bekend met the seven games?

Ken ze inderdaad, dat gaat allemaal goed. Dat is nou juist het vreemde!!!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:28

Hoe is je eigen lichaamshouding? Sta je niet teveel voor je paard zijn hoofd waardoor hij gaat draaien? Of is hij echt heel erg dominant? Ik dan geval moet je proberen om de leiding over te nemen (wat iemand hier al zegt). Jij hoord hoger te staan dan je paard, jij moet dus je paard ''op kunnen drijven'' waardoor het paard dus gaat lopen (om het zo maar even makkelijk te zeggen)