Paard verdedigt "zijn" mens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Paard verdedigt "zijn" mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:08

Het is mij al een paar keer opgevallen, als ik bij mijn paard sta op de wei en er komt een ander paard te dicht in de buurt op een niet al te vriendelijke manier, dan jaagt mijn paard het andere paard mooi weg en komt weer naar mij toe. Dit gaat al een tijdje zo...

Gisteren ging ik dan, nadat ik mijn paardje op de weide had gezet, stalgenootjes helpen met hun pony. We wilden hem uit de weide gaan halen, maar alle paarden kwamen zowat afgestormd als we hem aan het touw hadden, de ene al heviger en wilder dan de andere. Vooral een zwart paard kwam langs achter op de pony af gestormd en probeerde hem dan te bijten. Als ik hem wilde wegzetten, ging hij er wild bokkend vandoor. Terwijl ik nooit echt bang ben van een paard, vond ik deze wel gevaarlijk (en snapte ik ondertussen wel dat die mensen hun pony niet graag uit de weide halen!). Maar opeens kwam dat zwarte paard niet meer... En de reden stond iets verder in de weide... Mijn paard hield hem gewoon weg van ons! En dat verbaasde mij even erg als de vrouw en de kinderen waarvan de pony die ik van de weide haalde was...

Ik moet wel toegeven dat mijn paard zowat de baas is in de weide en ik normaal als ik met hem de weide af wandel, de paarden helemaal niet zo op ons af stormen en als het gebeurt, ze voor ons wel opzij gaan.

Heeft nog iemand al iets dergelijks meegemaakt?
Dus je paardje dat voor je in de bres springt?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:13

Mijn dochter dr paardje doet dat ook :o , als er maar één te dicht naar zijn zin bij zijn vrouwtje komt gaan die oren plat en die kont dreigend naar de ander en af en toe ook weleens een trap!
Hij is ook inderdaad het baasje van de groep. :D

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:13

Ik heb het een keer meegemaakt dat ik mijn paard bij 2 koeien in de wei had staan. 1 van deze koeien vond mij waarschijnlijk interessant en kwam in volle draf naar me toe. Daaaag. Merrie in de aanval !!! Oren plat in de nek, mond open !!!

Ik stond er echt van te kijken.

Daarna kwam ze bij mij staan : Baasje, heb ik het zo goed gedaan ??

Ik merk ook dat ze best dominant naar mijn andere merrie kan zijn. Dit is ook de reden dat ik ze niet bij elkaar zet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:18

:j Doet mijn merrie ook, gaat ook altijd voor mij staan als ik met iemand sta te praten. Vond mijn (inmiddels) ex-vriendje altijd zo leuk. :P

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:19

Mijn merrie zorgt ook heel goed voor mij.. :+

Daar kan ik hele verhalen over schrijven..

Zet me netjes af bij het krukje waar ik opgestapt was als ik gereden heb, hoef ik niets voor te doen..

Gooit iedereen van haar rug af, alleen ik mag rijden van haar. Had een keer iemand laten rijden, had ze binnen no time eraf gewerkt en liep naar me toe, en duwde me hinnikend richting zadel, ik moest erop van d'r. Ze peutert haar singel los en steigert een keer, doet ze echt bij iedereen..

En doet ook lekker terugbabbelen als we aan het rijden zijn..

Verdedigen valt mee, ze staan maar met zijn drietjes en de rest laat het wel uit hun hoofd in de buurt te komen, daar zorgt ze wel voor..

Nog nooit meegemaakt met een ander paard wat ik heb gehad.. Soms vind ik het lastig als ze zo doet.. zeker als ik zelf geen tijd heb om te rijden ofzo..

Wennii

Re: Paard verdedigd "zijn" mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:27

Mijn paard is wel jaloers, en komt er ook tussen staan als ik bv een ander paard aai of als ik er 1 van de wei ga halen en hij mag nog blijven staan... Dan is hij het er niet zo mee eens...
Met rijden merk ik er niet zoveel van, alleen mijn instructrice rijdt hem af en toe, maar aangezien zij nogal een stuk beter rijdt dan ik, heeft hij daar uiteraard wel respect voor... Hij moet wel altijd even wennen, maar is dan niet vervelend ofzo....

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:30

De mijne is vals tegen mannen die in mijn buurt staan/lopen.. :S ook erg vervelend, als vrijgezel neem je soms wel wat leuks mee naar je paard :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:32

Ja als ik met me merrie sta te knuffelen stuurd ze ook alle paarden weg die in de buurt komen! Vind het eigenlijk wel erg lief als ze dat doet. Maar soms wil ik ook gewoon met de andere knuffelen en dan kan dat voor de rest wel hoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:37

Bij mijn merrie heb ik hetzelfde er mag er geeneen in de buurt komen in het land, ze is altijd heel vriendelijk maar dan komt haar slechte kant naar boven, soms is het lastig en vaak sturen we samen de paarden die naar mij toe willen komen of achter ons aan lopen weg, geeft wel een band hoor... :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:41

Ja, ik heb het meerdere keren meegemaakt met mijn paard. De 2 mooiste gevallen waren afgelopen zomer en deze zomer.

Afgelopen zomer heeft ze me daar echt mee gered een keer! Ik was water bij aan het vullen omdat er helaas niks meer in de bak zat. Een aantal paarden hadden behoorlijke dorst en begonnen om mij heen te dralen en elkaar aan te vallen. Ze hadden mij niet meer in de gaten en daar sta je dan, tussen een afgrond van een meter met een sloot en klooiende paarden. Mijn merrie kwam zodra de commotie begon en joeg de paarden weg. Vervolgens ging ze als 'muur' tussen mij en de andere paarden in staan. Dat vond ik wel heel fijn O:)

Maar ze is ook heel beschermend: In de zomer van 2008 stond ik in de wei en kreeg een trap in mijn onderrug van een van de paarden. Ik kon bijna niet meer lopen maar wel nog net onder het hek door kruipen. Terwijl ik zat te wachten op hulp gingen alle paarden door met grasmaaien, behalve de mijne. Whis bleef bij het hek staan en bleef maar naar mij kijken. Ook toen er hulp was bleef ze bezorgd bij het hek staan, denk dat ze zeker een dik half uur bij me is gebleven. Pas toen ik wegging ging zij ook weer verder met eten...

Vind het echt mooi om te lezen dat er meerdere paarden zijn, vooral merries zo te zien, die zo met hun baasje in de weer zijn :+

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:42

Jep, doet mijn Tinker ook tegenover mijn Shet.
Ik kom in de wei, en hij jaagt de laatste tijd eerst de shet weg voordat hij komt knuffelen :P
Ik waardeer het zeker, maar wil hem ook laten merken dat de Shet óók van mij is, en dus ook lief gevonden mag worden :P
Ik geef mijn Tink altijd als eerste aandacht, en daarna de Shet.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 03-12-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:45

Ff ter verduidelijking, de mijne is echt wel een ruin :D (al denkt hij af en toe nog dat hij een echte hengst is ;) )
Van hem mag ik wel met andere paarden knuffelen, dan eet hij wel een beetje, maar wel alleen met paarden die rustig naar me toe komen en lief een aai vragen of degene waar ik zelf naartoe ga ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:47

Doet die van mij ook :j
Ik probeer het echter zoveel mogelijk te voorkomen .. Klinkt misschien raar, maar als ik in de weide ben ben IK de baas, en als ik andere paarden wil aaien (of met andere mensen praten) dan mag ik dat gewoon. Plus, als een ander paard mij gaat bedreigen ben IK degene die dat paard terecht moet wijzen, want ik ben op dat moment de leider..

Of misschien bekijk ik het wel helemaal verkeerd, maar dit zegt mijn gevoel toch := :+

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:51

[***] schreef:
Ik probeer het echter zoveel mogelijk te voorkomen .. Klinkt misschien raar, maar als ik in de weide ben ben IK de baas, en als ik andere paarden wil aaien (of met andere mensen praten) dan mag ik dat gewoon. Plus, als een ander paard mij gaat bedreigen ben IK degene die dat paard terecht moet wijzen, want ik ben op dat moment de leider..

Of misschien bekijk ik het wel helemaal verkeerd, maar dit zegt mijn gevoel toch := :+

Ik denk dat dat nog helemaal geen gekke denkwijze is.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:52

Ik laat hem maar doen, vind het best handig... En hij mag van mij de andere paarden wegzetten, zolang hij zich door mij ook laat wegzetten. En gisteren volgde hij ons eerst in de weide als we de pony gingen halen, maar in de helft van de weide vroeg ik hem om niet meer te volgen en hij bleef gewoon gezellig staan en stond daar nog toen we met pony richting de uitgang gingen tot hij dat zwarte paard even op zijn plaats ging zetten ;)

En toen de pony weer in de weide stond, kwam mijn paardje gezellig even met ons aan de omheining staan...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:56

Sommige paarden zijn ook gewoon bezitterig. Jij bent dan van hun, en ze zijn bang dat de anderen aandacht gaan opeisen/krijgen. Mijne doet dat ook. Tegen haar weidegenoten, maar ook bij mensen. Als ik ga wandelen met mijn paardje en ik neem iemand mee, kunnen we pas ontspannen lopen als ze mij aan 1 kant heeft en de ander aan de andere kant. Loopt diegene naast mij, dan gaat ze proberen die ander te verdrijven.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:58

MIjn paardje doet het alleen in de weide en enkel bij paarden. Mensen vindt hij gewoon leuk :D Al kan een vrouw meer met hem doen dan een man :+

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:01

Doet de mijne ook! En zij is echt niet de baas in de weide. Bij mensen heeft ze dit minder, ligt eraan wie er staat :+.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:16

[***] schreef:

ik denk dat je het heel goed ziet, ik heb hier ook wel een tijdje over nagedacht, ik denk ook dat het een manier is om je leiderschap te bevestigen wanneer jij de anderen wegstuurt, die van mij gaat helpen, mijn 'zwakte' is dat ik het altijd wel schattig vind en er stiekem ook wel van geniet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:19

Ik vind dit gedrag helemaal niet grappig en krijg er helemaal geen Pennygevoel bij. Als ik in de wei of in de paddock ben is er maar 1 die mag vertellen wie waar mag staan en dat ben ik. Een paard dat dat probeert te regelen terwijl er een mens in de bak is, kent zijn plaats niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:20

Die van mijn dochter is een ruin :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:23

Mijn is ook een ruin trouwens :j En nog wel een zeer dominante :=

"Vroeger" (is nog niet zolang geleden hoor :+) vond ik dat ook allemaal wel grappig en schattig, lachten we er altijd om "kijk, hij is weer eens jaloers", maar sinds ik er een paar keer bijna mee verongelukt ben (door mijn eigen onzekerheid) neem ik elk klein dingetje aan waarmee ik kan tonen dat ik de leider ben.. Helpt wel hoor :+ Ik heb zo'n zeer dominant type dat letterlijk over je heen loopt als je niet weet waar je mee bezig bent en hem alleen maar schattig vind, maar als hij weet dat jij het toch wel voor het zeggen hebt is het een watje.

Mensen geloven niet dat die van mij zo moeilijk kan zijn, want hij ziet er toch zo schattig uit .. Maar het is me toch wat :+

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:25

Oh ja hoor. Mijn vorige paardje deed het niet alleen bij paarden, maar hij beschermde me ook tegen mensen waar ik ruzie mee had :Y).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:26

Komt me heel bekend voor:

Afbeelding
Dit is de reactie van mijn merrie (die gevlekte :+ ) als er een ander paard ook maar naar mij keek.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:27

Lotje toch :oo

Sonja, helemaal met je eens!
Bij het begroeten wil ik het wel accepteren, ook om mijn ruin in zijn waarde te laten, maar mocht hij dit gedrag vertonen bij het voeren, dan krijgt hij een brul en een emmer naar zn harses :P