Paard bang voor knallen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Paard bang voor knallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:14

Hallo mede-bokkers.

Ik heb heel zoek functie afgezocht en ik weet dat er hier wat topics over zijn. Uit deze topics kan ik eigenlijk niet het exacte antwoord vinden.

Ik heb echt een super lief dier. Nu een half jaar in mijn bezit. Een merrie van 5 jaar.
Nergens bang voor, alles durven en doen en laten wat maar niet kan.

Ik was laatst aan het rijden en toen was er hééééééél ver verderop een knalletje te horen. Paard stond meteen stil en moest overal om zich heen kijken.
De knal was echt helemaal niet hard, en ik hoorde hem bijna niet..
Ik weet niet zo goed wat ik nu met oud & nieuw moet gaan doen. Ik weet dat ze gewoon echt schrikt als ze al een klein knalletje hoort.

Paard staat op een manege waar wel veel andere paarden staan, maar ook niet allemaal helden ..

Wat te doen!? Ik weet 't even niet ..

Ik hoop graag op een paar antwoorden. Alvast bedankt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:18

met oud op nieuw de radio hard aan,licht aanlaten op stal en net voor 12 uur een berg hooi voeren doet wonderen.
anders iets van sedaline geven maar dit blijkt meestal echt niet nodig......

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 11:19

mariska32 schreef:
met oud op nieuw de radio hard aan,licht aanlaten op stal en net voor 12 uur een berg hooi voeren doet wonderen.
anders iets van sedaline geven maar dit blijkt meestal echt niet nodig......

Helaas ga ik hier helemaal niet over .. Manege sluit op een bepaalde tijd, maar ga zeker wel 's nachts nog even langs!
Ik mag niet zelf hooi voeren, en licht aanlaten op stal heb ik ook niks over te zeggen. + radio.

Xivura

Re: Paard bang voor knallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:30

Heb net aan de stal eigenaar gevraagt, en ze houden inderdaad de radio + licht aan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:55

BB > OPG

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 15:59

Heb ook gehoord van mensen om watten in de oren te doen .. Dit lijkt me eigenlijk een beetje apart, en gaat dat niet vast zitten etc?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:00

Mischien de oorzaak ipv de symptonen aanpakken? Dus zelf gaan oefenen met kleine dingen zoals rotjes etc. om de angst weg te nemen?
Levert een echt 100 procent bomproof paard op en is goed voor jullie band.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:01

Helaas is dit op de manege niet de mogelijkheid. Ik krijg dan een boze manege eigenaar achter me aan en de andere pension klanten worden d'r ook niet vrolijk van ..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:01

Idd, radio aan, licht aan, hooi geven, zorgen dat hij andere paarden ziet, en mooiste is nog dat ze contact met elkaar kunnen hebben..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:02

MaaikeMo schreef:
Idd, radio aan, licht aan, hooi geven, zorgen dat hij andere paarden ziet, en mooiste is nog dat ze contact met elkaar kunnen hebben..

Contact met elkaar kunnen hebben dat hebben ze altijd. :) Elkaar zien ook. Het licht blijft aan, radio aan alleen geen hooi ...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:03

_Sannee schreef:
Helaas is dit op de manege niet de mogelijkheid. Ik krijg dan een boze manege eigenaar achter me aan en de andere pension klanten worden d'r ook niet vrolijk van ..

Jammer, kun je niet eens contact op nemen met mensen die schriktrainingen doen?
Het lijkt mij persoonlijk wel een uitdaging.
Plus je kunt gewoon veilig buitenrijden.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:05

Wij beschikken zelf niet over een trailer, en me vader is vaak weg.
Dus dit gaat denk ik lastig ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:06

Paard is ook bang voor knallen, wat dus resulteert in dat ik met oud en nieuw altijd alleen thuis ben, omdat ik haar (en shet) niet alleen wil en kan laten. Ik woon net buiten het dorp, maar bij mij aan de overkant en door jongens die op de weg langs mij rijden wordt wel geknald. Je kunt niks doen, behalve misschien wat kalmerends geven en veel hooi. Ook van jagers is ze bang, sowieso van knallen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:09

Ik heb destijds een klappertjes pistool gehaald in de speelgoed winkel. Daarmee begin ik ook bij de honden om ze schotvast te maken. (honden zijn reddingshonden= uiteindelijk moeten zij rustig blijven liggen, terwijl er over hun heen geschoten wordt, maar dit is de eerste stap).

Eerst een keer schieten zonder klappertje op afstand en dan meteen wat lekkers (stukje appel) geven als hij/zij rustig blijft. Niet gerust stellen. Gewoon blijven doen.

En dan langzaam opbouwen afhankelijk van de reactie van je paard. Wel op afstand blijven en laat je paard het zelf uitzoeken. Sommigen kan je snel verder gaan en bij anderen moet je veel geduld hebben. Al snel is voor hun een knal hetzelfde als een stukje appel.
Het zullen natuurlijk altijd vluchtdieren blijven, blijf daar altijd rekening mee houden.

ER wordt nu bij ons gejaagd op de landen om de paarden heen: mijn paarden zijn zo gewend aan klappertjes pistolen, die kijken niet op van de schoten van de jagers. En ook de rotjes straks maakt ze wel alert, maar echt nerveus worden ze er niet van.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:13

_Sannee schreef:
Wij beschikken zelf niet over een trailer, en me vader is vaak weg.
Dus dit gaat denk ik lastig ..

Jammer, nouja wie weet, sucses in elk geval verder.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:13

Helaas kan ik dit echt niet gaan doen .. Ik zou 't heel erg graag willen doen, maar de stal eigenaar is dit van gediend dat er iemand met z'n paard en een klappertjes pistool in de bak zit te oefenen ..

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:17

je kan idd gewoon watten in zn oren doen hoor (niet heel hard en ver erin drukken natuurlyk) en misschien kan je voor 1x zelf hooi kopen en dan net voor 12 uur geven??

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:18

Helaas gaat de manege dus vroeg dicht 's avonds dus mag ik daar helemaal niet zijn!
En ik weet niet wat er gebeurd als ik dat wel doe ..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:54

waarschijnlijk ligt de manege niet midden in de bebouwde kom, maar wat buitenaf.
wees maar blij dat je als eigenaar op dat uur niet wordt toegelaten, allemaal zenuwachtig gedrag wat je op de paarden overbrengt. heb er maar vertrouwen in, dat de manege-eigenaar goed handelt.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:55

Helaas ligt de manege dus midden in de woonwijk ...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:00

aah wat vervelend sanne!
zou het niet kunnen dat hiet iets met vroeger temaken heeft?
(omdat ze toch ook wss. een ongeluk gehad heeft vroeger?)
worden wel goede tips gegeven hier trouwens!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:07

Ik woon midden in de bebouwde kom. Het vuurwerk vliegt mij en de paarden altijd letterlijk om de oren. Ik moet de luiken van de stallen dicht hebben omdat de vuurpijlen anders binnen liggen. Ik heb meerdere paarden opstal. met het licht aan en de radio, flink voeren om 23.45 redden we het aardig. Ookal komt de radio niet boven het lawaai uit.
De paarden zijn wel al wat gewend aan het geknal omdat de dagen voor oud en nieuw er ook al het nodige geknald wordt. Ik heb er 1 merrie bij die volledig door het lint gaat. Het vuurwerkgeweld is haar altijd echt teveel. Ze raakt zo overstuur, dan ze probeert over de boxrand heen te komen. Ze is daardoor 1 keer achterover op haar rug gevallen in de box. In overleg met dierenarts sederen wij haar altijd wat op de dag van oud en nieuw. Dan komt ze de wisseling wel door. Het is helemaal geen grote dosis sedalin, maar het scherpe is er voor haar dan net af.

bilygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:45

hoi
mijn paard ik ook panisch voor knallen (en nog veel meer eigenlijk)
vond het erg jammer voor hem maar deed niets anders dan anders. je zag wel de volgende dag dat hij helemaal gek was geweest in stal zijn. stal was dan een puinhoop en vaak was hij wat ingevallen door het druk doen in stal. Hij is nu 22 en hij begint nu wat rustiger te worden rond oud en nieuw. Ze beginnen namelijk al een paar dagen eerder met bommetjes te gooien dus dan begint het gedonder al. Ik rij rond oud en nieuw niet, maar dat is meer voor mijn eigen veiligheid en verder doe ik dus niets. hij heeft hier nog nooit iets aan over gehouden dus! misschien voor jou ook een optie gewoon afwachten. misschien wordt het beter als je paard wat ouder wordt succes

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:59

Ik sluit me bij Janouk aan.
Je kunt er zelf veel aan doen om het paard aan knallen te laten wennen.
Beetje vreemd dat de eigenaar hier niet van gediend is.
Er is toch altijd wel een moment dat er gelegenheid voor je is om er iets mee te doen.
Misschien kun je voor meerdere stalgenoten een soort schriktraining organiseren.
Dan kan de eigenaar ook mee doen.
Alternatief zijn de oordopjes voor paarden.
In de draf- en rensport worden die gebruikt.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:59

duchanguis schreef:
Ik sluit me bij Janouk aan.
Je kunt er zelf veel aan doen om het paard aan knallen te laten wennen.
Beetje vreemd dat de eigenaar hier niet van gediend is.
Er is toch altijd wel een moment dat er gelegenheid voor je is om er iets mee te doen.
Misschien kun je voor meerdere stalgenoten een soort schriktraining organiseren.
Dan kan de eigenaar ook mee doen.
Alternatief zijn de oordopjes voor paarden.
In de draf- en rensport worden die gebruikt.

En waar is dit te koop?