Problemen met een veulen:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melaniiie

Problemen met een veulen:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:19

Hoi

Ik heb 2 verzorgveulens...

Lotje, shetlander, zwart, klein:P, ongeveer een half jaar. Vanaf het begin al halstertje om en met mensen in contact.

Renske, dartmoor, ook half jaartje, Ze komt uit een kudde dartmoors en is zins 2 maanden met mensen in contact.

Ik kom er elke dag. Alleen als ik geen tijd heb niet.

Ze staan in een grote uitloopstal met z'n tweeen. Daarvoor is het betegeld. En ze kunnen ook de wei in lopen die ligt er naast.

Maar ik heb een paar probleempjes met 1 veulen. De dartmoor...

Ze staat met haar halster om in de wei anders kunnen we haar niet pakken. Ik pak er nu nog niet maar de eigenaresse wel. Ze komt wel als ik er lok en roep maar als ik haar probeer te aaien loopt ze weg of bijt ze me. Of ze draait zich om en trapt. Ze vertrouwt me gewoon nog niet. Soms als ik er lok met bix kan ik haar aaien en dat gaat ook steeds beter maar ze blijft heel erg bang!!! En ze vind het ook niet fijn. Kan iemand me mischien helpen hoe ik dit moet aanpakken zodat ik haar kan aaien en met der wandelen. Want dan mag ze tenminste soms lekker in de binnenbak los en mag ze even rennen met lotje. Want de wei is nu heel blubberig....:S

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Hier een paar foto's:
Afbeelding
Lotje
Afbeelding
Renske en lotje
Afbeelding
Renske in de wei bij straatje
Afbeelding
Naast de stal

troi

Re: Problemen met een veulen:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:43

als ze in een wei kunnen is er geen noodzaak om ook met ze te gaan wandelen of in een andere wei te gaan. Ook al is het blubberig, dat regelen ze zelf wel. Ik kan me wel voorstellen dat je het dier wilt kunnen aaien maar daarin werkt maar 1 ding en dat is veel geduld hebben. Laat het dier naar jou toekomen, vertrouwen moet je winnen dat kun je niet meteen truukje versnellen.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:53

Heb geduld,laat ze naar jou toe komen,en wil niet te veel!
Ok,het zal bij deze wat langer duren...geeft niks!
Ga als je daar bent in alle rust erbij zitten/staan en wacht! je moet niet het idee in je hooft hebben dat je over 1 uur thuis moet zijn. Dat werkt niet ga daar zitten met de gedachte dat je uren en uren de tijd hebt.

Aai haar en ga direct weg,druk wegnemen is een beloning. En zo doe je dat meerdere keren.
Dus ga naar haar toe/laat haar naar jou komen geef haar 1 aai en ga weg!
Zo heeft ze snel door dat als ze gewoon rustig blijft staan en je haar aait dat het enge(wat jij bent) zo weer weg is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 07:59

tja gewoon blijven herhalen, mss tijdelijk een halster aan met klein touwtje aan. En iedere dag ff bij jouw pakken, en aaien, later borstelen etc. Kortelings zal ook de smid de eerste keer moeten komen. Dus gewoon veel geduld hebben en herhalen, herhalen en uiteraard belonen en toespreken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:03

gewoon niks mee doen, niet forceren.......... ze komt vanzelf wel een keer

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:03

Gewoon gaan zitten in de wei niet op haar focusen maar een boek gaan lezen dan wordt ze vanzelf nieuwsgierig.
Als je haar gaat lokken denkt zij ook zie je wel zie je wel dat mens wil iets van me het wil me opeten.
Gewoon gaan zitten met een boek.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:54

KiWiKo schreef:

Helemaal niks doen lijkt mij ook geen goed idee.....ze zal toch een keer bij de hoefsmit moeten zijn of entingen/wormenkuur moeten krijgen!! dus er mee aan de slag lijkt me het beste.

MAAR..in rust en neem de tijd.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:57

Heb je wel is geprobeerd om een stoel te pakken en een boek te gaan lezen in de wei of op dat bestrate stukje?

Ik heb dit 1x gedaan bij een fries hengst veulen heb bijna 2 uur gezeten maar sinds dien kon ik gewoon ze halster om doen en uit eindelijk kon ik alles met hem.

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 07:57

Ja dat heb ik ook gedaan maar dan komt ze wel en dan wil ze me zeg maar kriebelen:P maar dan op mijn hoofd... Niet zo fijn...:S en lotje die kleine komt altijd gelijk :P en die gaat er dan steeds vooor staan enz. En over dat wandelen dan mogen ze wel de wei uit hwr... Met lotje wandel ik nu ook omdat die anders heel vervelend word is ze al want ze stijgert en bokt en rent....en dan staat renske even alleen. Maar als ik zeg maar nu naar de wei loopt komt soms renske al als eerst kijken maar als ik de wei inloop gaat ze weer weg.

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 08:00

troi schreef:
als ze in een wei kunnen is er geen noodzaak om ook met ze te gaan wandelen of in een andere wei te gaan. Ook al is het blubberig, dat regelen ze zelf wel. Ik kan me wel voorstellen dat je het dier wilt kunnen aaien maar daarin werkt maar 1 ding en dat is veel geduld hebben. Laat het dier naar jou toekomen, vertrouwen moet je winnen dat kun je niet meteen truukje versnellen.

We wandelen wel met ze want dat moet ze leren... vooral lotje want die is zoooo vervelend

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 08:01

En wat als je daar zit en ze staat bij je moet je der dan negeren???

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:59

Jij en je twee pony's vormen een kudde en in een kudde paarden is er een rangorde bepaald, wie is leider en wie is ondergeschikte en het is duidelijk dat jij NIET de leider bent van jouw pony's. Je zal aan het werk moeten om je pony's op te voeden zodat jij wel als leider erkend wordt door je pony's, hierdoor zullen ze je vertrouwen en zal je ze gemakkelijk kunnen handelen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hen aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov hen. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij hen aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je pony's bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je pony's hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele dagen of weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk dat maanden kan duren en dat eindelijk nooit ophoud.
Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan dit opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken.

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:27

verder niemand tips??? heb ze echt nodig!!!! Het gaat het meeste om renske ze durft wel bij me te komen maar ik mag er niet pakken/ aaien. Ze durft al wel meer bij mij dan andere want andere mensen valt ze aan...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:57

Denk dat de meeste tips al zijn gegeven. ALs je een tip wilt die je hupsakee van dit gedrag afhelpt is dat jammer, want die is er niet. Rust en geduld, zeker met een veulen / jaarling / twenter is het belangrijkste. En met een veulen hoef je echt niet elke dag te gaan wandelen hoor. Geef ze ook gewoon rust, je doet al gauw teveel. Eens in de week stukje wandelen is meer dan genoeg. Voor de rest leren dat je ze aanraakt, poetsen af en toe hoefje optillen. En ook gewoon af en toe een dagje met rust laten. Even komen kijken, beetje bij ze rondlopen that's it.
Een veulen is een peutertje dat nog maar net op eigen beentjes staat. Daarbij is ze niet direct vanaf jongs af aan elke dag mensen gewend dus dat duurt even extra. Word niet boos, blijf rustig, vriendelijk praten en maak haar nieuwsgierig met wat je doet. Maar verwacht niet te veel en geef het echt de tijd. Dan komt het echt wel goed / wordt het heel langzaam beter.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-12-09 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:58

Het gaat Piet in 1 keer.
Ze komt wel naar je toe, maar als ze te dicht bij je is wordt ze bang.
Laat haar uit nieusgierigheid naar je toekomen.
Ga bij haar in het weiland zitten met wat lekkers ofzo?
Zal ze misschien vanzelf naar je toe komen omdat ze neiuwsgierig wordt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:00

En ik maar denken waar komt die niet / piet toch vandaan ... :-))

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:43

Krijg je hier wel begeleiding bij? Veulens opvoeden doe je niet zomaar 1,2,3. Ik bedoel dat niet verkeerd hoor maar het pure nieuwschierigheid :j.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:13

Als ze bij je komt niet gelijk erop af vliegen om te troetelen enz.
Dat is eng voor haar.
Gewoon blijven zitten alsof ze er niet is.
Dan komt het vanzelf zo ver dat je haar kunt aaien.
Gewoon wachten tot ze aangeeft dat ze er klaar voor is.
Dit kan heel erg lang duren

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 13:43

Maysie schreef:
Krijg je hier wel begeleiding bij? Veulens opvoeden doe je niet zomaar 1,2,3. Ik bedoel dat niet verkeerd hoor maar het pure nieuwschierigheid :j.

Ja de eigenaarese;)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:00

Ok :).
Kan je de box ook dichtdoen van de stal?.. Ik moet wel zeggen dat ik niet vind dat kinderen een veulen op zouden moeten voeden.. *duikt alvast voor het commentaar :o*. Ze zijn nog zo onvoorspelbaar en er is handigheid en ervaring bij vereist. Ik zou een halster omlaten en dan in de box vooral veel oefenen. Kan ie al vast staan? Loopt ie mee aan het halster als je hem hebt? Hoe doet hij met poetsen? Kan hij voeten opgeven? Hoe reageerd hij op nieuwe dingen?

Buiten vangen zou ik heel rustig aan doen.. Ietswat door je knien en dan rustig dichterbij. En als je het halster vasthebt niet loslaten vooral.. maar dit vind ik al gevaarlijk om aan te raden aangezien ik je ervaring zo achter een scherm niet kan inschatten.

In de stal lang touw eraan. Om tralie heen en dan uiteinde zelf vasthouden. Neem een rosborsteltje en begin bij de schoft en werk hiermee het hele lichaam af. vaak vinden ze dit prettig en associeren ze dit met paarden onder elkaar gepoets. Hiermee kan je vaak big-time vertrouwen winnen en het werkt tegelijkertijd als beloning. Na je rosborsteltje een zacht borsteltje en dan af en toe kriebel je met het rosborsteltje op een plek waar het veulen het fijn vind. ook zachtjes de benen afborstelen.

Laat benen oppakken aan de eigenaresse over ;) Ze zijn zo lenig en ze moeten weten dat met een been trekken niet los betekend namelijk. :j. Doe dit een paar dagen achter elkaar.. En werk kalm maar wel snel dat het allemaal niet te lang duurt. Het is immers nog een baby :)*! Het touw dat je vasthebt aan de andere kant *handschoenen aan!* hou je ontspannen vast. Het veulen mag eerst best wat drentelen maar niet gaan hangen of in paniek raken. Dus af en toe mag het touw wat langer en korter. Zo leert hij al langzaam aan vast staan.

Lopen: Touw aan halster en touw acht zijn kont die je op de rug vasthoud.. beetje druk vanachter en dan moeten ze lopen .. Zo niet druk op blijven voeren totdat ze lopen dan direct ontspannen. Alles vloeiend doen.. Ik zou zeggen begin eens met rossen daar zul je al even werk mee hebben.

Bij al het gewenningswerk vind ik wel dat er ten alle tijden iemand met ervaring bij moet zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:01

CoopersB schreef:
KiWiKo schreef:

Helemaal niks doen lijkt mij ook geen goed idee.....ze zal toch een keer bij de hoefsmit moeten zijn of entingen/wormenkuur moeten krijgen!! dus er mee aan de slag lijkt me het beste.

MAAR..in rust en neem de tijd.

de hoefsmid en va kunnen dit ding wel aan hoor :) maak je daar maar niet druk om :)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:01

Ja ze kunnen hem wel aan.. Ze zouden hem helemaal niet aan moeten kunnen.. Hij zou gemakkelijk en vol vertrouwen zijn voeten moeten kunnen geven ;). Ik vind niks met een veulen doen onzin..

Je hebt er later zoveel minder werk van.. En dingen gaan zonder of met veel minder stress.. Normaal horen ze dit al lang te kunnen.. Maar goed dat is mijn mening :') :Y)

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:04

Het is en blijft een veulen, die hebben al die aandacht niet nodig. Wandelen is leuk, maar zeker niet geforceerd. Zou eerst maar gewoon bezig blijven in de wei zelf. En lukt dat niet, dan ga je lekker verder met het andere veulen. Wedden dat het veulen met het halster om op een gegeven moment ook nieuwschierig wordt? Maar dan komt hij uit zichzelf, je moet hem niet dwingen.

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:59

Maysie schreef:
Ja ze kunnen hem wel aan.. Ze zouden hem helemaal niet aan moeten kunnen.. Hij zou gemakkelijk en vol vertrouwen zijn voeten moeten kunnen geven ;). Ik vind niks met een veulen doen onzin..

Je hebt er later zoveel minder werk van.. En dingen gaan zonder of met veel minder stress.. Normaal horen ze dit al lang te kunnen.. Maar goed dat is mijn mening :') :Y)

Bij de dierenarts en de hoefsmid gaat allemaal goed!!!! Zelfs de wormenkuur vond ze niet erg...

[quote="Maysie"]Ok :).
Kan je de box ook dichtdoen van de stal?.. Ik moet wel zeggen dat ik niet vind dat kinderen een veulen op zouden moeten voeden.. *duikt alvast voor het commentaar :o*. Ze zijn nog zo onvoorspelbaar en er is handigheid en ervaring bij vereist. Ik zou een halster omlaten en dan in de box vooral veel oefenen. Kan ie al vast staan? Loopt ie mee aan het halster als je hem hebt? Hoe doet hij met poetsen? Kan hij voeten opgeven? Hoe reageerd hij op nieuwe dingen?
[quote]

Nee die kan niet dicht maar ze willen niet de wei in dus dat scheelt;) het is te blubberig
Halster heeft ze om....

Ik was vandaag weer geweest. Lotje gedroeg zich toppie:D Ze sprong over een plas van een halve meter zoooo sgattig...
En met renske gaat het elke dag een stapje beter. Ze vind het nu niet zo erg meer dat ik der aai. Ze krijgt dan wat lekkers van me. Als ik de stal doe durft ze er bij te staan maar als ze wil mag ze weg(met opstrooien zorg ik ervoor dat ze er niet inkunnen) Als ik haar aai zorg ik er voor dat lotje er bij staat want dan als ze wegloopt geef ik lotje aandacht en wordt ze jaloers en dan komt ze vanzelf wel weer. Het gaat langzaam maar dat geeft niet... Ik ben blij dat er vooruitgang is:D

Melaniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:02

Maysie schreef:
Ok :).
Kan ie al vast staan? Loopt ie mee aan het halster als je hem hebt? Hoe doet hij met poetsen? Kan hij voeten opgeven? Hoe reageerd hij op nieuwe dingen?

Zover is ze nog niet hwr ;) Ze moet eerst aan mensen wennen... De eigenaarese heeft er dus elke keer gepakt met halster enz maar dat werkt bij haar niet ze moet je eerst vertrouwen daarom valt ze waarschijnlijk ook aan... Doordat het eerst met dwang is gebeurd (ik niet hwr) Van het begin af aan ben ik meer voor geduld dan geweld