Help!! 1,5 jarige Houdini!! Dreigend bewegingstekort!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Help!! 1,5 jarige Houdini!! Dreigend bewegingstekort!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:23

Mijn bijna 1,5 jaar oude, paardgefokte, NRPS hengstje is een ware ontsnappingskunstenaar!! Op zich kan ik er wel om lachen, maar het levert me ook een flink probleem op.

Eerst even een kleine toelichting. Van de zomer heeft hij met 3 leeftijdsgenootjes op het land gestaan. Dit ging perfect en meneertje had het geweldig naar zijn zin. Sinds 2 weken zijn zijn vriendjes terug naar de eigenaar. Hij staat nu in ieder geval 's nachts op stal en als het weer het toelaat gaat hij met een stel oudere ruinen het land op.

Nu is dus het geval dat hem dat blijkbaar niet zint en meerdere keren per dag weet te ontsnappen. Nu kan hij gelukkig nergens heen als hij dat doet en is het opzich niet zo erg, maar zeker niet de bedoeling. We hebben van alles geprobeert, maar meneer is een ware Houdini en kruipt overal over, onder en tussendoor. Stroomdraad heeft hij ook basta aan.

Op de dagen dat het minder weer is gaat hij samen met een ruintje de bak ik om even te spelen, atans, dat is de bedoeling. Ook dan ontsnapt hij en komt heel geinteresseerd bij mij kijken wat ik aan het doen ben. Na de zoveelste geslaagde ontsnappingspoging was ik het van de week een beetje zat en heb hem buiten vast gezet aan de muur. Dan blijft hij heel braaf, maar enigsinds verontwaardigd staan tot ik hem kom halen.

Ik ga regelmatig een uurtje met hem wandelen en dat doet hij heel goed. Nu zie ik dit niet als oplossing voor de donkere dagen wanneer hij echt niet meer het land in kan. Ik vind dat hij zijn sprintje moet kunnen maken en zo hard ren ik niet. Zoals je al gelezen hebt is in de bak zetten geen optie, want dan staat hij na een minuut doodleuk weer achter me, ongeacht welk vriendje er bij hem staat of hoe boos ik word of hoe hard ik er om lach.

Ik heb al zitten denken over longeren, maar dat wil ik eigenlijk nog niet. Het is nog maar zo'n guppie. Wandelen doe ik al, maar als meneertje zijn energie de spuigaten uit gaat lopen, houd ik er natuurlijk weinig meer wanneer hij zijn energie niet op een andere manier kwijt kan. Machtsmiddelen in de vorm van een bitje of een ketting/touw over zijn neus, scherper inwerkend halster vind ik niet de weg.

Is er iemand die de gouden tip heeft om deze kleine kunstenaar te slim af te zijn?

Barvrouwke

Re: Help!! 1,5 jarige Houdini!! Dreigend bewegingstekort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:24

Hoe komt hij uit de bak? Tussen de heining door? Eroverheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:27

lastig probleem.

Geef je hem brokken? of musli ? zoja zou ik daar mee stoppen daar zit namelijk veel energie in wat hij niet nodig heeft zo te horen. Je kunt hem beter een vitamine sublement geven.

Is het verder geen optie om hem naar een opfok te brengen? daar staat hij lekker met andere jonge paarden en kunnen ze fijn ravotten. Zoals hij heerst ook kon bij jou maar nu niet meer. Ik denk namelijk dat hij zich verveelt. Omdat de andere ruinen niet met hem zullen spelen denk ik ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:37

Komt me bekend voor :D
Die van mij kruipt ook overal onderdoor als het madam niet zint!

Zou je serieus denken dat het een tekort aan beweging is? Of een voedingsprobleem?

Ik denk eerder dat hij nog niet aan de andere paarden gewend is en dit gewoonweg niet leuk vindt.
Hij is nog zo jong en wil spelen en ravotten, en tja als deze paardjes dat niet doen, dan is zo'n jong dier er zo op uitgekeken.

Misschien uitkijken naar een opfok? Waar hij lekker kan spelen en doen. Of gewoonweg met dieren van zijn eigen leeftijd buiten zetten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:40

Ga fietsen met hem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:43

Lotte1990 schreef:
Ga fietsen met hem :)

Dat vind ik zoo gevaarlijk... springt je paard opzij trekt hij je zo mee of springt hij in het frame van je fiets! en breek alle 4 zijn benen...
Dat vind ik echt gewoon een slechte tip

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:43

Meer stroom op het schrikdraad zetten. Dan leert hij het snel genoeg af!
En voordat ik nu te horen krijg dat dat zielig is: het is niet zielig. Zolang hij er af blijft heeft hij er geen last van. En het is veel zieliger als hij straks op de openbare weg komt en wordt aangereden, of gewond raakt tijdens een ontsnappingspoging.
Met de juiste hoeveelheid stroom leert hij het snel genoeg af!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:44

Barvrouwke:
Op alle mogelijke manieren die hij bedenken kan... Helaas zit er geen gewoon hek voor de uitgang van de bak, maar een buis die dicht geschoven wordt ter hoogte van je middel ongeveer. Ik heb het al met vanalles geprobeert te blokkeren maar hij weet zich er steeds opnieuw langs te werken. Ik durf het ook niet de grondig dicht te maken, want ik zie ken er voor aan dat hij overheen gaat proberen te springen...

Nini_roosje:
Hij krijgt 2 keer een flinke hand brokjes per dag in een speelbal, een kleine voederbiet, 2 appeltjes, onbeperkt hooi en heeft een mineralensteen tot zijn beschikking. Nu is het niet dat overtollige energie op dit moment het probleem is, want hij is doodbraaf als we gaan wandelen, maar ik ben er wel een beetje bang voor als hij straks niet meer de wei in kan of niet in de bak wil blijven staan.
De stal waar ik sta is ook mogelijkheid tot opfok, maar dat wil ik absoluut niet. Satriani is een beetje een onderdeurtje, altijd al geweest en laat zich verschrikkelijk in een hoek zetten. In een weiland kan hij weg komen, in een opfokstal niet. Dat is mijn grote angst wat een opfokstal betreft. De paardjes waar hij nu bij staan willen best met hem spelen, dat is het punt ook niet.

Satriani vertoont dit gedrag al sinds het een heel klein mannetje was. Hij verkoos toen zijn eigen pad al boven zijn moeder en stond toen ook al regelmatig achter me als ik op stal bezig was met een brullende merrie in de padock.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:46

Beter schrikdraad apparaat kopen?? Een die voldoende stroom geeft houd ook jou 1 1/2 jarige binnen!

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:48

als hij echt blijft ontsnappen, dan zou ik hem aan de longe gooien, en dan niet 'longeren' maar lekker een beetje laten klooien, dan kan die in ieder geval zijn energie even kwijt..
dat hoeft niet slecht te zijn zolang het maar geen werken wordt.
Ik denk alleen wel dat het beter is om hem lekker met leeftijdsgenootjes buiten te zetten.. pff moeilijk dit..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:51

Stroom controleren! Heb je handige apparaatjes voor. Alle draden langsgaan, als ze ouder worden geleiden ze soms niet meer. Ook de metalen houders waar de draad doorheen gaat kunnen gaan roesten (vooral die dingen waar je de handvatten aan vast knoopt en zo) en dan geleiden ze dus ook niet meer.

En zorgen dat je stroomapparaat voldoende kracht heeft.

Onze jaarlingmerrie ontsnapte op een gegeven moment ook (naar het hooiland, kon niet op de weg komen) maar de stroom was veel te laag. Wij hebben om het af te leren een draad op 20 cm gespannen zodat ze haar neus flink stootte, zij dook onder de draad door. Doet ze nu dus niet meer. :+

Ik weet trouwens niet of hij nog net zo in conditie is als op de fotos in je profiel? In dat geval zou ik hem maar goed in het krachtvoer zetten en de wormenstatus laten controleren.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 30-11-09 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:52

Horseware: Meer stroom op de draad kan ik eens overleggen. Ik ben alleen bang dat het niet veel indrig zal maken omdat het manneken een teddyvacht heeft waar menig shetlander nog jaloers op wordt. Maar ja, wie niet waagt, wie niet wint, dus ga het zeker proberen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:54

Suzanne_18 schreef:
Horseware: Meer stroom op de draad kan ik eens overleggen. Ik ben alleen bang dat het niet veel indrig zal maken omdat het manneken een teddyvacht heeft waar menig shetlander nog jaloers op wordt. Maar ja, wie niet waagt, wie niet wint, dus ga het zeker proberen.

Geloof mij, met de juiste hoeveelheid stroom merkt hij het wel hoor! Ik denk dat dit de enige echt goede oplossing is. Hij moet respect krijgen voor de omheining. Hoe langer dit aanhoudt, hoe lastiger het wordt om het af te leren.

Tip: controleer goed of de stroom nergens wegloopt, zoals via gras of op de grond hangend draad. Anders loopt alles weg naar aarde en voelt hij er alsnog niets of te weinig van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:55

Oeps..heb net ook even de foto's bekeken, maar ik hoop inderdaad ook dat hij er nu beter uit ziet??
Zo niet zou ik aan een andere stal gaan denken, want dan krijgt hij niet voldoende voer om te groeien.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:55

Citaat:
Lotte1990 schreef:
Ga fietsen met hem

Dat vind ik zoo gevaarlijk... springt je paard opzij trekt hij je zo mee of springt hij in het frame van je fiets! en breek alle 4 zijn benen...
Dat vind ik echt gewoon een slechte tip

wat een onzin, er zijn zat mensen die met hun paarden fietsen, het is een kwestie van goed opvoeden (ze moeten hun plek weten en respect hebben voor jouw ruimte) en verkeersmak maken.

Zelf hebben we ook een houdini, aan de ene kant vervloek ik hem, aan de andere kant is het wel een geweldig dier! Wij zijn op 2-jarige leeftijd met hem gaan fietsen (voor die tijd wandelen, aanleren bovenstaande opvoeding), een goede manier van uitdagen en tegelijk het afharden van pezen.

Vervolgens beetje longeerwerk voor bevestigen stemcommando's van naast de fiets, daarna hebben we hem voor de sulky beleerd om hem bezig te houden. (2.5 jaar)Hij werkt graag, maar we hebben hem nooit overbelast.

Ik zou niet teveel korten op goed voer, wanneer ze hard groeien hebben ze het ook nodig.

voor het uitbreken? Tja, de ideale oplossing ben ik ook nog aan het zoeken, een betonnen muur ofzo :D

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:57

Nee, hij ziet er inmiddels veel en veel beter uit. Hij zit goed in zijn vlees en vacht en groeit als kool. De wurmpies worden regelmatig gecontroleerd en preventief bestreden zoals het hoort.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:58

Oh dat is fijn want eerlijk gezegd schrok ik een beetje van de fotos.
Jaarlingen zijn naarlingen, maar dit was even een dipje. ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:59

Suzanne_18 schreef:
Ik ben alleen bang dat het niet veel indruk zal maken omdat het manneke een teddyvacht heeft waar menig shetlander nog jaloers op wordt.

Dan scheer je er een paar reesstrepen in :Y)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:02

Lastig probleem. Wij hebben ook zo'n merrie op stal en die hou je ook niet met 220 V tegen. Want ze springt inmiddels over 1.70 m (het stroom ging steeds een stukje hoger). Bijna niet te geloven maar ik heb het zelf gezien. Nu hebben we meerdere draden op verschillende hoogtes achter elkaar gezet en nu blijft ze er achter staan. Al staat ze wel vaak te kijken hoe ze eruit kan komen. Is een paard die veel beweging krijgt en in een kudde in een groot weiland staat maar ze gaat liever even buurten. Dus het enige wat ik je aan kan raden is je paardje toch op de een of andere manier achter meerdere draadjes stroom te zetten. Als hij leert te springen over draad en hekken ben je verder van huis dus gelijk echt goed afleren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:05

Das ook waar. Als ie eruit springt, dan niet iedere keer een beetje verhogen, maar gelijk een zwaar ontmoedigingsbeleid, dus de draad flink boven zijn hoofd uit laten komen.

Maar je moet eerst weten hoe hij eruit komt natuurlijk.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:08

aerdenhout1 : Hij staat sinds 4 maanden op een ander stal en sinds dien gaat het steeds beter met hem en ziet hij er nu uit zoals een jonkie er uit hoort te zien. Hij heeft vanaf het moment dat hij van zijn moeder af was op 5 maanden (zo vroeg omdat zijn moeder een wandelend skelet was ondanks overvloed aan eten. Alles ging naar haar melk) een hoop pech gehad. 1 keer een flinke puncturwond in zijn been opgelopen en moest daarvoor aan de medicijnen. Kort daarop heeft hij een lelijke smakker gemaakt en stond vervolgens mijn zijn andere been dik, met wederom medicijnen. Verder heeft hij ondankt heel precies ontwormingsscheman van de veearts een wormenbesmetting opgelopen. Verder kwam ik er achter dat er op de vorige stal zeer slecht hooi gevoert werd (van langs de weg). Al met al heeft dit ventje het flink te voorduren gehad en regelmatig de veearts gezien. Ik heb op alle mogelijke manieren mijn best gedaan om goed voor m'n oogaappeltje te zorgen, helaas zat het ons nogal tegen. Zoals ik als schreef zijn we 4 maanden geleden verhuist naar een geweldig fijne plek waar hij goddank geweldig opgekapt is.
Laatst bijgewerkt door Suzanne_18 op 30-11-09 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tessie1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:10

maar ik vind toch dat een 1.5 jarige zoveel mogelijk op het land of paddock moet om te ravotten
ik heb ook een 1.5 jarig paard, die staat van s'morgens vroeg tot 17 uur s' avond in het land met andere jaarlingen
in de avond ga ik vaak nog een stukje met hem lopen en hem laten wennen aan de spuitplaats enz
hij is in de omgang ook erg braaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:12

tessie1985, jij kan makkelijk praten zeg! Ik heb zelf nu een paar dagen een 2 jarige merrie die nu al 5x is uitgebroken. Ze springt erover heen, gaat er dwars doorheen of zoals de stalhouder het vandaag zag.... ze kruipt onder het draad door. Ik weet niet goed wat ik hieraan moet doen..

Dan kun je wel zeggen zoveel mogelijk naar buiten maar dat is ook nog eens gevaarlijk als ze de weg opgaan!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:14

Inscharen tot ie 3 is tussen de andere jonge hengsten is denk ik de juiste oplossing.

tessie1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:20

breezy302 schreef:
tessie1985, jij kan makkelijk praten zeg! Ik heb zelf nu een paar dagen een 2 jarige merrie die nu al 5x is uitgebroken. Ze springt erover heen, gaat er dwars doorheen of zoals de stalhouder het vandaag zag.... ze kruipt onder het draad door. Ik weet niet goed wat ik hieraan moet doen..

Dan kun je wel zeggen zoveel mogelijk naar buiten maar dat is ook nog eens gevaarlijk als ze de weg opgaan!

heeft mijn jaarling, toen hij nog hengst was ook 1 keer geprobeert
hij raakte met zijn neus het schrikdraad aan, en hij heeft het nooit meer gedaan
een jaarling binnen houden vind ik gewoon zielig, ze worden er alleen maar vervelend van