Paard schiet er steeds vandoor!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessJS

Paard schiet er steeds vandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:47

Beste bokkers,

Ik verzorg sinds een paar maanden een 4 jarig paard (Lancia). Leuk,jong beestje. Echter, met buitenrijden en in de bak schiet ze er regelmatig vandoor. Als dit gebeurd is er niks meer aan te doen. In de bak kan ik haar nog om krijgen, maar buiten is het levensgevaarlijk.

Dit gebeurde gisteravond:
Ik ging gister om kwart over 4 met de moeder van de eigenaresse een buitenrit maken.. Ik ging dit keer niet alleen rijden omdat het de laatste keer in het donker de verkeerde kant op ging. Dus voor de zekerheid, toch maar iemand mee.
We reden over een lang pad naast het spoor. Eind van het pad zei ik: 'Zullen we omkeren, want het begint donker te worden?'. Ineens kwamen er 2 treinen langs stormen..Lancia geeft een gigantische bok, met de kont echt verticaal in de lucht, maar ik bleef zitten. Vervolgens sprintte ze ervandoor.. Ik heb alles geprobeerd om haar te stoppen, van de teugel losjes houden tot los-vast tot kneepjes tot het proberen van om te keren, maar niks werkte!

Het eind van het pad kwam in zicht en daarop volgende een weg die in deze spitsuren vol zat met auto's. Ik probeerde haar bij de grote plas voor de weg nog te stoppen.. Maar daarin tegen sprong ze er met een grote sprong overheen, wat ik niet verwachtte, en galoppeerde de weg over. Wonder boven wonder geen auto geraakt of een ongeluk veroorzaakt!
Ik probeerde nog steeds te stoppen, maar geen effect. Toen konden we rechtdoor richting putten of rechtsaf, wat we altijd doen, over het spoor richting huis. Ik probeerde haar rechtdoor te sturen, maar met een scherpe bocht schoot ze naar het spoor toe. Ik zag de spoorbomen langzaam naar beneden gaan! Mijn grootste angst kwam uit. Lancia bleef maar galopperen! Ik probeerde haar naar links richting de bomen te sturen. Ik voelde 3x een boom tegen mijn benen aan, want ze schoot toch steeds weer het pad op naar het spoor. Net voor het spoor kon ik haar naar link sturen. Het lukte en ze remde af. Ik sprong er snel van af en pakte haar bij de teugels!

Jullie snappen dat dit zeer verkeerd kon aflopen! Levensgevaarlijk..

Ik vraag jullie dan ook advies. Wat kan ik aan dit gedrag van haar doen? Ze is erg jong, dus ze schrikt van veel dingen. Dat begrijp ik. Maar als ze er vandoor schiet oefent ze zo'n grote kracht uit, dat ze niet is te houden.

Ik accepteer geen antwoorden waar ik niks mee kan of die beledigend zijn. Die worden dan ook onmiddellijk verwijderd.

Gr. Tess

Patricia

Re: Paard schiet er steeds vandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:59

Meid, wat heb jij ontzettend veel geluk gehad! Jullie hadden allebei wel ik weet niet wat kunnen hebben.

Mijn eerste ingevingen:
- Trainen, heel veel trainen, veel laten zien. Onder het zadel met begeleider of anders aan de hand.
- Voorlopig niet meer alleen gaan
- Zorgen dat je de volgende keer bij het spoor (of andere enge situaties!) je paard vast laat houden door je begeleider. Zorg dat ze gewoon niet weg kan, want eenmaal gedaan, probeert ze dat vast vaker. Prijs haar uiteraard de hemel in bij elk klein stapje in de goede richting.
- Neem als het kan een paard mee wat buiten bomproof is en haar kan laten zien dat het niet eng is buiten.
- Brengt ze haar hoofd omhoog als ze gaat rennen? Zo ja, kan een martingaal je misschien wat ondersteunen.
- En eigenlijk het belangrijkst: Neem de tijd om haar te laten wennen aan allerlei situaties buiten. Rust, geduld en beloning, dat is waar het om gaat.

Verder ga ik er vanuit dat je weet waar je naar toe rijdt en dus ook weet wat er daar evt. allemaal aan engs te zien zal zijn. Wees daarop voorbereid.
Verder zou ik zelf ook niet meer als het al bijna donker is naar buiten gaan. Dat brengt een tijdslimiet met zich mee waardoor je dus niet altijd de tijd kunt nemen om haar te laten wennen aan enge situaties.
Als ik dat hier doe, is dat vragen om problemen. Sowieso vinden ze rijden in het donker al spannender dan in het licht, dus heb ik makkelijker rare fratsen. Ook niet onbelangrijk: Je bent voor je medeweggebruikers een stuk minder zichtbaar, waardoor er rare situaties kunnen ontstaan, zelfs als het paard gewoon braaf is.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:05

Moet je buitenrijden met het paard? Anders zou ik eerst even in de bak blijven oefenen en dan later met een rustig paard samen weer naar buiten gaan.
Verder thuis inderdaad aan zoveel mogelijk dingen laten wennen, zodat het gewoon voor haar wordt.
En als ze er van door gaan, ik geef juist been bij en neem ze dan terug. Maar dat is ook iets wat je in de bak moet proberen natuurlijk eerst;).

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:12

Gelukkig dat het goed afgelopen is. Je hebt heel veel geluk gehad.

Ik kan mij wel voorstellen dat een jong paard zich te pletter schrikt van 2 langskomende treinen. Het jonge paard moet nog vertrouwen krijgen in je.

Dat betekent veel trainen, kleinere stukjes (en dat opbouwen).
Ga af en toe waar veilig is even lekker korte stukjes galloperen of goed draven. Dan raakt het paard energie kwijt en wordt het niet een bommetje. Neem het paard terug en beloon haar als ze dat goed doet. Probeer zelf relaxt te blijven en niet teveel aan de teugels te trekken. Daarmee bouw je spanning op (strakke teugels).

Ik ben begonnen met wandelen destijds. Daar krijgt je paard heel veel vertrouwen van. Wat ook eg fijn is, is dat iemand op de fiets meegaat en jouw paard aan lange lijn vasthoudt. Net zo lang oefenen totdat dat goed gaat. Vervolgens lekker los mee.

Dat ze er in de bak vandoor schiet, kan ook te maken hebben met angst of een teveel aan energie. Krijgt het paard krachtvoer? Dat zou ik in de training even behoorlijk lager zetten. Ik zou even niet langs treinen ed, dat is voor vergevorderde paarden ;-) Stap even af als je het niet vertrouwd en loop er gewoon even langs. Daarna kun je weer verder rijden.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:52

Bedankt voor de tips! Ik heb al vele goede gezien waar ik zeker iets mee kan doen!
Het probleem is dat ik geen bak heb om te rijden. Ook in de bak schiet ze er vaak vandoor.. En de kracht die ze dan heeft is gigantisch.
Overdag komt ze vaak treinen tegen als ik dan met haar buiten rijd, dan voel je een schrik reactie maar verder doet ze, in de meeste gevallen, niks geks. Ik denk dat het geen effect zou hebben als iemand haar vast zo houden, want ze trekt zich zo los!
Ik rij inderdaad al met een martingaal om, maar dat doet haar niks. Lastig hea;)

alsnog bedankt voor tips! Meer tips and tricks zijn altijd welkom!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:03

ik raad je in ieder geval aan om geen buitenritten meer te maken de komende tijd omdat jij je paard niet kunt houden, het is gevaarlijk voor je zelf maar ook voor anderen.

verder is misschien kan een scherper bit iets voor je doen?
heb je je hand al wel eens vast gezet op de manenkam en ernorm aangetrokken met de andere (bijna kruislings) dit helpt niet het probleem voorkomen maar zorgt in sommige gevallen wel voor een stop. pas op dat ie dan niet omhoog komt.

jij kent het paard , wat denk je zelf dat het voor reden heeft dat ie dit doet ??

lastig hoor .

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:11

hmm lastig probleem.. ik ken het wel een beetje.. die van mij doet het dan niet omdat hij schrikt maar gewoon omdat hij hard wil, ik heb hem in de bak gewoon met 2 handen aan de binnenteugel omgetrokken dan kapt ie er wel mee, misschien een idee voor jou? ik zou het anders ook niet weten blijf dit wel volgen.

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:21

dit is wel gevaarlijk he! ik zou zeggen toch ergens afgesloten rijden en heel veel oefenen op nageven aan de teugel, je zou ze op elk moment moeten aan de teugel krijgen maar daar moet je toch wel ff op oefenen want tis ook een beetje vertrouwen denk ik. Wat ook nog al es helpt is met alle kracht die je hebt het paard omtrekken naar 1 kant, succes nog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:32

Dit paard gaat er vandoor uit angst, schrikreactie. Dan is een scherper bit wel het minste wat je kunt doen....
Het paard moet goed aan de hulpen worden en je vertrouwen. Dat is de basis.
Past het zadel wel goed? Een slecht passend zadel kan er ook voor zorgen dat je paard dit gedrag vertoont.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:38

ik volg dit topic even mee, mijn tinker doet dit ook, als ik bij hem de teugels op maat neem schiet ie er vandoor alsof hij een tik met de zweep krijgt, ik weet ook niet wat ik er zo goed mee aan moet

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:42

Max, dat lijkt mij een duidelijke reactie op het bit. Omdat je zegt dat hij het doet als je de teugels op maat neemt. Heb je zijn gebit al eens laten controleren? Hoe oud is je tinker?
Wat voor bit heb je? Heb je eens bitloos gereden en gekeken of hij het dan ook doet?
Je mag mij ook PB sturen, anders vervuild dit topic misschien voor de TSér ;-)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:32

Om nog even mijn verhaal aan te vullen (en te antwoorden op wat tips): ik wil liever niet een te scherp bit gebruiken bij zo'n jong paard. Het zadel is laatst nog naar gekeken en dat zat goed! Verder kan ze in de bak goed aan teugel lopen, buiten kijkt ze veel om zich heen, dus dan houd ik de teugels wat losser (maar nog wel contact). Verder heb ik inderdaad vaak met 2 handen één teugel goed "aangetrokken", en daar reageerd ze langzaam op maar het werkt uiteindelijk wel. Dit had de laatste keer, jammer genoeg, geen effect! Dit vereist ook uitermate veel kracht van mij!

liefs

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:39

TessJS schreef:
Om nog even mijn verhaal aan te vullen (en te antwoorden op wat tips): ik wil liever niet een te scherp bit gebruiken bij zo'n jong paard. Het zadel is laatst nog naar gekeken en dat zat goed! Verder kan ze in de bak goed aan teugel lopen, buiten kijkt ze veel om zich heen, dus dan houd ik de teugels wat losser (maar nog wel contact). Verder heb ik inderdaad vaak met 2 handen één teugel goed "aangetrokken", en daar reageerd ze langzaam op maar het werkt uiteindelijk wel. Dit had de laatste keer, jammer genoeg, geen effect! Dit vereist ook uitermate veel kracht van mij!

liefs

klopt wel van die kracht.. maar het is kiezen of delen in mijn geval. Ik heb gewoon met 2 handen knetterhard getrokken, en hij heeft bitringen dus het deed m misschien wel zeer.. maar hij kan 2 dingen doen, gewoon luisteren of niet en dan word het gevaarlijk en moet je wat het is tenslotte een dier van 600 kilo. Ik heb ook op mijn allerhardst getrokken, begrijp me niet verkeerd en ik had er goed spierpijn van, maar alles beter dan een ongecontroleerd dier dat door de bak vliegt wanneer hij daar zin in heeft toch? dat is niet alleen voor jouzelf maar ook voor je omgeving ontzettend gevaarlijk

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:43

TessJS schreef:

liefs

ik zelf houd ook niet van scherpe bitjes en rij zelf dan ook met dubbel gebroken trends , dus snap je punt wel ,
als je nou eens met hoofdstel aan de wandel gaat en dan een tijdje naast het spoor gaan staan, om hem wat aan het idee te wennen , klinkt idd wel aardig op angst gedrag,ook met allerlei dingen in de bak spelen zoals prullebakken, parapluus, en andere enge opjecten kan zijn angst en vlucht gedrag verminderen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:48

Een jong paard is niet verkeersmak geboren!

Begin eens met een flink aantal stappen terug zetten, en ga wandelen. De eerste keren heb ik altijd een hengstenketting eraan zitten, just in case en neem iemand mee, die het jonge ding ook vast heeft. Begin met kleine stukjes wandelen, als dat goed gaat, helemaal goed, dus als ze ook bij een schrikreactie bij je blijft, kan je het alleen proberen. Als dat perfect gaat (en niet eerder) kan je de hengstenketting weglaten, en de wandeling groter maken. Pas als het wandelen helemaal goed gaat kan je erop gaan zitten en naar buiten gaan. De eerste keren met iemand die het paard aan een touwtje heeft ernaast laten lopen en met een paar bomproof paarden, dan laat je het touwtje weg maar loopt er nog wel iemand bij en zijn er ook nog andere bomproof paarden bij, dan kan je helemaal los met andere paarden gaan rijden en tot slot kan je alleen op pad.

Als het dan toch fout gaat het paard op de eerste de beste plek waar wat ruimte is uit balans brengen. Ruk maar aan die teugel, hang zover opzij dat je er net niet afvalt, geef het paard maar een rotschop en dat net zolang tot ie bijna het evenwicht verliest, dan komen ze eigenlijk altijd wel weer met hun koppie terug op aarde. In het uiterste geval paard letterlijk om laten vallen, is beter dan dat hij voor een trein rent of een drukke weg op stormt. LET WEL: DIT IS EEN NOODMAATREGEL VOOR PAARDEN DIE ECHT NIET MEER REAGEREN!!! En mag ook alleen toegepast worden als de situatie levensgevaarlijk is!!!

Dit hoeft helemaal geen reactie op het bit te zijn. Kan talloze oorzaken hebben. Niet goed passend tuig, gebrek aan vertrouwen in de ruiter, niet genoeg verkeersmak, slecht kunnen zien in de schemering, medische redenen... Vanuit het verhaaltje kan ik in elk geval de oorzaak niet afleiden, dat kan volgens mij zowiezo niet via internet.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:02

Oorzaak is inderdaad via internet moeilijk te achterhalen. Het is nog wel een jong paardje, ga er van uit dat ze dit jaar zadelmak gemaakt is? Wat doet ze bij de eigenaar, zet ze het dan ook op een lopen?

Ik zou in jou geval eerst maar eens de problemen in de bak oplossen, voordat je weer de weg op gaat. Mijn paard heeft in zn pubertijd ook wel eens zo'n periode gehad, daar durfde ik dan ook echt de weg niet mee op, veel te gevaarlijk. Heb dit samen met mijn instructeur opgelost, die adviseerde mij om, als hij er vandoor gaat, gewoon nog meer bij te drijven. Hij roept altijd: alles voorwaarts oplossen, en bij mijn paard heeft het uiteindelijk geholpen (duurde niet eens echt lang). Let wel: ik had eerst wel uitgesloten dat het een lichamelijk probleem was.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:18

Lieve mensen,

Lancia rijdt al een jaar onder het zadel. De eigenaresse heeft zelf buiten ook last van Lancia's schrikerigheid. Ze is hierdoor ook een paar keer afgevallen (toen kwam lancia wel braaf weer terug naar haar!).
Jullie hebben veel goede punten. Ik ga meer in de bak rijden en ik ga met haar buiten wandelen. Ik wil inderdaad nog niet een ander bit toepassen en ik wil haar ook niet helemaal bepakken met allemaal soorten tuig.

Bedankt allemaal!

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:08

TessJS schreef:
Lieve mensen,

Lancia rijdt al een jaar onder het zadel. De eigenaresse heeft zelf buiten ook last van Lancia's schrikerigheid. Ze is hierdoor ook een paar keer afgevallen (toen kwam lancia wel braaf weer terug naar haar!).
Jullie hebben veel goede punten. Ik ga meer in de bak rijden en ik ga met haar buiten wandelen. Ik wil inderdaad nog niet een ander bit toepassen en ik wil haar ook niet helemaal bepakken met allemaal soorten tuig.

Bedankt allemaal!

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!

maar een jaar onder het zadel is nog niet eens zo heel lang en je geeft aan dat de eigenaresse er ook problemen mee heeft om buiten te rijden , dus echt goed verkeersmak is hij nog nooit echt geweest.
ik denk dat de band die jullie hebben veranderen moet , en ik zou het probleem vanaf de grond op proberen te lossen , en dmv grondwerk het vertrouwen winnen.
mocht je wel een buitenrit willen rijden , is het misschien iets om met een groep verder van huis te gaan en een groot bos in te gaan, en alles stappend doen.

wat ik nl merk aan de paarden van vriendinnen , als ze zelf van racen houden tijdens een buitenrit. merk ik dat die paarden er ook wel eens vandoor willen gaan omdat ze gewoon niet beter weten , een paard houd er natuurlijk zelf over het algemeen ook wel om zelf even de benen te strekken .

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:16

who wat erg : :wow: ik schrok me dood van je verhaal

ik zal je paard aan geluiden laten wennen en rustig aan op bouwen met nieuwe geluiden

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:44

Ik lees ook even mee. Ik heb zo ongeveer hetzelfde met een fries. Het irritante is dat ik ook geen keus heb.
Hoe dan ook moet ik langs de behoorlijk drukke weg.. (veel vrachtwagens, bestelbusjes, trekkers, noem maar op) Heel vervelend want, aan de hand wandelen lukt ook niet, ook dan rukt ie zich los. En als ie dan gewoon naar huis terug rent is het nog tot daar aan toe, maar hij vliegt gewoon de weg op.

Ik weet het echt niet meer, terwijl ik buitenrijden juist zo leuk vind. Daarbij word ik nu zelfs op de meeste makke paarden nerveus van vrachtwagens (dus ja, en wisselwerking) Als iemand dit leest een weet hoe ik dit moet oplossen graag PB :)

Ps. Kun je vrachtwagengeluiden ook opnemen en in de bak afspelen? Zou dat helpen? :+

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:19

Hoi Berdien

Ik zie dat je in Friesland woont, dus ik zou eens contact opnemen met Balingehof. Ik ben laatst naar een inloopavond geweest en je kunt het trainen hoor, zelfs bij je thuis (daar hoef je geen vrachtwagens voor te hebben of geluiden). Ook kun je trainen dat jezelf weer zekerder wordt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:31

Hoi Vlinder32!
Bedankt voor de tip! Dat is idd wel interessant! Ik ga ze mailen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:22

Ik zou idd net meer buitenrijden op dit moment, eerst verder trainen met je paardje op een veilig stuk of in een binnenpiste.
Eerst werken aan nageeflijkheid, wijken voor druk, schriktraining, desensybiliseren, achteruit gaan, ....

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 03:44

Er zijn al veel goede tips gegeven dus daar sluit ik mij bij aan.

Misschien kan je de one-rein-stop aanleren voor het geval dat het nog wel een keer gebeurd. Want wat hebben jullie veel geluk gehad zeg!
bij de one rein stop trek je het paard aan 1 teugel in zijn geheel om. Het is een noodstop voor in paniek situaties.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

In ieder geval heel veel succes en voor de toekomst mooie ritten gewenst!

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:08

Voorlopig niet buitenrijden, dat begrijp je denk zelf ook wel. zoals er allemaal wordt vemeld, eerst in de bak rijden en dan tempowisselingen rijden, met je zit rijden, zodat je haar daarmee kan terugnemen. als je toch echt buiten wilt rijden, zou ik een martingaal of thiedeman omdoen, worden ze meestal ook wat rustiger van.