gapen. ontspanning of spanning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

gapen. ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:27

mijn paard gaapt soms echt wel 10 keer achter elkaar, bijvoorbeeld met poetsen of na het rijden en soms ook met buiten wandelen.

is dat gapen nou spanning of ontspanning?

debje18

Re: gapen. ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:29

Hier ben ik ook wel benieuwd na, mijn paard gaapt de laatste tijd ook heel veel . Ik dacht eerst aan een maagzweer maar hij heeft er geen verdere symptomen van .

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:31

Mijn merrie gaapt na het rijden altijd een keer of tien achter elkaar, zo gauw ik de neusriem los doe. Zeker omdat het na het rijden is, als ze verder ook heel rustig en ontspannen is, zie ik het wel als teken van ontspanning (en misschien om de kaakspieren op te rekken). In bepaalde situaties denk ik ook wel dat het een teken van spanning kan zijn en in de BIT las ik laatst dat veel gapen zelfs iets met maagklachten te maken kan hebben. Ik denk dat je toch naar het paard en de situatie moet kijken om het echt te verklaren!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:36

mijn paard gaapt ook vaak een paar keer als ik hem poets na het rijden, ik heb altyd gedacht dat het ontspanning was..

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:37

Gapen kan overspronggedrag zijn.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:40

The_Stig schreef:
Gapen kan overspronggedrag zijn.

en wat bedoel je hier precies mee? :o?

edit: heb t al gevonden: 'Wat is oversprong gedrag?
Overspronggedrag is als paarden (eigenlijk elk zoogdier) niet goed weten wat ze met de situatie aan moeten. Vogels gaan zich wassen en paarden gaan meestal gapen, zich krabben of schrapen met hun hoef over de grond.
Gapen is echter niet altijd overspronggedrag, het kan ook duiden op een wormeninfectie, op doodnormale slaap of op de verwerking van iets wat ze net geleerd hebben. Net zoals krabben en schrapen ook andere betekenissen kunnen hebben.
Het is aan de mens welke interpretatie er wordt gegeven. Als men erop let, wordt het steeds makkelijker om overspronggedrag van 'normaal' gedrag te onderscheiden
." link: http://www.happyhorsemanship.nl/probleemgedrag.html
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 04-12-09 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:42

Ja daar ben ik ook benieuwd naar...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:48

Wat is oversprong gedrag?

Overspronggedrag is als paarden (eigenlijk elk zoogdier) niet goed weten wat ze met de situatie aan moeten. Vogels gaan zich wassen en paarden gaan meestal gapen, zich krabben of schrapen met hun hoef over de grond.
Gapen is echter niet altijd overspronggedrag, het kan ook duiden op een wormeninfectie, op doodnormale slaap of op de verwerking van iets wat ze net geleerd hebben. Net zoals krabben en schrapen ook andere betekenissen kunnen hebben.
Het is aan de mens welke interpretatie er wordt gegeven. Als men erop let, wordt het steeds makkelijker om overspronggedrag van 'normaal' gedrag te onderscheiden.

*bron; http://www.happyhorsemanship.nl/probleemgedrag.html

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:49

ik denk dat het vooral ontspanning is of verveling.. want als ik bijvoorbeeld sta te kletsen met een stallgenoot en heb mn paard bij me staan dan gaat hij na een tijdje achter elkaar gapen, wat lijkt op "boring.. gaan we nou nog wat doen of hoe zit dat..."

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:51

Lotus83 schreef:
Wat is oversprong gedrag?

Het is aan de mens welke interpretatie er wordt gegeven. Als men erop let, wordt het steeds makkelijker om overspronggedrag van 'normaal' gedrag te onderscheiden.

*bron; http://www.happyhorsemanship.nl/probleemgedrag.html

haha ja ik had het inmiddels ook al gevonden en als edit bij mn vraag gezet ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:53

gapen kan ook komen door een maagzweer,iets wat veel paarden hebben maar eigenlijk nooit of nauwelijks bekend is bij de eigenaar.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:54

Ooh, had ik niet gezien :o

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:58

geeft niet :)

maagzweer? maar waarvan krijgen ze een maagzweer en wat moet je er tegen doen?

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:58

Mijn paard gaapt bijvoorbeeld na het likken aan mijn handen. Waar duidt dan dan op ?.... Gister deed het paardje aan de overkant het precies zo. Eerst likken dan gapen.

Ik dacht zelf ook aan ontspanning.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:00

google maar eens op "symptomen maagzweer paard" dan kun je een hoop vinden,misschien zijn er wel herkenbare dingen bij t.o.v je paard!
Maagzweren komen vaker voor dan je denkt,vooral als een paard lang zonder ruwvoer staat of veel moet lopen.

Gapen kan ook wijzen naar pijn,maar uiteraard gaapt een paard ook voor de ontspanning!

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:02

dat doet mijn paard ook inderdaad..
dat likken is dacht ik voor zoutopname als ik het goed heb?
maar dan dat gapen....

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:04

funnyhorses schreef:
google maar eens op "symptomen maagzweer paard" dan kun je een hoop vinden,misschien zijn er wel herkenbare dingen bij t.o.v je paard!
Maagzweren komen vaker voor dan je denkt,vooral als een paard lang zonder ruwvoer staat of veel moet lopen.

Gapen kan ook wijzen naar pijn,maar uiteraard gaapt een paard ook voor de ontspanning!

ik heb even geoogled, maar geen van de symptomen heeft mijn paard, dus dat is iig uitgesloten :)

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:05

Mijn vorige paard begon altijd te gapen als ik aankwam met het hoofdstel.. Echt altijd.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:06

jumpgirl schreef:
funnyhorses schreef:

ik heb even geoogled, maar geen van de symptomen heeft mijn paard, dus dat is iig uitgesloten :)

nooit iets uitsluiten tot het tegendeel is bewezen! ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:06

maureen_85 schreef:
Mijn vorige paard begon altijd te gapen als ik aankwam met het hoofdstel.. Echt altijd.

toch is dat niet normaal!
gapen duid dan aan dat er iets "niet lekker zit" !

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:08

sinds ik bitloos rijd gaapt hij niet meer na het rijden.
nu alleen nog als ik lang en uitgebreid poets en als ik hem op de poetsplaats heb staan en zelf sta te kletsen met een stalgenoot :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:09

vaak zijn luchtzuigers het slachtofer van maagzweren.

simone1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:26

ben het eens met funnyhorse,
bij mijn weten is veelvuldig gapen een teken van
maagzweer...
maar veel paarden hebben een maagzweer,
komt doordat wij 3 keer per dag een grote hoeveelheid
eten voeren,
en in de natuur moet een paard de gehel dag zijn eten bij elkaar scharrelen,
en daar komt bij dat de maag van een paard een constante aanmaak van maagzuur heeft,
en dat het daarom dus belangrijk is dat een paard de gehele dag door kleine beetjes
eten krijgt....

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:28

funnyhorses schreef:
maureen_85 schreef:

toch is dat niet normaal!
gapen duid dan aan dat er iets "niet lekker zit" !

Waarom?

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:30

Zou mijn paard dan toch ook last hebben van een maagzweer? lijkt me sterk:

Staat overdag op de weide te scharrelen, voor hij de wei opgaat krijgt hij goede kwaliteit hooi, als hij einde van de middag binnenkomt ook hooi. Daarna zijn voer (muesli) en dan van mij voor de nacht ook nog hooi.

Ik zie hem verder eigenlijk nooit gapen, alleen als hij aan mijn handen likt en soms zomaar tijdens het poetsen.
????